Wel of nog geen warmtepomp bij niet ideale situatie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:21

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een huis gekocht waar op het gebied van isolatie nog een hoop moet gebeuren. Tot op heden woon ik er nog niet en heb ik geen idee van het toekomstige energiebehoefte. De situatie is als volgt:

Huis
- Huis uit 1954
- Benedenverdieping grotendeels HR++
- Bovenverdieping enkel glas
- Verder matig tot slecht geïsoleerd, geen dak of spouwmuurisolatie
- Energielabel G
- Schuin dak
- Nog een vrij recente CV ketel
- Vloerverwarming (oud type met nog koperen leidingen)
- Oppervlakte boven+benedenverdieping (excl zolder) is +- 105m²
- Temperatuur op dit moment op 12,5 graad staan.
- Douche 1 is buiten gebruik
- Douche 2 is modern
- 3 fasen elektra beschikbaar

Bijgebouw / Mancave
- Gebouwd begin 70er jaren
- 2e CV ketel met kuren
- geizer die is afgekeurd (onveilig)
- Wordt op dit moment helemaal aangepakt door de aannemer. Dus eindsituatie over een tijdje:
- 13cm EPS vloerisolatie
- spouwmuurisolatie
- 15cm pir plat dak isolatie
- Nieuw kozijnen met HR+++
- Klein gedeelte HR++ in een kozijn dat niet vervangen wordt
- Vloerverwarming
- mini keuken wordt geplaatst
- Reeds aanwezige badkamer wordt niet voorzien van EPS vloerisolatie en vloerverwarming
- Oppervlak: +-50m² waarvan 4m² badkamer
- Zonnepanelen staan op de planning
- 3 fasen elektra beschikbaar in de schuur
- Ik kan hier in principe het komende jaar in gaan wonen

De meeste tijd zal ik verblijven in het bijgebouw, dus die laat ik als eerste helemaal moderniseren/isoleren. Het huis zelf zal nog niet direct aangepakt worden. In het bijgebouw zal ik thuiswerken en mijn hobby uitoefenen (films kijken).

Voor het bijgebouw heb ik dus nog een oplossing nodig voor de verwarming/warm water. Nu zou het mooi zijn om uiteindelijk gasloos te kunnen gaan. Een All Electric warmtepomp is dan een logische keuze. Loodgieter via de aannemer kijkt naar Nibe, maar kwa prijs zijn die behoorlijk stevig. Dus ik ben nu aan het kijken naar LG. Op dit moment eigenlijk nog niet echt relevant.

Aangezien veel modellen warmtepompen een lange levertijd kennen wordt er sowieso een "tijdelijke" oplossing bedacht voor de verwarming / warm water. Het bijgebouw kan hoogstwaarschijnlijk meeliften op de cv ketel in huis.

Enkele andere punten en vragen:
- Ik ben alleen, geen vrouw/vriendin/kinderen etc.
- Ik heb geen idee van de warmtebehoefte
- Ik lees dat overdimensioneren van een warmtepomp geen goed idee is. Als ik er een aanschaf waar alleen het bijgebouw op komt te draaien voorlopig, dan is die per definitie overgedimensioneerd.
- Warmtepomp bij het huis plaatsen, of 10m verderop bij de schuur/bijgebouw?
- Boiler/buffer in huis plaatsen of in de schuur waar nu de cv ketel staat voor het bijgebouw?
- Of bovenstaande bij elkaar, maar dan bij het huis of in de schuur?
- Helaas momenteel een variabel energiecontract.
- De rode 1 op de tekening is mogelijkheid 1 voor de buitenunit, maar dan staat die voor het raam van hij bijgebouw als de buitenunit te hoog is. Niet zo fraai dus. Rode 2 en 3 zouden wellicht ook goede locaties kunnen zijn.

Nu is de vraag wat wijsheid is. Nu al investeren in een warmtepomp voor het bijgebouw waar ik later het huis ook op aansluit na isolatie van het huis? of pas een warmtepomp aanschaffen als het huis er ook gereed voor is gemaakt?

