Home Assistant+ ZHA + IKEA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-04 09:51
Met mijn vrij nieuwe virtuele setup loop ik tegen een probleem aan bij het koppelen van IKEA afstandsbedieningen aan device groups.

Ik draai de laatste (stable) software en verbind via een ConBeeII met ZHA op Home Assistant, deze draait dan weer op een ESXi/VMware machine (home servertje).

Maak ik via "helpers" bijv. een light group aan en probeer ik een 4 of 5 knops afstandsbediening te koppelen aan bijv. de huiskamer plafondlamp groep van 3 lampen dan werkt het sporadisch wel maar meestal krijg ik op geen enkele functie een reactie.

Dimmen schiet door tot volledig gedimd of volle sterkte, van kleur wisselen lukt meestal gewoon niet.

Wanneer ik een apparaat of groep koppel (binding) dan blijft HA oneindig nadenken. Soms is er wel een binding gemaakt tussen AB en de groep, maar meestal niet.

Het netwerk is inmiddels geheel overgezet van IKEA Dirigera naar ZHA (59 apparaten) en er is altijd voldoende bereik in huis d.m.v. vaste apparaten of zelfs nog IKEA repeaters die ik heb hangen. Daarnaast heb ik ook sinds kort enkele Lidl en Tuya Zigbee apparaten in huis en wil ik dus maar 1 gateway.

Ik ben nog erg nieuw met HA en dus nog zoekende naar de betreffende instellingen en juiste manier van inrichten.

Is dit een bekend probleem? (Ik zie alleen hele oude topics op internet) en wat is de juiste manier van groepen en koppelingen (bindings) aan te maken?

De AB's zijn nodig voor mijn wederhelft, zonder kan ik al dat draadloze spul in huis niet verkocht krijgen :)

[ Voor 7% gewijzigd door sanscorp op 26-02-2023 21:30 . Reden: Aanvullende info ]