Kan ik zelfstandig, zonder rijschool, BE rijbewijs halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Topicstarter
Ik heb vaker met aanhanger gereden, maar heb een BE rijbewijs nodig voor een grotere aanhanger.

Nergens op de site van het CBR staat dat rijles, of een instructeur, verplicht is.

Klopt het dat ik in theorie (pun intended) simpelweg zelf veel kan oefenen met een B-rijbewijs toegestane combinatie (het enige verschil is gewicht, en daar oefen je niet mee tijdens rijles) en vervolgens zelfstandig naar het CBR kan voor een rijbewijs BE praktijkexamen?

Ik zie nergens dat dit niet mag. Ik ga morgen even bellen met het CBR, en ik wil alsnog waarschijnlijk wel even 1 les pakken voor tips en tricks, maar ik vroeg het me af :)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Beste antwoord (via _eLMo_ op 26-02-2023 18:54)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
_eLMo_ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:44:
[...]

Onze Tesla Model Y die 1500kg mag trekken met een maximaal samengesteld gewicht van 4000kg en een flinke aanhanger van 5 meter lang erachter.
Ja, maar jij mag een be combi niet naar het cbr rijden.
En ik ga er vanuit dat jou auto geen extra spiegels en pendelen heeft. Dus niet gebruikt kan worden als examenvoertuig

Ik heb zelf 1 les genomen bij een rijschool en daarna afgereden.

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 26-02-2023 18:49 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Als jij zelfstandig naar het cbr gaat voor be, in welke auto denk je dan examen te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Topicstarter
jack zomer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:43:
Als jij zelfstandig naar het cbr gaat voor be, in welke auto denk je dan examen te hebben?
Onze Tesla Model Y die 1500kg mag trekken met een maximaal samengesteld gewicht van 4000kg en een flinke aanhanger van 5 meter lang erachter.

Of de Sprinter van pap die 3500kg mag trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 26-02-2023 18:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
[...]

Ja, maar jij mag een be combi niet naar het cbr rijden.
En ik ga er vanuit dat jou auto geen extra spiegels en pendelen heeft. Dus niet gebruikt kan worden als examenvoertuig

Ik heb zelf 1 les genomen bij een rijschool en daarna afgereden.

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 26-02-2023 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:27
[...]

Dan rijdt iemand met je mee neem ik aan want zelf kan je die combi daar dus niet krijgen ;).

BE is met snel cursus in 1 dag te doen en kost volgens mij pak hem beet 650 euro inclusief een examen.
Scheelt je ook weer een aanhanger huren en je hebt inderdaad dubbele bediening nodig en extra spiegels.

Gewoon even een rij instructeur uit de buurt contacten dus.

[ Voor 27% gewijzigd door GeeMoney op 26-02-2023 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:13

dragonhaertt

@_'.'

Ik neem aan dat er verzekeringstechnisch ook nog wat dingen geregeld moeten zijn.
En leg je normaal gesproken niet ook een examen af met dubbele besturing?

Waarom niet gewoon bij een rijschool een los examen afnemen in plaats van een pakket?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

En hoe krijg jij daar een 'dubbele bediening' in geklust zodat de examinator ook kan remmen / koppelen tijdens een 'ingreep'? (Koppelen met een automaat gaat sowieso niet, dus dat scheelt je al weer één extra pedaal.)

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
[...]

Rijexamen doe je met een lesauto (extra spiegels en dubbele bediening).
_eLMo_ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:35:
ik wil alsnog waarschijnlijk wel even 1 les pakken voor tips en tricks, maar ik vroeg het me af :)
Zijn er mensen die meer dan 1 les afnemen voor BE dan? Ik heb destijds ook 1 les met aansluitend het examen gedaan (hm misschien was de les ietsje langer dan gemiddeld :+ zijn misschien 2 uur op pad geweest).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Topicstarter
Ah, de dubbele bediening gaat niet werken nee :(

Dan word het een rijschool met een les + examen pakket.
Wel onzin, want dan ben je dus opeens minimaal €350 kwijt voor een BE ipv €120 ofzo.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 18:27
_eLMo_ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:49:
Ah, de dubbele bediening gaat niet werken nee :(

