Equalizer voor de TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Ik zoek een?
Ik zoek of een fysieke equalizer voor de TV, of een tussenapparaat of wellicht zelfs een app die dit mogelijk maakt.

Wat is je budget?
Plus minus 200 euro, maar mag afwijken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb zelf een Samsung TV met een JBL Soundbar. Als ik de EQ settings van de TV aanpas zonder Soundbar, dan is de kwaliteit van het geluid alsnog ruk. Als ik de soundbar aansluit, dan kan ik de EQ settings van de TV niet meer aanpassen. Mijn soundbar heeft alleen 3 EQ settings, wat voornamelijk op de bass is gericht. Dus je hebt LOW/MID/HIGH, maar die past alleen de zwaarte van de subwoofer aan naar mijn idee. Bij sommige programma's/films wil je toch net ff meer controle over de EQ frequenties hebben dus ik weet niet of zoiets bestaat, maar het zou ideaal zijn als er bijv. iets van een tussenapparaat tussen de TV en Soundbar bestaat waarmee je de EQ frequenties kunt bedienen. Een app zou nog idealer zijn natuurlijk dan zo'n fysiek apparaat.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zowel Samsung als JBL gebeld. Zij konden niet echt advies hierover geven, behalve een duurdere Soundbar te kopen die wel over EQ settings beschikt. Maar mijn ervaring is dat de EQ nooit zo "goed" werkt, stel dat je de lage tonen helemaal uitschakelt hoor je alsnog lage bastonen. Dat heb ik met mijn Samsung TV dus ook. Kortom: de EQ vermindert het wel IETS maar niet volledig.

Er bestaan ook fysieke Equalizers voor het produceren van muziek, dit is eventueel ook een optie alleen weet ik niet hoe je dit zou kunnen koppelen tussen je TV/Soundbar. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.thomann.de/intl/joyo_joyo_r_12_band_controller_eq.htm

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik hoop dat iemand een oplossing hiervoor heeft, dus ik ben benieuwd. Bij voorbaat dank!

[ Voor 9% gewijzigd door sytrusze op 27-02-2023 17:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:16
Soundbar verkopen en een setje actieve boekenplank speakers of receiver met een 3.0/ 3.1 opstelling kopen zal qua geluidskwaliteit en het naar wens instellen van de sound signature de beste oplossing zijn/ meeste toevoegen.

De oplossing waarnaar jij zoekt, met externe EQ, gaat niet werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Freshouttheoven op 27-02-2023 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat onderschrijf ik. Een geluidsbalk heeft de nodige fundamentele beperkingen in geluidskwaliteit. Bovendien geeft het verhaal de indruk dat het een redelijk low-end geluidsbalk is. Voor goed geluid kun je veel beter een setje stereoluidsprekers naast je televisie neerzetten en een stereoversterker met goede equalizer is prima te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Het gaat mij niet zozeer om de kwaliteit want ik ben zeer tevreden met deze soundbar, maar bijvoorbeeld 's avonds wil ik het volume wat harder zetten maar dan de lage tonen eruit filteren want de lage tonen dringen door de muren heen. En soms kijk je een programma waar de hoge tonen weer heel schel zijn, dan wil je die er weer uit filteren.

Ik kan inderdaad een andere set kopen, maar dan gaat het weer flink oplopen in de kosten want de high-end soundbars zitten al gauw rond de 1000 euro. Dat heb ik er niet voor over. Ik heb deze soundbar destijds voor 150 euro op de kop getikt, dus een oplossing van 100-200 vind ik het wel waardig maar het moet niet te gek worden haha. Ik kan deze ook niet voor heel veel verkopen, dus daar haal ik ook geen gek geld bedrag uit om te investeren in een high-end optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fysieke equalizers werken eigenlijk alleen analoog. Dus dan is de vraag: heeft je TV een analoge uitgang, en je JBL een analoge ingang? Zo nee wordt het een gekunstelde oplossing waarbij je alles behalve stereo kunt vergeten, en evt meerkanaals geluid verloren gaat voor het de soundbar bereikt. Is dat wat je wilt? :)

Typenummers of linkjes naar producten zou trouwens handig zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Hmm ik denk de TV wel maar de JBL niet. Excuses, hierbij de links naar de producten:

Soundbar: https://www.bol.com/nl/nl...rt/9200000121983782/?s2a=

TV: https://www.samsung.com/n...k-smart-tv-qe85q70batxxn/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:16
Dat de lage tonen relatief snel bonkerig klinken en de hoge tonen relatief snel schel klinken heeft met het beperkte bereik van de soundbar te maken, een midrange of high end soundbar zal hierbij iets beter presteren maar nog altijd ver ondermaats vergeleken met een fatsoenlijke paar actieve monitor speakers of een receiver met dito opstelling zoals eerder benoemt.

Al zou je een externe EQ op jouw soundbar of tv kunnen aansluiten zal dit van geringe toegevoegde waarde zijn aangezien zowel de tv speakers als de soundbar erg beperkt zijn in het bereik.

Een fatsoenlijke paar actieve boekenplank speakers heb je al vanaf een 300 tot 400 euro, ook met een tweede hands receiver en een paar (nieuwe) boekenplank speakers ben je ongeveer hetzelfde kwijt en krijg je een veel beter gebalanceerde geluid zonder schelle hoge tonen of bonkerige lage tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah kijk, simpele 2.1 soundbar die niet meer dan stereo doet, maar ook geen analoge aansluiting heeft. En je TV die alleen digitaal (optical en HDMI) out heeft Dat helpt - of niet eigenlijk. :P

Zou je een goede analoge equalizer willen kopen, kost je die ca 100-150 op MP. Dan moet je er een dac achter zetten, vervolgens de eq, dan weer een ad converter. Dan zit je aan zeker 50-100 euro aan extra converters te kijken. Das echt niet handig, en imho is die soundbar het ook echt niet waard.

Enige alternatief dat ik ken is een miniDSP, en dan de digitale versie. Maar dan zit je wel met een plugin, en ik weet niet of dat op een smartphone kan draaien. Daarbij zit je voor de goedkoopste digitale miniDSP ook rond de 300 euro. Als je dat geld toch uitgeeft, koop dan een soundbar die je beter kunt regelen zou ik zeggen.

Of beter nog, zoals mijn voorganger aangeeft, een home cinema receiver met ingebouwde DSP en een paar bookshelves. Dan kun je doen wat je wilt. Maar heb je het wel over een ander bedrag.

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 27-02-2023 18:52 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Op het moment dat ik een goedkope balk een vermogen van 300W zie beloven ren ik keihard weg... sorry dat ik het ding afkraak zonder hem gehoord te hebben, maar het is waarschijnlijk een slechte set en met geluidseigenschappen die niet zo makkelijk met een equalizer te corrigeren zijn, zelfs al zou je dat technisch voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Hmm oke bedankt voor de reacties allemaal. Dan behoud ik voorlopig nog ff deze en dan wellicht in de toekomst maar upgraden.

Thanks!
Pagina: 1