Vraag

• freakin_ruben
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 19:40
Ik heb de mogelijkheid om (een deel van) mijn bruto bonus te gebruiken om RSUs te kopen. Ik probeer te begrijpen hoe deze worden belast.

De RSUs vesten over 3 jaar en wanneer ze vesten, krijg ik 30% extra RSUs (nog een aantal extra verhogingen op basis van bedrijfstargets, maar niet relevant voor dit verhaal). Wanneer de RSUs vesten, worden ze dan voor de IB belast op de waarde van nu, of de waarde over 3 jaar?

Ik heb hieronder een aantal scenarios uitgewerkt, van welke ik niet weet of 1 of 2 of een andere variant de juiste is..

Alvast bedankt voor het meedenken,
Ruben

Een aantal fictieve getallen om mee te rekenen:
  • Bruto Bonus: €1000
  • aandelen waarde nu: €5
  • optimistische waarde aandelen 2026: €10
  • RSUs uit bonus: 200 (100% vd bonus)
Scenario 1, IB over bonus op basis vd waarde vandaag
IB 2023: €0

2026:
  • 200 x €5 = €1000
  • 60 (30%) x €10 = €600
  • IB Box 1: €1600 x 49,5% = €792
  • IB Box 3: €2600 x 5,53% = €143,78
  • Totaal IB in 3j: €935.78
  • Waarde over 3j: €2600
  • Netto resultaat: €1664.22
Scenario 2, IB over bonus op basis vd waarde over 3j:

IB 2023: €0

2026:
  • 200 x 130% x €10 = €2600
  • Box 1: €2600 x 49,5% = €1287
  • Box 3: €2600 x 5,53% = €143,78
  • Totaal belasting in 3j: €1430.78
  • Waarde over 3j: €2600
  • Netto resultaat: €1169.22
Scenario 3, geen RSUs maar ik koop aandelen na uitkering bonus:

2023:
  • IB: €2000 x 49,5% = €990
  • Aandelen: €1000 / 5 = 200
IB 2026:
  • waarde aandelen 101 x €10 = €1010
  • Box 3: 101 x €10 = €1010 x 5,53% = €55,85
  • Totaal belasting in 3j: €550,85
  • Waarde over 3j: €1010
  • Netto resultaat: €1010 - €55,85 = €954.15

Alle reacties

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:17
Scenario 2 indien je besluit een deel van je bonus in RSU’s te laten uitkeren.

[Voor 77% gewijzigd door sham27 op 27-02-2023 08:35]

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:35
Ben je de enige in Nederland die meedoet? Welk antwoord geeft je werkgever? Heeft men een tax-ruling? Waar bestaat de unit uit? Mag je het geveste deel tussentijds vervreemden?

Interessant is de wijziging per 1 januari 2023 omtrent het heffingsmoment: https://www.pwc.nl/nl/act...ning-aantrekkelijker.html

Zie daarin:
Overigens is deze regeling alleen voor aandelenopties en bijvoorbeeld niet voor instrumenten als Restricted Stock Units (“RSU”). De heffing van dit soort aandelenbeloningen zal plaatsvinden zodra de RSU onvoorwaardelijk zijn.
Dus of het écht RSU's zijn - en dat dit niet alleen de naam van het plan is - maakt nogal uit.

[Voor 30% gewijzigd door Mr. Stom op 27-02-2023 08:42]

• freakin_ruben
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 19:40
Mr. Stom schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:40:

Interessant is de wijziging per 1 januari 2023 omtrent het heffingsmoment: https://www.pwc.nl/nl/act...ning-aantrekkelijker.html

Zie daarin:
[...]

Dus of het écht RSU's zijn - en dat dit niet alleen de naam van het plan is - maakt nogal uit.
Het bedrijf is beursgenoteerd en spreekt zelf over RSUs, dus ik neem aan dat dat ook echt bedoeld wordt.
company FAQ
RSUs have no financial value when first issued. Only after the vesting date (three years), the RSUs are
replaced by {name of company} shares, which will then become available to you.
Mr. Stom schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:40:
Ben je de enige in Nederland die meedoet? Welk antwoord geeft je werkgever? Heeft men een tax-ruling? Waar bestaat de unit uit? Mag je het geveste deel tussentijds vervreemden?
Ik ben niet de enige. Werkgever stelt dat ze geen belastingadvies kunnen geven. Ik mag de RSUs tussentijds niet vervreemden. Bij eerder vertrek dan de 3 jaar worden de RSUs versneld gevest (na goedkeuring), maar zonder multipliers.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
freakin_ruben schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:26:
[...]
Bij eerder vertrek dan de 3 jaar worden de RSUs versneld gevest (na goedkeuring), maar zonder multipliers.
Dat is wel lekker! Bij mij zijn ze gewoon weg. Dat is normaliter ook beetje het idee achter RSU's (retention tool).

Overigens vreemd standpunt van de werkgever dat ze niets kunnen “adviseren”. Zij zullen de RSU’s moeten verwerken in de salaris administratie op het moment van vesting, dus ze weten hoe het werkt (in ieder geval op niveau van je loonstrook).

