Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een gaming PC die het een aantal jaar volhoudt op 1440p en hoge refreshrate. Ik heb 10 jaar geleden een gaming pc in elkaar gezet voor €1000 met een 4th gen i5 en een GTX 760, en die kon na 5 jaar al geen nieuwe games (zelfs op low) meer spelen, dus ik zoek iets wat het langer volhoudt. Ik vind upgraden niet erg, maar idealiter hou ik het gewoon lang vol. Ik ben ook een software engineer en doe soms in m'n vrije tijd aan low-level video-editing. Indien mogelijk zou ik hem ook sterk genoeg willen hebben voor VR.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€1600 is de max, €1500 was mijn richtprijs
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn oude PC heeft 2 Seagate HDD van in totaal 3 TB en een Sata boot SSD (zo'n Samsung Evo ding) van 120GB. Ik denk dat ik een 2TB seagate mee neem en de 120gb SSD en 1 TB seagate erin laat zitten voor de volgende eigenaar (ik geef hem wss weg).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
32GB RAM om er de komende paar jaar niet naar om te hoeven kijken, een NVME van minstens 1 TB voor belangrijke zaken en games, een sterke videokaart van ca. de helft van mn budget en een ondersteunende cpu. Ik heb deze build grotendeels gebaseerd op video's van het YT-kanaal PC Builder en zoek eigenlijk laatste feedback.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu 10 jaar Nvidia gehad en vind die drivers en de GeForce experience niet aan te raden, maar een vriend van me heeft de AMD drivers en zegt dat die ook **** zijn, dus ik ga vooral voor de beste prijs-kwaliteit optie. Al die extra shit als DLSS en Raytracing trekken me niet genoeg om er honderden euro's voor neer te leggen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Normaal ATX formaat in een tower, RGB is niet echt nodig maar wil ik best overwegen, een stille kast zou ik wel waarderen, mn huidige blaast echt wel.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Een gaming PC die het een aantal jaar volhoudt op 1440p en hoge refreshrate. Ik heb 10 jaar geleden een gaming pc in elkaar gezet voor €1000 met een 4th gen i5 en een GTX 760, en die kon na 5 jaar al geen nieuwe games (zelfs op low) meer spelen, dus ik zoek iets wat het langer volhoudt. Ik vind upgraden niet erg, maar idealiter hou ik het gewoon lang vol. Ik ben ook een software engineer en doe soms in m'n vrije tijd aan low-level video-editing. Indien mogelijk zou ik hem ook sterk genoeg willen hebben voor VR.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€1600 is de max, €1500 was mijn richtprijs
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn oude PC heeft 2 Seagate HDD van in totaal 3 TB en een Sata boot SSD (zo'n Samsung Evo ding) van 120GB. Ik denk dat ik een 2TB seagate mee neem en de 120gb SSD en 1 TB seagate erin laat zitten voor de volgende eigenaar (ik geef hem wss weg).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
32GB RAM om er de komende paar jaar niet naar om te hoeven kijken, een NVME van minstens 1 TB voor belangrijke zaken en games, een sterke videokaart van ca. de helft van mn budget en een ondersteunende cpu. Ik heb deze build grotendeels gebaseerd op video's van het YT-kanaal PC Builder en zoek eigenlijk laatste feedback.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu 10 jaar Nvidia gehad en vind die drivers en de GeForce experience niet aan te raden, maar een vriend van me heeft de AMD drivers en zegt dat die ook **** zijn, dus ik ga vooral voor de beste prijs-kwaliteit optie. Al die extra shit als DLSS en Raytracing trekken me niet genoeg om er honderden euro's voor neer te leggen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Normaal ATX formaat in een tower, RGB is niet echt nodig maar wil ik best overwegen, een stille kast zou ik wel waarderen, mn huidige blaast echt wel.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
- Is dit de beste bang-for-buck?
- Is de upgrade naar een RTX 4070TI het waard (met bijbehorende CPU als deze niet past)? (en blijf ik onder mijn max van €1600?)
- Ik zoek een moederbord waar wifi en BT in zit, ben benieuwd hoeveel extra dat zou kosten?
- Ondersteunt mijn moederbord alle peripherals van de kast zoals usb-aansluitingen en hoeveel fans kan ik aansluiten? Kan ik de meegeleverde 4 van de kast al aansluiten? (ik had moeite met dit vinden)
- Ik heb nog €150 over. Is er nog performance te winnen hiermee?
- Heb ik genoeg fans met de 4 die hier mee komen?
- Is deze kast prima?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 197,77 | € 197,77 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B550-PRO | € 151,13 | € 151,13 |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming 16G OC | € 649,- | € 649,- |
| 1 | Behuizingen | DeepCool CK560 Zwart | € 96,90 | € 96,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 112,89 | € 112,89 |
| 1 | Voedingen | ASUS TUF-GAMING-750B | € 87,48 | € 87,48 |
| 1 | Solid state drives | Kingston NV2 1TB | € 53,84 | € 53,84 |
| Totaal | € 1.349,01 | |||
/f/image/LmAq11EW3wmsRC70Wg8wXZis.png?f=fotoalbum_large)