Wat is er met mijn kozijn hout aan de hand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallo987
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-02-2023
Mijn vraag
Ik heb een tuinhuis in de achtertuin staan. Deze is geïsoleerd en heeft dubbel glas. Ook zit er een badkamer en een slaapkamer in.

Nu heb ik een probleem met de schuifdeur die op de foto’s is te zien. Er komt altijd schimmel op de meest rechtse en linker plekken van de schuifdeur en het raam daarnaast (op de plekken waar het hout donker is) de schimmel is nu weg omdat ik de witte lak er af geschuurd heb. Dit donkere hout voelt ook vochtig en wat zachter aan

Het rare is dat deze deur alleen problemen geeft. De andere twee ramen in het huisje hebben nooit schimmel terwijl deze zich dichter bij de douche begeven. Ik zet altijd het raam in de douche open na het douchen en ik heb een luchtonvochtiger overdag vaak aanstaan

Ik heb het hout aan de buitenkant zo’n 3x gelakt maar hier lijkt ook schimmel op te komen. Daarnaast lijkt het alsof het aan de verschillende stukken hout ligt deze zijn gevingerlast en precies op de grens van de verschillende stukken hout lijkt het te stoppen (dit staat ook op de foto). Ook lijkt het alsof het hout snachts vocht loslaat. Het hout is sochtends vaak nat en er zit condens op het raam. Dit maak ik altijd schoon en in de loop van de dag blijft het raam en de lichtere stukken hout dan ook droog. De donkere stukken blijven vochtig

Nu is mijn vraag wat is er aan de hand met dit hout? en wat kan ik doen om te voorkomen dat er weer schimmel komt als ik het wit lak.

Alle bouwmarkten waar ik langs ben geweest weten ook niet wat het probleem is dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Hallo987 op 27-02-2023 18:38)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gecalculeerde gok: kopse kanten zuigen vocht op, dat gaat door het hele hout heen bij de vingerlas is daar een bariere van lijm (en de buisjes van het hout lopen niet door) onderkant van deur hebben het eigenlijk altijd het zwaarst omdat het natter blijft (meer schaduw, lager bij de grond, minder overstek (van bv een dakgoot), minder wind etc)
er is geen weldorpel dus het water loopt gewoon aan de onderkant van het hout naar" binnen" waar het kan worden opgezogen door het onbehandelde kopse hout. maar er zitten ook gewoon verschillen in stukken hout. omdat ze op en andere plek in de boom zaten. je ziet ook een behoorlijke kromming in de plank links onder. het is de vraag wat er eerder was een krom getrokken stuk hout waardoor er makkelijker vocht in kan (scheurtjes) of visa versa. hoe dan ook zou ik het vervangen.

edit ik zie trouwens geen afwatering van de sponning, die kan direct door de deur naar beneden zijn geboord... maar als die mist is het wachten tot de boel weg rot.

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 27-02-2023 12:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Foto's komen nog?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallo987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFuDfAYRmy-V5VWPxLbJZ_qUSmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzqtUnoDk8E2dSzNH0hzQNVU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-uMM2q8YRwZcumlnzdVDhgAus4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QOKuTL9yEpc7SM54oQH1zp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdCWJYxIFX5-tXdoXWc9jAlbzTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiYDD5LDHPqhYX91Azpa2KWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gD60bzcg0zduVHAryn1-I-MvN98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pheHWY7C4x68OSzmaTFTuU3j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM34ptnMoAc6WDgy3TzNSn3uz7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwtVIttA958KXWjrEDVSiTYt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99IXIc5_4EvpKRRdN_kLR8-jBdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSI1z66T9LRCXrQHYv7BzorN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI6aXsgyC1kNJy_07CH75EUwjSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oHT1rCopLmcpc1ZwbvnfMfE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 16:19
Het hout aan de buitenzijde lijkt onbehandeld en wat ik zie is hout dat helemaal volgezogen is met vocht. Het gevolg is schimmel en zacht aanvoelend hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 20:31
JipJapGoedje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:16:
Het hout aan de buitenzijde lijkt onbehandeld en wat ik zie is hout dat helemaal volgezogen is met vocht. Het gevolg is schimmel en zacht aanvoelend hout.
Het is 3x gelakt. Kan ook zijn dat water langs de kitnaden loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:34
Zou toch gek zijn, hij geeft aan dat het een paar keer behandeld is?
Lijkt precies alsof dat een "ander stukje soort hout" is want het is toch wel straf dat het aan die tandjes opeens lijkt te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
Ik zie net dat de rest geïsoleerd is. Het kan zijn dat condens neerslaat op de de deur. Onderlangs is natuurlijk wel het koudst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 23:07

