Rook/roet doorslag vanuit rookkanaal mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jls9782
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05 10:52
Ik heb een huis uit 1942 waar aan de oostzijde vreemde vlekken zichtbaar zijn op de muur.
Deze muur is ook waar het rookkanaal zich bevindt, waar we in de wintermaanden met enige regelmaat de open haard gebruiken.

Omdat de woning wordt uitgebouwd en recent de spouw is geïsoleerd (zie de boorgaten) zal deze in de zomer opnieuw gekeimd moeten worden, maar ik wil graag weten waar de vlekken vandaan komen en of ze terug kunnen komen.

Eerst leek het me de schoorsteenkap (roest) te zijn of vogelpoep afkomstig van de bovenkant van de schoorsteen, maar nu oppert de aannemer de mogelijkheid op dat het rookkanaal doorslaat. Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk. De vlekken waren er al toen ik de woning kocht, en de vorige eigenaar stookte de haard nooit (overwinterde namelijk in het Verre Oosten in de koude maanden). Dat deed hij al vele, vele jaren, dus er is pas weer gestookt toen wij er in 2020 kwamen wonen.

Is jullie bekend dat een rookkanaal kan doorslaan? Dus rook/roet van binnen naar buiten? Afgaande op het bouwjaar zal het een enkelsteens kanaal zijn. Er is geen asbest pijp of afwerking aanwezig.

Ik ben eens met een hogedrukreiniger halfslachtig aan de gang gegaan, maar dat was geen succes. Ik heb hoogtevrees dus alle ik probeer mijn onderzoek op hoogte zo efficiënt mogelijk te maken, maar ik wil wel graag een idee hebben hoe ik kan testen waar deze vlekken door ontstaan - en hoe ze te verwijderen zijn.

Uw input is welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkTRykilQHOAEd5F_n0RoNRGiLo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqDpxvY0gSkbPsuhJO5tMftO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwbTFSOUd_4AwuI1RRCWnSnlu4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhvNO1uxkzO7RhHgwgUwVyWf.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02
Is idd doorslag vanuit je rookkanaal, als het al in de baksteen zit hoef je niet te stoken om doorslag te zien.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-05 15:45
Is dit niet gewoon roest/vuil water aanslag van de regenkap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 15:27

SambalBij

We're all MAD here

rogru schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:42:
Is dit niet gewoon roest/vuil water aanslag van de regenkap?
Het ziet er inderdaad wel uit als vanaf boven op de muur neergeslagen druppels. Zou ook verwachten dat doorslag van roet uit het rookkanaal meer zwart/grijs zou zijn, en niet zo roestbruin?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jls9782
Dat is ook een vraag van mij. Hoe zou ik dat kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
komt volgens mij gewoon van je kap af en door de wind tegen je gevel aan komt. Als het van het rookkanaal zou zijn zou ik het meer naar het midden verwachten tussen je ramen in. Daar zou logischerwijs het kanaal lopen. En roet is zwart, roest is bruin.

Edit misschien dat je aan de andere kant ook een spoor naar benden ziet lopen over de dakpannen?

[ Voor 16% gewijzigd door Frogy op 27-02-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Boven het raam rechts zit ook een soortgelijke vlek?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jls9782
Señor Sjon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:52:
Boven het raam rechts zit ook een soortgelijke vlek?
Volgens mij is dat nog stof van het boren van de gaten voor de spouwmuurisolatie.

Ik heb ook het vermoeden dat het van de kap komt, omdat er sprake is van 1 kant. Maar omdat dit niet de regenzijde is, wast het ook niet weg. De andere zijde heeft dit totaal niet.
Pagina: 1