14" laptop voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

De laptop is bedoeld voor hoofdzakelijk dagelijkse dingen als internet, lichte office taken.
Daarnaast wil ik m ook kunnen gebruiken voor fotobewerking. Hiervoor gebruik ik Affinity Photo (later wellicht een upgrade naar versie 2) en Topaz Photo AI.

Ik wil opzich niet veel gaan sjouwen, maar ik heb niet zo'n zin in een zware, luidruchtige laptop met beperkte accuduur. Daarom denk ik dat een 14" met integrated graphics het beste past.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Tja, vloeken in de kerk hier op Tweakers natuurlijk, maar ik vind het een hele saaie kostenpost. Het liefst geef ik dus zo min mogelijk uit. In het verleden heb ik budgetlaptops gekocht van ~500 euro die eigenlijk al traag uit de verpakking kwamen (bij wijze van). Ik wil graag een laptop die het over 5 jaar ook nog 'prima' doet voor wat ik ermee wil. Ik wil er eigenlijk niet meer dan 900 euro aan uitgeven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Nee dus. Al vind ik het wel een leuke bijkomstigheid als ik m wel gewoon in mn fotorugtas kan drukken en een keer kan gebruiken zonder dat ie meteen aan de netvoeding moet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb geen idee wat goede merken zijn. Lenovo stond me altijd een beetje tegen, maar volgens mij zijn die, als je niet de goedkoopste kiest, best wel prima.

Ik heb twee laptops op het oog. Beide hebben uitstekende schermen met hoge resolutie en 100% srgb. Ik heb echter ook 2 BenQ schermen van 27" die 100% srgb kunnen weergeven, dus het is niet van kritisch belang.

Ik wil graag weten welke van deze twee het beste zou passen.

https://tweakers.net/pric...ro-14acn6-82l700p9mh.html

Deze heeft een ryzen 7 aan boord met RX Vega 7. Ik zie op internet echter dat RX dedicated is en dus niet onboard zoals de tweakers pricewatch suggereert. Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat dit een dedicated GPU betreft.

https://tweakers.net/pric...ro-14arh7-82sj004ymh.html

Deze heeft een ryzen 5 met minder cores, hogere kloksnelheid en veel sneller geheugen.
Daarnaast een Radeon 660M.

Ik had oorspronkelijk de hoop KSP 2 te kunnen spelen, aangezien 1 volgens mij niet al teveel van de GPU vraagt, maar met de huidige stand van zaken lijkt dit compleet buiten bereik.
Ik heb een xbox series s met gamepass, dus ik kan prima een beetje gamen en wellicht via cloud gaming alsnog ook pc spellen spelen op de laptop ongeacht de specs.

Ik heb even getwijfeld of ik dan liever een https://tweakers.net/pric...5-42g-r0tk/specificaties/ zou kopen, maar dan krijg ik in ruil voor de GPU een veel minder goed scherm, zwaardere laptop, tragere soc en beperkte accuduur, dus dat lijkt me geen optie.

Ik hoor graag jullie adviezen over wat jullie me zouden aanraden, ook als dat buiten deze opties ligt. Als er voor iets meer geld een hoop meer te halen is hoor ik het ook graag, maar ik betwijfel het aangezien ik volgens mij redelijk grondig ben geweest ;)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik begin steeds meer naar de ryzen 5 met 660M te neigen aangezien die veel beter uit de benchmarks komt. Ook is die cpu veel nieuwer.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
@DirtyBird Ik kan een Ryzen 6000-serie chip zeer sterk aanbevelen.

Er is bij Lenovo zelf ook een versie waarvan je zelf de specificaties samen kan stellen: https://www.lenovo.com/nl...nch-AMD/p/82UUCTO1WWNLNL0. Dan kan je voor een relatief lage meerprijs voor een Ryzen 7 6800HS (met 2 extra cores en 2x zo krachtige GPU) gaan, en nog voor een 2.8K IPS- of OLED-scherm. Ook kan je €100 besparen als je er zelf Windows op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb toch voor de 6600hs gekozen. Het scheelt toch wel weer 200/300 en dan is er weer 1 die voor 50 extra nog ietsje beter is dat houdt nooit op :)
Bedankt voor je reactie desalniettemin!