Dan word het een rijschool met een les + examen pakket.
Wel onzin, want dan ben je dus opeens minimaal €350 kwijt voor een BE ipv €120 ofzo.
Je rijd een Model Y dan moet die €500,- toch wel lukken. Is gelijk alles gedekt, krijg je nog tips ook en je rijdt een geldige combinatie met instructeur.
Niets is gratis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Topicstarter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
Na examen mag jij niet meer rijden, instructeur doet de terugrit. Vond ik ook bijzonder, maar goed regels dus weinig aan te doen.
Het stelt allemaal niet veel voor, lesje erbij is prima. Weet je tenminste waar je tijdens examen op moet letten.
Verder kan ik iedereen die twijfelt het aanraden. Verreweg het makkelijkste rijbewijs om te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@Eric Z De reden dat je na het examen niet mag terugrijden is simpel; je bent misschien wel geslaagd, maar je hebt het juiste rijbewijs nog niet in handen (beschikt er niet over) en daarom ben je ook niet verzekerd bij ongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 13:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Klopt het dat ik in theorie (pun intended) simpelweg zelf veel kan oefenen met een B-rijbewijs toegestane combinatie (het enige verschil is gewicht, en daar oefen je niet mee tijdens rijles)
Hoezo oefen je daar niet mee? De BE combinaties waarmee die lessen worden gegeven zijn denk ik echt niet leeg. Het leren omgaan met het grotere gewicht lijkt me (naast het manouvreren) just een essentieel onderdeel van de les / het examen. Tijdig beginnen met remmen, snelheid aanpassen, meer afstand houden etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:32
Eric Z schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:22:
Na examen mag jij niet meer rijden, instructeur doet de terugrit. Vond ik ook bijzonder, maar goed regels dus weinig aan te doen.
Het stelt allemaal niet veel voor, lesje erbij is prima. Weet je tenminste waar je tijdens examen op moet letten.
Verder kan ik iedereen die twijfelt het aanraden. Verreweg het makkelijkste rijbewijs om te halen.
In theorie kan het dus wel, als je een rijschool inschakelt welke met lesauto en aanhangwagen naar het CBR rijdt. Vervolgens regel je het eigen vervoer naar het CBR en kan je door middel van het zelf geplande praktijkexamen het examen afleggen. Na afloop (hopelijk geslaagd) neemt de rijschool de lesauto en aanhangwagen weer mee terug.

Het is alleen wel erg omslachtig. Daarnaast is het maar de vraag of een rijschool hieraan wil meewerken. Buiten de kosten die ze kunnen rekenen voor het huren van het materiaal, valt er niets te verdienen.

Bij het gewone rijbewijs B is dit ook mogelijk, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die het op deze manier heeft gedaan. Veel gebruikelijker is dan om gewoon 1-2 lessen te boeken, inclusief rijexamen bij een rijschool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 15:10
Orion84 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:02:
[...]

Hoezo oefen je daar niet mee? De BE combinaties waarmee die lessen worden gegeven zijn denk ik echt niet leeg. Het leren omgaan met het grotere gewicht lijkt me (naast het manouvreren) just een essentieel onderdeel van de les / het examen. Tijdig beginnen met remmen, snelheid aanpassen, meer afstand houden etc.
N=1 natuurlijk, maar bij mijn rijles lag er inderdaad een paar honderd kilo aan beton in de aanhangwagen. Drukt wel lekker door bij het afremmen.

Heb je met een Model Y minder last van natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:36

Destruction

(ex-)Automonteur

Zoals gezegd moet het voertuig waarin je examen doet aan wat eisen voldoen. Daarnaast krijg je tijdens je BE les (meestal een dagdeel) ook de nodige uitleg over het beladen van een aanhanger, zodat je beter weet dan al die B rijders die je in V-vorm met hun combinatie over de weg ziet slingeren...

* Destruction begon destijds om 8:30, om 10:00 zat ik bij de rijschool koffie te drinken tot het tijd was om naar 't CBR te gaan. De instructeur had genoeg gezien na ~1 uur, dat ging goed komen :) * Destruction had vroeger al een kar achter de skelter en toen al uitgevonden hoe dat werkt als je achteruit moet...

Ik weet nog dat ik de bus en aanhanger voor een laaddock moest zetten, ik stond heel ietsje geknikt... Examinator vond het goed, maar ik wist "Dit kan ik beter" en dat zei ik dus ook tegen de examinator. "Oke, laat maar zien dan" zei hij.. Dus ik zet de combi weer op 't begin punt en ik rijdt 'm opnieuw achteruit voor 't dock, perfect recht. Alweer een aantal jaren terug (ik heb het oude BE, schijnt een ding te zijn..) maar je examen weet je meestal nog wel :+

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 01-03-2023 11:25 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Topicstarter
Je mag voor het laaddock zelfs een keer voorruit rijden na het steken, makkie dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Veel rijscholen bieden een één daagse cursus met examen aan.
Makkelijker kan niet.

[ Voor 15% gewijzigd door m-vw op 01-03-2023 12:37 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Destruction schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:23:
Alweer een aantal jaren terug (ik heb het oude BE, schijnt een ding te zijn..) maar je examen weet je meestal nog wel :+
Mij is alleen bijgebleven dat de examinator me er aan moest herinneren dat ik in een 30 zone reed (met 50 op de teller :X).

Wel gewoon in 1x geslaagd. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:36
Wil je examen doen of wil je iets leren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

_eLMo_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:30:
Je mag voor het laaddock zelfs een keer voorruit rijden na het steken, makkie dus.
Geen idee of dat ook mocht toen ik examen deed, ik heb de hele oefening opnieuw gedaan en 'm toen perfect recht neergezet. Ik ben niet perfectionistisch maar ik vond 'm zoals ik stond (iets geknikt) gewoon niet goed genoeg, de examinator wel. De meeste mensen zouden het daar denk ik gewoon bij gelaten hebben :P

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:51
Xander schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:37:
[...]

