Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-10-2023
Hi,

Ik heb Windows 11 Home geinstalleerd op een nieuwe PC.
De SSD heb ik verdeeld in een C en D partitie.
Nu wil ik Acrobat Reader installeren.
Maar steevast worde deze op de C partitie gezet, terwijl ik m op de D parttie wil.
Tijdens installatie kan ik dat niet aangeven.

Wel zag ik dat jij bij "Systeem-Opslag-Waar nieuwe inhoud wordt opgeslagen" kan aangeven waar nieuwe apps worden opgeslagen.
IK heb deze op D gezet, op Toepassen gedrukt, Acrobat van C verwijderd, zelfs opnieuw opgestart. Maar weer wordt Acrobat op C geinstalleerd.

IK las ook dat je via "Apps - Apps & Functies" een geinstalleerde app kan verplaatsen naar een andere schijf/partitie. Ik zie Apps, maar geen Apps & Functies. Wel Apps - Geinstalleerde Apps. Maar daar kan ik Acrobat alleen wijzigen of verwijderen, niet verplaatsen.

Wie kan mij helpen?

Soms vraag ik me af welke Windows programmeur dit bedacht heeft

groet
Ron

Beste antwoord (via twieker34 op 25-02-2023 20:57)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 22:58

M2M

medicijnman

Je bent in ieder geval niet de eerste;

https://community.adobe.c...n-my-d-drive/td-p/7755704

Echter is partitioneren echt niet meer nodig of nuttig. Het zorgt er enkel voor dat je de C-schijf niet zo eenvoudig meer uit kunt breiden als de ruimte alsnog te krap wordt.

-_-

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Je bent in ieder geval niet de eerste;

https://community.adobe.c...n-my-d-drive/td-p/7755704

Echter is partitioneren echt niet meer nodig of nuttig. Het zorgt er enkel voor dat je de C-schijf niet zo eenvoudig meer uit kunt breiden als de ruimte alsnog te krap wordt.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieker34
Hi @M2M

dank je.
Ik hoop niet dat dit zo gaat gelden voor alle programma's die ik installeer.
IK heb gepartitioneerd omdat ik het besturingssysteem eigenlijk op een aparete partitie wilde houden.
Maar jij zegt dat partitioneren niet echt meer nodig is?

Het is een SSD. Moet je een SSD nog defragmenteren?

groet
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Defragmenteren is nutteloos. Een SSD zet zijn bitjes sowieso al random neer, dus defragmentatie doet helemaal niks. En partities heb je ook weinig aan. De SSD is overal even snel, ongeacht waar de data staat. Maar een partitie is niet zo makkelijk groter of kleiner te maken. Als Windows meer ruimte nodig heeft dan je hebt, moet je hard je best doen om de boel groter te krijgen.

En de meeste installers van software laten je nog steeds een installatielocatie kiezen gelukkig. Sommigen niet meer (one-click installers), maar meestal zijn dat slechts kleine stukjes software.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
OK, dus eigenlijk zeg je dat Acrobat een uitzondering is (laat dat nou net het eerste, na Office, zijn geweest t ik installeerde, hihi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:02
Wat is het nut om op een windows computer je applicaties op een andere partitie te zetten dan windows?
Ja, je data, die moet je apart zetten. Maar je apps?

Als je denkt: Dat is handig, dan hoef ik na een verse windows installatie niet al m'n apps weer opnieuw te installeren.... dan denk je vekeerd: ze zullen niet werken.

Edit: Ik heb ook op een backup partitie wat stand-alone apps staan.
Die zijn by design stand-alone (of zodanig getweakt dat ze stand-alone werken).

[ Voor 50% gewijzigd door zetje01 op 25-02-2023 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieker34
Stel Windows crashed en ik heb Windows op C en de apps op D.
Dan kan ik C formatteren en alleen Windows opnieuw installeren.
Als het één partitie is, moet ik al die apps ook opnieuw installeren
Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 21:17
Als windows crashed dan moet je alsnog al je programma's opnieuw installeren.

Zorg dat je de data zelf op een andere partitie hebt staan.

[ Voor 29% gewijzigd door roches op 25-02-2023 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 01:43
twieker34 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:53:
Stel Windows crashed en ik heb Windows op C en de apps op D.
Dan kan ik C formatteren en alleen Windows opnieuw installeren.
Als het één partitie is, moet ik al die apps ook opnieuw installeren
Toch?
Nee, want het Windows Registry staat ook op C en daar staan zowat alle instellingen van de apps in.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
Dank jullie allen. Ik haal die D-partitie maar weg. Nu kan het nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
Ik heb die link naar adobe niet bekeken, maar uiteraard kan het wel gewoon met de MSI command line options:

https://www.adobe.com/dev...opDeployment/cmdline.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

twieker34 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:35:

Het is een SSD. Moet je een SSD nog defragmenteren?
Nee. Omdat een SSD een random access time van (vrijwel) nul heeft maakt het niet meer uit of de sectoren waarop een bestand wordt weggeschreven opeenvolgend zijn of niet. Ook maakt het niet meer uit of een sector aan het begin of het einde van een disk staat. Daardoor is defragmenteren nutteloos geworden. En omdat een SSD i.t.t. een HDD "slijt" wordt het afgeraden om te defragmenteren.