Mijn aannemer is goed bereikbaar, maar de loodgieter heeft het nogal druk en komt nauwelijks met informatie over de brug. Dus ben ik zelf ook even op onderzoek uitgegaan, maar ik kom er niet echt uit. Hopelijk hebben jullie ideeën. Nog een globale schets van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tzsc1jK30NW-ebe7f5K37dhW8Tg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nuqoVMJma2yhTvgBAqbtsNaG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Twazerty op 26-02-2023 23:37 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:32
Kort gezegd: nog geen warmtepomp pakken, steek dat geld eerst in dak en spouwmuur isolatie, dat levert meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Mijn redenatie is omgekeerd. Alles wat ik al kan besparen op energiekosten drukt de uitgaven en hoe meer ik over hou per maand om te investeren in het huis. Ik heb namelijk geen haast om het huis aan te pakken op dit moment. Liever nu 10 a 20 duizend investeren in warmtepomp en zonnepanelen dan 0 euro per maand over houden (even overdreven gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zeker met het prijsplafond rekent een warmtepomp nu niet rond voor een niet ideaal huis. Stap 1 is isoleren, stap 2 is (als je gunstig uitkomt in de berekening) een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:17
Ik zou het nog niet doen.

WP werkt in jou geval nog suboptimaal. Je gaat je huis mogelijk nauwelijks echt warm krijgen. Eerst isoleren, isoleren, isoleren. Tegelijkertijd ontwikkelt de techniek zich vast op zo'n manier, dat je over pak em beet 5 jaar makkelijk met een WP je huisje kan verwarmen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Beslissingen nemen op basis van prijsplafond... Dat is oliedom... dat is echt geen blijvertje (Mijn vol variabele tarieven zijn inmiddels onder prijsplafond gezakt).

@Twazerty Zoek je een oplossing voor alleen de mancave, of iets wat in de toekomst ook je hoofdwoning aan kan?

Persoonlijk zou ik het apart houden, dat maakt het in dit geval gewoon veel simpeler.
Als ik mijn vinger in de wind steek dan vermoed ik dat je voor de mancave riant genoeg hebt aan een 5kW monoblock. Aansluiten op de vloerverwarming en een niet al te groot boilervat voor de douche. In je keuken doe je een kokend water kraan.
Dit kan uitgevoerd worden door iedereen die een CV buis kan buigen en koppelingen kan monteren.

Wil je dit enigsinds valideren: Ubakus uwert rechner. gezien je ondertitel heb ik het idee dat je handig genoeg bent met wat software ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 26-02-2023 23:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
@Ronald,
Ik ben niet perse op zoek naar het een of het ander, dus ook niet specifiek iets voor de mancave. Ik had in gedachten om uiteindelijk het huis + bijgebouw op 1 oplossing te zetten. Dat vond ik logisch klinken en volgens de loodgieter kan dat in principe ook.

Er worden sowieso al leidingen gelegd van het huis naar het bijgebouw. De grond gaat toch open, dus leggen we er gelijk maar wat leidingen in zoals warmtebuizen, waterleiding, nieuwe elektra etc. In eerste instantie gaan die waarschijnlijk ook nodig zijn omdat de CV ketel in de schuur kuren vertoond, dus lijkt het praktischer om de ketel in het huis ook te gebruiken voor het bijgebouw.

In een uiteindelijke situatie 2 warmtepompen hebben had ik nog niet over nagedacht. Kost iets meer ruimte buiten, maar die ruimte heb ik op zich wel. Qua geluidsproductie zal het denk ik minder ideaal zijn. Ik gok dat 1 grotere unit minder geluid produceert dan 2 kleinere units? Ik ga er van uit 2 kleinere oplossingen duurder is dan 1 grotere oplossing.

De warmteinstallatie zelf heb ik verder nog geen opdracht voor gegeven om uit te voeren, dat staat nog enigszins open. Voor mijzelf heb ik ook niet voorgenomen dat ik NU een warmtepomp MOET hebben. Ik sta open voor (betere) ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
In principe kan het met 1 installatie... De vraag is hoeveel vermogen je gezamenlijk nodig gaat hebben en dat is nogal koffiedik kijken.

Ga je over de pak hem beet 7kW heen dan gaat het minimum vermogen ook omhoog. De meer ervaren lui doen daarom wel vaker een cascade opstelling met 2 machines ;-)

De ene doet alle verwarming, tot het echt koud wordt.
De 2e doet het douche water, of helpt de 1e bij echte kou.

