2 x switch achter elkaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camionista
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-01 18:43
Mijn vraag
Ik ben nieuw in het netwerk gebeuren, maar wel erg leergierig, dus hoop ik hier iets leren.
Het volgende doet zich voor: ik heb een standaard Ziggo modem met 4 poorten, vanuit daar gaat 1 kabel naar switch 1 met 5 poorten waar op 2 poorten een tv zit en op 1 poort zit een internetradio, dan nog 1 poort die naar een volgende switch gaat, waar nog een tv op zit en waarvan ik de andere poorten nog moet aansluiten.
Alles werkt behalve de laatste tv op de p2e switch ontvangt niets, en als ik de kabel meet, is alles ok.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo Connect Box
2 x switch TP Link TL-SG105

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik de 2e switch er tussenuit haal en met een blokje doorverbind dan werkt de tv wel
Vraag: waar doe ik het verkeerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:57
Ondersteund de tweede switch IGMP snooping? Dit is benodigd om het beeld door de sturen/verwerken in de tweede switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:51
L1NO_ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:28:
Ondersteund de tweede switch IGMP snooping? Dit is benodigd om het beeld door de sturen/verwerken in de tweede switch.
Dat is niet nodig voor tv van Ziggo. Dat is alleen bij KPN nodig. Welke lampjes branden op de switch (en dan vooral op de 2e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Je hebt 2 identieke switches. Draai ze eens om. Misschien heeft de ene een defecte poort oid. Brand het lampje wel op de poort?

Heb je de poorten al verwisseld? Dus tv 1 en 2 omdraaien?

Ligt voor de hand dat het aan de switch ligt aangezien het met een blokje wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camionista
Op de 2 e swtch brand en knippert het lampje waar de tv op zit.
Het andere lampje naar de 1e switch knippert 3x snel en dan duurt het 20 sec., dan weer 3x enzenzenz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit vraagt structureel troubleshooten...

Sluit een laptop bedraad aan op 2e switch. Krijg je verbinding?

Zo ja zit probleem tussen 2e switch en TV, zo nee tussen de switches.

Ja:
- sluit TV aan op andere poort op switch 2. Verandert dat iets?
- probeer andere UTP kabel tussen switch 2 en TV. Verandert dat iets?

Nee:
- wissel de twee switches om (dus swtich 2 inzetten waar switch 1 staat en omgekeerd). Verandert dat wat?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Afhankelijk van de leeftijd van de switches en de instellingen; in de 'good old days' konden twee switches alleen met elkaar overweg met een zogenaamde cross-kabel.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 14:21
Je hebt ook gelijk een nadeel van unmanaged switches te pakken.

Je krijgt geen informatie uit je switches en moet dus alles op basis van eindhost analyse doen.

Dus zoals dion_b als aangeeft een client op de probleem aansluiting zetten waarop je wat meer kunt zien en troubleshooten.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:25
ChaserBoZ_ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:23:
Afhankelijk van de leeftijd van de switches en de instellingen; in de 'good old days' konden twee switches alleen met elkaar overweg met een zogenaamde cross-kabel.
Dat speelt hier volgens mij niet, de tplinks zijn volgens mijn modern genoeg. En instellingen hebben ze niet. Het zijn unmanaged switches. Je kan ze dom noemen, maar ook slim, afhankelijk hoe je er naar kijkt. In mijn optiek zijn ze plug en play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:25
mash_man02 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:49:
Je hebt ook gelijk een nadeel van unmanaged switches te pakken.

Je krijgt geen informatie uit je switches en moet dus alles op basis van eindhost analyse doen.

Dus zoals dion_b als aangeeft een client op de probleem aansluiting zetten waarop je wat meer kunt zien en troubleshooten.
Ik vind dit nadeel kleiner dan het voordeel dat je in principe niet zo veel fout kan doen. (misschien met 2 kabels parallel 2 switches verbinden). Als ik merk dat een host werkt hecht ik niet zo veel waarde aan "informatie uit switches". Van een switch wil ik alleen maar dat ik hosts kan aansluiten. De meerwaarde voor huis-tuin-keuken gebruik van een managed switch zie ik niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:32

Croga

The Unreasonable Man

ChaserBoZ_ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:23:
Dat waren de "good old days" die niet genoeg bandbreedte konden leveren om TV te kunnen kijken. Ik denk niet dat we daar over praten..... Dat waren nog 10Mbit switches. 100Mbit heeft altijd al autosensing gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 27-05 22:01
Croga schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:23:
100Mbit heeft altijd al autosensing gehad.
Autosensing gaat over snelheid, auto MDI / MDX gaat over zorgen dat je RX en TX op elkaar aangesloten zijn, en dat zat pas als verplicht in de standaard bij gigabit (1000base-T).

