Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bastiaant
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Hallo,
Wij zijn onlangs verhuisd naar een andere woning. Daar hebben we de ketel uit 2018 (Nefit Trendline hrc30 cw5) laten hangen, maar wel alle radiatoren vervangen door Jaga lagetemperatuur radiatoren (met ventilator). Ergens dit jaar wordt er nog een hybride warmtepomp bijgeplaatst.

Mijn vraag gaat over de instellingen van de huidige ketel en het pendelgedrag wat ik zie. In Home assistant zie ik de volgende grafiek bij de watertemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYGD5NU-GuvkW2Uq_l_vc83kVSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbOhSNnTwP9ecCqOBsFC3hnW.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt alsof de ketel steeds een beetje opwarmt, en dan meteen weer stopt. De uitschieters naar 70 graden zijn warm tapwater. Gisteren was het iets kouder, ik vermoed dat de watertemperatuur daardoor hoger uitviel.

Ik heb de ketel afgesteld op basis van het advies van John Visser. Dus pompsnelheid en vermogen helemaal naar beneden halen, en aanvoertemperatuur lekker laten staan op 70.

De ketel lijkt hier toch te pendelen? Kan iemand dit bevestigen? En beter nog, enig idee hoe ik dit kan verhelpen, aangezien ik de temperatuur niet begrens.

Het huis wordt trouwens wel prima warm -- daar geen problemen. Maar volgens mij is pendelen niet goed voor de ketel en ook inefficient qua gasverbruik.

Bedankt voor het lezen!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
als je pompsnelheid te laag is, kan het zijn dat de brander zijn warmte niet kwijt kan en idd gaat pendelen.

Ik weet niet of dit grafiekje aanleiding geeft om dat te vermoeden, maar is iig iets wat je kunt testen. Als je je afvraagt of hij pendelt kun je misschien beter gewoon even een poosje gaan luisteren.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Wat ik zo 123 vind is het minimum modulatie vermogen maar liefst 7 kW

Ik mag hopen in een 2018 woning dat dat vermogen nooit nodig is. De ketel moet dus altijd, maar zeker nu het niet echt koud is in deellast werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de pomp moet harder. zonder water te pompen kan je niet je vermogen kwijt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• bastiaant
Bedankt voor de antwoorden!

@mcDavid Ik heb het sterke vermoeden dat hij pendelt, want ik hoor de ketel vanuit mijn slaapkamer en hoor hem zo elk kwartier uit/aan schakelen.

@Ronald Ons huis is niet uit 2018, dat is uit ~1930 :). De CV ketel is uit 2018. Het klopt dat het minimale vermogen van de ketel 6,9kW is. Daar staat hij op ingesteld Voor zowel minimale als maximale vermogen.

De pomp (minimaal en maximaal) staat ook op de laagste stand (volgens het advies van het YouTube filmpje want ik deelde). Dat is 30% bij mij.

Als ik jullie goed begrijp kan ik proberen de maximale snelheid van de pomp op te hogen. Naar bv 60%?

Niet essentieel, maar ik ben nieuwsgierig: waarom helpt dit? Ik kan me voorstellen dat het warme water zo sneller wordt weggevoerd van de ketel. Maar als ik kijk naar de watertemperatuur wordt die niet heel hoog. Ik lees dat de ketel stopt (pendelt) als hij zijn vermogen niet kwijt kan. Maar als ik naar mijn watertemperatuur kijk is die nog geen 40 graden als de ketel stopt met verwarmen. Hoe zit dit? De ruimte is nog niet op temperatuur, dus waarom blaast hij niet gewoon door?

Thanks!

• Ronald
@bastiaant ketel streeft naar zekere deltaT en max temp. Weinig debiet dan komt er niet genoeg water langs om de 7kW kwijt te kunnen binnen te grenzen.

Verder hoop ik voor je dat je bij huidige temperatuur ook in ‘30 woning geen 7kW nodig hebt. Indien wel dan heb je een vrij astronomische gasrekening ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-11 16:31
Als je nu lagetemperatuur radiatoren heb dan kan je je ketel ook beter op een lage temperatuur zetten.

Dus zet hem eens terug naar 45 graden

• bastiaant
@Ronald bedankt, ik ga wat dingen proberen! En ik heb die 7kW idd niet nodig - mijn gasrekening is heel schappelijk tot nu toe. Jammer dat de ketel niet lager kan.

@BBB-Nick Daar zijn de meningen over verdeeld. Zie ook dit filmpje. Het advies wat ik hoor is vermogen en pompsnelheid omlaag, en dan kom je vanzelf op een lage aanvoertemperatuur uit.

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-11 16:31
je hebt een laagtemperatuur afgifte systeem.

In het filmpje wat je stuur staat bij de omschrijving letterlijk deze tekst:

Je verlaagt de aanvoertemperatuur alleen als je een lage temperatuur vloerverwarmingsverdeler hebt ZONDER pomp.. dan stel je de aanvoertemperatuur in op 40 graden en de pompsnelheid minimaal 90% en maximaal 100%

• bastiaant
@BBB-Nick Bedankt voor je antwoord. Tsja, ik heb geen vloerverwarming, dus ging er vanuit dat dit niet op mij van toepassing is. Ik heb gewone (lage temperatuur)radiatoren. Gaat dit advies daar ook op?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:30
Probeer eerst die pompsnelheid eens omhoog te brengen. Slechts 1 aanpassing per keer doen anders weet je niet wat wel of niet werkt.

• bastiaant
Ik heb vanalles geprobeerd met de pompsnelheid, maar helaas blijft het pendelen bestaan wanneer het huis op temperatuur is. Het lijkt mij dat het minimale vermogen van de CV gewoon te groot is: hij gaat blazen met 7kW, terwijl er eigenlijk maar een klein pitje nodig is om de kamers op temperatuur te houden.

Als iemand nog een suggestie heeft hoe ik hier omheen kan werken, hoor ik het graag. Maar mijn conclusie tot nu toe is dat ik er maar mee moet leven.

Bedankt voor alle reacties!

• Ronald
Warmtepomp, kan terug naar 2-3kW afhankelijk van buiten en cv water temperatuur ;)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Herkenbaar probleem.

Mijn oude VR ketel is opgehangen in de tijd dat gas gratis was en huizen volledig geïsoleerd.
De ketel kan een persoonlijk hellevuur creëren met 29KW maximaal, maar helaas ook een minimum van 9kW.
Mijn totale (maximale) afgiftecapaciteit is misschien een keer 7kW op een goeie dag.

Pendelen all the way, weinig aan te doen.
Heb een hoop gespeeld met pompsnelheden en instellingen, maar uiteindelijk blijft het probleem dat (in mijn geval) 9kW gewoon te veel is.

De enige oplossing die ik weet is een nieuwe ketel (wat linksom of rechtsom wel een keer moet, hij is 17/18 jaar oud). Afhankelijk van de ketel heb je ze tegenwoordig tot minimumvermogens van 3-4kW

[ Voor 17% gewijzigd door timberleek op 03-03-2023 09:46 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@bastiaant Misschien nog interessant om in de opening post van "Gas besparen door middel van cv-tuning"
de sectie over "pendelen" en "lowload" te lezen?
Waarschijnlijk kom je dan er achter dat het geen pendelen is.
Ik had trouwens ook eens een echt pendelende ketel in het verwarmingshok O-) :+

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
Overigens met alles LTV (en gedimensioneerd voor LT) zou hybride niet nodig moeten zijn. Ben je onzeker, zorg dan dat het WP deel geschikt is om zonder de CV te kunnen. Elga is dat lastig!

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 03-03-2023 09:54 ]

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:14

Aardedraadje

Met kabelschoen

@bastiaant Je hebt waarschijnlijk dezelfde situatie als wij hier hebben. Een overgedimensioneerde ketel voor het huis, ook aangesloten op convectoren met ventilatoren.

Het advies van John heb ik ook geprobeerd. Goed advies voor anderen, maar te generaliserend.

Ook ik had pendelgedrag bij lagere aanvoer (Temperatuur overshoot, ketel gaat wachten tot temperatuur weer zakt) en heb het opgelost door de minimale pompsnelheid flink te verhogen en het minimum en maximum brandervermogen omlaag te doen.

Onze ketel doet als minimum zo'n 7 kW. Voor het huis veel te hoog. Zodra het huis warm is, vraagt de thermostaat een watertemperatuur die in die situatie gewoon niet gemaakt kan worden (24c ofzo). De thermostaat gaat vervolgens in de tijd moduleren (Low load control) wat op pendelen lijkt, maar het niet is in de traditionele zin van het woord. Het is het uitsmeren van je ketelvermogen om een lager gemiddeld vermogen te maken.

Zie je dit gedrag nou ook bij aanwarmen van je huis, dan is er wat anders aan de hand. Wss inderdaad eerst pompsnelheid omhoog doen dan.

Als je het zeker wilt weten, zou je eens bij de ketel moeten gaan staan om te zien wat daar gebeurt. Als je ziet dat de watertemperatuur het setpoint overschrijdt en de ketel vervolgens afslaat (meestal met een statuscode 'temperatuur bereikt') dan is het pendelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Aardedraadje op 03-03-2023 11:00 . Reden: pompsnelheid had je al gedaan lees ik. ]

• bastiaant
Bedankt voor alle reacties: super waardevol. Het lijkt erop dat mijn ketel inderdaad niet pendelt, maar low-load gedrag vertoont. Wat volgens het gelinkte artikel prima is.

Bij het opwarmen zie ik geen 'pendel-achtig' gedrag.

Hoe dan ook staat er al een tijdje een (hybride warmtepomp in bestelling die een lager vermogen kan afgeven. Dat zal sowieso een betere oplossing opleveren. Wel een Elga, die helaas niet zonder CV kan. We hebben geen ruimte voor een stand-alone WP.

Heel erg bedankt, ik heb een hoop geleerd en meer gerust dat de instellingen voor nu OK zijn!
Pagina: 1