Upgrade 5600x naar 5800x3d, cooler vraagje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwb1988
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik ga volgende week een 5800x3d monteren op mijn huidige AM4 setup (laatste upgrade voor ik over een aantal jaar overstap op AM5).

Nu zag ik dat er bij de 5800x3d geen stock cooler wordt meegeleverd. Kan ik mijn cooler die wel bij de 5600x zat hier gewoon op monteren of dien ik hier nog een aparte cooler voor te kopen? Ik ben geen uber techneut dus heb geen idee of hier verschillende afmetingen in zijn of niet.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
5800X3D komt met een reden zonder boxed koeler. Die wordt daar domweg te heet onder. Een aparte koeler is zeker aan te raden. Een tientje of 5 ben je al snel kwijt daarvoor, uitvoering: Enermax ETS-T50 AXE bijvoorbeeld.

[ Voor 40% gewijzigd door Uszka op 26-02-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwb1988
Uszka schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:36:
5800X3D komt met een reden zonder boxed koeler. Die wordt daar domweg te heet onder. Een aparte koeler is zeker aan te raden. Een tientje of 5 ben je al snel kwijt daarvoor, uitvoering: Enermax ETS-T50 AXE bijvoorbeeld.
Ik zie dat er verschillende formaten zijn van coolers ongeacht het slot waar ze oppassen. Ik gebruik al de buitenste RAM slots zullen we zeggen dus daar win ik al wat ruimte mee. Maar als ik kijk wat voor mastodonten van coolers er zijn vraag ik me toch af of die wel passen vaak :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Van de meeste cpu koelers zijn afbeeldingen van de montage op het moederbord. Bij de hierbovengenoemde Enermax ziet het eruit als in onderstaande afbeelding en blokkeert dus niets van de RAM sloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lH1XTpqfruY671PVrY6URDbwipo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2zieKiFerQCPropRMidNMmB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je moet wel een heel rare combi van moederbord + koeler hebben wil je koeler de binnenste RAM-sloten blokkeren.

Met een ITX-mobo plus high-end koeler heb je dat risico nog, maar als je "gewoon" (m)ATX hebt zal dat risico wel meevallen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwb1988
bwerg schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:42:
Je moet wel een heel rare combi van moederbord + koeler hebben wil je koeler de binnenste RAM-sloten blokkeren.

Met een ITX-mobo plus high-end koeler heb je dat risico nog, maar als je "gewoon" (m)ATX hebt zal dat risico wel meevallen.
Ik heb nu de standaard cooler die bij de 5600x zit erop gezet en die blokkeert mijn binnenste RAM slot met de uitsparing waar het AMD logo opstaat. Misschien heb ik hem ook er omgedraaid op gemonteerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwb1988
Uszka schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:36:
Aangezien het geluid voor mij best belangrijk ik had ik na wat research gedacht aan:

https://www.megekko.nl/pr...iet-Dark-Rock-Pro-4?s_o=1

Deze is 162mm hoog. Mijn case is een NZXT h510i. Volgens specifics fit hij max 165mm. Is die 162mm dan op het randje en af te raden of zou dit geen issue mogen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
3mm ruimte is zat.

De Dark Rock Pro 4 is nu net een koeler die wel problemen kan geven met het RAM. Let hier op!

Waarom denk je dat de veel duurdere DR Pro 4 stiller gaat zijn dan de Enermax? De Enermax koelt hier onhoorbaar een 12600K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwb1988
Uszka schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:05:
3mm ruimte is zat.

De Dark Rock Pro 4 is nu net een koeler die wel problemen kan geven met het RAM. Let hier op!

Waarom denk je dat de veel duurdere DR Pro 4 stiller gaat zijn dan de Enermax? De Enermax koelt hier onhoorbaar een 12600K.
Eigenlijk heb ik de Enermax niet meer gechecked had, djukes. Soit het is te laat nu :P

Ik las van iemand in comments onder een youtube vid over de 5800X3D te undervolten en dergelijke. Anderen zeggen dan weer het gewoon zo te laten. Wat zouden jullie aanraden?

En dien ik de BIOS nog te flashen alvorens te switchen van 5600x naar 5800X3D want daar lees ik ook gemengde meningen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 16:28
Sommige borden moeten inderdaad eerst geflashed worden voordat er ondersteuning is voor de 5800x3D, maar dat is wel te zien op de site van de maker van het MB.

Undervolten gaat niet (voor zover ik weet) omdat dit een "experimentele" processor is. Mijn budget moederbord ondersteund het in ieder geval niet. Er is wel een optie om de PBO curve optimizer te gebruiken, een guide is hier te vinden: https://github.com/PrimeO...X3D-Guide-with-PBO2-Tuner

Ik weet niet exact wat het technisch doet, maar het werkt wel. Cinebench R23 tests zijn voor temps van 83 naar 75 gegaan met een offset van -25 en daardoor is er bij mij geen thermal throtteling meer. Dit kan wel effect hebben op de stabiliteit van je systeem.

Aan de andere kant, de processor wordt erg warm bij het gebruik van veel of alle cores, maar voor algemeen gebruik ligt mijn temp zo rond de 51-65 graden. Idle is 23-32. Dit is met een Noctua NH-D15. Deze zit in de weg van mijn geheugenbanken, maar ik heb een van de fans hoger kunnen plaatsen zodat deze net boven het geheugen hangt. MB is een Gigabyte B550M DS3H.
Pagina: 1