Welk Docking station voor nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 22:26
Ik heb sinds kort een nieuwe laptop (skikk) die is voor zien van 2x thunderbolt 4 aansluitingen.

Nu wil ik graag mijn 3 HD schermen die ik heb staan (vooreen aangesloten op een desktop) ook gebruiken op deze laptop.

Een kennis van me had een Dell D6000 docking liggen die ik mocht testen, deze docking werkt en ik kan alle 3 de schermen dan ook aansluiten en extenden.

Maar ik ben niet echt 'tevreden' over de beeld kwaliteit van de schermen, via de desktop geven deze een aanzienlijk beter beeld als via het docking station. (2x via DB en 1x via hdmi aangesloten).

Nu overweeg ik dus een andere docking te kopen, maar deze moet wel beter beeld geven dan deze dell.

Zoals ik al zei heb ik dus 2x thunderbolt 4 aansluitingen op de laptop zitten.
De 3 monitoren zijn alle 3 van dezelfde type (en merk) en hebben alle 3 zowel een hdmi als een DP aansluiting.

Wat voor soort en welke docking moet ik nu exact hebben?
Moet dit bv er 1 zijn met minimaal 3 TB4 usb aansluitingen en dan de monitoren verbinden met een usb-c - DP kabel?

De meeste/vele docking stations gaan maar tot 2 monitoren en de huidige dell draaien 2 monitoren via displaylink (usb driver), of zoiets en 1 via de intel videokaart.
Ik vermoed dus dat deze dell dus niet niet zo geschikt is het leveren van beter beeld kwaliteit etc.

De monitoren zijn van het type IIyama pl2483hs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 14:41
Die Dell D6000 is met DisplayLink, dat is rommel!

Triple-display docking stations op TB met 1 kabeltje (universeel) zijn wat een niche, maar bestaan wel. Heb je de pricewatch search al geprobeerd? Ik kom al snel zoiets tegen: uitvoering: i-tec USB-C/Thunderbolt 3 Triple Display Docking Station + Power ...

Verder kan ik je monitor niet opzoeken (geen hits op iiyama pl2483hs, link naar specs zou beter zijn) en ontbreekt het typenummer van je laptop (weet niet wat je bedoelt met 'skikk'). Soms maakt het namelijk wel uit wat voor generatie Intel videokaart je hebt en welke DisplayPort versie je kan gebruiken voor de compatibiliteit en of je je interne laptopscherm er ook nog bij kunt gebruiken. Sommige laptops hebben verder nog via de fabrikant nog wat mogelijkheden door beide TB-poorten te gebruiken en minder beperkingen om meerdere displays aan te sturen (Thinkpad Ultra docking bijv.)

Maar goed, met 3x Full HD @60 Hz verwacht ik eigenlijk weinig problemen, als dat is wat je nodig hebt.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-10 22:35

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Heeft de laptopfabrikant geen dockingstations online die geschikt zijn? ;-) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
ja dat wel, maar dan praten we over bijna 400 euro en er staat vrijwel geen info bij.
De vragen hoe bv de monitoren aangesloten moeten worden staat niet vermeld, zover ik kan zien heeft dat ding alleen usb-c aansluitingen en die hebben mijn monitoren dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
rob3rt schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:30:
ja dat wel, maar dan praten we over bijna 400 euro en er staat vrijwel geen info bij.
De vragen hoe bv de monitoren aangesloten moeten worden staat niet vermeld, zover ik kan zien heeft dat ding alleen usb-c aansluitingen en die hebben mijn monitoren dus niet
usb-c naar hdmi kabels? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadviesfora.

Move OH -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
SKIKK schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:20:
[...]

usb-c naar hdmi kabels? ;-)
En hoe worden de monitoren aangestuurd, is dit software matig of direct?
Want blijkbaar doet mijn (tijdelijke) dell docking dit dus software matig via display link (virtuele videokaart) en niet via de onboard vdeokaart zelf.

Dat soort info staat niet vermeld (op jullie) de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
rob3rt schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:01:
[...]

En hoe worden de monitoren aangestuurd, is dit software matig of direct?
Want blijkbaar doet mijn (tijdelijke) dell docking dit dus software matig via display link (virtuele videokaart) en niet via de onboard vdeokaart zelf.

Dat soort info staat niet vermeld (op jullie) de website
Lijkt me goed dit even via ons contactformulier/e-mail/whatsapp te vragen, hangt deels ook van uw model laptop af namelijk en niet van de dockingstation alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:05
rob3rt schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:30:
Hoezo, er staat vrijwel geen info bij?

https://www.skikk.eu/acce...nderbolt-4-dockingstation

Bovendien is het een dock van Kensington, dus ook daar kun je terecht voor info.
Verbindingstechnologie: Thunderbolt™ 4
Die hieronder werkt via USB-C via Alternate Mode en werkt dus ook op laptops zonder Thunderbolt.

Voor de helft van de prijs: uitvoering: ACT AC7046 USB-C 4K Multiport Dock

Je kunt voor de helft van die prijs (iets meer dan € 80, ook nog gaan voor een USB-c naar 3x Displayport-hub. Dat is dan wel puur voor de monitoren.

Er zit daar een chip in die het signaal splitst over de monitoren:
https://www.club-3d.com/en/detail/2486/

In het algemeen:
Je hebt een apparaat nodig dat een via USB-C een Displayportaansluiting (dat kan USB-C met Alternate mode zijn, of Thunderbolt) uitstuurt naar een verdeelstation (hub of dockingstation).

USB-C met Alternate Mode kan dan weer op 2 manieren aangestuurd worden:
- 2 van de 4 USB-pinnen voor video en 2 voor USB
-4 van de 4 pinnen voor video. Hierbij heb je toch USB, omdat in de Displayport-standaard een langzame versie van USB zit ingebakken.

Veel laptops hebben een mogelijkheid in de bios om te schakelen tussen deze 2. Dat heet dan vaak High resolution (alles video) versus hybrid (deel video, deel USB).

Ook je dockingstation moet het ondersteunen overigens.

Ik heb mijn twijfels overigens of de eerder genoemde Thunderbolt-dock werkt met een standaard USB-C naar HDMI-kabel. Zo’n kabel gebruikt namelijk de Alternate Mode die in de Displayport-standaard zit (waarbij de bron, de USB-C-poort al een HDMI-signaal wordt uitgestuurd) en aangezien HDMI niet over Thunderbolt kan, zou de Thunderbolt-dock zelf een converter-chip moeten hebben. Die kans is nihil, zeker aangezien dit niet in de apecs staat en de dock volledig op Thunderbolt gericht is. (Dus voor Thunderbold-displays en nader TB-apparaten.)

Het zou kunnen dat dit wel kan bij Thunderbolt 4, maar er is bijzonder weinig over te vinden.

Een USB-C naar Displayport-kabel zou prima werken overigens.
Pagina: 1