Mantelbuis afwerken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bentrot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-03 13:11
Beste allemaal,

Ik zit vuistdiep in de renovatie van de benedenverdieping van mijn woning. Over 2 weken ligt er nieuwe isolatie, beton en dekvloer (geen kruipruimte meer beschikbaar). Voor dit alles er in ligt, wil ik nog twee flexibele mantelbuizen (40mm?) leggen van de mediahoek naar de inbouwkast en naar de meterkast. Idee is om deze lang te laten tijdens het storten van de vloer en later strak boven de dekvloer afzagen/slijpen.

Mijn vraag: weet iemand een mooie manier om dit horizontale gat in de vloer af te werken, met goedkeuring van de vrouw? (kastje er boven was niet oke)

bvd,
Léon

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
er zijn meerdere kabeldoorvoeren te koop ook speciaal voor de vloer. maar ook zoon simpel ding voor in een buro zou wel kunnen. zeker als er een kastje boven komt

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 25-02-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bentrot
Heb je specifieke voorbeelden, het liefst geschikt om te kunnen koppelen met een 40mm mantelbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zoekwoord “vloerdoos” al gebruikt?
https://www.legrand.nl/pr...-vloersystemen/vloerdozen

En waarom specifiek 40mm? Wil je het enkel voor een paar luidsprekerkabels aanleggen of moeten er ook een paar dikke HDMI kabels doorheen passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
De afwerking in de inbouwkast en meterkast is het probleem niet neem ik aan?

In de woonkamer zou ik het niet uit de vloer laten steken, maar in de muur frezen en achter de TV laten uitkomen. Toch zeker als er geen kast op komt te staan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:58
Een tip voor het leggen van die buis. Maak die om de 50cm vast aan de ondergrond. Anders gaat die drijven in de dekvloer....

@CyBeRSPiN 40mm is de kleinste standaard rode flex mantelbuis.
Het klinkt mij ook als te dun om hdmi kabels door te trekken. Zeker met een korte 90 graden bocht omhoog. UTP wordt dan al moeilijk.

Ik zou voor 75mm kiezen. Op de benedenverdieping kan dat prima, zit toch alleen zand onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:40
Heb je ook overwogen om pvc afvoerbuis te gebruiken? Als je kabels wil trekken met connectoren zoals hdmi ofzo dan is een mantelbuis wel geribbeld.
Ik weet niet wat voor lengtes het zijn, vermoedelijk niet zo lang in huis, maar als die mantelbuis een beetje hobbelt dan heb je met die interne ribbels misschien nog wel een klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bentrot
Allen bedankt voor de input tot nu toe! Vloerdoos is inderdaad een goede zoekterm.

ik had dit product in gedachten als buis:
https://www.elektrohandel...-trekdraad-en-koppelstuk/
40mm dik, glad van binnen, flexbuis
Kwa scherpe bochten van het heel erg mee, gezien ik nu tot een meter onder de afwerkvloer leeg heb (oude kruipruimte) en dus hele flauwe bochten omhoog kan maken.
Afstanden zijn gering, hemelsbreed +/- 4 meter naar inbouwkast, +/- 1,5 meter naar de meterkast.

Wat ik in de toekomst doorheen wil trekken is
- 1x hdmi vanaf de receiver uit de inbouwkast
- 1x coax (ziggo internet) van de voorgevel (mediahoek) richting de inbouwkast (modem)
- 1x speakerkabel
verder eventueel nog 1x utp oid.

40mm glad lijkt mij dan voldoende. Ga ik dikker dan wordt de afwerking ook groiter/lomper. Drijven ben ik niet bang voor omdat deze verticaal door de nieuwe betonvloer gaat, en daar later door gefixeerd zal worden.

in de muur is eventueel ook een optie, maar vrees dat dan mijn 10cm dikke draagmuur (jaren 50 huis) niet heel fijn vindt om zo ver uitgehakt te worden. dan noig de vraag; met welk product dit chique af te werken.

Alle bijdrages zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zat ineens te denken aan een centraal stofzuigsysteem die je wel eens in hotels ziet, daar prikt een slang ook in allerlei aansluitingen in wanden en vloeren.
Je kan dan dit bijv inbouwen en dan ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_LJXQdNAlb_uV9zzWp3SMzDEk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLQZVPtalyJvdaXne4y0QyRL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9grQ6NvcQZ6Y8ZNPK698QCluWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvX1BRwViwihioAAsYQfCuc7.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.warmteservice...view=LIST&context=DEFAULT

Ik weet niet wat je anders precies zoekt..

Maar de tip hierboven zou ik meenemen: frees dit in de muur in en maak de kabelgoot bereikbaar via de muur, niet de vloer.
Je moet natuurlijk wel zeker zijn over de plaatsing van je apparatuur want dit verplaats je straks niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-02-2023 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:17

Santford

FP PowerMod
bentrot schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:51:

[…] Drijven ben ik niet bang voor omdat deze verticaal door de nieuwe betonvloer gaat, en daar later door gefixeerd zal worden.

