Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zoneregeling: Hele benedenverdeler in een keer regelen

Pagina: 1
Acties:

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Ik wil zoneregeling toepassen in mijn woning. Met name om de temperatuur in de bovenverdieping per zone te kunnen regelen (aparte kamers). Via mijn domotica systeem kan ik eenvoudig per zone een stelventiel toepassen om dit te creëren.

Ik vind het echter nogal kostbaar om ditzelfde principe toe te passen op mijn verdeler op de begane grond. Deze 12 groeps verdeler is al netjes ingeregeld voor de totale benedenverdieping. Veel logischer (en voordeliger) zou zijn om deze gehele verdeler in zijn geheel te kunnen regelen met 1 stelventiel.

Op dit moment is het een gesloten verdeler met thermostaatkraan, want ik gebruik de komende tijd nog mijn CV ketel. Het meest logische zou zijn om voor de verdeler nog een overbemeten thermostatische radiatorkraan te installeren (want 3/4" koppeling en hoge flow noodzakelijk) en hier het stelventiel toe te passen. Ik kan een dergelijke afsluiter alleen niet eenvoudig vinden.

Een andere optie is om mijn thermostaatkraan te vervangen door het automatische stelventiel en zo direct op de temperatuur te regelen. De boventemperatuur kan ik natuurlijk begrenzen op mijn CV, maar helemaal ideaal is dit natuurlijk niet.

Zijn er nog andere oplossingen te bedenken om de investering van 12 stelventielen te voorkomen?

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:22
Je moet een regeling in de aanvoerleiding naar de verdeler toe zetten. Die thermostaatkraan in de verdeler zelf is speciaal om de watertemperatuur onder 40 graden te houden.

Een 3/4 kraan voor hoge flow? Zoiets? https://www.warmteservice...raan-recht-3-4/p/44852460

Die vloerverdeler wordt dan als 1 zone gezien. Er is niet toevallig een keuken of hal die los geregeld moet worden?

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
In principe kan ik mijn aanvoertemperatuur van mijn CV ketel al prima limiteren tot zo'n 35 graden in de instellingen. Hiermee krijg ik mijn woning ook prima op temperatuur (al vooruitgedacht voor transitie warmtepomp). Daarmee vervalt de noodzaak tot een thermostaatkraan op mijn verdeler en zou ik direct het stelventiel hier op kunnen monteren. Mis ik nog iets in deze logica?