Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:52

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste Tweakers,

Dank vast voor de genomen moeite op dit topic open te klikken. Ik heb niet veel kaas gegeven van e-installaties, vandaar dat jullie advies zeer op prijs gesteld wordt.
Wij hebben een nieuwbouwwoning waar standaard voor de BENG berekening 2 zonnepanelen op liggen. Wij hebben een theoretische mogelijkheid tot uitbreiding naar 12 panelen en willen daar graag gebruik van maken. Deze uitbreiding wordt door de aannemer niet gefaciliteerd, wij worden enkel in contact gebracht met de leverancier. De zonnepanelen zullen ook na oplevering uitgebreid moeten worden.

Wij hebben de volgende offerte gekregen:

• 10x zonnepanelen Longi 365Wp
• 1x Enphase IQ7+ micro-omvormer, 1x Enphase Q-kabel 2mtr, Enphase afdekkap
• 1x montagesysteem voor paneel op plat dak
• Montage en inkoppelen op huidig systeem
• Excl. verticaal vervoer
• Prijs per paneel: € 450,00 excl. btw
• Knikarm hoogwerker 21mtr kost per dag € 250,00 + transport € 125,00 = € 375,00

Er zijn 5 bewoners. Als alle 5 bewoners mee doen is dat 3 dagen werk, waarbij de kosten deelbaar zijn.
Dat is dat 3*250 +125 = 875 euro /5 bewoners = €175 euro per bewoner.

Totaal dus tussen de €4675 en €4875 excl. btw.

Ik heb hier een aantal vragen over:
- Is dit een schappelijke prijs voor 10 panelen laten plaatsen met de bijbehorende omvormer?
- Is de omvormer kwalitatief in orde of kan ik betere hardware nemen?
- Is het type paneel kwalitatief in orde of kan ik betere hardware nemen in Wp? En waar moet ik aan denken qua prijs bij panelen met hogere Wp?

Sidenote: de partij die de offerte aanbied is nog maar 1 jaar op de markt. In verband met garantie maak ik mij daar wel lichtelijk zorgen om.

Als dit niks is zit ik eraan te denken om de twee standaard panelen na oplevering te verkopen en een heel nieuw systeem aan te schaffen, gekoppeld aan een energiemanager. Ik zou namelijk willen dat de opbrengst van de panelen direct benut worden in plaats van teruggeleverd aan het net.

Dank voor de genomen moeite!

[ Voor 11% gewijzigd door HollovVpo1nt op 26-02-2023 19:09 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
De uitbreiding met 10 panelen kost je dus €1,34/Wp

Dat is een hele nette prijs voor een Enphase systeem. Enphase is zeg maar het meest kostbare systeem op de markt.. ja het is prima spul.

In theorie kan het voor minder want het dure Enphase is op nieuwbouw waarschijnlijk geheel niet nodig... maar gezien wat er in andere advies topics langs komt... Kans dat je er heel veel werk voor moet doen. En dan komt er demontage en verkoop van de 2 BENG panelen nog bij...

Persoonlijk zou ik niet twijfelen... Prima deal.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 26-02-2023 23:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:54:
De uitbreiding met 10 panelen kost je dus €1,34/Wp

Dat is een hele nette prijs voor een Enphase systeem. Enphase is zeg maar het meest kostbare systeem op de markt.. ja het is prima spul.

In theorie kan het voor minder want het dure Enphase is op nieuwbouw waarschijnlijk geheel niet nodig... maar gezien wat er in andere advies topics langs komt... Kans dat je er heel veel werk voor moet doen. En dan komt er demontage en verkoop van de 2 BENG panelen nog bij...

Persoonlijk zou ik niet twijfelen... Prima deal.
Dank voor de reactie! Het is dus bij een partij die nog niet zo lang bestaat, 1 jaar.
Sinds de energiecrisis zijn behoorlijk wat bedrijven gestart die ZP'en leveren, vandaar dat ik daar wat huiverig voor ben. Mijn grootste zorg is garantie en service. Welke garantie en servicebehoefte hebben panelen? Als er problemen zijn moeten dat opgelost worden en ik wil het vertrouwen hebben dat het bedrijf er over een paar jaar nog bestaat. Is het verstandig om met zo'n jonge partij in zee te gaan?

En qua opbrengst van de panelen? Er zijn aardig wat panelen boven de 400Wp beschikbaar, voor mij als leek lijkt 365Wp dan niet goed, niet slecht, maar "oke". Nu ik de kans heb op panelen op dag wil ik mogelijkheden bekijken om meer uit te geven aan betere kwaliteit. Of vallen de verschillen wel mee?

[ Voor 11% gewijzigd door HollovVpo1nt op 27-02-2023 11:08 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Er is weinig verschil in vermogen per oppervlakte paneel.

De 400W panelen zijn dus fysiek iets groter.

We rekenen bewust terug naar €/Wp. Dat neemt verschillen tussen de individuele panelen weg.

Wat betreft garantie: dat is en blijft een lastig verhaal. Product garantie van 12-25 jaar op panelen. 25 jaar voor de micro’s op dak (maar slechts 5 op de Enphase meterkast componenten)

Hoe veel kans dat een leverancier met meer historie zo lang bestaat? Hoeveel kans dat de fabrikanten zo lang bestaan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Zo, ben ik weer met een vraag. Deze keer over de omvormer. Ik heb mij even ingelezen en begrijp dat de twee voornaamste oplossingen een micro-omvormer zijn en centrale omvormer (of eigenlijk een hybride, in het geval van SolarEdge). Nu is modulariteit i.c.m. levensduur van een micro-omvormer het voornaamste voordeel en onderhoud het voornaamste nadeel. Daarover een vraag. Bij ons komen de panelen op een plat dak te liggen, als het goed is iets gekanteld. Maakt dat het onderhoud ook makkelijk voor wat betreft in de toekomst omvormers te vervangen?

Ik zie persoonlijk geen grote technische argumenten om voor micro of optimizer te gaan.