Toon posts:

0% BTW op zonnepanelen - woning buiten NL?

Pagina: 1
Acties:

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 12:06

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Ik heb een vraagje over de voorwaarden van het 0% BTW-tarief voor zonnepanelen.
Ik heb ondertussen de website van de belastingdienst al een paar keer doorgelezen, maar eigenlijk geen duidelijke voorwaarde gevonden mbt de locatie van de woning.

Als ik in Nederland zonnepanelen koop, en ik plaats die op mijn woning, mag ik gebruik maken van de 0% btw regeling? Ook als mijn woning niet in Nederland staat?

Ik heb de voorwaarden op deze pagina eens allemaal bekeken, en ik zie eigenlijk niks wat dit zou uitsluiten.
Een belangrijke voorwaarde voor het 0%-tarief is dat de panelen worden geïnstalleerd en geleverd op of bij een woning.

Hieronder verstaan wij ook:

een garage of schuur bij een woning, een serre en een aan-of uitbouw
een tuin bij een woning
een vakantiewoning
een bedrijf aan huis, zolang de zonnepanelen ook privé worden gebruikt
een Vereniging van Eigenaren die zonnepanelen koopt voor op een appartementencomplex
Bent u leverancier of installateur? Dan moet u kunnen aantonen dat de zonnepanelen op of bij een woning zijn geïnstalleerd. Dit kan bijvoorbeeld met een screenshot van het adres in BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Wij kunnen bij een controle de administratie opvragen. Bewaar dit bewijs dus goed, samen met uw lopende administratie.
Ik kan uiteraard een Belgisch uitreksel van mijn adres overleggen, wat aangeeft dat op mijn adres inderdaad een woning staat.

Ik dacht dat ik niet in aanmerking zou komen, maar ik zie eigenlijk niets dit uitsluit. Looks to good to be true? Het zou voor de zelfplaatsers in Belgie wel zeer interessant zijn, omdat voor hen in Belgie nog altijd het 21% tarief geld.

(Als er binnen de EU verschillen zijn in btw tarieven, ga je ook niet aan de grens het verschil ofzo nog moeten betalen als je iets in een ander land hebt aangekocht, dus misschien mag het dan toch?)

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:41
Ik zou daar een belletje richting belastingdienst aan wagen, maar ik denk dat de leverancier je gewoon btw in rekening moet brengen als je de panelen in België laat leveren of een Belgisch factuuradres op geeft

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:44
Ik vroeg me net hetzelfde af en vond dezelfde informatie als de TS, niets vermeld specifiek dat het een adres in Nederland moet betreffen, je kan het hooguit extrapoleren uit de vermelding van het Nederlandse kadaster 'waar je kan nagaan wat de bestemming van het gebouw is'. Maar dat wordt eerder als een mogelijkheid gepresenteerd om zelf te controleren of je ev. voldoet aan de vereiste van een woongebouw, maar niet als de exclusieve manier waarop de belastingdienst haar oordeel velt.

Ook een goed punt dat je verschillen in BTW binnen de EU niet moet bijpassen aan de grens, al is dit wel een tikkeltje complexer aangezien hier de BTW conditioneel is van de toepassing, maw de BTW is 21% tenzij aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. Dat heb je in België ook met BTW voor renovaties, BTW is 21% tenzij je een woning ouder dan 10 jaar renoveert, dan is het 6%.

Punt van de TS blijft, er wordt nergens (voor zover ook ik kon vinden) specifiek vermeld dat het een adres in NL moet betreffen, en dus kan ook een adres in België aan alle gestelde voorwaarden voldoen. Je moet eigenlijk de echte wetgeving opzoeken, en als het daar niet in vermeld staat dat het in NL moet zijn dan heb je volgens mij wel een been om op te staan als je aan 0% besteld en achteraf vragen krijgt.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4600S + 3850Wp (22x Sunflower 175W)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als je als Nederlander op een Nederlands huisadres de 0% BTW PV-spullen laat afleveren, dan heb je toch aan de voorwaarden van de 0% regeling voldaan?

Wanneer je vervolgens die spullen in een aanhangwagen gooit en naar het buitenland rijdt en ze aldaar installeert. Tja... wie/hoe controleert dat?

Zou er echt ooit iemand van de BD/financiële recherche achteraan gaan of een levering bij een particulier daadwerkelijk op het dak geschroefd liggen van je woning in Nederland?
Misschien liggen ze nog wel gewoon in je schuurtje te wachten op installatie... O-)
eigenlijk
BTW: en als je ze weer doorverkoopt? Mag dat überhaupt eigenlijk?
M.a.w. is de expliciete voorwaarde dat de PV-spullen ook geïnstalleerd en gebruikt gaan worden? ;)

[Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 24-05-2023 10:59]

Mooie Plaatjes   

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 16:23
ehtweak schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:06:
Als je als Nederlander op een Nederlands huisadres de 0% BTW PV-spullen laat afleveren, dan heb je toch aan de voorwaarden van de 0% regeling voldaan?

Wanneer je vervolgens die spullen in een aanhangwagen gooit en naar het buitenland rijdt en ze aldaar installeert. Tja... wie/hoe controleert dat?

Zou er echt ooit iemand van de BD/financiële recherche achteraan gaan of een levering bij een particulier daadwerkelijk op het dak geschroefd liggen van je woning in Nederland?
Misschien liggen ze nog wel gewoon in je schuurtje te wachten op installatie... O-)
Dat is dus ook mijn idee.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:46
Goeie vraag dit. Het staat inmiddels onder de vrijstellingen. Zie 10.
Dat betekent dat de leverancier het terug kan vragen.
https://wetten.overheid.n...z=2023-01-01&g=2023-01-01

Maar moet de leverancier in dit geval niet de belgische tarieven volgen?
https://taxation-customs.ec.europa.eu/where-tax_en

In ieder geval ligt het risico volledig bij de leverancier, dus als die er in mee gaan zal het goed komen denk ik.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee