Renovatie woonhuis -> Gietvloer vs woonbeton?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Een vrijstaand huis gekocht uit 1987. Ons plan is om vloerverwarming te laten leggen / infrezen en daarover een nieuwe vloer te leggen. Maar welke?

Eerst lieten we ons oog vallen op een PU gietvloer. Maar bij nader inzien vind ik het veel te 'strak' en 'artificieel' aanvoelen en ogen. We zouden dan sowieso voor een 'betonlook' gaan met een 'gesmeerd' optisch effect erin dus toen dacht ik, is woonbeton dan geen betere optie? Maar dan lees ik weer verhalen over scheuren en dergelijke.

En dan is er ook nog de optie om de hele bestaande vloer eruit te halen, inclusief betonvloer, om vervolgens vloerverwarming aan te leggen en daar een 'echte' betonvloer over te storten?

Heeft iemand ervaring? Ik wil zelf eigenlijk gewoon een mooie houten vloer (lamelparket / duoplank) maar mijn vrouw wil toch meer het strakke van een betonlookachtige vloer.

Wat vind jij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
Marmoleum met betonlook. Supermooi, scheurt niet, lekker met vloerverwarming, niet artificeel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Stab schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:28:
Een vrijstaand huis gekocht uit 1987. Ons plan is om vloerverwarming te laten leggen / infrezen en daarover een nieuwe vloer te leggen. Maar welke?

Eerst lieten we ons oog vallen op een PU gietvloer. Maar bij nader inzien vind ik het veel te 'strak' en 'artificieel' aanvoelen en ogen. We zouden dan sowieso voor een 'betonlook' gaan met een 'gesmeerd' optisch effect erin dus toen dacht ik, is woonbeton dan geen betere optie? Maar dan lees ik weer verhalen over scheuren en dergelijke.

En dan is er ook nog de optie om de hele bestaande vloer eruit te halen, inclusief betonvloer, om vervolgens vloerverwarming aan te leggen en daar een 'echte' betonvloer over te storten?

Heeft iemand ervaring? Ik wil zelf eigenlijk gewoon een mooie houten vloer (lamelparket / duoplank) maar mijn vrouw wil toch meer het strakke van een betonlookachtige vloer.

Wat vind jij?
Als jullie smaken zo mijlenver uitelkaar liggen zou ik toch nog eens wat avondjes bomen over wat het uiteindelijk gaat worden. Ik vind een betonnen vloer / gietvloer een gruwel, ik wil er dood nog niet op worden gevonden bijvoorbeeld.

Het is een enorm verschil met een natuurproduct zoals echt hout.

Bij een verbouwing zou ik, als ik niet wist hoe het gemaakt was, alles er uit halen en opnieuw storten. Ik heb te vaak half werk gezien of mensen die niet voor een prima en dikke isolatie kiezen (kan me voorstellen dat dat ook nog geen prio had met een huis uit 1987).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat als je in een vloer uit 1987 gaat frezen de kans op het doorslijpen van stroom- /gas-/waterleidingen best groot is. Hier gingen in de eerste meters de hoofdgas- en hoofdwaterleiding door. In de woonkamer was het feest met de bestaande ouderwetse vloerverwarming, zwart water tot aan het plafond :')

Wij hebben er overigens PVC op liggen, lijkt net hout. En ja, in visgraat :p

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 27-02-2023 18:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik ga ook voor Marmoleum. Hebben het hier al 10 jaar liggen en zouden het zonder twijfel zo opnieuw kiezen. Terwijl we in eerste instantie ook voor woonbeton wilden gaan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je bang bent voor scheuren, vlekken (of het onzekere hoe het eruit komt te zien) moet je geen beton nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09
Wij hebben op zolder een gietvloer, beige hoofdtoon maar met gekleurde vlokjes op gestrooid (denk aan eten voor goudvissen, maar kleiner en kleuriger), plaatser was heel tevreden dat ie mocht gooien zoals hij wou (meestal moet ie afmeten dat overal evenveel vlokjes gelijk verdeeld liggen, wij wilden niet te strak). Fijne warme vloer, toont niet snel vuil door de vele variatie en poetst erg makkelijk. We waren wat bevreesd voor krassen dus niet beneden gelegd, maar valt best mee (zoon speelt volop mee lego nog geen beschadigingen gevonden).

Beneden hebben we keramisch parket gelegd, zeer mooi (random bezoek vraagt soms van waar die vloer komt, lijkt echt hout), wel beetje ruw (kousen slijten wat sneller) maar je zal ook niet uitglijden ook al is het nat, ook gemakkelijk te onderhouden.

Qua vloer zou ik je aanraden om verschillende toonzalen te bezoeken (tegels, gietvloer, ...) om eens te snuiven welke de top3 is, en dan te beslissen. Eventueel referenties vragen om het eens in een huis te zien.

En als je niet zeker bent van de isolatie onder je vloer: het is nu het moment om voldoende isolatie te steken zodat je jarenlang honderden euro´s minder verstookt voor de mollen en regenwormen onder je huis.
Gebruik wel de juiste opbouw: betonconstructievloer, dan isolatie, en dan vloerverwarming in afwerkvloer (zandcement of anhydriet). Zo vermijd je met een enorm veel te grote buffer te zitten, en heb je snellere opwarming van je vloer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Wij hebben woonbeton in ons huis genomen, maar om scheurvorming te voorkomen heb ik wel zeer veel aandacht besteed aan de opbouw van de zandcementvloer. Eerst vloerverwarming op netten en vervolgens over de vloerverwarming heb ik draadstaal betonwapeningsnetten toegepast en deze aan elkaar gevlecht. De gehele vloer is zwevend gelegd op de oude betonbroodjesvloer met een gemiddelde dikte van zo'n 6 a 7 cm, zodat de vloer een beetje kan rekken en strekken zonder problemen. Tot dusver geen enkele scheur aangetroffen, ook niet na het opstookprotocol.

Bij een zandcementvloer uit dat jaartal is deze direct op de constructieve ondervloer gelegd. Zeer waarschijnlijk zul je nu al scheuren in de zandcementvloer zien zitten bij het weghalen van de vloer. Met het infrezen van leidingen zal de sterkte natuurlijk niet toenemen. Ik ben geen expert op het gebied van zandcementvloeren, maar ik denk dat scheurvorming wel een aanzienlijk risico is bij deze opbouw.

Een PU vloer is veel vergevingsgezinder als het om scheurvorming aankomt, want dit materiaal is blijvend flexibel.

[ Voor 5% gewijzigd door frennek op 28-02-2023 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:26
Stap 1 is om samen uit de basis te komen, lijkt me. Een muur schilder je zo over, maar een vloer leg je voor langere termijn. Wij hadden in onze vorige woning hout liggen en wilde dat in de nieuwe woning ook. Natuurlijk en warm. Alleen hadden we al diverse houten elementen voor meubels/trap/wand gepland, waardoor het allemaal teveel hout zou worden. Dus toch voor betonlook gekozen in de hele woning. Vervolgens kun je wel weer meer hout in je interieur toevoegen voor warmte. Maar ook de wanden, alles wit wordt wel erg kil met beton erbij.

Als je dan voor beton gaat, zou ik de voorkeur hebben voor echt gevlinderd beton. Dat is mooier en harder. Dat kon bij ons helaas niet, dus zijn we voor woonbeton gegaan. Tijdens onze oriëntatie werd een nieuwe variant geïntroduceerd in de vorm van lavasteen. Onze vloer heeft nu veel kleine zwarte stukjes steen. Van een afstandje zie je het niet, maar geeft het wat subtiele kleurverschillen. Van dichtbij kun je kleine stipjes zien en zit er wat reliëf in. Daardoor is het niet spekglad en is het veel harder dan een reguliere PU-vloer. Nu een half jaar en geen beschadigingen. Wel oppassen met vlekken, met name gekleurde vloeistoffen die langer blijven liggen. Maar dat heb je met elke vorm van beton en hout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij zaten twee jaar terug met hetzelfde, althans niet de keuze hout vs 'iets anders' maar wel wat komt er op de vloer. Eis was op de volledig beneden verdieping (>100m2) het zelfde en een strakke vloer.

De PU gietvloer viel na een bezoek aan een showroom al snel af, zelfde reden als jij aangeeft, te kunstmatig, dan is woonbeton/cire (geef het een naam) imho veel mooier.

We hebben toen ook nog serieus een siergrind/sandstone overwogen, daar kun je ook ongelovelijk veel mooie dingen mee doen (niet alleen het saaie standaard zakelijk wat je misschien voor ogen hebt)

Uiteindelijk hebben we gekozen voor een vinyl vloer, kamerbreed verlijmd (ja, we hebben op sommige plekken een naad, maar wel op 'strategische' plekken), in betonlook. Eerst IRL bekeken en dat had eigenlijk alles wel wat we zochten. Mooie betonlook, een collega die altijd op sokken loopt hield bij zijn eerste bezoek z'n schoenen aan omdat hij dacht dat i.d.d nog kale een betonvloer was. Eigenlijk voelt/vraagt iedereen even wat 't nu is. Comfort, de vinylvloer heeft een wacht zachtere toplaag en is ideaal voor de kinderen om op te spelen. Aantrekkelijke prijs, ongeveer1/3 van de prijs van 'echte' beton of een grindvloer (denk eerder 5k vs 15k) .

Dus het advies is inderdaad, ga eens kijken naar verschillende vloeren en sluit niet(s) direct uit als je het nog niet IRL gezien hebt, Vinyl stond namelijk helemaal niet op ons lijstje... ;-)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Pagina: 1