Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T vL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 13:19
Hallo Tweakers,

eind 2021 heb ik de ASUS Rog Strix G15 513QM HN104T gekocht. Met de hoge specs en op basis van goede recensies was ik hartstikke blij met de aankoop. Helaas al binnen de twee maanden de eerste RMA. Na een periode van goed functioneren heb ik opnieuw problemen met de laptop.

Ik heb nu uiteraard recht op reparatie, maar ben eigenlijk het vertrouwen in het product verloren. Wanneer zou ik recht hebben op een vervangend product?

Hopelijk kunnen jullie mij met jullie kennis en mogelijk gelijksoortige ervaringen met ASUS verder helpen.

Thanks in advance :)

Mijn vragen
1. Kan je op basis van het aantal defecten en de aard van de defecten aanspraak maken op een vervangende laptop? Wat kan je in het garantieproces doen om de kans hierop te vergroten?

2. Heeft het gebruik van Rufus voor een schone installatie van Windows, waarbij TPM van Windows is uitgeschakeld en partities van ASUS verwijderd zijn, invloed op mijn recht op garantie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware - ASUS ROG Strix G15 513QM
Software - Rufus 3.21 https://rufus.ie/nl/

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
29-11-2021 Aankoop laptop
05-01-2022 Laptop maakt teveel lawaai onder normale belasting; ASUS accepteert RMA op basis van de in Armoury Crate gemeten temperatuur en decibel en snelheid van de ventilatoren
14-01-2022 Eerste RMA afgerond - koeling en ventilatoren
01-02-2023 Laptop maakt opnieuw teveel lawaai onder normale belasting. Ook hapert of loopt de laptop herhaaldelijk vast bij gebruik van Ableton plus midi controller. Opnieuw metingen gedaan met Armoury Crate (zie bijlage).
19-02-2023 Herinstallatie Windows via Rufus 3.21 om softwarematige problemen uit te sluiten
19-02-2023 Notebook valt uit, kan hierna kan niet meer worden ingeschakeld en toont een zwart scherm

Zie hieronder de metingen in Armoury Crate op 01-02-2023:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf9MwPPY_6hFiwjmTK3rNwpElOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObPXBKgYyu8IP1ATQYkktPhi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgOzglFmH9Q_AeX3hQtIfgpW2VU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AR9ytRXVKHRKV0zSV9ET3pK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4YcwJ79MN-txt47vxvPPHTyrjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HNhClFTfwuqKX85XkRsa635.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via T vL op 12-03-2023 18:03)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

T vL schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:45:
Mijn vragen
1. Kan je op basis van het aantal defecten en de aard van de defecten aanspraak maken op een vervangende laptop? Wat kan je in het garantieproces doen om de kans hierop te vergroten?
De verkoper moet de kans krijgen om het defect te repareren. De vorige reparatie is vlot verlopen, de laptop heeft het weer een jaar uitgehouden, maar nu is hetzelfde probleem teruggekeerd. Je bent nog niet op het punt dat je reparatie redelijkerwijs kunt weigeren. Als de laptop na deze reparatie weer hetzelfde probleem krijgt maak je een goede kans om vervanging af te dwingen. Als de laptop een ander probleem krijgt wordt het al moeilijker.

Het is wel belangrijk de verkoper bij het proces te betrekken. Ik zou ze even mailen dat je een RMA-proces bij de fabrikant ingaat en dat de laptop precies hetzelfde defect heeft als een jaar geleden.
2. Heeft het gebruik van Rufus voor een schone installatie van Windows, waarbij TPM van Windows is uitgeschakeld en partities van ASUS verwijderd zijn, invloed op mijn recht op garantie?
Nee, mits het defect niet door Rufus komt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het door Rufus komt. TPM heeft niets met het defect te maken. Als je met drivers hebt zitten rommelen zodat de fans niet draaien en daardoor de boel oververhit is geraakt valt het natuurlijk niet onder garantie/nonconformiteit.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

T vL schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:45:
Mijn vragen
De verkoper moet de kans krijgen om het defect te repareren. De vorige reparatie is vlot verlopen, de laptop heeft het weer een jaar uitgehouden, maar nu is hetzelfde probleem teruggekeerd. Je bent nog niet op het punt dat je reparatie redelijkerwijs kunt weigeren. Als de laptop na deze reparatie weer hetzelfde probleem krijgt maak je een goede kans om vervanging af te dwingen. Als de laptop een ander probleem krijgt wordt het al moeilijker.

Het is wel belangrijk de verkoper bij het proces te betrekken. Ik zou ze even mailen dat je een RMA-proces bij de fabrikant ingaat en dat de laptop precies hetzelfde defect heeft als een jaar geleden.
Nee, mits het defect niet door Rufus komt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het door Rufus komt. TPM heeft niets met het defect te maken. Als je met drivers hebt zitten rommelen zodat de fans niet draaien en daardoor de boel oververhit is geraakt valt het natuurlijk niet onder garantie/nonconformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T vL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 13:19
@fopjurist bedankt voor deze glasheldere uitleg.

Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Asus Benelux kan je misschien direct helpen. Ook als is de vorige klacht netjes afgehandeld, mag je verwachten dat niet hetzelfde euvel weer optreed, ook niet na 1 jaar. Dit geeft in mijn ogen aan dat het gekochte goed bij aanschaf al niet conform was, en ook niet conform is hersteld. Als het wel conform was hersteld, had je niet dezelfde klachten ervaren. Conform houd in dat de reparatie langer moet voldoen dan maar 1j !!

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hackus schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:21:
@Asus Benelux kan je misschien direct helpen. Ook als is de vorige klacht netjes afgehandeld, mag je verwachten dat niet hetzelfde euvel weer optreed, ook niet na 1 jaar. Dit geeft in mijn ogen aan dat het gekochte goed bij aanschaf al niet conform was, en ook niet conform is hersteld. Als het wel conform was hersteld, had je niet dezelfde klachten ervaren. Conform houd in dat de reparatie langer moet voldoen dan maar 1j !!
Volgens mij betwist niemand dat de laptop niet conform is en dat TS gratis geholpen moet worden. Het is alleen nog de vraag waar die hulp uit moet bestaan, reparatie of vervanging. De klant mag in principe kiezen, maar mag geen vervanging eisen indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van reparatie gelet op de waarde van een werkende laptop, de ernst van het defect, en de vraag of reparatie ernstige overlast voor de koper veroorzaakt (art. 7:21 BW). Vervangen is veel duurder dan repareren en het is pas een keer gerepareerd, dus ik denk dat TS nu nog niet kan kiezen voor vervanging.