Mij is alleen bijgebleven dat de examinator me er aan moest herinneren dat ik in een 30 zone reed (met 50 op de teller :X).

Wel gewoon in 1x geslaagd. :+
Ik reed met examen in een krappe buurt, net weg bij CBR. "Hier naar links".
Ik was al begonnen, komt er een tegenligger aan. Dat ging ik op een normale manier nooit meer halen, dus rechtdoor de stoep op om de bocht ruimer te maken en alsnog te kunnen halen zonder de tegenligger te hinderen.
Mijn gevoel: lekker dan, binnen 5 minuten gezakt.
Maar we waren doorgereden, en uiteindelijk toch geslaagd. Blijkbaar vond de examinator dat ik het goed had opgelost :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

ybos schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Maar we waren doorgereden, en uiteindelijk toch geslaagd. Blijkbaar vond de examinator dat ik het goed had opgelost :)
Dat heb ik gehad met m'n motor rijexamen. Achter een vrachtwagen invoegen is een nogo op de motor, dus ik besloot op de (lange) invoegstrook de 3 vrachtwagens in te halen en voor de vrachtwagens in te voegen. Dat ik daarbij uiteindelijk ruim 130 reed waar op dat moment 80 was toegestaan, deed kennelijk niet terzake. De examinator was er zeer over te spreken dat ik niet bang was de snelheid en wendbaarheid van de motor te gebruiken om een veiligere situatie te creëren voor mezelf. Ik heb bijna 't gehele examen gedacht dat ik daar gezeur over zou krijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moowtje66
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-09-2024
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 02-09-2024 06:58 . Reden: Na een jaar is dit niet meer relevant. Hoeveelheid links voelt ook als reclame ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:50:
[...]

Dat heb ik gehad met m'n motor rijexamen. Achter een vrachtwagen invoegen is een nogo op de motor, dus ik besloot op de (lange) invoegstrook de 3 vrachtwagens in te halen en voor de vrachtwagens in te voegen. Dat ik daarbij uiteindelijk ruim 130 reed waar op dat moment 80 was toegestaan, deed kennelijk niet terzake. De examinator was er zeer over te spreken dat ik niet bang was de snelheid en wendbaarheid van de motor te gebruiken om een veiligere situatie te creëren voor mezelf. Ik heb bijna 't gehele examen gedacht dat ik daar gezeur over zou krijgen :X
Uit interesse, waarom is dat een nogo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 14:38

BLN

Omdat je dan niets meer ziet. Ik ga er van uit dat hier op een snelweg word ingevoegd. Vaak wordt dat vrij kort achter de andere voertuigen gedaan. Achter een vrachtwagen, en ook achter sommige grote bussen, krijg je dan een enorme blinde vlek in een gedeelte waar je wel wilt kunnen kijken. Dat wil je, omdat je waarschijnlijk niet met 80 in de rechter baan met korte tussenafstand wil blijven, maar de ruimte op gaat zoeken.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmniet
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

Voor een BE rijbewijs zou ik niet al die moeite aanhalen, gewoon een dagje bij een rijschool en accepteren dat je dan iets van 3 tot 5 honderd euro kwijt bent. Dat is gewoon niet anders. Of je hebt familie die een rijschool heeft dan heb je geluk en kan je het gokken. Los van welke auto je nu rijdt denk ik dat je beter op andere dingen kunt bezuinigen om die 200 euro te 'winnen'.

OFFTOPIC over het invoegen van de motor achter een vrachtwagen: daar zijn wel wat redenen voor te noemen. Op de motor gaat het tijdens het rijden erom dat je zorgt voor veiligheid en zichtbaarheid. Je moet daarbij de snelheid en wendbaarheid goed gebruiken en vooral tijdens examen laten zien.

Tussen vrachtwagens invoegen is meestal zeer onveilig. Voor een auto al, maar daar zit je nog in een kooi constructie. vrachtwagens rijden vaak dicht bij elkaar, dus de ruimte ertussen is klein. De kans dat de vrachtwagen achter je je ziet is redelijk groot en zal er in de regel ook wel op gelet hebben bij dergelijke punten op de snelweg, maar de vrachtwagen voor je heeft je waarschijnlijk niet gezien en je zit vaak in de dode hoek achter de vrachtwagen. Zorg dus altijd dat je gezien wordt. Als iemand weet dat je er bent, kan die er rekening mee houden. op vooral 80 wegen zorg ik dat ik in het zicht van de spiegels rijd en met een mooie afstand.

Verder zie je zelf niet zo veel achter of voor een vrachtwagen. bij een auto kan je er makkelijker langs of door (ramen) kijken en zien wat er om je heen gebeurt. Bij een vrachtwagen niet, dus rijbaan wisselen is al zeer moeilijk en risicovol. Je ziet immers veel minder wat er gebeurt. De remweg van een vrachtwagen is ook langer dan een auto (mocht je onverhoopt vallen ofzo). Met auto's is het vaak ook makkelijker om ruimte om je heen te creeeren.