[…]
Het fixeren is bedoeld om te voorkomen dat de buis komt opdrijven op het moment dat het beton net gestort en nog niet uitgehard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-06 10:44

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb hier juist afgelopen zaterdag ook een loze buis onder het huis gelegd, straks komt er ook een nieuwe betonvloer dus kom je er nooit meer bij.

PVC 75mm gekoppeld aan een 110 T-stuk onder de meterkast. Mocht er later nog krachtstroom etc naar de schuurmoeten achter, dan is dat vast geregeld...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:12
bentrot schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:51:
Allen bedankt voor de input tot nu toe! Vloerdoos is inderdaad een goede zoekterm.
Wat ik in de toekomst doorheen wil trekken is
- 1x hdmi vanaf de receiver uit de inbouwkast
- 1x coax (ziggo internet) van de voorgevel (mediahoek) richting de inbouwkast (modem)
- 1x speakerkabel
verder eventueel nog 1x utp oid.

40mm glad lijkt mij dan voldoende. Ga ik dikker dan wordt de afwerking ook groiter/lomper. Drijven ben ik niet bang voor omdat deze verticaal door de nieuwe betonvloer gaat, en daar later door gefixeerd zal worden.
Ik ben laatst aan de hobby geweest met een diameter 40mm in de muur. Ongeveer een lengte van 1,00 - 1,50 meter voor een TV. Het geheel komt achter de TV uit en bijna op de plint. In de buis zitten 1x spanning, 1x coax, 1x netwerk, 1x HDMI, 1x optisch. Het was soms wat prutsen om het goed er door heen te krijgen. Gelukkig twee "lasdozen" aanwezig waardoor er wat ruimte is om de kabels het bochtje om te krijgen. Of het met twee bochten van 90 graden ook gelukt was durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bentrot
RonnieKo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Ik ben laatst aan de hobby geweest met een diameter 40mm in de muur. Ongeveer een lengte van 1,00 - 1,50 meter voor een TV. Het geheel komt achter de TV uit en bijna op de plint. In de buis zitten 1x spanning, 1x coax, 1x netwerk, 1x HDMI, 1x optisch. Het was soms wat prutsen om het goed er door heen te krijgen. Gelukkig twee "lasdozen" aanwezig waardoor er wat ruimte is om de kabels het bochtje om te krijgen. Of het met twee bochten van 90 graden ook gelukt was durf ik niet te zeggen.
Hoe heb je het verhaal achter de tv afgewerkt? Heb je de buis gewoon op het vlak van de muur doorgezaagd en de opening gewoon zo gelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bentrot
CyBeRSPiN schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:50:
Ik zat ineens te denken aan een centraal stofzuigsysteem die je wel eens in hotels ziet, daar prikt een slang ook in allerlei aansluitingen in wanden en vloeren.
Je kan dan dit bijv inbouwen en dan ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.warmteservice...view=LIST&context=DEFAULT

Ik weet niet wat je anders precies zoekt..

Maar de tip hierboven zou ik meenemen: frees dit in de muur in en maak de kabelgoot bereikbaar via de muur, niet de vloer.
Je moet natuurlijk wel zeker zijn over de plaatsing van je apparatuur want dit verplaats je straks niet meer.
Kijk, dit is precies wat ik zoek, een koppeling tussen een lelijke, maar functionele buis onder de grond, naar een chique afwerkplaatje. Heb je hier toevallig ervaring mee? Op de website staan geen dimensies oid! Ik zal morgen even met de firma bellen. Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

bentrot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Kijk, dit is precies wat ik zoek, een koppeling tussen een lelijke, maar functionele buis onder de grond, naar een chique afwerkplaatje. Heb je hier toevallig ervaring mee? Op de website staan geen dimensies oid! Ik zal morgen even met de firma bellen. Bedankt! _/-\o_
Nee geen ervaring, en je zal hier dus waarschijnlijk iets mee moeten knutselen om het passend te maken. Die buizen van het stofzuigersysteem zelf zijn wel schofterig duur zag ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:12
bentrot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:04:
[...]
Hoe heb je het verhaal achter de tv afgewerkt? Heb je de buis gewoon op het vlak van de muur doorgezaagd en de opening gewoon zo gelaten?
Het was al bestaand. Niet zelf gedaan. Er zaten iets van twee "lasdozen" in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-06 18:28
Is 'aangepaste' stopcontact met deksel geen idee?, dan moet je de mantelbuis uit laten komen in een 50mm inbouwdoos waarop je de wcd met deksel op schroeft, het binnenwerk van de wcd en deksel met je dan afslijpen of afzagen, de rand met deksel plak je dan vast met 'high-tack'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nys-vVH3ujB_Fa8QhruBclcj0N4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vNSerZvMpFL9PRoU8uFT7EEZ.webp?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 27-02-2023 18:08 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 10:20
Ik heb zelf ooit een soort brievenbus-borstel gebruikt om de doorvoer in de vloer van m'n server-hok af te werken. Deze kwam hier vandaan.

Afbeeldingslocatie: https://vaniersel.net/serverruimte/IMG_20180916_130525510.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door jurri@n op 28-02-2023 14:51 ]

Pagina: 1