Bijzonder irritante nieuwe aanvalstechniek

Pagina: 1
Acties:
  • 2.329 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 20:05

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Sinds gisteren ben ik het doelwit van een bijzondere nieuwe aanvalstechniek en ik weet niet wat ik kan doen om het een halt toe te roepen, wellicht dat iemand hier een idee heeft?

Kennelijk is er iemand die mij bij allerlei mailing lists inschrijft als methode om mij online te pesten. Sinds gisterenavond komen er continu mailtjes binnen om me te verwelkomen op nieuwe mailing lists. De meeste zijn mailing lists die compleet haaks staan op mijn interesses. Zo ben ik toegevoegd aan mailing lists van PVV en FvD (ik ben actief voor BIJ1), Harry Potter mailing lists (ik ben trans en wil niets met JKR te maken hebben), mailing lists van slagers en "carnivore clubs" (ik ben vegan), enfin, you get the point. Eén foutje ertussen, ze hebben me ook ingeschreven voor een "bear lifestyle" mailinglist - als queer persoon heb ik niets tegen zwaarbehaarde homoseksuele mannen. :D Oh, als kers op de taart ben ik bij al die lijsten ingeschreven onder mijn deadname. Het lijkt me dus al met al duidelijk een pest-actie.

De enige manier die ik kan bedenken om dit te stoppen is om dat mailadres uit de lucht te halen. Maar dat is het primaire contact emailadres van mijn eigen bedrijfje. Als ik die afdank moet ik sowieso een nieuwe gebruiken en die zal dan net zo makkelijk te vinden zijn.

Ummm... Help?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 13:33
Super vervelend! Als er van die domeinen niks interessants voor jou afkomt, filter regel toepassen en markeren als Spam en direct de prullenbak in. Dan kost het ongeveer even veel moeite voor de spammer als voor jou. (Alleen heeft die spammer geen leven en waarschijnlijk meer tijd)
Een andere oplossing zie ik niet zo snel zonder dat het veel geregel wordt.
Zo kun je wellicht alles van een mailinglijst (er zijn volgens mij tools die dat kunnen) direct naar de prullenbak doen. Alleen zit je dan weer op het punt dat er af en toe mailtjes naar je prullenbak gaan die je eigenlijk had willen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kun je filters aanmaken die een en ander voor je automatisch verplaatsen naar de prullenbak of een aparte map waar je e.a. kort kunt scannen? Ik vrees dat er niet veel anders op zit als je je mailadres graag wil behouden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:19
Ik heb afgelopen week “ergens” gelezen dat dit een techniek is om een daadwerkelijke activiteit te verbloemen. Het ging in dat geval om een bestelling die was gedaan, omdat jij zoveel mails ontvangt mis je wellicht dat iemand iets heeft besteld met jouw gegevens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is overigens niet echt een nieuwe aanvalstechniek. Het is een beetje de moderne variant van andermans telefoonnummer met een ranzige boodschap achterlaten op de muur van het toilet in een bedompt tankstation.

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 26-02-2023 14:19 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
FirePuma142 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:12:
Het is overigens niet echt een nieuw aanvalstechniek. Het is een beetje de moderne variant van andermans telefoonnummer achterlaten met een ranzige boodschap op de muur van het toilet in een bedompt tankstation.
Nou ja, wel nieuw als in, ik had het nog nooit meegemaakt en heb er ook nog nooit over gelezen... "Nieuw voor mij" dus. :)

@Hayertjez @FirePuma142 Ik schuif voor nu alle email die op mijn zakelijke mail binnenkomt naar een quarantaine-map zodat ik in ieder geval niet 1 à 2 notificaties per minuut krijg van aanmeldingen op nieuwe mailing lists, en heb mijn vaste klanten een mailtje gestuurd met het verzoek om me voorlopig op mijn privé-emailadres te mailen. Ik hoop dat ze er binnenkort een keer genoeg van krijgen.
rnark schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:10:
Ik heb afgelopen week “ergens” gelezen dat dit een techniek is om een daadwerkelijke activiteit te verbloemen. Het ging in dat geval om een bestelling die was gedaan, omdat jij zoveel mails ontvangt mis je wellicht dat iemand iets heeft besteld met jouw gegevens.
Hmmm... Bedankt voor de tip. Ik zal later nog eens goed door de lijst rotzooi heen kijken om te zien of er zoiets tussen zit.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bedrijven die je via een webform op mailinglists laten zetten of zelfs accounts laten aanmaken, zonder bevestiging :N

Het is inderdaad geen nieuw iets, wordt helaas 'altijd al' gebruikt. Mooi dat je er nooit eerder last van hebt gehad. Anders dan spamfilters etc is er weinig aan dergelijk cyberbullying te doen.. Spamfilters tweaken helpt.