Soms kan het echt niet anders en ga nooit met je motor voorbij de invoegstrook op de vluchtstrook. Daar heb je immers veel rommel liggen.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-03 15:08
Even los van de praktische bezwaren, ik heb ook wel het idee dat de examinator zich vaak wel laat beïnvloeden door de rijinstructeur. Tuurlijk, als je het niet kan slaag je niet, en ook als het 100% in orde is maakt het niet uit, maar bij een twijfelgeval kan een rijinstructeur toch een goed woordje voor je doen. Ik kan me voorstellen als je zonder instructeur aan komt zetten dat de examinator een stuk strenger voor je is dan wanneer je met een rijinstructeur meekomt waarvan de examinator weet dat hij goed werk aflevert.

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Of de Sprinter van pap die 3500kg mag trekken.
Zitten daar dubbele pedalen in en spiegels voor de man van het cbr? (die spiegel kun je bij de action nog wel halen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

42erik schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:45:
[...]

Uit interesse, waarom is dat een nogo?
Wat anderen al aangeven. En met een motor in turbulente lucht rijden is ook niet iets waar je blij van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dank u motorrijders, weer wat geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 10:50
kipppertje schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:38:
Even los van de praktische bezwaren, ik heb ook wel het idee dat de examinator zich vaak wel laat beïnvloeden door de rijinstructeur. Tuurlijk, als je het niet kan slaag je niet, en ook als het 100% in orde is maakt het niet uit, maar bij een twijfelgeval kan een rijinstructeur toch een goed woordje voor je doen. Ik kan me voorstellen als je zonder instructeur aan komt zetten dat de examinator een stuk strenger voor je is dan wanneer je met een rijinstructeur meekomt waarvan de examinator weet dat hij goed werk aflevert.
Om een voorbeeld te geven, mijn zwager ging een aantal jaartjes terug voor zijn groot rijbewijs afrijden, en hij reed op een zebrapad af en verminderde vaart omdat er iemand stond, de persoon die er stond gebaarde van "rij maar door" en onder het mom van verkeersdoorstroming deed die dat dus netjes, hele rit ging goed. Toch gezakt omdat hij niet was gestopt bij het zebrapad. Bij het herexamen had hij een andere examinator die het kennelijk ook onzin vond om hem daar op te laten zakken en dat de vorige examinator kennelijk een slechte dag heeft gehad, hij hoefde maar een kort rondje te maken en geslaagd. (bij afrijden van groot rijbewijs kan de instructeur niet mee trouwens)

Toen ik zelf moest afrijden in 2010, was er net EK of WK aan de gang, was de examinator de hele tijd met de instructeur aan het praten, na 20minuten gaf de examinator aan, "Ok rijd maar terug naar het CBR heb genoeg gezien" Dacht toen dat ik dus gezakt was, maar hij zei later na dat het ruim voldoende was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-05 07:43
pennywiser schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:38:
Wil je examen doen of wil je iets leren?
Ik vermoed dat TS gewoon BE wil halen zodat hij in de papieren werkelijkheid van maximale gewichten legaal rond kan rijden met die combi's. Dit wordt overigens nog wel een dingetje met de komst van al die EV's en PHEV's waardoor het gewicht van de combi boven de 3500 kg schiet.

Wij hebben hier ook beiden BE moeten halen vanwege papieren werkelijk, met een EV voor de caravan. Zo gek veel leer je nou ook weer niet tijdens zo'n BE cursus, anders dan het kunstje bij het CBR halen.

Alleen de "theorie" die de examinator je gaat vragen over de combinatie, belading en dergelijke steek je nog echt iets van op. Ik heb in deze paar maanden met de caravan en de EV ervoor meer geleerd dan tijdens het dagje cursus. :+ Dat lag overigens niet aan de rijschool of instructrice, maar meer aan het feit je klaar gestoomd wordt voor het CBR kunstje.

[ Voor 28% gewijzigd door TIGER1125 op 02-09-2024 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
TIGER1125 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:48:
[...]

Wij hebben hier ook beiden BE moeten halen vanwege papieren werkelijk, met een EV voor de caravan. Zo gek veel leer je nou ook weer niet tijdens zo'n BE cursus, anders dan het kunstje bij het CBR halen.
Ben ik niet mee eens. Recht achteruit rijden, parkeren, bochten nemen, veiligheid. Is wel een paar lessen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-05 07:43
pennywiser schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:54:
[...]

Ben ik niet mee eens. Recht achteruit rijden, parkeren, bochten nemen, veiligheid. Is wel een paar lessen waard.
Ja, een paar lessen, maar dus niet die examen cursus waarin bij de meeste rijscholen iedereen alleen maar klaargestoomd wordt om het CBR kunstje te doen.

