Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimonokira
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-04-2023
Ik zoek een?
ddr5-6000 ram.

Wat is je budget?
maakt niet uit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk dat G.skil het beste is maar sta open voor iets anders.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga een nieuw systeem bouwen met een 7700x, Asus ROG STRIX B650E-F, PNY VERTO GeForce RTX 4070 Ti, samsung 980 pro 2tb, rm1000x (2021) en ARCTIC Liquid Freezer II 280 cooler in een lian li o11 air mini.

Mijn vraag is nu welke ram ik het beste kies. Ik heb gelezen dat ik het beste 6000mhz ram kies en heb de qvl van het moederbord bekeken. Maar ik heb ook een paar youtube video’s(hardware unboxed en actually hardware overclocking) die zeggen dat G.skill trident z5 neo ddr5-6000 cl30 de beste performance haalt (7000 series). Het enige probleem is dat deze ram niet op de qvl lijst staat van het moederbord. (Op de qvl lijst van de ram staat het moederbord wel). Ook vind ik niet of dit een samsung of hynix model is. Graag had ik nu jullie mening gevraagd over wat ik het beste doe. (Mening over de nieuwe build mag ook). Mvg

Beste antwoord (via Kimonokira op 26-02-2023 12:53)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Je bedoelt denk ik uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N

AMD EXPO betekent dat ie op AM5 werkt. Geheugencontroller staat immers op de CPU zelf en niet op het moederbord. Voorheen bij DDR4 was dat het niet even duidelijk aangezien vaak alleen XMP werd aangegeven.

tRCD waarde van 38 betekent SK Hynix. Een waarde van 36 of minder betekent Samsung. SK Hynix is beter.

Kortom maak je geen zorgen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Je bedoelt denk ik uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N

AMD EXPO betekent dat ie op AM5 werkt. Geheugencontroller staat immers op de CPU zelf en niet op het moederbord. Voorheen bij DDR4 was dat het niet even duidelijk aangezien vaak alleen XMP werd aangegeven.

tRCD waarde van 38 betekent SK Hynix. Een waarde van 36 of minder betekent Samsung. SK Hynix is beter.

Kortom maak je geen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik zou ook eerder vertrouwen op de QVL van de geheugenfabrikant dan de moederbordenfabrikant.

Als zeg een Crucial een moederbord heeft kunnen ze het testen met allerlei verschillende soorten van hun eigen geheugen lijkt me, terwijl een moederbordfabrikant bij lange na niet zoveel verschillende soorten geheugen in huis heeft. Tenminste, dat was mijn logica ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimonokira
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-04-2023
Hartelijk bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-06 14:25
Goede vraag, ik zat hier toevallig ook al mee te kloten gister. (y) Vond steeds wél een qua timings gelijke G.Skill Trident Z set bij de mobofabrikant, maar niet de Flare X5 versie die hier ligt. Dus dan was de hele code identiek tot aan het laatste deel, wat dan TRDZ was in plaats van FX5.

Je gaat er van uit dat het wel zal lukken maar het laat je toch een beetje onzeker. Ik heb niet genoeg kennis om met totale zekerheid te zeggen dat het hetzelfde RAM is met een andere heatspreader.

Maar klinkt logisch ja, dat de geheugenboer een completer overzicht heeft van hun eigen producten. Er zijn minder moederborden dan RAM kits, dus veel makkelijker te testen.