Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namary83
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 23:04
Heyas!

Meestal kan ik troubles met mijn build redelijk troubleshooten maar ik kan een tweede paar ogen wel even gebruiken.

Ik heb op mijn ryzen (5900x, gigabyte b550 mobo) build troubles met een samsung 980 pro 2tb. Eens in de 2 weken crasht windows met een BSOD. De melding varieert maar de laatste was SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION.

Goed, een keer een BSOD is niet zo'n ding maar na de BSOD knalt de 980 pro er totaal uit. Hij verdwijnt uit de bios en wordt dus totaal niet meer gedetecteerd. Mijn andere (gen 3) ssd wordt door de bios nog wel herkend op dat moment.

Pas als de bak echt uit-uit is geweest (dus niet resetknop, dat helpt niet) dan herkent de bios de samsung drive weer en boot hij weer netjes op zoals altijd.

Het voelt voor mij alsof het wel een ssd-probleem moet zijn, maar dan zou je toch verwachten dat het vaker voorkomt dan eens in de 2-3 weken? Of is dit toch gewoon een geval stuk -> RMA? Ik twijfelde eerst of windows zelf dit probleem veroorzaakt maar dan zou hij in de bios gewoon moeten verschijnen na een crash toch?

Danks voor het meedenken alvast.

Beste antwoord (via namary83 op 02-03-2023 14:22)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:14

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe oud is de SSD?

Ik had zoiets vergelijkbaars met mijn PCIe NVMe SSD van XPG.

Tijdje werkte het, na een week niet meer, dan niet bij het opstarten; dan weer wel.

Ik zou sowieso je data veiligstellen en, tja een SSD die het "soms" doet, heb je niks aan.

Na RMA heb ik i.i.g een nieuwe gekregen :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:14

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe oud is de SSD?

Ik had zoiets vergelijkbaars met mijn PCIe NVMe SSD van XPG.

Tijdje werkte het, na een week niet meer, dan niet bij het opstarten; dan weer wel.

Ik zou sowieso je data veiligstellen en, tja een SSD die het "soms" doet, heb je niks aan.

Na RMA heb ik i.i.g een nieuwe gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namary83
Hij is nog geen 12 maand oud, dus ruimschoots binnen garant. Qua TBW zit ie op 16TBW.

Ik denk dat ik dan maar eens contact op ga nemen met samsung voor een RMA.

Heb de data ook veilig gesteld idd ;-)

Danks voor het meelezen/kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door namary83 op 26-02-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Post je SMART gegevens eens, kan van alles zijn.

Zet de computer uit, haal de SSD eruit en zet hem er weer in, gewoon opnieuw erin misschien wat stof. Als je schijf wel weer wordt gedetecteerd, dan de SMART posten en kijken of daar wat opvalt.

Zie ook dit topic: Check je SMART

[ Voor 19% gewijzigd door Funga op 26-02-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namary83
Ik heb de schijf al meerdere malen verplaatst om te kijken of het daaraan lag. Zit nu in het secundaire m.2 slot maar ik merk niet echt een verschil.

Ik twijfelde nog of er een incompatibiliteit zit met mijn moederbord (gigabyte b550 aorus pro) maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen met zo'n courante ssd.

Hieronder de smart info: zo op het eerste oog geen hele gekke dingen toch? Of heb ik het nu mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQMzMVogWDh-KgGb-q_bvSXOOko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GI6xBHTT5TfqA9ivWuAk4aBf.png?f=user_large

Ik heb hiervoor een sn750 schijf erin gehad, en die was rock solid dus ik ben geneigd om te denken dat het niet aan het mobo/proc ligt. Maar goed, das ook maar een gok gegeven dat het niet echt lekker reproduceerbaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door namary83 op 26-02-2023 20:44 ]