Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
Mijn ouders hebben onlangs de Next Mini ontvangen na een aanpassing van hun Ziggo contract. Opzich mooi, want deze verbruikt veel minder stroom dan hun huidige Mediabox.

Eén probleempje: de Next Mini heeft alleen een HDMI uitgang en geen extra optische uitgang (die hun huidige Mediabox wel heeft).

Na redelijk wat zoekwerk is mijn vermoeden dat er een HDMI extractor moet komen (HDMI naar HDMI+optisch). De output van de Next Mini gaat naar de extractor. De HDMI uitgang van de extractor gaat door naar de tv en de optical uitgang gaat naar de versterker (oud ding, heeft geen HDMI in/uit).

Vraag 1: gaat het geluid dan ook nog steeds wel mee naar de HMDI uitgang? Dus dat bij gewoon tv kijken er ook geluid uit de tv komt. Bij extractie zou je kunnen denken dat er dan alleen nog video naar de HDMI uitgang gaat en geen audio meer.

Vraag 2: zijn er mensen met deze setup die een bepaald model HDMI extractor met optical out kunnen aanbevelen? Het is HD tv en 5.1 surround versterker.

Alvast bedankt voor alle suggesties!

PS. Ik twijfelde wat het juiste forum onderdeel is, gezien de overlap. Aan de moderator uiteraard om dit aan te passen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Heeft de tv niet gewoon een optische geluidsuitgang waardoor alle geluidsingangen dezelfde geluidsoutput hebben (optisch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
MarkyB schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:20:
Heeft de tv niet gewoon een optische geluidsuitgang waardoor alle geluidsingangen dezelfde geluidsoutput hebben (optisch)?
Probleem is dat het allemaal wat meters (+-3m) uit elkaar staat en er lopen al 2 HMDI kabels naar toe, maar goed, een dunne optische kabel kan misschien er nog wel bij (en de tv die uitgang heeft)

Maar moet de tv dan aan blijven staan om radio te luisteren? Want dat willen ze natuurlijk ook weer niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

binbash2014 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:26:
[...]
Maar moet de tv dan aan blijven staan om radio te luisteren? Want dat willen ze natuurlijk ook weer niet ;-)
Veel TV's hebben een ecostand waar het scherm zwart gaat maar geluid wel aan blijft. Wij hebben een LG smart TV (WebOS, geen Android) waar dat mogelijk is en dan blijft ook bijvoorbeeld Spotify op de TV gewoon doorgaan.

Ik weet verder niet wat voor versterker ze hebben, maar ik heb er voor 50 euro voorbij zien komen op V&A die gewoon 4K HDMI en 7.1 surround kunnen. Zowel een extractor als via de TV (en dan daar het beeld uit) geeft nogal wat frictie, als ze met een nieuwe versterker gewoon 'zoals het hoort' HDMI de versterker in en dan HDMI ARC naar de TV kunnen dan lijkt me dat een nettere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
Oon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:33:
[...]

Veel TV's hebben een ecostand waar het scherm zwart gaat maar geluid wel aan blijft. Wij hebben een LG smart TV (WebOS, geen Android) waar dat mogelijk is en dan blijft ook bijvoorbeeld Spotify op de TV gewoon doorgaan.

Ik weet verder niet wat voor versterker ze hebben, maar ik heb er voor 50 euro voorbij zien komen op V&A die gewoon 4K HDMI en 7.1 surround kunnen. Zowel een extractor als via de TV (en dan daar het beeld uit) geeft nogal wat frictie, als ze met een nieuwe versterker gewoon 'zoals het hoort' HDMI de versterker in en dan HDMI ARC naar de TV kunnen dan lijkt me dat een nettere oplossing.
Dit zijn ruim 65+-ers die gaan geen spullen vervangen als het nog prima werkt ;-) Zelf heb ik ook een moderne receiver met alle HDMI in/uit etc, dat maakt het leven een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

binbash2014 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Dit zijn ruim 65+-ers die gaan geen spullen vervangen als het nog prima werkt ;-) Zelf heb ik ook een moderne receiver met alle HDMI in/uit etc, dat maakt het leven een stuk eenvoudiger.
Ik snap het wel, maar het probleem is dat het dus niet meer prima werkt. Soms moet je spullen vervangen omdat ze verouderd zijn en niet meer de huidige technologie ondersteunen.

Mocht je een HDMI extractor vinden waar het geluid zowel via HDMI als optisch door gaat dan is dat een mooie oplossing, maar anders zou ik eerder voor een nieuwe ontvanger van een paar tientjes gaan dan dat ze de TV aan moeten laten en via het menu het beeld uit moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
Inmiddels heb ik ook contact gehad met de Ziggo klantenservice, en daar hadden nog nooit van dit probleem gehoord 8)7 Maarja, wie luistert er thuis ook nog lineair naar de radio zonder gebruikmaking van streaming diensten etc, zal die generatie wel zijn ;)

Hoe dan ook, onderstaand apparaatje gaat mijn probleem zeer waarschijnlijk oplossen:
https://amzn.eu/d/0MAntEo

Dit soort HDMI extractors zijn in er diverse soorten en maten. Deze is zelfs geschikt voor 4k@60Hz dus ook nog een tijdje toekomstbestendig mocht die 4K tv er ooit komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:34
Ik zou het anders aanpakken en niet met HDMI extractors gaan lopen klooien waarvan je niet weet of ze werken, en je vervolgens straks alsnog de TV aan moet laten staan om radio te luisteren..
Let erop dat het best mogelijk is dat de TV gewoon aan moet staan voordat er geluid uit die optical extractor komt… vanwege de HDCP handshaking enzo..