Dat gezegd, deze switches doen gigabit dus je hebt geen crosslink nodig.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camionista
Heb ook al cross tussen beide switch geprobeerd, geen resultaat, terwijl beide switch nieuw uit de doos komen en als ik mijn laptop i.p.v. de tv op dezelfde kabel aansluit werkt het wel zo als het hoort, samsung smart tv is 2 jaar oud.
Begrijp er niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 16:47
Wellicht een overbodige opmerking, maar staat die 2e tv wel op "utp kabel - dhcp" en niet keihard op wifi?
je had al geprobeerd met een utp koppelstukje lees ik nu.

"Als ik de 2e switch er tussenuit haal en met een blokje doorverbind dan werkt de tv wel"
> lijkt me dat switch #2 dan DOA is, defect.

[ Voor 49% gewijzigd door EverLast2002 op 27-02-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camionista
Nee ook niet, staat op bekabeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Paul schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:36:
..auto MDI / MDX gaat over zorgen dat je RX en TX op elkaar aangesloten zijn, en dat zat pas als verplicht in de standaard bij gigabit (1000base-T).
1000Base-T kent geen MDI/MDIX, dat is alleen voor 10/100Base-T

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 27-05 22:01
DukeBox schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:50:
[...]

1000Base-T kent geen MDI/MDIX, dat is alleen voor 10/100Base-T
Ik zei auto MDI/MDIX, maar het punt is vooral dat je geen crossover nodig hebt omdat de poorten dat zelf uitzoeken (op koper dan; met fiber moet je het nog steeds zelf regelen). Geen idee hoe dat mechanisme dan precies heet bij gigabit, en wat er gebruikt wordt als je er een 10 of 100 Mb apparaat op aansluit :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik bedoel dus MDI(X) in zijn geheel, inclusief auto. Dat heeft niets met 1000Base-T te maken. Cross bestaat ook niet voor de final versie van Gbit want dat werkt met master/slave negotiation.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Camionista schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:20:
Heb ook al cross tussen beide switch geprobeerd, geen resultaat, terwijl beide switch nieuw uit de doos komen en als ik mijn laptop i.p.v. de tv op dezelfde kabel aansluit werkt het wel zo als het hoort, samsung smart tv is 2 jaar oud.
Begrijp er niets van.
Bij dit soort vage situaties verdenk ik altijd als eerste de kabel tussen die laatste switch en de TV. Misschien een slechte connector / kabelbreuk waar je alleen last van hebt op de manier waarop de kabel naar de TV loopt, haal je 'm uit de TV en steek je 'm in een ander apparaat, dan buig je de kabel wellicht net even anders waardoor die wel goed contact maakt.

Heb je al eens een andere kabel geprobeerd voor dat laatste stuk? Is het een zelfgemaakte kabel (zelf stekkers aangezet), of kant en klaar?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kwam het begrip crosscable 23 jaar geleden tegen toen we twee computers kregen. Maar toen kwam ik er al achter dat dit niet meer nodig was wegens autodetecting van zenden-ontvangen. Dit betekent dat je alleen met zeer stokoude apparatuur hier rekening hoeft te houden, ik heb niet de indruk dat dit hier het geval is.
Mijn ervaring is dat je gewoon meerdere switches probleemloos achter elkaar kunt zetten, het enige is dat je snelheid gaat delen. En uiteraard als de eerste switch achter een router zit of direct achter de modem als deze in routermode staat. Verder, alleen in niet niet nader te noemen specifieke gevallen is een managed switch nodig. Ik zit dan ook te denken aan een probleem met een van de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Techneut op 27-02-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Soms heb je wel eens situaties dat een bepaald netwerk apparaat gewoon helemaal niet wil connecten met een ander netwerk apparaat.
Probeer het dus ook eens met een ander type/merk switch (of router) indien beschikbaar?
Pagina: 1