100m grondkabel: wel of geen afscherming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-08 08:03
Ik wil ongeveer 100m verderop een camera aansluiten. Hiervoor wordt stroom aangelegd en wil ik ook een kabel ingraven naast deze grondkabel. Moet dit er een zijn met SFTP of zonder afscherming als UTP variant?
Graag jullie advies. Dank!

[ Voor 102% gewijzigd door floppydriver op 27-02-2023 20:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik begrijp dat je het niet in een mantelbuis legt of wel? Persoonlijk zou ik een mantelbuis gebruiken en dan een gewone goed kabel met vaste kern gebruiken. Extra afscherming is echt niet nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien eerst paar wedervragen:

- normaliter wordt voor dit soort toepassing Power over Ethernet gebruikt zodat je geen aparte stroomkabel nodig hebt. Welke camara ga je aansluiten en waarom gebruik je geen PoE?
- "ongeveer 100m" is kritiek: Ethernet mag tussen actieve apparaten max 100m lang zijn. Wat is het exact?
- beschrijf eens waar de 100m onder/door gaat, en vooral of er stoorbronnen (lees: krachtige electrische apparatuur) in de buurt staan.

In het algemeen kun je wel al zeggen:

- S/FTP is bedoeld om grote verstoringen van buiten af te schermen. Dat is alleen nodig is als dergelijke stoorbronnen aanwezig zijn. Om dat te doen is het noodzakelijk om de shielding te aarden aan een uiteinde. Doe je dat fout (aan beide kanten aarden...) dan kun je bij dergelijke lengtes aardlussen krijgen die veel meer problemen opleveren dan ze oplossen.
- S/FTP lost geen problemen rondom blikseminslag op, de voltages die daarbij komen kijken springen doodeenvoudig door de shielding heen. Vrees je bliksem? Dan is het beter om te kijken naar een glasvezel trekken in plaats van koper, met media converters aan beide uiteinden (of rechtstreeks in de switch, als die een SFP-poort heeft) Nadeel is dat je geen PoE kunt doen, maar je was toch al van plan stroom te trekken... Ander voordeel: glas mag kilometers lang zijn, dus als je net boven de 100m zit is dat geen enkel probleem.
- wat bij koper van wezenlijk belang is bij dergelijke lengtes: het moet volledig TIA-586 compliant zijn, dus zuiver koper van voldoende dikte met stugge kern. Blijf verre van CCA aluminum, of alles wat dunner is dan AWG24.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 27-02-2023 09:31 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:00
Wat @dion_b zegt, gebruik goede kabels van koper met voldoende dikte.

Tip: trek meteen 2 maal een UTP, mocht 1 defect zijn dan heb je altijd een extra spare liggen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-08 10:21
Als je ooit meer camera's aan wilt sluiten denk ik dat stroom los wel verstandig is. Als het iets met buiten te maken heeft is glas verstandiger i.v.m. potentiele bliksem inslag en nevenschade.

Maar het lijkt mij net zoals de rest zegt wat verstandiger om je usecase wat meer uit de doeken te doen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47
mash_man02 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:48:
Als je ooit meer camera's aan wilt sluiten denk ik dat stroom los wel verstandig is. Als het iets met buiten te maken heeft is glas verstandiger i.v.m. potentiele bliksem inslag en nevenschade.

Maar het lijkt mij net zoals de rest zegt wat verstandiger om je usecase wat meer uit de doeken te doen.
Maakt weinig uit als er ook 100 meter stroom naartoe ligt. Als hij dan niet op de ethernet inslaat dan slaat het wel op de stroom kabel in.

Persoonlijk zou ik er een mantelbuis naartoe leggen en hier de UTP doorheen leggen. Als het dan een keer stuk gaat kun je tenminste nog vervangen.

Afscherming zou niet nodig moeten zijn. Als het maar een kwalitiet kabel is met 100% koperen aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Titelfix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jan-man schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Maakt weinig uit als er ook 100 meter stroom naartoe ligt. Als hij dan niet op de ethernet inslaat dan slaat het wel op de stroom kabel in.
Oneens. Of beter gezegd: ja, hij slaat net zo goed in, maar die stroomkabel komt niet rechtstreeks uit in gevoelige elektronica aan beide kanten. Aan meterkastzijde komt het uit in de stoppenkast, aan andere zijde minimaal in de voeding van de camera, als het goed is met zekeringen erin. Nu, directe inslag is perfect in staat daar allemaal dwars doorheen te blazen, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Wat je meestal ziet bij blikseminslag is dat apparaat waar UTP op aangesloten is doorbrandt en verder alleen stoppen/zekeringen de pineut zijn. Voor de camera maakt het weinig uit, die is geheid total loss, maar voor overige netwerkapparatuur waar het op aangesloten wordt kan het het verschil betekenen tussen geen schade en alles moeten vervangen.
Persoonlijk zou ik er een mantelbuis naartoe leggen en hier de UTP doorheen leggen. Als het dan een keer stuk gaat kun je tenminste nog vervangen.

