Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperKrom
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-03-2023
Hallo allen,

Nieuw hier en op zoek naar een antwoord op een vraag waar ik niet helemaal goed uitkom. Inmiddels al meerdere fora gelezen en contact gehad met verschillende leveranciers maar doordat ik steeds wisselende antwoorden (meningen) ontvang probeer ik hier even.
Ik zag in andere posts dat er heel veel kennis aanwezig is dus vandaar.

Ik heb vorige zomer een PV installatie laten aanleggen. Het bedrijf was nou niet heel meedenkend en uiteindelijk was dit hetgeen er geleverd kon worden:

3 x Hoymiles HM-1500 omvormer
10 x JA Solar JAM60S21/370 half cell full black panelen

De panelen zijn verdeeld over 3 dakvlakken.
3 op het dak, 1 op het dakkapel, 2 op de schuur en 4 op de overkapping.

Het is op deze manier geplaatst ivm het feit dat de omvormer 4 panelen aankan.
Het dak heeft 1 omvormer volledig ''gevuld''. De overkapping idem. Op de schuur heeft de omvormer nog ruimte voor 2 panelen.

Nu wil ik de set gaan uitbreiden. Ik heb immers ruimte voor 2 extra zonnepanelen op de omvormer.

Mijn wens is, wat qua afmetingen ook past, is om de 2 extra panelen op het dakkapel te leggen. Degene die daar nu ligt gaat dan op de overkapping. (hier is ruimte voor)
Dit betekent dat ik 1 paneel op het dakkapel aansluit op de omvormer daar en het andere paneel op de omvormer op de schuur.
Het paneel dat van dakkappel naar overkapping gaat, sluit ik ook aan op de omvormer op de schuur.

Mijn wens is om 2 extra panelen te nemen die meer vermogen kunnen opleveren dat degene die er nu liggen. Zelf keek ik naar de 460wp uitvoering van JA solar. (of misschien nog meer vermogen indien mogelijk.)

Kijk ik naar de spec zou dit moeten kunnen. Maar ik krijg heel veel onduidelijkheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE6sKmhpqKeormQtbwXk9gReACA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KGQOpGmTTBpME4gIi4niY88E.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xmb80RS2xGv-Cfk4rsPeFGJvLAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VknEbQFOqtisLzTdVDWDxQ9o.jpg?f=user_large

Mis ik iets? Ontbreekt het mij aan kennis? Ik weet het niet...

Hopelijk heeft een van jullie het antwoord.

Dank is groot
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
+-4800Kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3X25A
Budget en doel
Binnen het redelijke
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf
Bijhouden van data
Via Hoymiles App
Reeds verkregen offertes
Geen. Ga het zelf inkopen en aanleggen
Regio
Haarlem

[ Voor 7% gewijzigd door JasperKrom op 27-02-2023 13:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:19

Bravo

Second Best

JasperKrom schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:16:
Hallo allen,

Nieuw hier en op zoek naar een antwoord op een vraag waar ik niet helemaal goed uitkom. Inmiddels al meerdere fora gelezen en contact gehad met verschillende leveranciers maar doordat ik steeds wisselende antwoorden (meningen) ontvang probeer ik hier even.
Ik zag in andere posts dat er heel veel kennis aanwezig is dus vandaar.

Ik heb vorige zomer een PV installatie laten aanleggen. Het bedrijf was nou niet heel meedenkend en uiteindelijk was dit hetgeen er geleverd kon worden:

3 x Hoymiles HM-1500 omvormer
10 x JA Solar JAM60S21/370 half cell full black panelen

De panelen zijn verdeeld over 3 dakvlakken.
3 op het dak, 1 op het dakkapel, 2 op de schuur en 4 op de overkapping.

Het is op deze manier geplaatst ivm het feit dat de omvormer 4 panelen aankan.
Het dak heeft 1 omvormer volledig ''gevuld''. De overkapping idem. Op de schuur heeft de omvormer nog ruimte voor 2 panelen.

Nu wil ik de set gaan uitbreiden. Ik heb immers ruimte voor 2 extra zonnepanelen op de omvormer.

Mijn wens is, wat qua afmetingen ook past, is om de 2 extra panelen op het dakkapel te leggen. Degene die daar nu ligt gaat dan op de overkapping. (hier is ruimte voor)
Dit betekent dat ik 1 paneel op het dakkapel aansluit op de omvormer daar en het andere paneel op de omvormer op de schuur.
Het paneel dat van dakkappel naar overkapping gaat, sluit ik ook aan op de omvormer op de schuur.

Mijn wens is om 2 extra panelen te nemen die meer vermogen kunnen opleveren dat degene die er nu liggen. Zelf keek ik naar de 460wp uitvoering van JA solar. (of misschien nog meer vermogen indien mogelijk.)

Kijk ik naar de spec zou dit moeten kunnen. Maar ik krijg heel veel onduidelijkheid.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het verhaal is wat lastig te volgen, maar dit is hoe ik het lees: Paneel wat op de dakkapel ligt naar de overkapping en twee nieuwe panelen op de dakkapel. Het ene nieuwe paneel op de dakkapel op de 'dak'omvormer, de andere nieuwe op de 'schuur'omvormer, net zoals het te verplaatsen paneel.

Omdat de HM-1500 maar 2 MPPT hebben (en 4 aansluitingen) delen 2 aansluitingen 1 MPPT. Het is daarom het handigst om op een MPPT 1 soort paneel te hebben in 1 richting en onder 1 hoek. Dan kan de MPPT optimaal regelen.
In je voorstel ga je mengen op een MPPT van de 'dak'omvormer (1 nieuw paneel+bestaand paneel) en mengen op de 'schuur'omvormer (1 nieuw paneel + verplaatste paneel naar de overkapping). Als de richting en de hoek allemaal gelijk is zou het kunnen als je een zelfde soort paneel aansluit, als je niet aan deze voorwaarde voldoet haalt je voorstel de productie van de bestaande panelen onderuit en ga je er niet op vooruit.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperKrom
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-03-2023
Dank voor je antwoord @Bravo

Je hebt het inderdaad goed gelezen.
De overkapping en schuur liggen onder dezelfde hoek. Degene op het dakkapel ligt onder een andere hoek dan de 3 die op het dak zijn gemonteerd.
Qua richting liggen ze allemaal gelijk.

Als ik zo jouw toelichting lees zou je er eigenlijk voor kiezen om de 2 panelen op het dakkapel, op dezelfde omvormer te zetten. Dit zou dan het meest effectief zijn.

En bedoel je met hetzelfde soort paneel exact degene die er al liggen? Of in ieder geval hetzelfde merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:19

Bravo

Second Best

Lees even hoe een MPPT werkt, dan kun je zelf antwoord geven op de vraag die je stelt ;)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10