Overigens wordt die "slijtage" ook vaak overdreven. Voordat een normaal gebruikte SSD "kapot" is ben je waarschijnlijk decennia verder en heb je dat ding al vele malen door grotere en snellere SSD's vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:11:
Overigens wordt die "slijtage" ook vaak overdreven. Voordat een normaal gebruikte SSD "kapot" is ben je waarschijnlijk decennia verder en heb je dat ding al vele malen door grotere en snellere SSD's vervangen.
dat is niet helemaal waar en hang nogal af van wat voor ssd je gebruikt en de kwaliteit van je geheugenchips... defrags verschuiven data by design vaak meerdere keren, als jij zegt dat een ssd met gemak 10 jaar mee gaat dan zou een regelmatige defrag dat nogg wel ens met een factor 3 kunnen verkorten naar slechs 3,5 jaar das een flinke achteruitgang als je het mij vraagt.

moet je een schrijf dus defragmenteren
Nee. Omdat een SSD een random access time van (vrijwel) nul heeft maakt het niet meer uit of de sectoren waarop een bestand wordt weggeschreven opeenvolgend zijn of niet. Ook maakt het niet meer uit of een sector aan het begin of het einde van een disk staat. Daardoor is defragmenteren nutteloos geworden. En omdat een SSD i.t.t. een HDD "slijt" wordt het afgeraden om te defragmenteren.
even over die opmerking van of het uit maakt waar data staat. bij een harddisk is je opslagmedium rond, dat betekend feitelijk dat er aan de buitenrand veel meer materiaal dan in het midden. omdat een schijf werkt met RPM (rotaties per minuut) betekend dit ook dat hoe groter de schijf - hoe verderaf van het midden, hoe harder het materiaal voorbij vliegt... en dus ook hoe sneller je de data (bit voor bit) voor bij het oog kunt laten en kunt lezen.

voor harddisks was het dus altijd heel belangrijk om de meest gevraagde data aan de buitenrand te hebben, en dan liefst de grootste bestanden (sequentieel) als eerste zodat die het snelste ingelezen konden worden.

bij een ssd gaat in principe iedere bit even snel.. er is echter wel wat anders aan de hand, namelijk dat ssds vaak moeite hebben om te ontdekken of een bepaalde bit onderdeel is van een bestand of niet... om dergelijke problemen te verminderen is er dus wel een nieuw soort schijf-onderhoud bedacht dat je een beetje kunt zien als de spirituele opvolger van defrag namelijk trim. of ook wel disktrim genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

i-chat schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:44:
[...]
dat is niet helemaal waar en hang nogal af van wat voor ssd je gebruikt en de kwaliteit van je geheugenchips... defrags verschuiven data by design vaak meerdere keren, als jij zegt dat een ssd met gemak 10 jaar mee gaat dan zou een regelmatige defrag dat nogg wel ens met een factor 3 kunnen verkorten naar slechs 3,5 jaar das een flinke achteruitgang als je het mij vraagt.

moet je een schrijf dus defragmenteren
En dat is dus waarom je niet moet defragmenteren. Want het is nutteloos en er wordt heel veel data opnieuw geschreven. Maar mijn laatste opmerking ging daar niet over. Die was ingegeven door het feit dat sommige mensen zich ook zorgen maken over normaal gebruik van een SSD.

Ik geloof dat ik hier wel eens een topic zag van iemand die zijn pagefile op een HDD had gezet omdat hij dacht dat een pagefile op zijn SSD de levensduur enorm verkortte. En dat is natuurlijk onzin. Natuurlijk zal dat de levensduur in theorie verkorten maar daar ga je in de praktijk niets van merken omdat die SSD lang voor die tijd al afgedankt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:13

Speedmaster

Make my day...

Enige waar een D partitie goed voor is, is het opslaan van documenten, foto’s, installatiesoftware en je mailbestanden. Gaat Windows dan een keer plat dan zijn die gegevens behouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Speedmaster schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:12:
Enige waar een D partitie goed voor is, is het opslaan van documenten, foto’s, installatiesoftware en je mailbestanden. Gaat Windows dan een keer plat dan zijn die gegevens behouden
En gaat de SSD kapot dan ben je het alsnog allemaal kwijt. Maak liever een backup als die shit zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 21:04
Heeft Acrobat niet een knopje "geavanceerd" oid waar je installatie-opties kunt kiezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
duidelijk. Dank voor alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sylvia
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-05 13:37
twieker34 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:59:
Dank jullie allen. Ik haal die D-partitie maar weg. Nu kan het nog :)
Zou ik dus niet doen. Installeer alle apps op C: en de data op D: (dus, je foto’s documenten, downloads etc.). Crasht Windows dan een keer of wil je een fresh instal later dan doe je dat weer op C:, inclusief een fresh install van je apps. De data blijft dan gewoon behouden op D:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Sylvia schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Zou ik dus niet doen. Installeer alle apps op C: en de data op D: (dus, je foto’s documenten, downloads etc.). Crasht Windows dan een keer of wil je een fresh instal later dan doe je dat weer op C:, inclusief een fresh install van je apps. De data blijft dan gewoon behouden op D:
Ik zou helemaal geen meerdere partities maken op één fysieke schijf, effectief heb je dan ook minder ruimte, omdat je nooit van tevoren kan bepalen hoeveel je precies op C en D nodig hebt. Gewoon lekker een externe oplossing zoeken voor losse data, bijvoorbeeld een NAS met automatische backup in de cloud. Ben je in één keer klaar en mocht er dan iets gebeuren met je pc (brand of zo), dan heb je je data nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvia
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-05 13:37
Saekerhett schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:01:
[...]

Ik zou helemaal geen meerdere partities maken op één fysieke schijf, effectief heb je dan ook minder ruimte, omdat je nooit van tevoren kan bepalen hoeveel je precies op C en D nodig hebt. Gewoon lekker een externe oplossing zoeken voor losse data, bijvoorbeeld een NAS met automatische backup in de cloud. Ben je in één keer klaar en mocht er dan iets gebeuren met je pc (brand of zo), dan heb je je data nog.
Uiteraard maak je ook nog backups van je data....
Pagina: 1