Misschien aangifte als het de spuigaten uitloopt, maar ook dat zal vast weinig uithalen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Schrijft die persoon je steeds opnieuw in als jij jezelf weer unsubscribed? Vaak is dat nog vrij eenvoudig, soms al met een unsubscibe linkje in de mails die je krijgt.
Vervelend blijft het wel, maar denk dat je sneller kunt afmelden dan dat die pestkop je inschrijft. Hopelijk houdt het dan ook vanzelf weer op.
Filters aanmaken kan, maar lijkt me meer werk, en je staat dan nog steeds ingeschreven op dubieuze sites, waarvan je maar moet hopen dat die je email adres niet verder delen of laten lekken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-09 17:48
Hayertjez schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:09:
Dan kost het ongeveer even veel moeite voor de spammer als voor jou. (Alleen heeft die spammer geen leven en waarschijnlijk meer tijd)
Neuh, er is een website die dat geheel geautomatiseerd voor je doet. Dat kost degene die het doet echt geen tijd. :)

@Mx. Alba soms staat er bij die mailtjes bij van welk ip adres de aanmelding komt, misschien dat je daar iets mee kunt?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Helaas nog geen IP-adres kunnen vinden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met alle respect maar dit is waarschijnlijk iemand die zit te treiteren. Hoe vervelend het ook is, de term aanvalstechniek lijkt me wat teveel lof ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Geen aanval in de zin van cyberaanval wellicht, maar pesten is geweld en dus wel een aanval in die zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Het is iemand die jou dus kent.

Je kan weinig doen om het te stoppen behalve een ander mail adres nemen en als die persoon er achter komt begint het weer opnieuw (zeker omdat ie dan een bevestiging heeft dat het heeft gewerkt)

De enige manier om het te stoppen is achterhalen wie het is. Wat je kan doen is een aantal aliassen aanmaken en die gaan verspreiden in je netwerk onder het mom van ik heb een nieuw email adres, het helpt als je een idee hebt waar het vandaan komt. Als dan 1 van die adressen ook wordt misbruikt, het zelfde truuk je weer proberen tot je het hebt geïsoleerd. Maar of het lukt hangt vanaf hoe publiekelijk je adres bekend is.

Verder kan je contact opnemen met elke partij en vragen of ze kunnen achterhalen wie (vanaf welk ip) ze jou hebben opgegeven, maar als men daarvoor een "dienst" gebruikt, zal dat waarschijnlijk niet lukken....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heel vervelend wat er gebeurd. Goed dat je hulp zoekt!
Deze heb je vast al.gelezen:
https://www.vraaghetdepol...internet-gepest-word.html

Wat ik me afvroeg, heb je MFA op je emailadres en heb je gekeken of andere devices/software toegang heeft tot je account?
De reden dat ik dat vraag is omdat voor veel mailinglijsten eerst een bevestiging nodig is.

Zitten er mailinglijsten bij waar bevestiging voor aanmelding nodig is, en is je account veilig en niet gedeeld (met de pester)? Dan kan het zijn dat de pester een 'forward' emailadres gebruikt.

Dat kun je zien in de email headers. Heb je toegang tot die headers?
Als dit een 'forwarding' attack is kun je de email met die informatie automatisch uit je inbox verplaatsen naar een plek die beter past.

Wellicht dat die forward informatie ook informatie over de dader prijsgeeft. Als dat zo is, zeker contact opnemen met de politie. En de politie de pester laten aanpakken.

Twee flink pittige politie agenten op de stoep die het pestgedrag aankaarten, afwijzen en duidelijk maken dat queer personen net zo normaal zijn in Nederland als een broodje kaas, maakt echt wel indruk.

Veel sterkte!

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

Yucon

*broem*

Vervelend! Je kunt je mail iig zo instellen dat alles dat niet van door jou goedgekeurde adressen komt de spambox in verdwijnt. Ik krijg sinds ca een jaar ook ineens een geweldige hoeveelheid spam. Nu moet ik dus wel periodiek m'n spambox monitoren of er serieuze mails van nieuwe afzenders tussen zit maar op de een of andere manier voelt het toch beter dan dat die rommel direct in je inbox komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Welk domein gebruik je voor je email?
Gmail/hotmail?
Ondersteunt dat domein de 'plus' feature?

Naam+randomtekst@domein.com komt ook aan? Zo ja, dan je klanten een uniek randomtekstje geven, filters toepassen in je mailbox, en bij nieuwe aanval opnieuw opdelen. Uiteindelijk blijft er een klein groepje mensen over die verdacht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou tijdelijk een nieuwe mailbox aanmaken of alias. En dan filters instellen. Als het stopt kun je weer verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ben het wel eens bij bovenstaande reacties,

> zoveel mogelijk filteren,
> proberen contact te zoeken met de mailinglists en aangeven dat je graag zou willen weten wie jouw heeft aangemeld, logs ip-adressen etc.
> aangegifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Yep.

Na overleg, sluit ik dit.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.