Weet iemand wat dit is?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Roro
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-08 17:48
Mijn vraag: Weet iemand wat dit is?

Op de vliering zit er een stopcontact met 4 gaten en een doosje met wat lijkt op onderdelen wat in een groepenkast hoort. Kan iemand mij vertellen wat dit is? Helaas weet de vorige bewoner van het huis dit ook niet.

Toen ik het huis kocht zat er niets op aangesloten. Op de vliering zat een boiler voor tapwater, een cv ketel en een mechanische ventilatie die uitstond. Ik heb de aannemer alles laten verwijderen, maar dit doosje is blijven zitten. Ik vermoed dat het ofwel iets is om van een 1 fase aansluiting naar 3 fase om te zetten, ofwel iets wat ooit de mechanische ventilatie aan of uit kon zetten vanaf beneden.

Ik wil het doosje verwijderen en er een gewoon stopcontact van maken, maar ik weet niet wat ik ga aantreffen. Een enkele groep, of meerdere groepen wellicht.

bedankt voor je hulp _/-\o_ _/-\o_

mvg,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CdoB4KPmFHNQDzXZYeHtGI0bbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJfUmfIrkwclYkQMYnqrbtsu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9afJWPx6eidA6qD9yrTUNxkT1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dJDLcOQXmegtYxsb8BtydcY.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Ome_Roro op 26-02-2023 19:20)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:13
Bij mijn ouders heeft de mechanische ventilatie ook een perilex stekker.

1 pen voor neutraal
1 (midden) pen voor aarde
En 3 pennen voor stand 1, 2 en 3.

De 3 relais en de tijdschakelaar zullen zeer waarschijnlijk gebruikt zijn om de stand 1 2 en 3 te schakelen. Waarbij 3 mogelijk op de tijdschakelaar zit.

Kans dat de badkamer verlichting de tijdschakelaar aanstuurt.
Zo niet zal er ergens anders in huis (keuken?) Een schakelaar zijn die dit aanstuurt.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:44
Ik zou zeggen een tijdschakeling voor de mechanische ventilatie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Bij mijn ouders heeft de mechanische ventilatie ook een perilex stekker.

1 pen voor neutraal
1 (midden) pen voor aarde
En 3 pennen voor stand 1, 2 en 3.

De 3 relais en de tijdschakelaar zullen zeer waarschijnlijk gebruikt zijn om de stand 1 2 en 3 te schakelen. Waarbij 3 mogelijk op de tijdschakelaar zit.

Kans dat de badkamer verlichting de tijdschakelaar aanstuurt.
Zo niet zal er ergens anders in huis (keuken?) Een schakelaar zijn die dit aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Roro
Bedankt voor de antwoorden en zo snel ook. Er is een totale verbouwing geweest dus ik vraag mij af of er nog een schakelaar is dit het aanstuurt. Als ik de schakelaar vind die het aanstuurt, wat zal ik dan aantreffen? Zijn er dan meerdere draden aangesloten op de lichtschakelaar dan 2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 20:50
Ome_Roro schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:55:
Bedankt voor de antwoorden en zo snel ook. Er is een totale verbouwing geweest dus ik vraag mij af of er nog een schakelaar is dit het aanstuurt. Als ik de schakelaar vind die het aanstuurt, wat zal ik dan aantreffen? Zijn er dan meerdere draden aangesloten op de schakelaar dan 2?
je zoekt een 3 standen schakelaar. locatie in de keuken. (zegt mijn glazen bol)
ja daarop zitten 1 bruine en 3 zwarte draden om het wcd op zolder te schakelen.
als je naar een normaal wcd wil zal je dus draden moeten gaan trekken. bruin.
heb je niet toevallig nog ergens op zolder een wcd liggen waar je wat mee kan ?
en dit oude verhaal er helemaal uitslopen ? ipv opnieuwe te gaan bedraden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 12:55

SambalBij

We're all MAD here

Los van dat doosje met relais; die perilex stekkers worden inderdaad voor van alles ge(mis?)bruikt. 3 fase aansluitingen, 2 fase kookgroepen, of verschillende standen voor ventilatie.
Ik heb hier in mijn appartement een ventilatiebox aan zo'n stekker hangen. De schakelaar die daar hier bijhoort is een 3 standen draaischakelaar in de keuken. (Om dus de ventilator op stand 1, 2 of 3 te kunnen zetten)

Het kan in jouw geval van alles zijn. Misschien inderdaad zoals genoemd een tijdschakeling voor die ventilator.
Maar je hebt het er over dat er ook een boiler op die vliering is/was. Kan misschien ook best een schakeling zijn om de boiler op bepaalde tijden aan te zetten. (Tijdgestuurd, of misschien ooit gestuurd op het oude dag/nachtstroom signaal?)

Zonder op zijn minst duidelijkere foto's van de modules in dat kastje en de loop van de draden gaan we niet verder komen dan gissen en gokken ben ik bang :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Roro
Ok bedankt, een drie standen schakelaar heb ik niet. Waarschijnlijk in een vorige verbouwing weggehaald. Ik denk er aan om het er dan maar uit te slopen omdat ik geen zin heb om draden te trekken. Wat mij wel opvalt is dat er nog steeds stroom op staat ( het groene lampje brand). Ik zal dit dus netjes moeten afhandelen met een kroonsteentje ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 20:50
Ome_Roro schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:28:
Ok bedankt, een drie standen schakelaar heb ik niet. Waarschijnlijk in een vorige verbouwing weggehaald. Ik denk er aan om het er dan maar uit te slopen omdat ik geen zin heb om draden te trekken. Wat mij wel opvalt is dat er nog steeds stroom op staat ( het groene lampje brand). Ik zal dit dus netjes moeten afhandelen met een kroonsteentje ofzo.
doe maar een wago lasklem makelijker. https://www.toolstation.nl/wago-lasklem/p47132
ook verkrijbaar bij praxis karwei gamaa hornbach etc. wel even zoeken niet bij allemaal helaas.
en graag in een lasdoosje/eindoosje zodat je helemaal voldoet aan de regels. het veilig is.
en mocht er netjes bruin blauw en aarde aanwezig zijn kan je dat weer combineren tot 1 stopcontact.
zwart draad mag je niet gebruiken in een normaal wcd. ivm een kleinere kern diameter/lagere belasting.
zwart draad is eigenlijk schakeldraad tot max 10 ampere. maar in de praktijk staat er gelukkig minder op.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 26-02-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Niets afdoppen, gewoon een stopcontactje van maken. Is net alsof het altijd zo is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Als er een 3 standen schakelaar is heb je geen relais nodig.

Ik zou even dat kastje in de haten houden terwijl iemand anders de verlichting in de badkamer en/of wc aan zet.

De relais zouden kunnen voorkomen dat verschillende groepen op 1 plek aan elkaar zitten.

De wc beneden zal bijvoorbeeld op een andere groep zitten als de badkamer.

Het is zeker veen standaard oplossing, hier heeft iemand (netjes) zitten hobby-en.
Pagina: 1