Dus een hele rare situatie maak je er niet mee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Net als de meeste hier zeg ik eerst isoleren, dan WP. Anders dan bij een CV komt de afstemming van het vermogen van een wp wat nauwer. Als je een wp koopt voor je huidige situatie is deze na het isoleren overgedimensioneerd. Daardoor kan hij gaan pendelen waardoor de levensduur rap afneemt. Nou zijn veel wp's tegenwoordig wel frequentiegestuurd maar dat is ook eindig en kan ook betekenen dat je ver van het ideale werkpunt eindigt en dus minder efficiënt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02-2024
Zoals anderen al hebben aangegeven. Eerst goed isoleren en daarnaast beginnen met het meten zodat je beter weet wat je verbruikt en nodig hebt qua warmtebehoefte na het isoleren. Het kost juist veel geld om een WP aan te schaffen die het huis niet warm kan krijgen door de slechte isolatie terwijl een goede isolatie om de schil + zonnepanelen zich wel direct terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23

FreakNL

Well do ya punk?

Twazerty schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:23:
Mijn redenatie is omgekeerd. Alles wat ik al kan besparen op energiekosten drukt de uitgaven en hoe meer ik over hou per maand om te investeren in het huis. Ik heb namelijk geen haast om het huis aan te pakken op dit moment. Liever nu 10 a 20 duizend investeren in warmtepomp en zonnepanelen dan 0 euro per maand over houden (even overdreven gezegd).
Jij denk dat je met een WP in deze situatie goedkoper af bent in de maandlasten dan met een een ouderwetse CV? Ik verwacht dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
FreakNL schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:03:
[...]

Jij denk dat je met een WP in deze situatie goedkoper af bent in de maandlasten dan met een een ouderwetse CV? Ik verwacht dat niet.
Zeg je hiermee dat een WP zich niet terugverdiend? Dat was/is toch voor velen de enige reden om een WP te nemen?

Helaas kan ik niets met sommige gegeven antwoorden. Weet niet of het aan mij ligt of niet, maar ik ga sowieso niet een slecht geïsoleerd huis op een WP zetten. Idee was enkel om het geïsoleerde bijgebouw te voorzien van een WP en later het huis erbij. Ik heb het idee dat enkele antwoorden alleen van toepassing zijn indien ik het slecht geïsoleerde huis ook op een WP zou zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoe slechter geïsoleerd hoe meer voordeel je hebt uit een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18
-je weet warmtelast woonhuis in de toekomst niet, maar zal wel iets van 5-7-9 kW zijn.
- complexere regeling voor de temperatuur regeling (1 x zone afsluiter voor bijgebouw ?)
- waar laat je de watertank, in bijgebouw of woonhuis ? Weer veel leidingverlies en lang wachten op warmwater. Maar is niet echt een dealbreaker.

Als je de installatie echt simpel bekijkt valt de complexiteit wel mee, misschien is gewoon direct een 9kW monobloc neersmijten + SWW tank toch het slimste. Heb zelf de 9kW panasonic J versie, top ding en veel support op tweakers.Ik zou met een simpel electrisch bediend zoneventiel zorgen dat je bijgebouw van woonhuis kan scheiden qua temperatuur regeling, en misschien nog wat handafsluiters waardoor je juist in de verbouw fase eigenlijk alleen op bijgebouw draait of juist toch even woonhuis kan bijschakelen(vorstvrij houden). Belangerijkste: keep it simple. Ga niet lopen klootviolen met buffertanks, 3 wegkleppen voor temperatuurregeling etc. Met een paar handafsluiters en goede programmering kom je een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:46

Wuursj

want worst is al bezet

Over een WP in een huis met slechte isolatie:

Ik heb 2,5 jaar geleden gekozen om wel al een een WP te installeren in een zeker niet ideaal huis. Dit omdat in de eerste fase van de verbouwing de (afgschreven) ketel er uit moest en ik niet tijdelijk iets nieuws wilde installeren dat later weer er uit moest. Met gasleidingen, dakdoerveren etc. erbij. Een tijdelijke gemeente subsidie voor gasvrij gaf het laatste zetje waardoor ik me best een duur stookseizoen kon veroorloven dacht ik.

Situatie was een tussenwoning label G uit 1913 waarvan alleen de nieuwe 3e verdieping goed geisoleerd was. Benedenverdiepingen hebben geen spouwmuren, geen vloerisolatie, jaren '70 dubbel glas etc. Daar bovenop heb ik alleen radiatoren, geen LTV verwarming en stook ik op ~40 graden. Al met al een zeer matig uitgangspunt voor een WP die elke expert zou afraden. Zeker omdat die WP gedimensioneerd was op de situatie van na de gehele verbouwing met wel goede isolatie.

