warmtepomp leidingwerk door kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransKingma
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-08 15:18
Mijn vraag
...
Kan/mag leidingwerk van monoblok warmtepomp ca.2 meter door kruipruimte? Dit is namelijk de kortste route naar de cv ketel en tegelijkertijd de enige mogelijkheid. Het gaat om verbinding vanaf buitenmuur ca. 30 cm diep naar de keldermuur over afstand van ca. 2 meter. De cv ketel staat in de kelder. Aan welke voorwaarden moet het voldoen om te kunnen? Bijvoorbeeld een duurzame pijp waardoor dit leidingwerk kan lopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:31
Kruipruimte is onder andere bedoeld om leidingen te kunnen (ver)leggen. Dubbele isolatie toepassen op de WP leidingen door de kruipruimte werkt prima kan ik uit ervaring vertellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:54
Wat maakt dat je denkt dat dit niet mag?

Mijn advies is om je leidingen te isoleren en doorvoeren luchtdicht te maken met bijvoorbeeld pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:39
Roeland schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:17:
Wat maakt dat je denkt dat dit niet mag?

Mijn advies is om je leidingen te isoleren en doorvoeren luchtdicht te maken met bijvoorbeeld pur.
Persoonlijk werk ik niet graag met PUR en al helemaal niet in afgesloten ruimtes. Met cement kan je ook een leiding afsmeren. Het is van belang dat je de muizen buiten houdt. Daarvoor vertrouw ik cement ook meer dan PUR.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransKingma
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-08 15:18
Door enige installateurs wordt aangegeven dat bij niet voor monteur lijfelijk toegankelijke kruipruimte men het
leidingwerk niet kan beugelen en dus niet aan montage-eisen voldoet. Het gaat hier om een kleine kruipruimte, gescheiden van de rest, waarbij na boren van gat in keldermuur en in buitenmuur het leidingwerk getrokken moet worden. eerst een starre pijp aanbrengen van voldoende diameter en dan leidingwerk er door lijkt mij oplossing. Maar er wordt in de installatiewereld er blijkbaar regelmatig anders over gedacht. Weinig creatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:45

Illusion

(the art of)

Een stukje terrendis mag je gewoon ingraven, en dus ook los in je kruipruimte leggen.
https://www.pipelife.nl/i...eisoleerde-leidingen.html

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r0K3_EYMUIVJeNrQnZUqSGDqwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbFxukSHHdjpSD7Ujjno2z7t.jpg?f=fotoalbum_large

Heb voor mn nieuwe monoblock een microflex geïsoleerde leiding door de kruipruimte lopen. Hier nog een laag PIF omheen gedaan met Rd 2.78 om hem lekker warm te houden. Werkt prima, nergens pur oid nodig
Pagina: 1