Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:12
Op dit moment heb ik op mijn huis ongeveer 9100Wp liggen. Hiervan ligt 4550Wp op het zuiden en 4550Wp op het oosten. Dit is gekoppeld aan een 3-fase omvormer. Ik heb een 3x25A aansluiting.

Nu wil ik deze installatie uitbreiden met 4000Wp. Deze 10 panelen komen op mijn kapschuurtje te liggen en komen op het oosten. Nu wilde ik voor deze installatie een 1-fase omvormer gebruiken. Hiermee krijg ik echter een onregelmatige belasting op mijn fasen.

De 3-fase installatie zit op een aparte groep en de 1-fase installatie komt ook op een aparte 16A groep te zitten. Als beide installaties 80% (oosten) + 100% (zuiden) + 80% (westen) leveren, ervan uitgaande dat de 3-fase installatie de productie netjes over 3-fasen zal verdelen, dan kom ik op het volgende overzicht uit:

4550 * 0.8 + 4550 = 8190Wp / 3 = 2702 Watt per fase.
4000 * 0.8 = 3200 => deze zal ik 1 van de 3 fase toe moeten voegen, waardoor het theoretische vermogen van deze fase op ~5900 Watt uitkomt. Dit ligt net boven de 5750 Watt die een 25A zekering kan hebben.

Een investering in een 3-fase omvormer voor de tweede installatie kost mij ongeveer 200 euro (omvormer) + 150 euro (grondkabel) + meterkast aanpassingen (ik heb geen ruimte meer voor een extra 3-fase groep :F ).

Vraag: ben ik het allemaal te theoretisch aan het benaderen en moet het kunnen met de 1-fase omvormer of is het toch verstandig extra te investeren in een extra 3-fase installatie?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
De max vermogen berekening - sorry - slaat echt nergens op. Factor 0,8 wordt nog wel eens gebruikt voor opbrengst per jaar, maar daar slaat het ook al nergens op.

Je panelen bepalen niet het vermogen wat op het net gezet wordt. Dat bepaald de omvormer.

Welke omvormer heb je nu?
Hoe steil ligt het op oost en zuid, hoe steil komt de nieuwe set?

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 26-02-2023 08:34 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Supermario16
Het is inderdaad een biervilt berekening waarin ook wat aannamen zitten.

Mijn huidige omvormer is een Goodwe GW8K-DT. Hier zitten twee strings op (1x oosten en 1x zuiden). De oostelijke string ligt op een platdak en de zuidelijke string ligt op een pannendak van zadelkap (hellingshoek tussen de 40-50 graden). Vandaag zegt mijn voorspelling dat de installatie in de piek van de dag ongeveer 6500Wp gaat leveren. Dit klopt over het algemeen aardig op zonnige dagen.

De nieuwe set komt op ongeveer 30 graden te liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Supermario16 op 26-02-2023 09:00 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Probeer een beetje de eenheden kW, kWp en kWh uit elkaar te houden. Een set levert vermogen/power (watt/Kilowatt) en energie (kWh). Voor je meterkast is kW belangrijk. Zonnepalen hebben een kWp rating, maar die is alleen relevant om eventueel in een simulatie in te vullen (zoals pvcalc ofzo)

Je geeft een hoop info, behalve de belangrijkste. Hoe 'zwaar' wil je de nieuwe omvormer maken? Als je die op 3kW (13A) koopt en achter een eigen 16A zet, gaat dat op zich goed. Alleen je 8kW levert theoretisch op die fase ook 11,6A. Samen dus 24,6A. Lijkt nog binnen spec te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 26-02-2023 11:11 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ronald
Bierviltje berekeningen doen we met https://www.thomasberger....mp_coeff2=-0.48&max2=8000

Deel deze door 3 om per fase te krijgen.

Maak nog een bierviltje voor de 4kW nieuw spul (Maar deel niet, want enkelfase)

Waarschijnlijk is het geen probleem om de omvormer vrij krap op 3kW te houden zoals @JvS al benoemd en dan gaat alles prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ondersteund je 3 fase Growatt geen unbalanced output, zoals Solax dat doet? Dan levert je één fase gewoon wat die kan een past je 3 fase omvormer zijn output over zijn fases aan zodat het in balans is. Misschien goed om eens uit te zoeken of dit werkt in jou situatie?

• Ronald
Nee dat doet bijna geen enkele 3 fase omvormer, @ErnstvV

En het zal alleen werken met extra hardware (CT Spoelen) zodat de omvormer ook weet wat de export over elke fase is. CT spoelen zijn verassend aan de prijs.

Het scenario wat Solax schetst geld niet in Nederland. Dat zou 1-fase aansluitingen namelijk bevoordelen.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Je hebt inderdaad wel iets nodig om te meten hoeveel energie er terug geleverd wordt. Een smart meter werkt ook wel, die vallen vind ik nog wel mee kwa prijs. Ik heb dacht ik rond de 120 euro betaald voor die van mij.

Leek me wel een handige oplossing voor de geschetste situatie, maar als Growatt dat niet ondersteund houdt het natuurlijk op.

• Supermario16
Bedankt voor de suggesties! De 3kW omvormer lijkt inderdaad de beste oplossing. Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1