Over het algemeen kom je niet helemaal zonder ervaring zo'n BE cursus in wandelen. De meeste dingen kon ik namelijk al, ik had er persoonlijk veel meer van verwacht met name het stukje veiligheid qua belading, snelheid en ander verkeer. Uiteindelijk ging het vooral om de zaken die het CBR erg belangrijk vind, kijken en de bijzondere verrichtingen.

Ik snap wel dat dat natuurlijk de doelstelling van zo'n cursus is, maar zou het echt toejuichen dat er wat meer aandacht is voor die randzaken die indirect met het rijden te maken hebben. Zeker aangezien er bij het behalen van het B rijbewijs ook al geen aandacht is, en je gewoon met een aanhangwagen op pad kunt.

[ Voor 34% gewijzigd door TIGER1125 op 02-09-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
TIGER1125 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:56:
[...]

Ja, een paar lessen, maar dus niet die examen cursus waarin bij de meeste rijscholen iedereen alleen maar klaargestoomd wordt om het CBR kunstje te doen.

Over het algemeen kom je niet helemaal zonder ervaring zo'n BE cursus in wandelen. De meeste dingen kon ik namelijk al, ik had er persoonlijk veel meer van verwacht met name het stukje veiligheid qua belading, snelheid en ander verkeer. Uiteindelijk ging het vooral om de zaken die het CBR erg belangrijk vind, kijken en de bijzondere verrichtingen.
Maar je moet toch kunnen laten zien dat je een combi achteruit kan rijden, of bocht achteruit, meesten kunnen dat niet. Kunstje, prima, als het maar geleerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
Tip, kijk of je een rijschool kan vinden die de les in 2 dagdelen geeft. Dat is wat ik gedaan heb, eerst dagdeel 1 gedaan. Vervolgens in de loop van de week het geleerde in de praktijk gebracht met een geleende aanhanger op een afgelegen terrein (voldeed wel aan de voorwaarden om ermee te mogen rijden) en daarna nog een (korter) 2e dagdeel van de les met aansluitend examen gedaan.

Als je vooraf gaat oefenen dan heeft dat niet zoveel zin, soms is er een bepaalde handeling vereist die je zelf nooit zou uitvoeren (en ook niet gaat uitvoeren in de praktijk). Heb je leuk vooraf geoefend moet je het achteraf weer afleren.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
pennywiser schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:00:
[...]

Maar je moet toch kunnen laten zien dat je een combi achteruit kan rijden, of bocht achteruit, meesten kunnen dat niet. Kunstje, prima, als het maar geleerd wordt.
Net als bij het gewone rijbewijs zijn het kijken, voertuigbeheersing en inzicht het belangrijkste. Dat het bochtje achteruit niet vlekkeloos gaat boeit niemand, als je maar op de juiste manier gekeken hebt en de boel onder controle had. Niet dat je als een idioot gas geeft als een blind paard.

Een deel van het examen kijkt ook naar of je begrijpt wat je aan het doen bent. Niet als een gek over hobbels in een woonwijk en bij rotondes waarbij er eerst een fietspad zit zorgen dat je de boel niet blokkeert (je moet stoppen vóór het fietspad) om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
kipppertje schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:38:
Dit is 100% waar, al is het natuurlijk niet zo dat de instructeur bepaald of iemand slaagt. Maar examinatoren en instructeurs komen veelvuldig samen en op den duur heeft een examinator wel doet of een instructeur voldoende kwaliteit aflevert. Als de leerling dan een stom foutje maakt door de zenuwen (en dan heb ik het niet over een fietser overhoop rijden natuurlijk) dan kan dat de uitslag zeker positief beïnvloeden.

En er is nog een ander heel belangrijk voordeel. Als de leerling toch zakt dan weet de instructeur van de hoed en de rand en kan daarmee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Drardollan schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:03:
[...]

Net als bij het gewone rijbewijs zijn het kijken, voertuigbeheersing en inzicht het belangrijkste. Dat het bochtje achteruit niet vlekkeloos gaat boeit niemand, als je maar op de juiste manier gekeken hebt en de boel onder controle had. Niet dat je als een idioot gas geeft als een blind paard.

Een deel van het examen kijkt ook naar of je begrijpt wat je aan het doen bent. Niet als een gek over hobbels in een woonwijk en bij rotondes waarbij er eerst een fietspad zit zorgen dat je de boel niet blokkeert (je moet stoppen vóór het fietspad) om maar wat te noemen.
Wat ik probeer uit te leggen is dat (oa.) achteruit rijden met aanhanger een skill is die je jezelf niet kan aanleren. Voertuigbeheersing inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Topicstarter
pennywiser schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:07:
[...]

Wat ik probeer uit te leggen is dat (oa.) achteruit rijden met aanhanger een skill is die je jezelf niet kan aanleren. Voertuigbeheersing inderdaad.
Ik (als TS van dit overigens jaar oude topic :+ ) heb nog geen BE gehaald, dit was puur een plan om met 4 motoren achter de auto naar Oostenrijk te kunnen.

