zuinige geen al te dure managed switch gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Hoi,

Wie kan me een aanbeveling doen voor een zuinige geen al te dure managed switch die VLANs ondersteunt? Graag ofwel met SSH-access of web interface, geen aparte software om hem te managen ( ik draai Linux thuis dus dan is software installeren onnodig gedoe, NetGear valt dus al af). 4 poorten is me al genoeg. Ik zou willen proberen om alle VLANs op dezelfde poort te krijgen omdat mijn laptop (waar ProxMox op draait) ook maar 1 NIC heeft.

Het hoeft absoluut geen snelheidsmonster te zijn met bijbehorend verbruik/lawaai/warmteproductie. Bij voorkeur eentje die al tweedehands verkrijgbaar is.

Ik zou'm willen gebruiken voor mijn home lab om wat te stoeien met ProxMox waar ik mijn hele Ansible repo van containers die in "productie" draaien, ook eens uit te rollen naar een "lege" vlan en zien of alles dan ook werkt van nul.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
ticks all the boxes :). Ik heb 'm ook tweedehands al gevonden dus helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:05
Waarom valt Netgear af dan ? Die tikt alle wensen af en de gs105E kost bijna geen drol, zeker 2e hands.

Heb daar honderden van weggezet bij klanten van consument tot enterprise niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Omdat als ik nu een switch bij zet, dat die niet omslachtig te beheren mag zijn. Simpele SSH of web interface, geen dependencies. Ik draai ook Linux, ik heb het ff opgezocht: ProSAFE Plus Utility 2.7.8.exe. No thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@Jan-man : ho wacht eens even. Het artikel dat ik wilde gebruiken om wat meer van vlans te leren vermeldt dat de gs105Ev2 wél via de webui te managen is. Weet jij daar misschien meer van? Dan voldoet hij wel voor mij :)

EDIT: https://opentechtips.com/how-to-set-up-vlans-on-proxmox/amp/

[ Voor 13% gewijzigd door bucovaina89 op 27-02-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:48

MJV

Ik heb goede ervaringen met Managed switches van TP-link, prima te managen via webinterface. Bijvoorbeel deze: uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
bucovaina89 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:59:
@Jan-man : ho wacht eens even. Het artikel dat ik wilde gebruiken om wat meer van vlans te leren vermeldt dat de gs105Ev2 wél via de webui te managen is. Weet jij daar misschien meer van? Dan voldoet hij wel voor mij :)

EDIT: https://opentechtips.com/how-to-set-up-vlans-on-proxmox/amp/
Ik weet niet anders dan dat de GS105E web managed is. Zelfs via ssh/telnet kan je hem aansturen. Geen idee verder of ze dan V2 waren of niet daar heb ik nooit naar gekeken.

Gebruikte ze vaak voor werkplekken waar niet genoeg aansluitingen waren voor telefonie en pc. Die dingen zijn heel eenvoudig in te stellen met vlans.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-man op 27-02-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@Jan-man : ik ben af gegaan op reviews op t.net. Misschien was het toevallig dan iemand die de web interface niet gevonden heeft. En SSH? :) het wordt dan nóg beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
bucovaina89 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:14:
@Jan-man : ik ben af gegaan op reviews op t.net. Misschien was het toevallig dan iemand die de web interface niet gevonden heeft. En SSH? :) het wordt dan nóg beter :)
Ja het was ssh of telnet 1 van die 2. Dat weet ik nog omdat een collega eens een heel programma had geschreven om zo die dingen te beheren. Zelf gebruikte ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
ssh / telnet, tomato tomato :+ :+

Maar goed, ik ga eens kijken op de netgears die ik heb liggen dat gewoon al niet kunnen. Voor't zelfde geld heb ik alles al in huis om te doen wat ik wil doen. Ik wist niet dat die managed switches waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:33
bucovaina89 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:07:
ssh / telnet, tomato tomato :+ :+

Maar goed, ik ga eens kijken op de netgears die ik heb liggen dat gewoon al niet kunnen. Voor't zelfde geld heb ik alles al in huis om te doen wat ik wil doen. Ik wist niet dat die managed switches waren.
tomato tomato? Er zit wel degelijk onderling verschil tussen Telnet en SSH.
Wel grappig om te lezen dat je een topic begint voor advies,
terwijl je al apparatuur had liggen. Effe googelen had je dit bespaard. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@EverLast2002 : euh vandaar ook de 2 clown emoji's. Uiteraard is telnet niet hetzelfde als SSH.

Goh ja, die zijn zo spotgoedkoop dat ik er automatisch vanuit was gegaan dat die onmogelijk managed konden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik heb er een stuk of 5 (GS105Ev2 / GS108Ev3) door het huis hangen. Prima spul (voor een consument en voor het geld).

