Aruba WIFI en Sonos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 14:55
Eerst gebruikte ik Google WIFI, mesh, werkte op zich prima maar wilde bekabelde accespoints.
Dus kabels getrokken en 3x een Aruba 103 opgehangen, deze kon ik krijgen. Firmware 6.5.4.21.

Nu krijg ik met geen mogelijkheid m'n Sonos apparatuur aan de praat.
1x een Beam V1
2x Ikea Bookshelf.
Alles via WIFI gekoppeld.
Nieuwste firmware voor alles.

Alhoewel m'n SSID hetzelfde is gebleven, heb ik alle Sonos-apparatuur gereset naar fabrieksinstellingen en weer toegevoegd via de app.
De Beam is gelukt. Deze is ook prima te benaderen, beheren, via de Sonos-app.
De 2x Ikea Bookshelf geven problemen.
Toevoegen via de app lijkt goed te gaan, daarna verbinden ze met m'n WIFI, dat lijkt ook goed te gaan, ze krijgen ook een IP. Binnen een minuut zijn ze echter weer "verbroken" in de app en komen ze ook niet meer terug, behalve als ik ze handmatig herstart.

Nu heb ik uiteraard dr Google geraadpleegd en er zijn nogal wat topics te vinden, echter 90% gaat over het gebruik binnen Airgroups en dat heb ik juist volledig gedisabled staan.
Alles wat ik verder nog tegenkom: Uitschakelen Broadcast filtering and Multicast transmission optimization dynamic multicast optimization inschakelen, wat ik ook gedaan heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15S9UeC4oi7uplHyt2-5yds9W8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWeoX7F0j2Eo5hgIRtbnlGx7.png?f=fotoalbum_large
Airgroups staan gedisabled:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHOsK460pAvp7jm6WFipfbB1PUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kIfKMBulOhanPjiE5bU6boMA.png?f=user_large

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen? Er zijn vast mede-tweakers met een Aruba-WIFI-netwerk en wellicht ook icm Sonos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57wHHfGMjEeNNMJb_0aboJeWJH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqM4hsQLZT9v0o7LygeS4NXq.jpg?f=fotoalbum_large

@Tomba lees ik een review over de Ikea-lamp icm nieuwere Aruba ap's. Wellicht heb jij een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Ora et Labora op 26-02-2023 17:00 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:38
misschien ver gedacht, maar worden ze niet naar 5GHz gepushed, terwijl die Sonos'en dat niet kunnen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:48
Ik zie dat je Bonjour niet heb aangezet voor die SSID. Sonos gebruikt bonjour voor communicatie met andere devices.

Edit: Heb je deze instelling al geprobeerd?

http://community.cognetic.com/index.php?topic=73.0

[ Voor 30% gewijzigd door plizz op 26-02-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
ijske schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:12:
misschien ver gedacht, maar worden ze niet naar 5GHz gepushed, terwijl die Sonos'en dat niet kunnen ?
Verouderde apparatuur, of Action-stekkers, werken volledig op de 2.4ghz, dat zou het niet mogen zijn.
plizz schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:47:
Ik zie dat je Bonjour niet heb aangezet voor die SSID. Sonos gebruikt bonjour voor communicatie met andere devices.

Edit: Heb je deze instelling al geprobeerd?

http://community.cognetic.com/index.php?topic=73.0
Die instellingen heb ik inderdaad zo staan, zie m'n eerste screenshot links bovenin. :)
Ik heb de Bonjour aangezet, accespoints en Sonos herstart, maar helaas biedt dat ook geen oplossing. Probleem blijft hetzelfde.

[ Voor 46% gewijzigd door Ora et Labora op 26-02-2023 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
in dat geval... voor een Wifi N 1x1 2.4Ghz , is de ideale & maximale sync rate 72mbps .. je hebt ingesteld dat ze max 54mbps mogen sync'en

kan het dat je ontvangst gewoon te goed is ?

(voor een Sonos, die wifi G zijn vaak, is het wel 54mbps)

[ Voor 3% gewijzigd door ijske op 26-02-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
ijske schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:08:
in dat geval... voor een Wifi N 1x1 2.4Ghz , is de ideale & maximale sync rate 72mbps .. je hebt ingesteld dat ze max 54mbps mogen sync'en

kan het dat je ontvangst gewoon te goed is ?

(voor een Sonos, die wifi G zijn vaak, is het wel 54mbps)
Helaas kan ik die niet hoger zetten, met nieuwere accespoints van Aruba trouwens ook niet.
Bereik is inderdaad erg goed, hooguit een paar meter van de ap vandaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxOorgd28kYl-yC2PkEzmbfUINs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PWJnO9qrx4BnWX0vq0h4fd1m.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
staat je security wel op WPA2-PSK minima ?

als hij max 54mbps aangeeft, lijkt het alsof je met een antieke WEP sleutel werkt ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Devices die geen netwerk kunnen vinden doen dat vaak omdat ze geen dns resolve kunnen doen. Is er iets veranderd aan de interne op ranges of dns instellingen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
ijske schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:17:
staat je security wel op WPA2-PSK minima ?

als hij max 54mbps aangeeft, lijkt het alsof je met een antieke WEP sleutel werkt ...
Zeker, die 54mbps is transmit rate. Geen bandbreedte voor internet overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:44
Zet dynamic multicast eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
The Eagle schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:43:
Devices die geen netwerk kunnen vinden doen dat vaak omdat ze geen dns resolve kunnen doen. Is er iets veranderd aan de interne op ranges of dns instellingen?
Ik gebruik Adguard voor interne DNS. Voor de zekerheid gewijzigd naar 8.8.8.8/8.8.4.4 maar helaas geen verschil.
Interne subnet is verder niets aan veranderd.
Zojuist direct gedaan en Sonos herstart maar ook dit lijkt niet te helpen helaas.

[ Voor 20% gewijzigd door Ora et Labora op 26-02-2023 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Kan je de missende speakers nog wel pingen als ze uit de app verdwenen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Voeg deze serviceID eens toe aan de lijst;
code:
1
_sonos._tcp.local

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 23:02
Deze link is weliswaar voor de AP-105 maar werkt misschien ook voor jouw versie:

https://revspace.nl/Aruba-105#Sonos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Ik weet niet exact wat de oplossing was maar ik heb de DHCP-reserveringen uit m'n Draytek gehaald en Sonos opnieuw gestart en het werkte naar behoren.
Daarna de air group ook volledig uitgezet en het werkt nog steeds.

Een week of wat geleden ben ik van bekabeld naar WIFI gegaan voor Sonos, dit omdat ik alles verplaatst heb naar de meterkast. Waarschijnlijk werkte het sinds dien al niet meer en is m'n Aruba-WIFI-omgeving toeval dat ik het ontdekt heb.

Dank voor alles.
@Taab dit is zeer interessant, zeker als ik de air-groups weer ga inrichten, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/A13usaonutL._CLa%7C500%2C468%7C51WOJZkP9uL.png%7C0%2C0%2C500%2C468%2B0.0%2C0.0%2C500.0%2C468.0_AC_.png
Pagina: 1