Coach4All

I'm a Coach 4 All

O085105116N schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Wat voor lak? Een "kleurtje" zoals je veel op meubels ziet en wat geen water afstoot / tegenhoud (denk aan de kringen op tafels als je er een nat glas op zet) of een degelijke "bootlak" die waterafstotend is en tegen een stootje kan?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn de "glaslatten" nou echt gewoon recht of zie ik dat verkeerd? Glaslatten die los in een kozijn worden gezet lopen doorgaans op afwateren, om exact dat te doen: afwateren zodat het hout niet wordt blootgesteld aan (lang) stilstaand water. Dat lijk in dit geval niet aan de orde te zijn, wat mogelijk een onderdeel van het probleem kan zijn.

Heb je het hout geschuurd nadat het vochtig was of is dat eerder al gebeurd en is het nu vochtig? Het gebruikte hout is niet het beste voor dit doeleinden, tenzij het écht goed in de lak zit. Daarmee bedoel ik écht goed in de lak, dus ook (vooral) aan de onderkant en de kopse kanten. Door opspattend water kan het daar ook blijven hangen, of lekker tussen dorpel en onderkant schuifdeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:00
Paar dingen die opvallen:
• koudste punt en dus condens? (verklaart buitenzijde niet direct geheel) - eenvoudig te meten / waarnemen
• officiele schuifpui / kozijn of simpel bouwpakketje?
• vocht lijkt zich te concentreren op de kopse kanten van het hout (tot bepaalde lenge en/of de houtlas). Zijn deze wel goed behandeld?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

gecalculeerde gok: kopse kanten zuigen vocht op, dat gaat door het hele hout heen bij de vingerlas is daar een bariere van lijm (en de buisjes van het hout lopen niet door) onderkant van deur hebben het eigenlijk altijd het zwaarst omdat het natter blijft (meer schaduw, lager bij de grond, minder overstek (van bv een dakgoot), minder wind etc)
er is geen weldorpel dus het water loopt gewoon aan de onderkant van het hout naar" binnen" waar het kan worden opgezogen door het onbehandelde kopse hout. maar er zitten ook gewoon verschillen in stukken hout. omdat ze op en andere plek in de boom zaten. je ziet ook een behoorlijke kromming in de plank links onder. het is de vraag wat er eerder was een krom getrokken stuk hout waardoor er makkelijker vocht in kan (scheurtjes) of visa versa. hoe dan ook zou ik het vervangen.

edit ik zie trouwens geen afwatering van de sponning, die kan direct door de deur naar beneden zijn geboord... maar als die mist is het wachten tot de boel weg rot.

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 27-02-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 22:04
Zit niet echt afwatering in dit systeem inderdaad. Ergens wordt er vocht naar binnen gezogen. kan via kopse kanten zijn maar ook gewoon niet goed gelakt aan bv de onderkanten van de deur of kit randen die open staan. Water blijft liggen en kan zodoende geen kant op en dan krijg je problemen.

De hele constructie staat ook op een vlak stuk beton met houten balken. Dit is ook vragen om problemen. steen/beton neemt vocht op. En tussen de balken en beton kan het niet ventileren en vroeg of laat tast het dus je hout aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 16:19
twain4me schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:53:

Dit. Ik vermoed dat je de spijker hiermee op de kop slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
twain4me schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:53:

Binnenbeglazing in dergelijke "tuinhuisjes" is een drama. Wie die constructie bedacht heeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gevingerlast vuren/grenen?

