wat zijn mijn opties om douche en wc te verplaatsen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.519 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floridiaan
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-11-2023
Mijn vraag
Ik wil graag mijn badkamer vernieuwen en een veel grotere douche, nu is die maar 90 x 90.
Als we de douche langer nemen in de huidige situatie dan is de doorweg tussen de wastafel en de douche maar 50cm.
De oude situatie is getekend in A, een nieuwe betere situatie zou B zijn waar de WC verwisseld wordt met de douche.
Nu heb ik vandaag ontdekt dat de afvoerbuis van douche naar grondlevel (fundering) 50mm is voor de douche, dus te weinig voor een toilet. Ik hoopte op het laagste niveau (gelijksvloer op de grond) een buis van 110 te vinden die vertakt zou worden naar 50mm, maar dit is niet het geval , de afvoer van de douche gaat met 50mm tot in de fundering.
Mij woning is houtskelet en de badkamer moet volledig opnieuw gedaan worden, kan ik onder de vloer van de badkamer de buizen van WC en douche kruiselings verbinden? Of zijn er dan teveel risico's op opstoppingen?
Wat zijn mijn verdere opties zonder de fundering open te breken?
Dank je
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KYLExeeGsOiKuAGXJYLJciNFgg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/movGo4Z996TJfMROJjakSnwZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcLQulrIBghqWYIc26e-BqjCnWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4BH4Bjee7LIqZa4ISEvj4c0w.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGD
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-06 13:54

AGD

Ik denk dat je eigenlijk kruipruimte bedoelt, in plaats van fundering, toch? Als je geen bestaande luik heb dan moet je ergens de kruipruimte in. En als je geen kruipruimte heb moet je graven.

Ik weet niet wat je bedoelt met het kruiselings verbinden van de leidingen, maar zonder vermaler kun je nooit een wc aan een 50 mm buis aansluiten.

De beste optie dat ik van bedenken, zonder de vloer open te breken, is mogelijk als je huidige wc een uitlaat heeft die gaat ofwel door de muur ofwel door de vloer maar pal naast de muur. In dit geval kun je een muurtje bouwen en dan een 110 mm pijp achter die muur laten lopen naar de plek van je oude wc. Daar kun je ook de afvoer van de badkamermeubel kwijt, en ook een inbouw regendouche als je dat leuk vindt. Maar de cv buizen moeten op de een of andere manier naar de tegenoverliggende muur.

Verder: denk niet alleen aan wat luxueus klinkt maar ook aan wat praktisch en uitvoerbaar is. Persoonlijk zou ik de douche op z'n huidige plek laten staan en een douchecabine van 90 x 120 maken. Dan heb je geen leidingen te verleggen en geen wc pal naast de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Dit topic is gesloten.