Ongeveer een half jaar geleden heb ik een huis gekocht waar op het gebied van isolatie nog een hoop moet gebeuren. Tot op heden woon ik er nog niet en heb ik geen idee van het toekomstige energiebehoefte. De situatie is als volgt:
Huis
- Huis uit 1954
- Benedenverdieping grotendeels HR++
- Bovenverdieping enkel glas
- Verder matig tot slecht geïsoleerd, geen dak of spouwmuurisolatie
- Energielabel G
- Schuin dak
- Nog een vrij recente CV ketel
- Vloerverwarming (oud type met nog koperen leidingen)
- Oppervlakte boven+benedenverdieping (excl zolder) is +- 105m²
- Temperatuur op dit moment op 12,5 graad staan.
- Douche 1 is buiten gebruik
- Douche 2 is modern
- 3 fasen elektra beschikbaar
Bijgebouw / Mancave
- Gebouwd begin 70er jaren
- 2e CV ketel met kuren
- geizer die is afgekeurd (onveilig)
- Wordt op dit moment helemaal aangepakt door de aannemer. Dus eindsituatie over een tijdje:
- 13cm EPS vloerisolatie
- spouwmuurisolatie
- 15cm pir plat dak isolatie
- Nieuw kozijnen met HR+++
- Klein gedeelte HR++ in een kozijn dat niet vervangen wordt
- Vloerverwarming
- mini keuken wordt geplaatst
- Reeds aanwezige badkamer wordt niet voorzien van EPS vloerisolatie en vloerverwarming
- Oppervlak: +-50m² waarvan 4m² badkamer
- Zonnepanelen staan op de planning
- 3 fasen elektra beschikbaar in de schuur
- Ik kan hier in principe het komende jaar in gaan wonen
De meeste tijd zal ik verblijven in het bijgebouw, dus die laat ik als eerste helemaal moderniseren/isoleren. Het huis zelf zal nog niet direct aangepakt worden. In het bijgebouw zal ik thuiswerken en mijn hobby uitoefenen (films kijken).
Voor het bijgebouw heb ik dus nog een oplossing nodig voor de verwarming/warm water. Nu zou het mooi zijn om uiteindelijk gasloos te kunnen gaan. Een All Electric warmtepomp is dan een logische keuze. Loodgieter via de aannemer kijkt naar Nibe, maar kwa prijs zijn die behoorlijk stevig. Dus ik ben nu aan het kijken naar LG. Op dit moment eigenlijk nog niet echt relevant.
Aangezien veel modellen warmtepompen een lange levertijd kennen wordt er sowieso een "tijdelijke" oplossing bedacht voor de verwarming / warm water. Het bijgebouw kan hoogstwaarschijnlijk meeliften op de cv ketel in huis.
Enkele andere punten en vragen:
- Ik ben alleen, geen vrouw/vriendin/kinderen etc.
- Ik heb geen idee van de warmtebehoefte
- Ik lees dat overdimensioneren van een warmtepomp geen goed idee is. Als ik er een aanschaf waar alleen het bijgebouw op komt te draaien voorlopig, dan is die per definitie overgedimensioneerd.
- Warmtepomp bij het huis plaatsen, of 10m verderop bij de schuur/bijgebouw?
- Boiler/buffer in huis plaatsen of in de schuur waar nu de cv ketel staat voor het bijgebouw?
- Of bovenstaande bij elkaar, maar dan bij het huis of in de schuur?
- Helaas momenteel een variabel energiecontract.
- De rode 1 op de tekening is mogelijkheid 1 voor de buitenunit, maar dan staat die voor het raam van hij bijgebouw als de buitenunit te hoog is. Niet zo fraai dus. Rode 2 en 3 zouden wellicht ook goede locaties kunnen zijn.
Nu is de vraag wat wijsheid is. Nu al investeren in een warmtepomp voor het bijgebouw waar ik later het huis ook op aansluit na isolatie van het huis? of pas een warmtepomp aanschaffen als het huis er ook gereed voor is gemaakt?