Uiteindelijk met 2 motoren erachter gereden, maar het was zeer lastig om een lichte aanhanger daarvoor te vinden. Een EV is een stuk zwaarder, en de meeste verhuurders hebben "een B-rijbewijs aanhanger", die helemaal niet onder B-rijbewijs valt met een EV.

Achteruit rijden met aanhanger kan je jezelf prima aanleren. Met een B-rijbewijs aanhanger heb ik gewoon 4 dagen elke avond 2 uur op een ('s avonds leeg) industrie terrein gereden, en aan het eind kon ik gewoon file parkeren met aanhanger.

Als je al vaak zat rijd met een grote bus, B-rijbewijs aanhanger en in mijn geval motor dan weet je op begeven moment echt wel wat veilig en anticiperend rijden is. Tuurlijk heb je altijd de idioot als uitzondering haha.

Ik moet nog steeds een keer een een 1 uurs BE les aanvragen met examen, gewoon nog niet de noodzaak er voor gehad nu :+

[ Voor 15% gewijzigd door _eLMo_ op 02-09-2024 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Eric Z schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:22:
Dat is inderdaad een gekke kronkel in de wet, het wordt veroorzaakt door het feit dat je na het slagen als rijgeschikt wordt aangemerkt. Waarmee je de feitelijke bestuurder en verantwoordelijke wordt van het voertuig als je het gaat besturen, iets wat je niet was voor en tijdens het examen. En om dan het voertuig te besturen moet je een geldig rijbewijs in bezit hebben, maar dat heb je nog niet.

Iets meer uitleg vind je bijvoorbeeld op deze (wel wat oude) bron voor wie het leuk vind om het te lezen: https://www.rijschoolpro....en-strafbaar/?gdpr=accept

De politie zal het waarschijnlijk allemaal een worst wezen, maar als er schade ontstaat (ook als dit niet de schuld is van de net rijgeschikt bevonden persoon) dan gaat de verzekering dat niet waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
pennywiser schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:07:
[...]

Mwoah, dat is iets wat je ook met 2 Youtube filmpjes en even nadenken echt wel kan hoor. Je zal eerder leren dat bij de combinatie van de instructeur je het beste bij punt X kan indraaien.

Bij het afrijden hoeft het niet perfect te gaan, als je maar laat zien dat je de boel beheerst en snapt dat je tegengesteld moet sturen.

Ik had bijvoorbeeld meer aan de mij genoemde tip van het fietspad niet blokkeren. Daar had ik echt nooit over nagedacht, je bent zo gewend om tussen het fietspad en rotonde te gaan staan (indien mogelijk). Dat doe je volautomatisch. En nog steeds, we zijn meer dan 20 jaar verder voor BE hier, denk ik er bewust aan bij elke keer dat ik met een aanhanger rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Ik heb vaker met aanhanger gereden, maar heb een BE rijbewijs nodig voor een grotere aanhanger.

Nergens op de site van het CBR staat dat rijles, of een instructeur, verplicht is.

Klopt het dat ik in theorie (pun intended) simpelweg zelf veel kan oefenen met een B-rijbewijs toegestane combinatie (het enige verschil is gewicht, en daar oefen je niet mee tijdens rijles) en vervolgens zelfstandig naar het CBR kan voor een rijbewijs BE praktijkexamen?

Ik zie nergens dat dit niet mag. Ik ga morgen even bellen met het CBR, en ik wil alsnog waarschijnlijk wel even 1 les pakken voor tips en tricks, maar ik vroeg het me af :)
Als je al gewend bent om met een aanhanger te rijden dan haal je dat E papiertje op een blauwe maandag. Ik heb deze jaren geleden bij de ANWB gehaald, ook al was het al haren geleden dat ik mijn B had gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
pennywiser schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:00:
[...]

Het achteruit rijden een mocht om vind.ik een van de makkelijkste speciale verrichtingen. Het inschatten van de combinatie lente bij achteruit rijden vind ik lastiger, vooral omdat je nog maar een paar uurtjes met het gebakje hebt rondgereden. Een fatsoenlijke les is gewoon erg handig want je weet en kan simpelweg niet alles uit jezelf weten en doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:41
pennywiser schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:54:
[...]

Ik ben buschauffeur van beroep en rij regelmatig met een gelede bus rond. Dat doe ik ook vaak achteruit. Het achterste gedeelte beweegt zich net zo als een gewone aanhanger. Toch mag ik wel een bus van 24 meter rijden (dubbelgeleed), maar geen zwaardere aanhanger trekken met een auto of bus. Gekke wereld leven we toch. |:(

Ik mag een bus besturen. Maar zodra ik alle stoelen eruit heb gesloopt is het opeens geen bus meer, maar een personenauto of vrachtauto en mag ik er opeens niet meer mee rijden. 8)7

Wat ik ermee wil zeggen, alles hangt af van je ervaring. Een paar lessen voor een aanhanger is denk ik wat overdreven voor veel mensen. Een dagcursus lijkt me prima, zeker wanneer je al wat ervaring hebt met een (kleinere of lichtere) aanhanger.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 12:09
Oud topic, maar ja het is (op dit moment nog) gewoon toegestaan om rij-examen bij het CBR af te leggen zonder eerst rijlessen te volgen, dat geldt sowieso voor een B-rijbewijs, dus waarschijnlijk ook voor BE.

Je zult uiteraard wel een rijschool moeten vinden die een instructeur en auto + BE aanhanger ter beschikking stelt voor het examen en het examen voor je reserveert.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 02-09-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 17:22
eXec schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:28:

Ik mag een bus besturen. Maar zodra ik alle stoelen eruit heb gesloopt is het opeens geen bus meer, maar een personenauto of vrachtauto en mag ik er opeens niet meer mee rijden. 8)7
Mijn grote rijbewijzen heb ik dertig jaar geleden - toen dat nog kon - op Saba gehaald. Gewoon omdat het kon. C was een kleine pick-up met verzwaarde vering zodat er een duikerklok op kon en het totaal boven de 3,5ton uitkwam. D net zo'n piepklein zakjapannertje met twee extra klapstoeltjes aan de deur zodat die meer dan 8 zitplaatsen had.
Terug in de polder heb ik voor C en D alsnog een paar lessen genomen, al heb ik sindsdien nooit meer een voertuig in die categorie gechauffeerd. Maar ik heb bij die lessen wel geleerd wat de dimensies zijn, wat je wel en niet ziet etc. en daar pluk ik nog steeds de vruchten van.
Na het behalen van B een rijles A, C en D kan ik daarom iedereen aanraden.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Eens met hierboven mbt een proefles nemen in een vrachtwagen bijvoorbeeld. Heel nuttig om te ervaren hoe het is om te rijden met een groot voertuig met dode hoeken e.d.

Om nog iets meer ontopic te reageren dan ik hiervoor deed, ik kijk er eigenlijk een beetje van op dat sommige mensen het hier hebben over een paar lessen voor E achter B. Toen ik hem behaalde was dit een kwestie van een half dagje waarbij je om 8:00-8:30 start en om 12:00 bij het CBR op de examinator staat te wachten, dat was alles. Natuurlijk is de één wat meer ervaren/heeft de één er meer gevoel voor dan de ander, maar een paar lessen voor E achter B klinkt mij een beetje als een heel mooi verdienmodel voor de rijschoolhouder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 17:14

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb BE gedaan met zo'n 1-dagcursus, dat kan ik afraden.
Ik kon op dat moment al prima met een dichte/grote aanhanger rijden, dus dacht dat dat een manier was om snel BE te hebben.
Maar het rijden met een instructeur die je continue moeilijke hoekjes in drukt en commentaar heeft op alles is echt extreem veel vermoeiender dan normaal rondrijden.
Voor mij was het gevolg dat ik best moe aankwam bij het examen en zakte door een paar domme fouten. 2e examen gedaan met een uurtje er weer inkomen ervoor en slaagde zonder moeite.

Op 2 dagdelen zoals eerder genoemd, of als je denk dat je het echt kan met 1-2 uur les om de combinatie van de rijschool te proberen voor je examen is een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Destruction schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:24:
Om nog iets meer ontopic te reageren dan ik hiervoor deed, ik kijk er eigenlijk een beetje van op dat sommige mensen het hier hebben over een paar lessen voor E achter B. Toen ik hem behaalde was dit een kwestie van een half dagje waarbij je om 8:00-8:30 start en om 12:00 bij het CBR op de examinator staat te wachten, dat was alles.
Een les is toch 60 minuten? Van 08:00 tot 12:00 klinkt alsof jij meer dan "een paar" lessen hebt gehad. ;)

Je kunt natuurlijk ook losse lessen nemen i.p.v. alles achter elkaar plakken. Net wat je fijner vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Xander schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:01:
[...]

Een les is toch 60 minuten? Van 08:00 tot 12:00 klinkt alsof jij meer dan "een paar" lessen hebt gehad. ;)

Je kunt natuurlijk ook losse lessen nemen i.p.v. alles achter elkaar plakken. Net wat je fijner vindt.
Ik persoonlijk begon om 8:30 en om 10:00 zat ik bij de rijschool aan de koffie omdat de instructeur wel genoeg had gezien. 12:00 bij het CBR en daarna in 1 keer geslaagd.

Dus nee, ik heb zelf niet "een paar lessen" gehad.

@GioStyle een proefles om meer kennis op te doen is nooit kapitaalvernietiging. Niemand zegt dat iedereen al die rijbewijzen zou moeten halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 03-09-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:28
trabant schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:10:
Na het behalen van B een rijles A, C en D kan ik daarom iedereen aanraden.
Nee, voor de gemiddelde Nederlander is dat gewoon kapitaalvernietiging.

Ik twijfel af en toe ook om mijn E te gaan halen, maar in praktijk heb ik het gewoon nooit nodig. Dan is het gewoon zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 17:22
GioStyle schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:56:
[...]
Nee, voor de gemiddelde Nederlander is dat gewoon kapitaalvernietiging.
Zo beredeneerd is een avondje stappen , een pretpark bezoeken of een hobbycursus volgen dat ook.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Destruction schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:02:

@GioStyle een proefles om meer kennis op te doen is nooit kapitaalvernietiging. Niemand zegt dat iedereen al die rijbewijzen zou moeten halen.
Dat heb ik ook niet gezegd. Als jij je B rijbewijs hebt en je neemt een proefles voor rijbewijs A, C en D, dan ben je toch al snel honderden euro's verder.
trabant schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:55:
[...]
Zo beredeneerd is een avondje stappen , een pretpark bezoeken of een hobbycursus volgen dat ook.
In zekere zin is dat het ook.

In plaats van proeflessen nemen kan je van dat geld ook cursussen volgen die daadwerkelijk iets toevoegen voor de gemiddelde Nederlander, zoals een cursus belastingaangifte. Een proefles in een vrachtwagen of een motor om kennis op te doen vind ik niet echt iets toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

GioStyle schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:02:
[...]

In plaats van proeflessen nemen kan je van dat geld ook cursussen volgen die daadwerkelijk iets toevoegen voor de gemiddelde Nederlander, zoals een cursus belastingaangifte. Een proefles in een vrachtwagen of een motor om kennis op te doen vind ik niet echt iets toevoegen.
Nee, stel je voor dat je kennis op doet over dode hoeken en draaicirkels bijvoorbeeld. Nee, dat moeten we écht niet hebben. Ondertussen staan we te toeteren naar vrachtwagenchauffeurs die niet opschieten met draaien terwijl we hun draaicirkel geblokkeerd hebben met het koekblikje en ze dus niet kunnen draaien.

Als motorrijder leer je overigens veel beter om je heen kijken dan in een auto. Maar zie bovenstaand. Mensen die een kans om meer kennis op te doen over iets waar ze dagelijks mee te maken hebben (het verkeer) weg wuiven "kapitaalvernietiging"... Zo jammer, want het kan veel veiliger als mensen erin investeren en erover gaan nadenken.

* Destruction heeft naast B en E achter B ook A en voor de extra kennis ook proeflessen gedaan voor C en D. En nee dat hoeft echt geen honderden euro's te kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 03-09-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Destruction schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:07:
[...]

Nee, stel je voor dat je kennis op doet over dode hoeken en draaicirkels bijvoorbeeld. Nee, dat moeten we écht niet hebben. Ondertussen staan we te toeteren naar vrachtwagenchauffeurs die niet opschieten met draaien terwijl we hun draaicirkel geblokkeerd hebben met het koekblikje en ze dus niet kunnen draaien.
Dat is een gebrek aan verkeersinzicht, niet aan kennis. Verkeersinzicht leer je niet door een proefles te nemen. Ik ben zelfs van mening dat je verkeersinzicht pas krijgt na je rijbewijs door dagelijks te rijden en ervaring op te doen. Kennis opdoen zoals leren hoe je een trailer moet aan- en afkoppelen of hoeveel lading je mag vervoeren heeft weinig zin voor de gemiddelde Nederlander.
* Destruction heeft naast B en E achter B ook A en voor de extra kennis ook proeflessen gedaan voor C en D. En nee dat hoeft echt geen honderden euro's te kosten.
Ja, ik lees dat hier en daar proeflessen gratis zijn, maar daar zullen ongetwijfeld voorwaarden aan vast zitten. Zonder die voorwaarden zit je op honderden euro's. En dat is niet gek natuurlijk, zo'n vrachtwagen kost nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bij het afrijden hoeft het niet perfect te gaan, als je maar laat zien dat je de boel beheerst en snapt dat je tegengesteld moet sturen.
Ik heb recent BE gehaald en mijn examinator gaf me als opdracht:
- Zet de combinatie achteruit het straatje in (bochtje links achteruit dus)
- Eindig met de combinatie gestrekt
- Kom niet meer dan een meter uit de kant

Enkel tegengesteld sturen en een stukje achteruit kunnen zetten is bij sommige examinatoren dus niet voldoende. Van mijn instructeur begreep ik dat dit per examinator verschilt. In mijn ogen onprofessioneel, want de opdracht "keer de combinatie hier veilig" is 10x gemakkelijker dan gestrekt en netjes achteruit zetten.

Overigens moet de combinatie aan specifieke eisen voldoen voor het examen. Er ligt een gewicht in de aanhangwagen en je ziet niet voor niks alle rijscholen met dezelfde aanhangwagen van 6 meter rondrijden.

[ Voor 8% gewijzigd door -DarkShadow- op 03-09-2024 13:25 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 12:09
Als je wil leren achteruit rijden is een kleine aanhanger juist wel beter. Zo'n ding van 6 meter is veeeeel makkelijker.
Pagina: 1