Uiteindelijk werden het bijna 3 stookseizoenen ipv 1 doordat de rest van de verbouwing traag ging.

Wat blijkt na 3 seizoenen in deze situatie?
Het werkt best goed! Bij vorst moet ie uiteraard wel flink aan de bak om de boel op temperatuur te houden en in 1 week (feb 2021) met forse nachtvorst haalde ie SET niet was het 's ochtens nog maar 17,5-18 graden in de woonkamer.

Verbruik is met gemiddeld 0,85 kwh/graaddaag voor de WP uiteraard een pak meer dan een goed geisoleerde nieuwbouwwoning maar is zeker goedkoper dan met gas stoken.
Een warmte-kwh is immers goedkoper met een WP dan bij een gasketel zolang je SCOP grofweg boven de 3 blifjt. hangen. Mijn SCOP is nu rond de 3,5 door ontbreken van LTV en dat moet straks uiteraard hoger maar ook nu is het dus al goedkoper dan gas per warmte-kwh.

Samen met PV is mijn energierekening is nu ~30 euro/maand , 2022 was zelfs negatief. Ter vergelijk: mijn buurman betaalt 300 euro/maand. Uiteindelijk blij met deze keuze. Ben benieuwd hoe de vlag er bij hangt als straks wel de isolatie en LTV af is. Met een SCOP van 4 en waarden uit de warmteverliesberekening, zou ik dan op 0,45 kwh/graaddag moeten kunnen uitkomen.

Uiteraard zijn we een beetje geholpen door redelijk zachte winters en moet je de boel niet bij vorst op >20 graden willen houden. Zolang warmte vraag en aanbod gelijk blijven, blijft het huis warm. Capaciteit van WP werd door Warmteverlies berekeningen gedaan bij -12. Dat zal ik nu niet halen en zal ergens blijven steken op -6 oid. Het wordt duur bij een koude periode maar met 6kwh aan extra capaciteit door electrisch element, vriezen we ook dan niet dood.

Geholpen door subsidies, marktplaats deal en zelf werkzaamheid, heeft de hele toestand inc. PV zich hier al terug verdient. Zonder PV en gerekend met gaslicht.com prijzen (=plafond) is de besparing voor de WP only nu zo'n 400 euro per jaar. Hoe hard dat rendeert, hangt nogal af met de kosten.

[ Voor 36% gewijzigd door Wuursj op 27-02-2023 12:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Twazerty schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:16:
[...]

Zeg je hiermee dat een WP zich niet terugverdiend? Dat was/is toch voor velen de enige reden om een WP te nemen?
Een warmtepomp aangesloten op een systeem wat kan werken met voldoende laag temperatuur water maakt de warmte voor minder geld dan gas. Daar kunnen er vrij stellig in zijn.
Ik heb het idee dat enkele antwoorden alleen van toepassing zijn indien ik het slecht geïsoleerde huis ook op een WP zou zetten.
Dat weet ik wel zeker.

Een warmtepomp kan succesvol zijn als maximum warmteverlies in balans is met afgifte bij voldoende lage temperatuur water.

Radiatoren in een matig geïsoleerde woning redden dat in het algemeen niet. Vloer komt een eind, maar je zit met de oude vloer mogelijk met debiet beperking.

Maar je wel de oude woning vooralsnog slechts op 12,5 houden en dan heb je maar 2/3e van de afgifte nodig bij -10 ish.

De vraag is op welk niveau van warmteverlies je de woning kunt krijgen. Dat is nu een lastige vraag om te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Stel dat ik voor 2 kleinere warmtepompen zou gaan, dan zou het meest praktisch zijn om 1 warmtepomp voor het bijgebouw in te zetten en 1 voor het huis zodra die daar klaar voor is.

Ik zie dat warmtepompen beginnen met een vermogen van grofweg 5KW. Als de warmtebehoefte veel lager is, loop ik dan ook niet te veel risico op het pendelen? Of speelt dat net zozeer bij de kleinere modellen?

Overdimensioneren is niet goed lees ik, maar in de maanden waar de energiebehoefte relatief laag is, is een warmtepomp toch per definitie overgedimensioneerd? Wat is dan het probleem van overdimensioneren?

Pagina: 1