Webinterface is prima, SSH durf ik niet met zekerheid te zeggen, vrij zeker van niet. Maar hoe vaak moet je in dat ding zijn? Dat doe je toch maar één keer en klaar. En over 5 jaar misschien nog eens.

[ Voor 56% gewijzigd door RobIII op 27-02-2023 21:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38
Netgear werkt indd prima via een webinterface, heb er 2 in gebruik. Tevens heb je dan levenslange garantie, ik heb er al eens gebruik van kunnen maken na 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
Je hebt opties. Hier ff een screenshot van de 5-poorts versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTlxEjYsDACtGvlg-B9IaQPUZsk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/WFh0nsU9gckq4JsfyV15jbEE.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 29% gewijzigd door Korvaag op 27-02-2023 18:25 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:53
hp1920 is (zonderPoE) fanless. gebruikt weinig, webinterface, in 8-16-24-48 ports versie.
managed met spf ports. mogelijkheden voor vlans etc
ca €50 voor de 16 of 24 ports versie op marktplaats

[ Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 27-02-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ah ik denk dat ik weet waarom ik dacht dat die allemaal unmanaged waren ... omdat op al mijn netgears "unmanaged" letterlijk op staat :). Diegene die ik heb, voldoen dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

bucovaina89 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 06:22:
Ah ik denk dat ik weet waarom ik dacht dat die allemaal unmanaged waren ... omdat op al mijn netgears "unmanaged" letterlijk op staat :). Diegene die ik heb, voldoen dus niet.
Daarom moet de letter E er in het consumentenspul bij staan :) die zijn “smart managed” dus niet 100% qua features maar goed genoeg qua management wat jij zoekt :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bucovaina89 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 06:22:
Misschien handig om eens eenduidig te benoemen wat je daar hebt liggen, dan wordt het in ieder geval voor ons duidelijker.

Hierboven impliceer je dat je de Netgear GS105E(v2) hebt. Dat is zonder meer een web managed switch die met VLANs werkt. Nu zeg je dat er "unmanaged" op staat. Dan is het iets anders. Welk model is het nu?

En voor de volledigheid: dat een switch vendor ergens in het assortiment switches heeft met bepaalde eigenschappen (unmanaged, managed via een of andere desktop tooltje etc) wil niet zeggen dat dat merk alleen switches heeft van dat type. De meeste merken - waaromder de in dit topic genoemde Netgear en TP-Link - hebben meerdere productreeksen met duidelijke informatie op hun website per reeks mbt welke features waaronder beheersfeatures die reeks heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
OK ik heb een GS108e op de kop weten tikken. Als ik de switch aansluit, krijgt hij een IP (ik zie het MAC adres voorbij komen in dhcp:/var/log/syslog, maar geen web interface. Ik heb hem een factory reset gegeven, maar niets. Ik krijg wel ICMP replies.

Misschien zijn de reviews op t.net dan toch juist: geen web interface?

[ Voor 4% gewijzigd door bucovaina89 op 28-02-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bucovaina89 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:39:
OK ik heb een GS108e op de kop weten tikken. Als ik de switch aansluit, krijgt hij een IP (ik zie het MAC adres voorbij komen in dhcp:/var/log/syslog, maar geen web interface. Ik heb hem een factory reset gegeven, maar niets. Ik krijg wel ICMP replies.

Welke versie? De enige in Pricewatch momenteel, eerste review:
Web interface is prima om het product te configureren
Wederom, geef eens volledige informatie over wat je hebt. We kunnen je niet helpen als je halve info geeft en dan lukraak dingen gaat kopen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik vermoed de eerste versie want er staat geen vX bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik ben trouwens aan het zien of ik de tool niet werkend krijg in een Windows 10 VM, met Wine al geprobeerd, maar: no sigar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 18:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

bucovaina89 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:39:

Dan heb je een managed switch; er is nl geen reden om een unmanaged switch een IP te geven.
Misschien is de default setting dat je er naartoe kunt telnetten, of SSH-en.

Wellicht is het wijs om even dat IP adres te nmappen om te zien welke ports er open staan.

wat voor een GS108e is het? V1, V2 of V3?

https://kb.netgear.com/11...AR-devices?language=en_US

https://www.downloads.net...108EV3/GS108Ev3_IG_DF.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MJV schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:05:
Ik heb goede ervaringen met Managed switches van TP-link, prima te managen via webinterface. Bijvoorbeel deze: uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
With ^ , ik gebruik zelf al een jaar of 11 de TP-Link JetStream 16-Port Gigabit L2 Managed Switch with 2 SFP Slots (TL-SG3216), dat ding doet nog altijd trouw dienst :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1