[Voor 26% gewijzigd door sham27 op 27-02-2023 09:43]

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
Zover mij bekend, en ook hoe het bij mij gaat, als van jouw bruto salaris een bonus wordt "gekocht", dan heb je dus nooit dat salaris gehad, en betaald je bij uitkeren van de bonus, oftewel wanneer jij je aandelen pakketje krijgt, de belasting over de waarde van dat aandelenpakket alsof er gewoon loon is betaald. Voordeeltje: Je betaald ook geen box 3 totdat het daadwerkelijk is uitgekeerd.

Aandelen met korting kopen kan ook bij mijn werkgever, maar dat gaat van je netto loon af. Je legt je netto loon in, en na een tijdje krijg je aandelen ter waarde van dat, +X%. En zodra die worden geleverd betaal je dan belasting over enkel en alleen die +X%. Maar dat is niet van toepassing als het bij jou vanuit je brutoloon gaat.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

freakin_ruben schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:26:
Ik ben niet de enige. Werkgever stelt dat ze geen belastingadvies kunnen geven.
Er zitten dan ook behoorlijk wat verantwoordelijkheden aan het geven van financieel advies. Wel kunnen ze je echt wel in de juiste richting wijzen hoe je iets moet aanpakken en wat de regelgeving daarvoor is. Maar dat is dan niet afgestemd op je persoonlijke situatie (wat een adviseur wel moet meenemen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:48
Ik krijg ook elke maand aandelen RSUs en in mijn geval word een deel van de aandelen automatisch verkocht om de belasting te betalen, ik hoef mij er dus geen zorgen over te maken.
Toen we nog niet op de beurs waren kreeg ik ze ook en dat werd toen pas belast op de dag van de IPO.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33
Koptelefoontje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:32:
[..]
Toen we nog niet op de beurs waren kreeg ik ze ook en dat werd toen pas belast op de dag van de IPO.
Want aandelen van een niet-beursgenoteerd bedrijf zijn waardeloos en hoeven niet belast te worden als ze als onderdeel van loon worden toegekend? 8)7

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:49
Het ligt eraan, wie de eigenaar is voor de belasting dienst.

Ik had een constructie, bedrijf koopt van mijn bruto loon aandelen opties tegen waarde 100 euro (zou 50 euro netto zijn met belasting) per aandeel en geeft mij een account bij een assetmanager/broker, waar die aandelen geblokkeerd op staan voor 5 jaar.
Na 5 jaar of uitdiensttreding konden ze uitbetaald worden tegen de reële waarde of de gemiddelde waarde over de periode.
Dus na 5 jaar krijg je bijvoorbeeld 200 euro x Inkomstenbelasting 50% = 100 euro netto.

Als je ze al direct krijgt uitgekeerd op een brokers account op eigen titel, is het direct inkomstenbelasting en moet je 50% betalen, cash of met aandelen en wordt het bezit geregistreerd op box 3.

Nederland is behoorlijk matig op gebied van eigenaarschap en meedelen in bedrijfswinsten zoals je kan zien en je kan ook niet veel trucs uithalen.

Ik zou voor een constructie gaan zoals in het eerste scenario benoemt omdat je met de aankomende regels van box 3, geen extra belasting krijgt (dus zo lang mogelijk wachten op je eigen naam krijgen, afhankelijk van het risico dat je daarmee loopt = koers die daalt of dat je de aandelen niet meer krijgt door een conflict bijvoorbeeld of verwatering door extra aandelen die worden uitgegeven).

[Voor 5% gewijzigd door wm1234 op 27-02-2023 11:50]

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:48
Seraphin schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Want aandelen van een niet-beursgenoteerd bedrijf zijn waardeloos en hoeven niet belast te worden als ze als onderdeel van loon worden toegekend? 8)7
Ik zit niet in het payroll team btw.
Maar dan zou je de waarde zelf kunnen verzinnen? En belasting werd dus ook netjes betaald gebaseerd op echte waarde bij de IPO over alle reeds gekregen RSUs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33
Koptelefoontje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:35:
[...]

Ik zit niet in het payroll team btw.
Maar dan zou je de waarde zelf kunnen verzinnen? En belasting werd dus ook netjes betaald gebaseerd op echte waarde bij de IPO over alle reeds gekregen RSUs.
Uit je originele post had ik niet opgemaakt dat het bij jou ook om RSU's ging (de tekst viel te interpreteren als "gewoon" toegekende aandelen).

In het geval van RSU's wordt de belasting idd afgetikt op het moment dat ze vrijvallen, wat in jouw geval dus overeen kwam met het moment dat het aandeel een beursnotering had.

Om terug te komen op mijn originele punt: een bedrijf heeft gewoon een waarde, ook als het niet op de beurs genoteerd is. De specifieke waarde wordt uiteraard niet uit de lucht gegrepen, maar baseer je op (o.a.) de boekwaarde, (al dan niet geprognotiseerde) omzet / winst etc. Als een bedrijf aandelen toekent aan personeel, zal daar ongetwijfeld een accountant bij aan te pas komen om de waarde te bepalen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee