Zonnepanelen geplaatst, (wanneer) overstappen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Hi,

Deze week krijg ik zonnepanelen geplaatst. I
Wat gegevens:

Ik krijg 22 panelen. Mijn energieverbruik per jaar is 5800 kWh. Hoeveel ik ga terugleveren weet ik nog niet (want ik heb ze nog niet). Ik zit nu bij Budgetenergie met een variabel tarief.

Ik vraag me nu af 1) of het handig is om meteen over te stappen naar een andere energieleverancier en zo nee, wanneer dan wel?
En is het dan beter nu nog voor een variabel tarief te kiezen of toch gewoon een jaarcontract?

Is hier wat zinnigs over te zeggen?

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-07 09:18
Waarschijnlijk heb je nu al behoorlijk wat kWh's verbruikt en persoonlijk zou ik die kWh's eerst opwekken met de zonnepanelen (vanaf nu gaat het had met de opwek) en zodra je rond de 0 kWh op komt (dus verbruik + opwek heft elkaar op), dan overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Stap je direct over, dan moet je de reeds verbruikte kWhs gewoon 'aftikken' bij Budget Energie. Maar...is natuurlijk afhankelijk hoeveel kWh's je moet 'inhalen', hoe lang het nog duurt voordat je jaarafrekening komt, etc. Komt dat eindafrekening al snel, dan zou ik per die datum overstappen. Persoonlijk let ik vooral over de terugleververgoeding van een energieleverancier, maar ik heb dan ook wat overproductie (dus de kWh prijs maakt me nu niet heel erg veel uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Ik ben sinds begin juni 2022 klant bij Budgetenergie, dus ik verwacht de jaarrekening rond dat tijdstip.

Uit je verhaal maak ik op dat Budgetenergie dus alsnog de opgewekte stroom tot juni meeneemt in de jaarafrekening. En dat is dan voordeliger dan nu overstappen naar een nieuwe leverancier (met wellicht gunstigere terugleveringstarieven) en vanaf '0' beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk is het het voordeligst om over te stappen zodra je genoeg energie zelf opgewekt hebt om binnen de 'ruimte' van het energieplafond te blijven.
Per maand heb je een verschillend 'energie budget', zie hier en dan even scrollen naar 'stroomverbruik per maand'.

Zodra de optelsom van 'verbruik in 2023' - 'teruglevering in 2023' minder is dan de optelsom van de voorbije maanden, betaal je max € 0.40 per kWh.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Jackflash27 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:53:
Uit je verhaal maak ik op dat Budgetenergie dus alsnog de opgewekte stroom tot juni meeneemt in de jaarafrekening. En dat is dan voordeliger dan nu overstappen naar een nieuwe leverancier (met wellicht gunstigere terugleveringstarieven) en vanaf '0' beginnen?
Dat zou ik persoonlijk wel doen. Alles wat je tot juni gaat opwekken wordt in mindering gebracht op je verbruik juni 2022 - juni 2023. Dat zal waarschijnlijk een stevige kWh afnameprijs zijn die je moet betalen (zeker toen het prijsplafond nog niet gold in 2022), dus ik zou per juni overstappen. Stap je nu over, dan is het gewoon afrekenen wat je verbruikt hebt en dan valt er niks meer te compenseren. Ikzelf heb momenteel 2200 kWh 'achterstand' (opgebouwd in de winter), die ga ik nu eerst wegpoetsen en rond het 0 moment overstappen naar een leverancier met een hogere teruglevergoeding (ik zit bij Energiedirect en die geven zowat de laagste terugleververgoeding van Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
@rogervdh Dank je voor de info. Even nieuwsgierig: kies je andere leveranciers voor gas en stroom, of kijk je naar de leverancier met de hoogste terugleververgoeding en ga je daar dan ook het gas afnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Jackflash27 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:31:
@rogervdh Dank je voor de info. Even nieuwsgierig: kies je andere leveranciers voor gas en stroom, of kijk je naar de leverancier met de hoogste terugleververgoeding en ga je daar dan ook het gas afnemen?
Ik heb gewoon één leverancier voor gas en elektra. Door gebruik airco en wellicht binnenkort lucht/water warmtepomp, is het gasverbruik echt minimaal. Denk +/- 200 m3 per jaar (en binnen afzienbare tijd wellicht niks meer). Dus voor mij geen reden om twee leveranciers te nemen, maar het is technisch natuurlijk geen enkel probleem. In het verleden gebruikten we 1600-1700 m3 en dan is het natuurlijk wel iets om over na te denken. Terugleververgoeding is overigens ook pas echt interessant/relevant zodra je overproductie hebt. Dan is 30 cent of 5 cent per kWh wel een behoorlijk verschil. Als de productie onder het verbruik ligt, dan saldeer je (vooralsnog) alles. Dan is de terugleververgoeding eigenlijk (nog) niet van belang.

[ Voor 6% gewijzigd door rogervdh op 27-02-2023 13:16 ]

Pagina: 1