Anyways, je gaat niet ontkomen aan vervangen van (stukken) hout: als het zacht is zit de rot er al in.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Analamoebe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Binnenbeglazing in dergelijke "tuinhuisjes" is een drama. Wie die constructie bedacht heeft :?
hoe meer ik er naar kijk, hoe bozer ik aan het worden ben, dit is gewoon troep, volgens mij zie ik aan de buitenkant ook spinthout in hout van de "deur" :F

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 27-02-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallo987
@twain4me ik weet het het is een tuinhuisje van Fonteyn al hele veel problemen mee gehad. Onder andere dak dat compleet doorzakte. Ik word er ook moedeloos van 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallo987
@twain4me er zit volgensmij nergens afwatering in dit systeem het enige schuine onderdeel is de lekdoeken onder de schuifdeur aan de buitenzijde

Hoe zou ik het kunnen vervangen zodat dit probleem zich niet weer voor gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallo987
Sorry autocorrect lekdorpel*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:00
Huidige pui vervangen door een nieuwe schuifpui?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

O085105116N schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Dat zie je niet op de foto, lijkt eerder onbehandeld hout !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:03
Nou inderdaad! Wie heeft dat bedacht voor deze toepassing. Dat is echt het laatste wat je wil.

(Dit soort) grenenhout voor kozijnen staat echt helemaal onderop de lijst van houtsoorten voor kozijnen. En dan is het ook nog gevingerlast. Vocht erbij en de las is om zeep.

Het is al eerder gezegd, vervang al dat grenenhout. Dit gaat nooit meer goed komen. Reparatie, hoe ver je ook gaat, zal altijd aandacht blijven vragen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hallo987 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:06:
@twain4me er zit volgensmij nergens afwatering in dit systeem het enige schuine onderdeel is de lekdoeken onder de schuifdeur aan de buitenzijde

Hoe zou ik het kunnen vervangen zodat dit probleem zich niet weer voor gaat doen?
de pui vervangen voor een model wat wel ok is denk ik de makkelijkste en beste optie.

stukken hout die al echt rotten, details die niet heel erg goed werken , waarschijnlijk verkeerde stuk boom gebruikt. het is allemaal wel heel minimaal. persoonlijk zou ik openslaande deuren kopen (eventueel 2e hands) en deze elende naar de stort brengen dan kan je denk ik het beste kiezen voor hout met een kunststof onderdorpel (lijkt daar best vochtig) of voor een geheel kunststof kozijn.

sorry voor het slechte nieuws :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Skynett

vingerlassen is opzich geen probleem, en kan juist helpen om onderdelen recht te houden.
het onbehandeld laten (of eigenlijk niet heel goed beschermen tegen de zon met gewoon een laag verf) zou ik buiten eigenlijk nooit aanraden. de houtsoort is het probleem niet, grenen kan prima dienen als kozijn hout, je moet alleen wel het beste stukje van de boom gebruiken. hier lijken ze vooral alleen om de knoesten heen te hebben gezaagd. maargoed dat is lastig bepalen vanaf een foto.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 27-02-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Hackus schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Dat zie je niet op de foto, lijkt eerder onbehandeld hout !
Verzin ik niet zelf he. Staat in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
twain4me schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:01:
[...]

hoe meer ik er naar kijk, hoe bozer ik aan het worden ben, dit is gewoon troep, volgens mij zie ik aan de buitenkant ook spinthout in hout van de "deur" :F
Bizar he. Met dit soort "kozijnen" is het ook nog eens zo dat ze van buiten gewoon in het gat gedrukt worden en en van binnen vastgeschroefd worden. Al het vocht wat langs je gevel loopt, loopt zo achter je kozijn naar binnen toe. Hoezo waterafvoer? 8)7
Ik heb bij ons vorige huis een tuinhuisje geplaatst die dezelfde problemen had. Ik ben langer bezig geweest met het oplossen van technische onmogelijkheden in het ontwerp dan dat ik bezig ben geweest het hele huisje op te bouwen, te isoleren en te schilderen.
Pagina: 1