Ultrawide scherm op budget?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:43

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Situatie:
Mijn thuiswerkplek bestaat uit een setup met 2x 21" fhd monitor en een laptop (MS Surface book uit 2022).
Deze gebruik ik voornamelijk voor CAD werk (veel Autodesk software) en office werk.
Daarnaast staat een losse computer voor privé gebruik. Deze losse computer (low end) wordt gebruikt om af en toe wat in office te doen en om tijdens het werk muziek te spelen.

Graag wil ik er naartoe dat ik met 1 monitor naast mijn laptop toe kom voor het werk in plaats van 2.
Scherm 1 wordt een nieuwe ultrawide, met een beperkt budget. Deze wordt tijdens het werk verbonden aan de laptop. Na werktijd kan deze ook voor de losse computer worden gebruikt.
Scherm 2 wordt een smallere. Ik heb een oude 19" 4:5 monitor uit het jaar kruik, enkel verbonden aan de losse computer.

Voor scherm 1 ben ik de draad een beetje kwijt.
Eisen:
- redelijke resolutie: 3440 x 1440, ultra wide is mooi. Een 24" 4k scherm is geen optie ivm leesbaarheid software die niet met Windows meeschaalt.
- Verbruik moet niet te hoog zijn
- Refresh rate méér dan 60Hz: renders moeten vloeiend ogen en ik ben een z**kstraal als het daarop aan komt
en wat standaard dingetjes:
- 100mm VESA mount
- DP + HDMI input (VGA is een leuke bijkomstigheid maar geen must)
- USB hub is een leuke bijkomstigheid maar geen must
- Gaming hoeft niet

Het budget ligt net boven de 300 euro, waarmee ik onderstaande lijst heb opgesteld.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAcer Nitro XZ342CUP Zwart€ 299,-€ 299,-
1MonitorenAOC U34E2M/BK Zwart€ 317,38€ 317,38
1MonitorenAOC U34G3XM/EU Rood, Zwart€ 319,-€ 319,-
1MonitorenLG 34WN700 Zwart€ 319,-€ 319,-
1MonitorenSamsung ViewFinity S50GC 34" Zwart€ 328,77€ 328,77
1MonitorenPhilips E-line 346E2CUAE/00 Zwart€ 399,-€ 399,-

Vergelijk ze in de PW!

Ik heb de lijst vooral op budget samengesteld. Lage prijs eerst en dan kijken wat er past binnen mijn wensenlijst.
Gevoelsmatig lijkt me de "AOC U34E2M/BK Zwart" het 'beste' vanwege de hogere contrast ratio (4000:1).

Ik heb er een iets duurdere Philips tussen gezet, welke een overweging waard is als deze daadwerkelijk de meerprijs waard is.
Ook sta ik open voor alternatieven als er goede redenen zijn deze te kiezen dus schiet de schermen maar af als dit magere keuzes zijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Voor office en cad prefereer ik IPS, want kijkhoeken en kleuren zijn beter. Hoger contrast bij VA is enkel leuk bij gaming. Punt is wel dat een IPS 120Hz / 144Hz voor dit budget niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:24
Wil je een gekromd scherm? Dit is namelijk nogal persoonlijk. Sommigen zweren erbij (ik vind het fijn), maar anderen vinden het niets. En voor CAD tekeningen is de kromming wel iets om bij stil te staan.

En een usb-c dock is vooral leuk als jouw computer ook overweg kan met displayport over usb-c. Anders heb je toch nog een aparte kabel nodig voor de pc. Het enige voordeel is dan dat je wel makkelijk de randapparatuur kan wisselen met die ene kabel.

[ Voor 24% gewijzigd door ZatarraNL op 28-02-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
ZatarraNL schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:17:
Wil je een gekromd scherm? Dit is namelijk nogal persoonlijk. Sommigen zweren erbij (ik vind het fijn), maar anderen vinden het niets. En voor CAD tekeningen is de kromming wel iets om bij stil te staan.

En een usb-c dock is vooral leuk als jouw computer ook overweg kan met displayport over usb-c. Anders heb je toch nog een aparte kabel nodig voor de pc. Het enige voordeel is dan dat je wel makkelijk de randapparatuur kan wisselen met die ene kabel.
Een gekromd scherm vind ik op zich een goed idee, maar ik heb er nog geen ervaring mee. Het zou een gokje zijn op de CAD modellen, maar ik zou er vast aan wennen. Dit komt ook doordat ik de dual monitor setup ook in een hoek tov elkaar heb staan.
Video-over-USB-C is inderdaad leuk voor de laptop en niet voor de PC. Op de PC zou ik die enkel voor de hub en een losse DP kabel gebruiken (met zo'n USB A naar C adapter oid).
Djarune schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 06:57:
Voor office en cad prefereer ik IPS, want kijkhoeken en kleuren zijn beter. Hoger contrast bij VA is enkel leuk bij gaming. Punt is wel dat een IPS 120Hz / 144Hz voor dit budget niet lukt.
120/144Hz is niet noodzakelijk nee, maar 75Hz is wel haalbaar in deze klasse. Dat is voldoende om de 'stotter' op 60Hz te voorkomen. Als het nu een oude CRT was, zou ik niet met minder dan 100Hz willen werken ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38
Even een klein beetje input:

Ik werk continu met CAD / 3D modellen, en de kromming heeft echt geen enkel effect op je werk, behalve dat het prettiger is. Geld ook voor mijn collega's.

De enige zorg die ik altijd tegenkom zijn van mensen die juist geen curved monitor ervaring hebben, en verwachten dat dit een issue zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Inverted_World schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:11:
Even een klein beetje input:

Ik werk continu met CAD / 3D modellen, en de kromming heeft echt geen enkel effect op je werk, behalve dat het prettiger is. Geld ook voor mijn collega's.

De enige zorg die ik altijd tegenkom zijn van mensen die juist geen curved monitor ervaring hebben, en verwachten dat dit een issue zou kunnen zijn.
Dat is goed om te horen :) is dat in ieder geval weer geen vraag meer voor mij: dat kan gewoon (als het budget het toelaat)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1