Afscherming zou niet nodig moeten zijn. Als het maar een kwalitiet kabel is met 100% koperen aders.
Eens bij weinig zorgen rondom bliksem en wel mogelijkheid voor PoE. Als PoE niet kan en je toch stroomkabel moet trekken is glas beter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een kabel in de grond vergaat langzaamaan als dit geen speciale grondkabel is, hou daar rekening mee met de aanschaf van je kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:45
Directe inslag in een kabel in de grond is ontzettend onwaarschijnlijk.
Wat meestal gebeurt is dat als de bliksem in de buurt inslaat er enorme inductie pulsen in kabel ontstaan die apparatuur vernielen.
Dat gebeurt overigens ook met allerlei andere kabels die in de grond liggen.
Hebben we hier ook gehad en alle elektrische apparatuur die op dat moment aanstond was defect.
Een switch die op dat moment uit stond maar wel aangesloten heeft het overleeft.
En die bliksem sloeg tientallen meters verderop in.

Dat gezegd hebbende mijn advies gewoon cat 6 utp gebruiken en in een buis leggen.
Gewoon 32mm rioleringbuis nemen en netjes verlijmen, kost weinig geef veel plezier.

PS achteraf kom je er dan achter dat in de kleine lettertjes van de verzekeringpolis stond dat schade door indirecte blikseminslag niet gedekt was.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:23
Ik heb hier speciale UTP grondkabel voor gebruikt. Is niet alleen shielded, maar heeft nog een extra mantel. Dit spul https://www.elektramat.nl/ftp-cat-6-grondkabel-per-meter/

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die afscherming is volkomen nutteloos.

Buis is toch echt veel slimmer.

[ Voor 40% gewijzigd door Ben(V) op 27-02-2023 18:11 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-08 08:03
Dank voor jullie reacties. Het gaat in de praktijk om ongeveer 90m die parallel aan de stroomkabel ingegraven wordt. Al dan niet met een mantelbuis daaromheen.
PoE leek me niet handig omdat je met (minimaal) 2 camera's werkt incl. IR en deze ondersteunen ook geen PoE. Worden bedraad aangesloten op een switch in een waterdichte behuizing.
De vraag rondom afscherming kwam niet voort uit mogelijke blikseminslag, maar omdat deze naast een stroomkabel gelegd wordt. Ik begrijp nu dat daarvoor afscherming niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-08 22:27
ik zou voor een AWG23 kabel kiezen ....dit is net wat dikker koper en dan is de kans net wat meer dat ie op bv 103 meter nog wel werkt .. nadeel is de connectoren net wat lastiger te verwerken zijn

( en ik heb gekozen voor eentje die gelijk ook 10gbps doet ... of dat voor jou nodig is, is aan jou ...)

Gaat ie naar een schuur ,waar je eventueel een poe switch kan zetten ?

(naar mn tuinhuisje ligt Nexans N10i.005-OCKF, naar mijn IP camera's ligt Belden 7965EPE )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 13:22

M14

Je hebt 2 keuzes:
- Mantelbuis met 'standaard' kabel.
- Speciale grondkabel. Die is oa voorzien van een stalen mantel.

Dit staat los van de haalbaarheid mbt de afstand.

Als de afstand op het randje zit voor het technisch haalbare, dan zou ik een 230V kabel de tuin in leggen en de connectie over wifi doen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Stalen mantel is onzin.

Dat wordt voor elektriciteit kabel gebruikt om te voorkomen dat je er bijvoorbeeld een schop doorheen steekt en dan onder spanning komt te staan.
Dat heeft voor een netwerkkabel geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-08 12:07
Ik heb hier UTP grondkabel (zo'n 85 meter) nog voorzien van slagvaste 3/4 elektrabuis als extra bescherming.
Pagina: 1