Zoals ik begrijp is de grootste wens om gewoon radio te kunnen luisteren…
Koop gewoon de ziggo certified DVB-C radio ontvanger van Quantis… Kunnen ze simpel radio luisteren zonder de TV aan te hoeven zetten, en dat apparaatje heeft zelfs nog een display, zodat je kan zien op welke zender de radio ontvanger staat.

https://quantiselectronics.com/quantis/qe317/

uitvoering: Quantis QE 317 DVB-C digitale radiotuner

https://www.ziggo.nl/klan...aten/overig/quantis-qe317

Voor TV geluid via de versterker kun je dan een optical kabel leggen van de optical output op de TV (even aannemende dat ie die heeft) naar de versterker toe. 3m is geen enkel probleem voor zo’n toslink kabeltje (ik heb eens een kabel van 15m gemaakt voor tussen TV versterker)

[ Voor 10% gewijzigd door BrainCrash op 27-02-2023 00:42 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
BrainCrash schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:40:
Ik zou het anders aanpakken en niet met HDMI extractors gaan lopen klooien waarvan je niet weet of ze werken, en je vervolgens straks alsnog de TV aan moet laten staan om radio te luisteren..
Let erop dat het best mogelijk is dat de TV gewoon aan moet staan voordat er geluid uit die optical extractor komt… vanwege de HDCP handshaking enzo..

Zoals ik begrijp is de grootste wens om gewoon radio te kunnen luisteren…
Koop gewoon de ziggo certified DVB-C radio ontvanger van Quantis… Kunnen ze simpel radio luisteren zonder de TV aan te hoeven zetten, en dat apparaatje heeft zelfs nog een display, zodat je kan zien op welke zender de radio ontvanger staat.

https://quantiselectronics.com/quantis/qe317/

uitvoering: Quantis QE 317 DVB-C digitale radiotuner

https://www.ziggo.nl/klan...aten/overig/quantis-qe317

Voor TV geluid via de versterker kun je dan een optical kabel leggen van de optical output op de TV (even aannemende dat ie die heeft) naar de versterker toe. 3m is geen enkel probleem voor zo’n toslink kabeltje (ik heb eens een kabel van 15m gemaakt voor tussen TV versterker)
Zo'n digitale ontvanger is ook wel mooi inderdaad, ook niet eens zo heel duur. Als ik de installatiehandleiding van Ziggo zie, dan kan de digitale radio ontvanger rechtstreeks op de coax. Blijkbaar hoeft radio niet perse door de decoder, net als sommige tv zenders. Er ligt al een coax splitter ivm een tweede tv, dus daar kan ie op. Dit is ook overwegen waard.

De tv heeft een optisch uit, dus voor tv geluid over de speakers zal er dan een optische kabel terug moeten naar de versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:34
binbash2014 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:06:
[...]

Zo'n digitale ontvanger is ook wel mooi inderdaad, ook niet eens zo heel duur. Als ik de installatiehandleiding van Ziggo zie, dan kan de digitale radio ontvanger rechtstreeks op de coax. Blijkbaar hoeft radio niet perse door de decoder, net als sommige tv zenders. Er ligt al een coax splitter ivm een tweede tv, dus daar kan ie op. Dit is ook overwegen waard.
Dat klopt. Die Quantis ontvanger kan rechtstreeks op de COAX aangesloten worden. Gebruik hem zelf ook.
Wel idd op een zelfde aansluiting als die je normaal voor een TV zou gebruiken, dus die kan dan idd op een gesplitste aansluiting voor een tweede TV.
(Hij werkt niet op een oude "radio"-output die bijv. in een dubbele coax-muurdoos zit... Los van het verschil in Male/Female aansluiting.. dat is namelijk een gefilterde aansluiting die alleen de oude FM radioband doorlaat, en de digitale DVB-C radioband zit een stuk hoger in het frequentiespectrum, vandaar dat ie alleen werkt op een aansluiting die ook bedoeld is voor TV's. )

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 17:21

Flotter

Pelipper!

Is het geen optie om de Mediabox Next Mini in te wisselen voor een Mediabox Next? Die heeft nog netjes een optische uitgang en heeft ook een flink lager verbruik dan de oude, grote Mediabox.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
Flotter schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:05:
Is het geen optie om de Mediabox Next Mini in te wisselen voor een Mediabox Next? Die heeft nog netjes een optische uitgang en heeft ook een flink lager verbruik dan de oude, grote Mediabox.
Dat was inderdaad een suggestie die Ziggo ook deed. De Next mini was het gevolg van een aanpassing in het abonnement, en dan zou die ook moeten worden teruggedraaid. Maar daarvoor was de termijn van 14 dagen net verstreken (op een paar uur na), en leek mij ook 'veel gedoe' geven met weer kans op nieuwe fouten.
Pagina: 1