Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgeersing
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-03-2023
Goedemorgen allen,

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Robin, kom uit Groningen en heb zojuist een account op Tweakers aangemaakt met de hoop dat jullie me kunnen helpen het probleem met mijn televisie te verhelpen.

Ik ben in het bezig van een Sony Bravia (KD-65XF9005) en heb sinds kort dat het beeld af en toe uitgaat, echter gaat het geluid dan wel door. Soms valt het beeld pas na uren weg, en soms al na 20 minuten ofzo. Het geluid blijft sowieso altijd werken en ook het Sony logo in de onderrand blijft branden.

Zelf vermoed ik geen backlight, aangezien het dan helemaal niet meer werken zou i.p.v. af en toe. Het enige wat ik er op aangesloten heb is een Ziggo Mediabox, maar deze zit er altijd al op.

De televisie is up-to-gate qua softwate, dus zelf vermoed ik een intern probleem qua printplaat oid.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 15:40
Heb je dit niet met een andere media bron?
Andere hdmi ingang geprobeerd?

Werkt beide niet, zou ik ook printplaat denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als het niet de achtergrondverlichting is, dan zou het menu van de televisie nog moeten werken als het optreedt. Is dat zo, dan zou ik de oorzaak gaan zoeken in de HDMI-kabel, kijk of andere kabels, andere HDMI-ingangen met andere apparaten dan nog wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgeersing
Eskimoo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:23:
Heb je dit niet met een andere media bron?
Andere hdmi ingang geprobeerd?

Werkt beide niet, zou ik ook printplaat denken.
Het is ongeacht welke bron, ook zonder ook maar iets aangesloten te hebben werkt het menu bijvoorbeeld ook niet. Het lijkt wel alsnog je iets ziet gebeuren in het zwarte scherm als je op het menu knopje drukt maar daar blijft het ook bij. Gisteren de tv aangezet, toen werkte hij een paar minuten, begon toen even te flikkeren en viel toen weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgeersing
dmantione schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:10:
Als het niet de achtergrondverlichting is, dan zou het menu van de televisie nog moeten werken als het optreedt. Is dat zo, dan zou ik de oorzaak gaan zoeken in de HDMI-kabel, kijk of andere kabels, andere HDMI-ingangen met andere apparaten dan nog wel werken.
Het menu werkt ook niet, als ik het knopje van menu indruk lijkt het wel of er iets gebeurt in het zwarte scherm, maar je hoort verder alleen geluid. De backlight lijkt me stug dat deze af en toe werkt en af en toe uitvalt. Of zou dit wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 15:40
Ik vermoed printplaat.
Geen garantie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het kan natuurlijk zijn dat de verlichting op het randje van werken/niet-werken zit en binnenkort helemaal overlijdt. Deze televisie is in 2018 op de markt gekomen en gezien de prijs ervan kun je nog wettelijke garantie opeisen.

Indien niet, zou ik de televisie openschroeven en kijken of het probleem op mechanische wijze of met temperatuur (gebruik een föhn) is op te wekken, zodat je weet waar het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgeersing
Eskimoo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:33:
Ik vermoed printplaat.
Geen garantie meer?
Begrijp dat er meerdere inzitten, echt de printplaat zelf, maar ook het moederbord, en de t-con

Heb de televisie helaas niet zelf nieuw gekocht, dus garantie is lastig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgeersing
dmantione schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:59:
Het kan natuurlijk zijn dat de verlichting op het randje van werken/niet-werken zit en binnenkort helemaal overlijdt. Deze televisie is in 2018 op de markt gekomen en gezien de prijs ervan kun je nog wettelijke garantie opeisen.

Indien niet, zou ik de televisie openschroeven en kijken of het probleem op mechanische wijze of met temperatuur (gebruik een föhn) is op te wekken, zodat je weet waar het zit.
Ik heb de tv helaas niet zelf nieuw gekocht, dus garantie wordt dan lastig lijkt me? Ik zou eens kunnen kijken in het donker wat de tv doet als het scherm uitvalt, dan zou je het e.e.a. moeten kunnen zien als het om de backlight gaat. En anders eens proberen met het opwekken van warmte wat je zegt, bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het wordt wel lastiger. Je moet wettelijke garantie opeisen bij degene van wie je de televisie gekocht hebt. Is dat een bedrijf, dan is er wettelijke garantie, nieuw of niet-nieuw. Dat gezegd, dat bedrijf kan argumenten gebruiken dat de televisie niet als nieuw verkocht is en daarom je een korte gebruikstermijn kan verwachten. Dat soort argumenten falen mijn inziens, je doet immers geen beroep op garantie gedurende de tijd dat jij het apparaat bezit, maar op de totale levensduur van het apparaat. Maar verkopers pogen mensen die garantie opeisen vaak met kluitjes het riet in te sturen, dus wees voorbereid.

Heb je van een particulier gekocht, ja dan wordt garantie een onbegaanbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgeersing
dmantione schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:34:
Het wordt wel lastiger. Je moet wettelijke garantie opeisen bij degene van wie je de televisie gekocht hebt. Is dat een bedrijf, dan is er wettelijke garantie, nieuw of niet-nieuw. Dat gezegd, dat bedrijf kan argumenten gebruiken dat de televisie niet als nieuw verkocht is en daarom je een korte gebruikstermijn kan verwachten. Dat soort argumenten falen mijn inziens, je doet immers geen beroep op garantie gedurende de tijd dat jij het apparaat bezit, maar op de totale levensduur van het apparaat. Maar verkopers pogen mensen die garantie opeisen vaak met kluitjes het riet in te sturen, dus wees voorbereid.

Heb je van een particulier gekocht, ja dan wordt garantie een onbegaanbare weg.
Dank voor je inhoudelijke reactie, maar ik heb hem destijds inderdaad particulier overgenomen en vind het ook geen probleem om hem te repareren. Ben zelf best handig en vind dat soort dingen ook wel leuk om te doen ;)
Pagina: 1