Static noise vanuit MOBO ports die erger wordt bij GPU load

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
Hi allen;

Ik heb al jaren last van static noise via mijn speakers (KRK) als ik gebruik maak van mij GPU. Het probleem treedt op via zowel via mijn externe audio interface, als gebruikmakend van de Audio ports op de PC zelf.

Inmiddels wordt ik er langzaam gek van dus hoop dat er iemand hier tips heeft hoe ik er vanaf kan komen :)

Als ik gebruik maak van mijn Headset rechtstreeks op 3.5mm port dan heb ik er geen last van. Het volume op de speakers of van de audio interface heeft geen invloed op het gebrom, het is altijd even hard..

Om het verhaal nog gekker te maken, als ik het metaal van mijn USB kabel tegen het metaal van de backcover van port shield van de MOBO houdt, dan hoor ik het ook.

Het volledige metalen onderdeel van de back cover maakt een statisch geluid, maar het is ook aan de voorkant van mijn pc, bij de USB ports daar, het zit door mijn hele kast heen.. Mijn vermoeden is dat er ergens stroom lekt, maar hoe ik dit oplos, geen idee..

Ik heb meerdere GPU's gebruikt, bij allen heb ik er last van. (zowel AMD als Nvidia)
Ik maak gebruik van een externe geluidskaart via USB, inmiddels heb ik hier ook al een vervangend exemplaar van getest.
De speakers zijn met balanced kabels aangesloten op de externe audio interface.
De speakers zijn al een keer vervangen (KRK8 naar KRK5, wel zelfde soort actieve speaker)
Ik heb de PSU vervangen
Ik heb de computer op een andere stroom groep aangesloten dan de speakers.
De CPU is vervangen

Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is vervangen van moederboard of kast.

Herkent iemand dit probleem?

Het liefst los ik het op bij de bron, in de computer, maar als het echt niet lukt zal ik zoiets testen:
uitvoering: Behringer HD400

Zoals in deze video YouTube: Solving a GPU to Speaker Ground Loop

[ Voor 10% gewijzigd door Bert2000 op 26-02-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is het niet gewoon coil whine van je videokaart?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

is het probleem er ook op een geaard stopcontact?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
PD2JK schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:22:
Is het niet gewoon coil whine van je videokaart?
Nee, het komt overduidelijk uit de speakers, als ik de speakers uit zet is het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
bombadil schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:23:
is het probleem er ook op een geaard stopcontact?
Ja, alle stopcontacten in mijn woning zijn geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:11
zijn het niet de speakers zelf,dat is het eerste wat ik me afvraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
freaky35 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:26:
zijn het niet de speakers zelf,dat is het eerste wat ik me afvraag
Nee, ik heb de speakers op zowel mijn telefoon als mijn pioneer dj apparatuur getest. helaas.

Daarnaast heb ik ook de speakers al een keer gewisseld (van KRK 8 naar KRK5) was ik vergeten te melden.

[ Voor 16% gewijzigd door Bert2000 op 25-02-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb de line-in en mic gedempt?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Nee, het heeft ook niets te maken met de audio utgang van de computer, want als ik de USB connector tegen het stuk metaal houdt achterop de PC dan heb ik dezelfde brom, dus zonder aangesloten te zijn op een USB port, geeft de audio interface ook noise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Mijn vermoeden is dat de speakers (met ingebouwde AMP) niet goed om kunnen gaan met lekkende stroom vanuit de PC; en dat onversterkte speakers zoals mijn headphones daar geen last van hebben.

Zelfs als ik mijn headphones in de headphone port van de USB audio interface doe, is er geen statisch geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:53
Over USB en Audio Jack connecties kan inderdaad een kleine stroom gaan, die interferentie kan vertonen door activiteit van alles (CPU/GPU/etc.) wat op het moederbord zit, en als dit geamplificeerd wordt dan zou dat het statisch geluid kunnen veroorzaken.

Heb je een S/PDIF (TOSLINK) aansluiting op je moederbord (en op je externe audio interface)? Over deze interface gaat namelijk geen stroom en dan zou je dit kunnen uitsluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door PCBaas op 25-02-2023 19:58 ]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
PCBaas schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:53:
Over USB en Audio Jack connecties kan inderdaad een kleine stroom gaan, die interferentie kan vertonen door activiteit van alles (CPU/GPU/etc.) wat op het moederbord zit, en als dit geamplificeerd wordt dan zou dat het statisch geluid kunnen veroorzaken.

Heb je een S/PDIF (TOSLINK) aansluiting op je moederbord (en op je externe audio interface)? Over deze interface gaat namelijk geen stroom en dan zou je dit kunnen uitsluiten.
Helaas zit er geen optical ingang op mijn speakers. Ik heb zojuist een dehummer beseteld, ben benieuwd hoe goed die dingen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Heb je de stekker van je pc wel eens andersom in je stopcontact gehad? Dit heeft mij ooit gek genoeg geholpen met een soortgelijk probleem.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Ik heb het probleem uiteindelijk opgelost, helaas wel een device moeten kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA0fORqX386pnHGPlla6SasvCog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IXQEcDgSQTIN701yz0kWw4a.jpg?f=fotoalbum_large

Het rechter kastje is een ground loop isolator. Die tussen de output van de audio interface en de speakers staat.
Pagina: 1