Vraag

• jcneji
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-03 15:41
Graag zou ik jullie input willen vragen op het volgende.

We zijn recent verhuisd naar een woning waar we graag zoneregeling zouden willen aanbrengen. Wij hebben stadsverwarming, vloerverwarming op de benedenverdieping en radiatoren op de (6) kamers op de bovenverdiepingen.

Wij hebben een baby van een paar maanden ouden wij vinden het belangrijk dat wij de woonkamer en babykamer (en de overige slaap/werkkamers) individueel kunnen aansturen van elkaar. Dit kan momenteel niet, aangezien de thermostaat beneden (en dus de vloerverwarming) aan moet staan voordat de radiatoren boven aanslaan. Nu hebben wij (helaas) geen zoneklep op onze vloerverwarming, waardoor simpelweg slimme knoppen erop gooien niet werkt.

Wij willen nu dus dat een installateur een zoneklep komt installeren (en het systeem zelf als ze toch al bezig zijn). Helaas werkt geen enkele installateur in onze buurt met Tado en werken zij allemaal met Evohome. Nu begrijp ik dat Evohome ook prima werkt en ik heb zelf geen sterke voorkeur, dus dat maakt opzich niet uit (tenzij jullie een andere mening hebben uiteraard).

Ik ontvang zojuist een offerte en ik vraag mij af of dit niet aan de hoge kant is. De installateur vraag EUR 1.289,- voor (i) Evohome wifi pakket met wandmodule en 4x HR92, (ii) 1 thermostatische radiator afsluiter, (iii) aan/uit RF module en (iv) zoneregelaar.

Is dit een redelijke offerte? Als ik het materiaal google kom ik uit op circa EUR 750,- aan materiaal. De rest bestaat dan uit het plaatsen van 1 radiatorkraan in de meterkast en 1 zoneklep bij de vloerverwarmingsinstallatie.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Als het een nieuwe woning is met stadsverwarming, krijg je dan niet gewoon warm water op alle plekken in het huis en is het een kwestie van een slimme radiatorknop monteren? Of regelt de thermostaat de klep voor het hele huis?

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jcneji
Microkid schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:26:
Als het een nieuwe woning is met stadsverwarming, krijg je dan niet gewoon warm water op alle plekken in het huis en is het een kwestie van een slimme radiatorknop monteren? Of regelt de thermostaat de klep voor het hele huis?
Bouwjaar is 2001, dus "nieuw" valt ook mee. De thermostaat regelt de klep voor het hele huis, vandaar dat er nog een klep geïnstalleerd moet worden voor de vloerverwarming.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:49
Als je een beetje handig bent, zou je zelf eventueel de zoneklep kunnen installeren in de retourleiding van je vloerverwarmingsverdeler (eventueel kan in de aanvoer ook wel, als dat beter past qua werkruimte).

Puur aan materialen ben je inderdaad wel iets van een kleine 800 euro kwijt, dus je zou dan rond de 500 euro kunnen uitsparen door de installatie zelf te doen. Of je dat de moeite waard vindt, laat ik aan jou over, maar het is een aardig zakcentje zeg maar ;) Een installateur zal denk ik hooguit een uurtje of twee nodig hebben om de fysieke installatie te doen, de configuratie hoeft ook niet lang te duren. Tenzij er achteraf ook nog waterzijdig ingeregeld gaat worden, lijkt me die 500 euro aardig aan de prijs voor een of twee uurtjes werk.

Zelf doen heeft voor- en nadelen. Ik heb dit bij mij thuis ook zelf geïnstalleerd, vooral omdat ik het mezelf wel toevertrouwde. Als je het zelf doet, zou ik het wel in een warmer seizoen doen. Als er iets niet meteen lukt, zit je niet in de kou te wachten op een klusser die het kan afmaken ;)

Mogelijk heeft het zin om meer offertes op te vragen?

• jcneji
Gameboy schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:30:
Als je een beetje handig bent, zou je zelf eventueel de zoneklep kunnen installeren in de retourleiding van je vloerverwarmingsverdeler (eventueel kan in de aanvoer ook wel, als dat beter past qua werkruimte).

Puur aan materialen ben je inderdaad wel iets van een kleine 800 euro kwijt, dus je zou dan rond de 500 euro kunnen uitsparen door de installatie zelf te doen. Of je dat de moeite waard vindt, laat ik aan jou over, maar het is een aardig zakcentje zeg maar ;) Een installateur zal denk ik hooguit een uurtje of twee nodig hebben om de fysieke installatie te doen, de configuratie hoeft ook niet lang te duren. Tenzij er achteraf ook nog waterzijdig ingeregeld gaat worden, lijkt me die 500 euro aardig aan de prijs voor een of twee uurtjes werk.

Zelf doen heeft voor- en nadelen. Ik heb dit bij mij thuis ook zelf geïnstalleerd, vooral omdat ik het mezelf wel toevertrouwde. Als je het zelf doet, zou ik het wel in een warmer seizoen doen. Als er iets niet meteen lukt, zit je niet in de kou te wachten op een klusser die het kan afmaken ;)

Mogelijk heeft het zin om meer offertes op te vragen?
Ja zelf doen zou ik denk ik wel kunnen, maar neem het risico liever niet (ik vond de radiatorkranen vervangen al een heel gedoe en het legen van de vloerverwarming durf ik niet aan). Meerdere offertes heb ik ook al geprobeerd, maar veel installateurs hebben geen tijd (zeker voor dit relatief kleine klusje) en brengen dus geen offerte uit.

Ziet er dus naar uit dat ik het maar moet accepteren (wij willen het liefst zo snel mogelijk, aangezien onze babykamer vrij koud is en elektrisch verwarmen duurder is).

Heb jij zelf Evohome of een ander syteem?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gameboy
Ik heb zelf een EvoHome systeem, ook met stadsverwarming. Dus ik heb de EvoTouch, 4 HR92 radiatorknoppen (boven), en een BDR91 met stelmotor om de zoneklep voor de vloerverwarmingsverdeler op de BG aan te sturen.

Het plaatsen van de zoneklep vereiste bij mij niet een leeg systeem. Alleen de afsluiters bij de afleverset dicht was voldoende in mijn situatie. De leidingen bij de V.V. verdeler zaten op het hoogste punt in het circuit. Door zwaartekracht blijft het water in de vloerverwarming gewoon in de leidingen, die hoeft dus niet leeg ;)

In jouw geval zou dat hoogstwaarschijnlijk ook heel eenvoudig zo werken. De afleverset van de stadsverwarming zit bij jou ook op de B.G., in of nabij de meterkast? Dan hoeven de leidingen ook niet leeg als je de zoneklep in of vlakbij het hoogste punt installeert.

• jcneji
Gameboy schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:07:
Ik heb zelf een EvoHome systeem, ook met stadsverwarming. Dus ik heb de EvoTouch, 4 HR92 radiatorknoppen (boven), en een BDR91 met stelmotor om de zoneklep voor de vloerverwarmingsverdeler op de BG aan te sturen.

Het plaatsen van de zoneklep vereiste bij mij niet een leeg systeem. Alleen de afsluiters bij de afleverset dicht was voldoende in mijn situatie. De leidingen bij de V.V. verdeler zaten op het hoogste punt in het circuit. Door zwaartekracht blijft het water in de vloerverwarming gewoon in de leidingen, die hoeft dus niet leeg ;)

In jouw geval zou dat hoogstwaarschijnlijk ook heel eenvoudig zo werken. De afleverset van de stadsverwarming zit bij jou ook op de B.G., in of nabij de meterkast? Dan hoeven de leidingen ook niet leeg als je de zoneklep in of vlakbij het hoogste punt installeert.
Waarom koos jij voor Evohome ipv Tado (of vergelijkbaar systeem)?

Jouw situatie klinkt inderdaad gelijk aan het mijne (en relatief simpel). Echter had de installateur het ook over stroom (240v) bij de thermostaat dat anders moest (wij willen het paneel opgehangen hebben ivm gat in de muur) en een kraan die in de meterkast geïnstalleerd moest worden om boven en beneden separaat aan te sturen. Dat soort dingen lijken mij lastig om zelf te doen ;(

Heb helaas ook niemand handig in de familie die kan helpen haha

Zie hierbij trouwens offerte:

[Voor 9% gewijzigd door jcneji op 01-03-2023 10:25]

• Gameboy
Mja, ik heb niet echt serieus naar alternatieven gekeken ;) Ik zocht op termen als "zoneregeling", "vloerverwarming", etc. Toen kwam Honeywell veel vaker terug, ze hebben hun SEO wel goed voor elkaar zeg maar...

Bij het kijken naar de mogelijkheden van het EvoHome systeem werd mij duidelijk dat dit voor mij wel zou werken, en ik was gecharmeerd van de unit(s). Toen heb ik vrij voordelig een complete set gekocht (Touch + 4 HR92 + BDR91, voor minder dan 500 euro), een zoneklep bij warmteservice, een stelmotor en pompschakelaar bij een vage, maar goedkope webshop ;)

De zoneklep moet niet in de meterkast, maar in een leiding van (of naar) de V.V. verdeler. Alleen dat stuk circuit moet open en dicht worden gezet op aansturing van de EvoTouch, om de temperatuur van de ruimte die met de V.V. wordt verwarmd, te regelen.

De overige verdiepingen en/of ruimtes die met radiatoren werken, moeten onafhankelijk warm water blijven krijgen, die worden dan geregeld met de HR92 knoppen. Als het goed is, is er in de afleverset een klep aanwezig die het gehele verwarmingscircuit afschakelt bij warmwatervraag (tapwater). Die moet normaliter open staan, zodat verwarmingswater door je woning kan stromen als er geen warm tapwater gevraagd wordt. Die moet verder ook altijd open blijven, en niet op je EvoTouch worden gekoppeld, want dan zou je de verwarming in je hele woning afhankelijk maken van alleen de warmtevraag beneden, dat is onwenselijk.

Als het goed is, hoeft er in je meterkast dus helemaal niets te worden gewijzigd! Dat heb ik bij mij zelf in ieder geval niet hoeven doen.

Dus: zoneklep bij de V.V. verdeler, de stelmotor daarop aansturen met de BDR91 die aan de interne temp. sensor van de EvoTouch hangt, en de rest van de woning met HR92 op de radiatoren.

De plek waar de EvoTouch komt te hangen, heeft inderdaad een 230V stopcontact in de buurt nodig, of in ieder geval een draadje waar 5V DC op kan worden gezet. Dan kun je de stroomadapter die bij de EvoTouch wordt geleverd in dat stopcontact doen, of dat alternatieve draadje voeden. (Als je bijvoorbeeld nog ergens een kamerthermostaat hebt hangen waar een draadje vanaf een oude ketel komt, is dat een optie om daar 5V van de adapter over te voeden): YouTube: montage evohome op positie bestaande thermostaat

Ik heb mijn EvoTouch nu nog op het aanrecht staan. Ik weet nog niet definitief waar ik deze wil hebben hangen, want de stroom er naartoe is inderdaad een keuze-momentje ;)

Als je een stopcontact (ver)plaatsen zelf niet ziet zitten, dan is het denk ik wel de moeite waard om dit te (laten) doen, je mag aannemen dat ze dat netjes realiseren en afwerken voor dit bedrag.

• jcneji
Thanks voor je uitgebreide antwoord @Gameboy !

Helder, dat is waarschijnlijk wat de installateur bedoelde met elektra verleggen. Ik denk dat ik die 500 maar accepteer. Ik heb zelf niet veel tijd en ook toch wat terughoudend om aan leidingwerk/elektra te zitten. Voordeel is dat de installateur maandag al kan komen, dus kan ik er ook nog even gebruik van maken :)

Jij bent verder wel tevreden met werking van Evohome?

• Gameboy
Yes, het doet op dit moment voor mij alles wat ik wil! Dat is overigens niet heel complex, zelfde als bij jou denk ik:

Stadsverwarming levert altijd warm water wanneer nodig, geen aansturing van ketels of pompen nodig,
Vloerverwarming op de hele B.G., alleen simpele aan/uit aansturing naar de zoneklep nodig,
Radiatoren in de rest van de woning, aangestuurd met HR92 per kamer (ik heb precies 1 radiator per ruimte boven).

Ik ben er zeker tevreden mee!

Mocht je trouwens overwegen om ooit over te stappen naar andere manieren van verwarming (warmtepomp o.i.d.) dan kan het zijn dat het nogal wat complexer wordt. Andere gebruikers van EvoHome hebben gemengde ervaringen hiermee, er zijn diverse forumdraadjes hier op T.net waarin gebruikers issues, problemen en moeilijkheden melden. Vooral de afstemming van de aansturing van de diverse onderdelen lijkt soms lastig (zoneklep- en warmtepomp-aansturing moeten goed bij elkaar passen, anders kunnen er problemen ontstaan met pendelende pompen, of erg inefficient stookgedrag, etc..).

Ik weet echter helemaal niet te zeggen of deze problemen met andere systemen niet ook evengoed voorkomen. Ik "trigger" voornamelijk op topics met "EvoHome", omdat ik dat zelf naar volle tevredenheid in gebruik heb ;)

Maar als je bij je stadsverwarming blijft, dan is er niets moeilijks aan, en doet het precies wat het moet doen, met hoog gebruiks- en bedieningsgemak ;)

• jcneji
Kijk, dat is goed om te horen!

Ik verwacht niet dat wij in dit huis gaan overstappen naar een warmtepomp o.i.d., dus dit is wel prima voor een paar jaar. Wij zijn nu gewoon onnodig aan het stoken om mijn kantoorruimte en de babykamer warm te krijgen boven (vloerverwarming staat dan ook gewoon aan, plus de benedenverdieping is eerder op temperatuur, waardoor het niet warm genoeg wordt boven), dus Evohome lijkt mij een prima oplossing. Bovendien geen gedoe meer met radiatoren aan en uit doen handmatig xD

Dank voor je hulp! Altijd fijn om ervaringen van anderen te horen :)

• Benitez
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 15:25
Hier ook een offerte voor het leveren en installeren van een EVO Home temperatuurregeling gekregen bestaande uit:
- 4x nieuwe radiatorkranen met HR91 knop
- 1x nieuwe radiatorkraan met HR92 knop
-1x nieuwe radiatorkraan met HR91 knop + honeywell ruimtethermostaat (vochtige ruimte)
- monteren bypass

Prijs: EUR 2.550,00
Dit lijkt me buiten iedere proportie kijkende naar de prijzen van de materialen of zie ik iets over het hoofd dat de installatie dusdanig complex zou kunnen maken?

Achtergrond van het kijken naar een dergelijk systeem is met name het onafhankelijk kunnen verwarmen van de studeerkamer. Wanneer ik daar zit te werken is het in die ruimte nauwelijks echt warm te krijgen terwijl het beneden waar de thermostaat hangt heerlijk warm is, maar er niemand aanwezig.

Overigens ben ik voornemens om later dit jaar beneden te gaan verwarmen met een airco. Wat denken jullie: is het dan wellicht geen betere optie om beneden gewoon de radiatoren allemaal dicht te draaien en te zorgen dat er boven altijd tenminste een open blijft staan?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee