Luchtspouw tussen woning en geïsoleerde garage, klopt dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:53
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en hebben gekozen om de aangebouwde garage te laten isoleren.

Nu zag ik op de tekening dat de wanden aan de buitenkant van de garage volledig worden geïsoleerd, maar niet de wand aangrenzend met de woonkamer. De wand van de woonkamer wordt wel geïsoleerd, maar de wand van de garage niet, zie foto / tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQXrJrrDnUcCxeUVrK_2UtX76mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e477eufnyMfidMOp0R4mPHNX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM6nwbMasHS4O9IoBSl9z0hkcfc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qVou1S7kgJVkZ2ImJr0EZDBn.png?f=fotoalbum_large

De luchtspouw die aanwezig is, blijft in verbinding staan met de de luchtspouw van de rest van de woning waardoor de binnenmuur van de garage wordt blootgesteld aan koude "buitenlucht".

Is er een reden waarom in dit geval niet de volledig spouw wordt geïsoleerd? Heeft dat te maken met vocht o.i.d.? Ik vind het nogal frappant dat je betaald voor een volledig geïsoleerde garage, maar dat in werkelijkheid dit niet het geval is en je alsnog warmte verliest door deze wand.

Zou je dit naderhand zelf ook nog kunnen isoleren?

Hopelijk kan iemand mij hier uitleg over geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:18
De muur die tussen garage en woning zit wordt geisoleerd, dat is de grens van je geisoleerde schil. Dan is dus je garage niet geisoleerd.
Nu zag ik op de tekening dat de wanden aan de buitenkant van de garage volledig worden geïsoleerd, maar niet de wand aangrenzend met de woonkamer. De wand van de woonkamer wordt wel geïsoleerd, maar de wand van de garage niet,
Hier spreek je toch jezelf tegen? Of begrijp ik die zin gewoon niet? Eerst zeg je dat de garage wordt geisoleerd en dan zeg je van niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
Ik zal het wat verduidelijken.

Er is betaald om de garage volledig te isoleren.

Van wat ik nu zie, zoals ook op de tekening staat, wordt alleen de muur van de woonkamer geïsoleerd en niet de muur aan de kant van de garage.

Vraag is dan: Wat kan de reden zijn dat de muur van de garage niet wordt voorzien van isolatiemateriaal?

[ Voor 23% gewijzigd door NeonovA op 27-02-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:07
Zover ik zie op de tekening wordt de isolatie toch gewoon doorgetrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
De isolatie wordt aan de buitenkant van de garage netjes doorgetrokken en die muren zijn volledig geïsoleerd. Maar het lijkt er op dat dit niet het geval gaat zijn voor de muur aan de kant van de woonkamer, daar is namelijk een luchtspouw ingetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik snap de zorg wel. Echter, volgens de tekening wordt de luchtspouw aan de voor en achtergevel afgesloten door de isolatie in die spouw er haaks op.

Theoretisch dus geen probleem.

Waar het typisch misgaat is slordige uitvoering. Dat is zelfs al op de foto te zien aan de onregelmatigheden. Specifiek aandachtspunt is afwerking aan de bovenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39
Wordt die muur niet van binnenuit geïsoleerd middels een voorzet wand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:32
Ik snap je probleem niet? De isolatielijn loopt om je huis en om je garage. Waarom zou je die binnenwand die grenst aan je woonkamer 2x willen isoleren? Dat gebeurt ook niet aan de kant van de woonkamer. De isolatie zit waar deze hoort, in de spouw.

Overigens komt er aan de bovenkant nog een loodslabbe + isolatie die de spouw goeddeels zal afsluiten tussen gevel buiten en de garage. Je moet de doorsnede even bekijken.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 27-02-2023 16:47 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Probleem van TS is waarschijnlijk dat er iets anders op tekening staat dan wat uitgevoerd wordt, dus goed opgelet. Die isolatie had niet op tekening moeten staan. Thermische schil zit nu gewoon rondom dus in praktijk geen probleem. Ik zou zelf nog even checken of dit ook in de beng is aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het staat exact zo op tekening namelijk met luchtspouw en zo is het ook gemaakt. details (aansluiting) met gevel zijn opzich goed weergegeven het ligt aan de doorsnede of er een probleem is.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 27-02-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
Wat jullie @Rukapul en @Señor Sjon zeggen klopt betreft de isolatie welke om de garage heen loopt. Vanaf de zijkanten is dit goed afgesloten en heb ik ook geen zorgen.

Het gaat meer om de bovenkant van de luchtspouw. Deze wordt zover ik kan zien niet dichtgezet aan de bovenkant waardoor deze luchtspouw in verbinding blijft staan met de luchtspouw van de rest van de woning, waar dus koude lucht stroomt. Dit zou dan toch inhouden dat de rechtermuur van de garage niet geïsoleerd is of zie ik dat dan verkeerd?

Helaas heb ik zelf niet een doorsnede van de woning waar je dit goed kan zien. Wel een (niet al te beste) tekening van een doorsnede zoals ik het nu zie, gemaakt in paint. Rood gemarkeerd de luchtspouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9F8oZoWzmiok2HRrQpXmhkmj7XA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R15ZEVl7TS3uRzbVWrzYdKKU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die tekening is niet zoals het gebouwd gaat worden.

De isolatie loopt in één stuk door naar boven.
Het metselwerk wordt in de regel op ytong (cellenbeton) of hardisolatie geplaatst op het garagedak als koudebrugonderbreker. Er komt een lood(vervanger) slabbe vanaf je binnenblad tot boven het dak van de garage om vocht in de spouw naar het dak af te voeren en te voorkomen dat het in de spouw tussen je garage- en woonkamermuur komt.

Even een oud plaatje voor het principe, gaat met name om de slabbe van binnen naar buiten, voor de rest is dit een te oud detail. Heb even geen nieuwere bij de hand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb4VROf_4RLmt3dMKusz5NW_wq4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IHj6tv38hO0UA12pxKOYmbr5.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 27-02-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
Señor Sjon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:09:
Die tekening is niet zoals het gebouwd gaat worden.

De isolatie loopt in één stuk door naar boven.
Het metselwerk wordt in de regel op ytong (cellenbeton) of hardisolatie geplaatst op het garagedak als koudebrugonderbreker. Er komt een lood(vervanger) slabbe vanaf je binnenblad tot boven het dak van de garage om vocht in de spouw naar het dak af te voeren en te voorkomen dat het in de spouw tussen je garage- en woonkamermuur komt.

Even een oud plaatje voor het principe:

[Afbeelding]
Ah dank, ik denk dat ik het dan nu begrijp.

De slabbe op onderstaande foto loopt door tot het binnenblad van de woning, waarmee de boel luchtdicht wordt afgesloten?

Foto is vanuit hetzelfde project.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP9lEcWw2ocHPGKwtlhxCwJC10E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ciVHmIPgRD10KheuJUfnRysF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waterdicht sowieso. ;)

Er zal vaak via de zijkanten nog wel wat ventilatie kunnen optreden. Maar ik zal me daar niet al te hard zorgen over maken. Ze zouden de spouw nog een stukje vol kunnen zetten bij die aansluitingen, maar veel ruimte is daar niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Tijdens de uitvoering moet je er op letten dat de spouw tussen de garage en de woning of volledig wordt gedicht met isolatie of dat ter plaatse van de aansluiting van deze spouw met de ‘buitenlucht’ (tpv het garage dak, de buitengevel en de vloer) de spouw goed wordt dichtgezet. Op die manier voorkom je dat er koude buitenlucht in de spouw terecht komt.

De gehele spouw dichtten met isolatie zal waarschijnlijk niet gebeuren met oog op de kosten (meer isolatie nodig). Waarschijnlijk dus alleen dichtten ter plaatse van de aansluitingen met de gevels, de vloer en het dak. Dit kan gewoon met proppen minerale wol die in de spouw geklemd worden. Let er hierbij op dat er geen gaten tussen de isolatieproppen zit.

Let op: de loodslabbe is er alleen om te voorkomen dat er water in de spouw komt en is zeker niet geschikt om koude lucht tegen te houden. Deze loodslabbe komt boven de isolatie. Vergeet ook niet de isolatie ter hoogte van de vloer/fundering anders komt er koude lucht uit de kruipruimte in de spouw.

Ik weet niet precies wat de reden is om de garage ook te isoleren maar ik houd hier meestal een lagere Rc-waarde voor aan aangezien het meestal niet als een ruimte voor langdurig verblijf gebruik zal worden. Om deze reden is het dan ook iets minder kritisch als er bijvoorbeeld ter plaatse van de aansluiting garage muur - garage vloer - fundering een kleine koudebrug zit.

Is de vloer van de garage wel geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:02:
het staat exact zo op tekening namelijk met luchtspouw en zo is het ook gemaakt details met gevel zijn opzich goed weergegeven het ligt aan de doorsnede of er een probleem is.
Nee hoor. Dat lichtgrijze is isolatie. (Lucht)spouw is ongearceerd (wit) weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cheesy schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:35:
[...]

Nee hoor. Dat lichtgrijze is isolatie. (Lucht)spouw is ongearceerd (wit) weergegeven.
klopt en die zie je op de foto ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
NMA schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:25:
Tijdens de uitvoering moet je er op letten dat de spouw tussen de garage en de woning of volledig wordt gedicht met isolatie of dat ter plaatse van de aansluiting van deze spouw met de ‘buitenlucht’ (tpv het garage dak, de buitengevel en de vloer) de spouw goed wordt dichtgezet. Op die manier voorkom je dat er koude buitenlucht in de spouw terecht komt.

De gehele spouw dichtten met isolatie zal waarschijnlijk niet gebeuren met oog op de kosten (meer isolatie nodig). Waarschijnlijk dus alleen dichtten ter plaatse van de aansluitingen met de gevels, de vloer en het dak. Dit kan gewoon met proppen minerale wol die in de spouw geklemd worden. Let er hierbij op dat er geen gaten tussen de isolatieproppen zit.

Let op: de loodslabbe is er alleen om te voorkomen dat er water in de spouw komt en is zeker niet geschikt om koude lucht tegen te houden. Deze loodslabbe komt boven de isolatie. Vergeet ook niet de isolatie ter hoogte van de vloer/fundering anders komt er koude lucht uit de kruipruimte in de spouw.

Ik weet niet precies wat de reden is om de garage ook te isoleren maar ik houd hier meestal een lagere Rc-waarde voor aan aangezien het meestal niet als een ruimte voor langdurig verblijf gebruik zal worden. Om deze reden is het dan ook iets minder kritisch als er bijvoorbeeld ter plaatse van de aansluiting garage muur - garage vloer - fundering een kleine koudebrug zit.

Is de vloer van de garage wel geisoleerd?
Dank ook voor deze toevoeging!

We hebben de garage laten isoleren omdat we er ook spullen plaatsen zoals een extra vriezer en de belangrijkste dat we er in de toekomst misschien een extra kamer van kunnen maken.

De vloer van de garage en de woning zijn aan de onderzijde geïsoleerd met piepschuim. Alleen de fundering zelf is gewoon in beton gestort zonder dat er verdere isolatie is toegepast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:37:
[...]

klopt en die zie je op de foto ook ;)
Oké ik ga er vanuit dat op de foto kalkzandsteen te zien is, maar volgens jou is dat dus isolatie. Slecht te zien vandaar de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cheesy schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:02:
[...]

Oké ik ga er vanuit dat op de foto kalkzandsteen te zien is, maar volgens jou is dat dus isolatie. Slecht te zien vandaar de verwarring.
dat is steenwol (in de spouw) boven het nivo van het dak is het kalkzandsteen
Pagina: 1