Soundbar voor oudere dame: met Radio en Aux-in.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 18:36
Ik zoek een?
Een goede soundbar

Wat is je budget?
Max 700 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Geluid van gloednieuwe LG OLED TV streamen. CD speler kunnen aansluiten (analoog aux-in). Radio kunnen luisteren (TuneIn). Voorkeuze-radiostations kunnen kiezen via de afstandsbediening.
Voice assistent: liever niet dan wel.

Wat heb je zelf al gevonden?
Teufel Cinebar LUX

Ik help een dame (begin 60) die recent weduwe is geworden met het upgraden van een aantal zaken in haar woning. Ze heeft nu o.a. een nieuwe badkamerkraan, een Ring videodeurbel en een mooie LG OLED TV.
Ook had ik een soundbar geregeld, een Harman Kardon Citation met subwoofer.
Helaas bevalt die soundbar voor geen meter. Vooral het feit dat je voor het afstemmen op bijvoorbeeld radiostations de Google voice assistent moet gebruiken is gewoon niet handig.

Ik zoek dus (namens haar) een betere soundbar. Vereisten zijn:
  • Aux in (voor een CD speler die ze nog gebruikt)
  • Radio kunnen lijsteren, via TuneIn
  • Voorkeur-radiostations kunnen kiezen via de afstandsbediening
  • Nice to have: bedrade netwerk aansluiting, WiFi is niet top bij haar
  • Nice to have: Spotify Connect
Helaas zijn de specificatie-pagina's en handleidingen van de vele verkrijgbare soundbars allemaal zeer beknopt.
Nergens lees ik of en hoe ik voorkeuze-radio-zenders kan toekennen aan een knop op de afstandsbediening.

Via een forum-reactie van een mede-tweaker ben ik er intussen achter dat het met de Teufel Cinebar LUX mogelijk is om 3 voorkeuzezenders aan knopen op AB te koppelen. Dat is in principe voldoende.
En dit apparaat heeft een aux-in en een bedrade netwerkaansluiting.

Maar... zijn er alternatieven?

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:06
Ik denk dat het gemakkelijker is om een telefoon of tablet als ze die al heeft aan te leren om daar TuneIn of bv Replaio (vindt ik zelf eenvoudiger in bediening) te gebruiken via Bluetooth.

Je kan daarmee ook het volume bedienen dus de afstandsbediening is amper nodig.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:41

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Of een digitale ontvanger kopen die goed als radio te gebruiken is. Dus niet eentje waarbij de televisie aan moet, maar die een eigen scherm heeft, een radioknop op de afstandsbediening en een analoge geluidsuitgang, zodat hij direct met de geluidsinstallatie verbonden kan worden i.p.v. via de televisie.

Dat de knop "radio" op de afstandsbediening ingedrukt moet worden en daarna met "1,2,3,..." radiozenders uitgekozen kunnen worden is doorgaans prima uit te leggen. Persoonlijk gebruik ik een Vu+ Ultimo 4K als digitale ontvanger, voor zowel televisie als radio, de radiozenders ontvang ik zowel via satelliet als internet.

Apps sluiten niet goed aan bij hoe mensen tientallen jaren lang radio geluisterd hebben. Ik heb een recensie van de Denon Home 550 geluidsbalk hier op Tweakers staan en was buitengewoon ontevreden hoe het beluisteren van radiozenders via Tunein werkte.