Mijn aannemer is goed bereikbaar, maar de loodgieter heeft het nogal druk en komt nauwelijks met informatie over de brug. Dus ben ik zelf ook even op onderzoek uitgegaan, maar ik kom er niet echt uit. Hopelijk hebben jullie ideeën. Nog een globale schets van de situatie:
Huis
- Huis uit 1954
- Benedenverdieping grotendeels HR++
- Bovenverdieping enkel glas
- Verder matig tot slecht geïsoleerd, geen dak of spouwmuurisolatie
- Energielabel G
- Schuin dak
- Nog een vrij recente CV ketel
- Vloerverwarming (oud type met nog koperen leidingen)
- Oppervlakte boven+benedenverdieping (excl zolder) is +- 105m²
- Temperatuur op dit moment op 12,5 graad staan.
- Douche 1 is buiten gebruik
- Douche 2 is modern
- 3 fasen elektra beschikbaar
Bijgebouw / Mancave
- Gebouwd begin 70er jaren
- 2e CV ketel met kuren
- geizer die is afgekeurd (onveilig)
- Wordt op dit moment helemaal aangepakt door de aannemer. Dus eindsituatie over een tijdje:
- 13cm EPS vloerisolatie
- spouwmuurisolatie
- 15cm pir plat dak isolatie
- Nieuw kozijnen met HR+++
- Klein gedeelte HR++ in een kozijn dat niet vervangen wordt
- Vloerverwarming
- mini keuken wordt geplaatst
- Reeds aanwezige badkamer wordt niet voorzien van EPS vloerisolatie en vloerverwarming
- Oppervlak: +-50m² waarvan 4m² badkamer
- Zonnepanelen staan op de planning
- 3 fasen elektra beschikbaar in de schuur
- Ik kan hier in principe het komende jaar in gaan wonen
De meeste tijd zal ik verblijven in het bijgebouw, dus die laat ik als eerste helemaal moderniseren/isoleren. Het huis zelf zal nog niet direct aangepakt worden. In het bijgebouw zal ik thuiswerken en mijn hobby uitoefenen (films kijken).
Voor het bijgebouw heb ik dus nog een oplossing nodig voor de verwarming/warm water. Nu zou het mooi zijn om uiteindelijk gasloos te kunnen gaan. Een All Electric warmtepomp is dan een logische keuze. Loodgieter via de aannemer kijkt naar Nibe, maar kwa prijs zijn die behoorlijk stevig. Dus ik ben nu aan het kijken naar LG. Op dit moment eigenlijk nog niet echt relevant.
Aangezien veel modellen warmtepompen een lange levertijd kennen wordt er sowieso een "tijdelijke" oplossing bedacht voor de verwarming / warm water. Het bijgebouw kan hoogstwaarschijnlijk meeliften op de cv ketel in huis.
Enkele andere punten en vragen:
- Ik ben alleen, geen vrouw/vriendin/kinderen etc.
- Ik heb geen idee van de warmtebehoefte
- Ik lees dat overdimensioneren van een warmtepomp geen goed idee is. Als ik er een aanschaf waar alleen het bijgebouw op komt te draaien voorlopig, dan is die per definitie overgedimensioneerd.
- Warmtepomp bij het huis plaatsen, of 10m verderop bij de schuur/bijgebouw?
- Boiler/buffer in huis plaatsen of in de schuur waar nu de cv ketel staat voor het bijgebouw?
- Of bovenstaande bij elkaar, maar dan bij het huis of in de schuur?
- Helaas momenteel een variabel energiecontract.
- De rode 1 op de tekening is mogelijkheid 1 voor de buitenunit, maar dan staat die voor het raam van hij bijgebouw als de buitenunit te hoog is. Niet zo fraai dus. Rode 2 en 3 zouden wellicht ook goede locaties kunnen zijn.
Nu is de vraag wat wijsheid is. Nu al investeren in een warmtepomp voor het bijgebouw waar ik later het huis ook op aansluit na isolatie van het huis? of pas een warmtepomp aanschaffen als het huis er ook gereed voor is gemaakt?
Mijn aannemer is goed bereikbaar, maar de loodgieter heeft het nogal druk en komt nauwelijks met informatie over de brug. Dus ben ik zelf ook even op onderzoek uitgegaan, maar ik kom er niet echt uit. Hopelijk hebben jullie ideeën. Nog een globale schets van de situatie:
/f/image/nuqoVMJma2yhTvgBAqbtsNaG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Twazerty op 26-02-2023 23:37 ]
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.