Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Samen met een collega run ik een Salesforce community group voor architecten en eens per één à twee maanden organiseren we dan meetups waarbij één of twee mensen presenteren over Salesforce-architectuuronderwerpen met dan een publiek van zo'n 20-50 man.

Nu willen we die meetups graag opnemen, wat we ook iedere keer gedaan hebben, maar we zijn nog zoekende naar een goede setup. Online meetups opnemen is geen probleem. Heb zelf een Røde NT-USB mic en Logitech HD Pro C910 webcam en meetup zowel hosten als opnemen werkt dan prima met Zoom. Achteraf klein beetje knippen met LosslessCut en dan ben je er wel.

Stuk uitdagender zijn de on-site meetups, bij gebrek aan beter hebben we die ook maar paar keer opgenomen met Zoom, waarbij één laptop de screenshare met slides, camera en lavalier mics voor presentatoren had en een tweede laptop opname deed en de mic voor publiek had. Bij één meetup hadden we ook nog een Canon 600D op statief als webcam gebruikt met EOS Webcam Utility, maar dat werkte ook niet lekker, want bleef niet permanent aan. Eens in zoveel tijd klapte spiegel weer op.

Hoe dan ook werkt die setup met Zoom niet erg lekker merkten we:
  • hoge compressie, lage bitrate
  • heel weinig keyframes, irritant met bewerken
  • geen aparte audio streams > echo
  • geen video van publiek
  • video van presentator erg klein

De opname-apparatuur en -software die we met z'n tweeën hebben:
Liefst zou ik qua video zoiets hebben als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/G97hOvm8wO9SkZIkgnenc720.jpg

Nu staat een nieuwe fotocamera sowieso al op verlanglijstje (dat staat verder los hiervan), zit te denken aan een Sony A7 IV Body Zwart en die gaat er waarschijnlijk ook wel komen, dit jaar of volgend jaar. Dus dan hebben we op den duur in ieder geval 2 cams. Maar opnemen zal dan wel in webcam modus moeten verwacht ik met iets van opnamesoftware, want naar mijn weten hebben fotocamera's altijd opnamelimiet van 29:59 voor video, terwijl die meetups wel 2,5 uur duren.

Meerdere laptops voor het opnemen is ook geen probleem, maar het gaat vooral om de software en de workflow. Dat zal hoe dan ook wel beetje behelpen zijn, want we krijgen daar geen sponsorship voor, dus moeten we zelf privé aanschaffen. Mag wel wat kosten, maar budget houdt bij in totaal zo'n €350 eenmalig en misschien nog wat jaarlijkse maintenance fees voor updates wel een keer op.

Wat zouden jullie dan aanraden als software voor opnemen en voor bewerken? Zou Camtasia hier een goede tool voor zijn?

Als ik kijk naar onderstaande video lijkt die wel makkelijk te kunnen doen wat ik zoek qua bewerkmogelijkheden en daarnaast ook camera en screen share als aparte tracks op te nemen.

Dan zou het alleen nog de vraag zijn welke tool handigst is voor tweede camera en tweede microfoon voor publiek op te nemen vanaf tweede laptop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Al één en ander kunnen oplossen / verbeteren door optimaliseren van Zoom settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/KNQpMZyGJnT25KN6vSgKvMGi.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5nH1sqqmi6aiNgS5bYbbqxbx.png

Daarnaast gisteren voor het eerst de gratis versie van DaVinci Resolve 18 uitgeprobeerd. Was een beetje zoeken naar bepaalde instellingen, maar gelukkig is het een vrij populaire tool, dus is alles met beetje zoeken vrij snel te vinden.

Resultaat is echt veel beter dan met LosslessCut, enige nadeel is de rendertijd. Met LosslessCut is je video in een minuut klaar, maar met DaVinci Resolve ging het voor een 4K video in ongeveer 65% van de duur van de video.

Wat wel fijn is dat je ook custom project resolutions hebt. Je kan met de gratis versie elke resolutie t/m 3840 horizontaal en 2160 verticaal instellen.

Grootste openstaande vraagstuk is eigenlijk de software voor het opnemen, liefst waarbij slides en camera aparte videotracks zijn, zoals met Camtasia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 20:32

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

OBS al geprobeerd? https://obsproject.com/

Je kan verschillende bronnen in een 'scene' gebruiken binnen OBS en die ook verdelen over je 'scherm' (output voor opname).

Je kan de slides als 'screenshare' importeren of ze als losse plaatjes (image slideshow) importeren. Je kan camera input van laptop als bron nemen. Dan kun je scherm indelen zoals je gekleurde plaatje.

Je kan verschillende 'scenes' maken, bijvoorbeeld een scene met slides en camera naast elkaar en een scene met alleen de slides fullscreen. Met sneltoets op je toetsenbord kun je tussen de 2 wisselen.

--

Voor de EOS zou je eventueel https://magiclantern.fm/ firmware kunnen gebruiken.
Daarmee kun je alles op het scherm verbergen in de video feed (doet de webcam utility zelf ook al tegenwoordig volgens mij) en auto power off uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ga ik naar kijken @kaassouffle, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor An
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-03-2023
Kid Jansen schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:48:
Samen met een collega run ik een Salesforce community group voor architecten en eens per één à twee maanden organiseren we dan meetups waarbij één of twee mensen presenteren over Salesforce-architectuuronderwerpen met dan een publiek van zo'n 20-50 man.
De vraag was me niet direct duidelijk... in de titel staat opnemen dus dan zal dat wel het probleem zijn. Wat ontbreekt is wat je daarna met de opname wil doen. Live uitzenden, promotie of als educatieve video of gewoon omdat het kan.

Later in het bericht gaat het over kwaliteit en workflow. Verwarrend, en ik denk dat je voor elk probleem een eigen oplossing moet zoeken. Een dure camera gaat een probleem met de workflow niet oplossen (een goedkope ook niet, maar het kan wel betere beelden opleveren).

Ik zou beginnen met de workflow, oftewel wil je op locatie opnemen of is achteraf edit mogelijk? Switchen naar een betere camera is relatief makkelijk maar dat zou ik uitstellen, zo'n A7 heeft voordelen maar ook weer een leercurve dus het mag ook een instapmodel zijn. Zijn er echt niet meer of betere webcams of fotocamera's of telefoons beschikbaar?

Met OBS kan de workflow inderdaad een beetje gestroomlijnd worden. Je kan dan meerdere videobronnen live samenvoegen zoals in je schema, of routeren. Tekst toevoegen enz. Tijdens het event het eindresultaat opnemen is mogelijk, bijvoorbeeld met screencapture van Windows (Win+G). Daar heb je niet noodzakelijk een 2e laptop voor nodig, mits die ene laptop voldoende krachtig is. Een hdmi capture kaart levert net wat beter resultaat op. Of een losse recorder.

Echter met 1 event per maand ben je niet veel tijd kwijt, zelfs als je achteraf video's en geluid aan elkaar moet plakken. Daarvoor is davinci beter geschikt. Bij meerdere meetups in een week zul je daar iemand met ervaring voor kunnen aannemen.

Opnemen kan natuurlijk in de camera, de tijdslimiet is niet meer zo'n punt. En dat is dan meer een kwestie van oververhitting, accu-duur en opslagruimte. Kleine/video camera's doen het vaak juist beter, maar de grenzen tussen foto en video zijn aan het vervagen, technisch gezien... Of je het dan via hdmi of usbwebcam naar je laptop brengt, is vooral afhankelijk van je laptop.

Je kan de gewenste resoluties nog bijstellen, maar stel dat je het eindresultaat van een spreker inderdaad op 832x468 wil vertonen, heeft het niet veel zin om een A7 aan te schaffen. Wordt het gewoon een talking head en is er voldoende licht? Een logitech is dan voldoende.

Maar hier komt dus weer de vraag naar voren: wat wil je er mee doen, archiveren, presenteren, of is er iemand die er iets creatiefs van wil maken. Maar "less is more" imho.

Er zijn inmiddels cloudoplossingen maar ik weet niet of dat voor jullie toepassing geschikt is.
https://creatorscloud.sony.net/en-us/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Cor An schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:48:
Wat ontbreekt is wat je daarna met de opname wil doen. Live uitzenden, promotie of als educatieve video of gewoon omdat het kan.
Achteraf op YouTube plaatsen als educatieve video. We doen geen live streams. Als we online publiek hebben hosten we de meetup gewoon met Zoom.
Later in het bericht gaat het over kwaliteit en workflow. Verwarrend, en ik denk dat je voor elk probleem een eigen oplossing moet zoeken.
Het gaat ook vooral over de workflow.
oftewel wil je op locatie opnemen of is achteraf edit mogelijk?
Die twee sluiten elkaar niet uit: we nemen op locatie op, maar doen de edit achteraf.
Switchen naar een betere camera is relatief makkelijk maar dat zou ik uitstellen
Die A7 staat hier grotendeels los van. Is meer dat ik toch al van plan was die te gaan kopen, vooral voor fotografie, en die kan ik dan ook hiervoor gaan gebruiken.
Met OBS kan de workflow inderdaad een beetje gestroomlijnd worden. Je kan dan meerdere videobronnen live samenvoegen zoals in je schema, of routeren. Tekst toevoegen enz. Tijdens het event het eindresultaat opnemen is mogelijk, bijvoorbeeld met screencapture van Windows (Win+G). Daar heb je niet noodzakelijk een 2e laptop voor nodig, mits die ene laptop voldoende krachtig is. Een hdmi capture kaart levert net wat beter resultaat op. Of een losse recorder.
Daar moet ik nog mee gaan spelen dus. Capture card wordt denk ik wel interessant als ik die A7 ook heb. Laptop is redelijk sterk: HP ZBook Fury 15 G7 Mobile Workstation met een i7 10850H hexacore, 32 GB RAM en een Nvidia Quadro T1000.

Tweede laptop was vooral voor als we het met Zoom deden, ofwel vanwege gebrek aan beter, ofwel omdat we (ook) online publiek hebben. Je kan per persoon in de meeting namelijk maar één camerafeed hebben.
Echter met 1 event per maand ben je niet veel tijd kwijt, zelfs als je achteraf video's en geluid aan elkaar moet plakken. Daarvoor is davinci beter geschikt. Bij meerdere meetups in een week zul je daar iemand met ervaring voor kunnen aannemen.
Zal rond de één per maand zijn. Iemand aannemen is sowieso geen optie, want zoals gezegd hebben we eigenlijk geen budget (sponsorship is alleen voor locatie, eten, drinken en vergoeding voor externe sprekers), dus apparatuur moeten we privé aanschaffen. Dit is allemaal vrijwilligerswerk.
Opnemen kan natuurlijk in de camera, de tijdslimiet is niet meer zo'n punt. En dat is dan meer een kwestie van oververhitting, accu-duur en opslagruimte. Kleine/video camera's doen het vaak juist beter, maar de grenzen tussen foto en video zijn aan het vervagen, technisch gezien... Of je het dan via hdmi of usbwebcam naar je laptop brengt, is vooral afhankelijk van je laptop.
Is het niet meer zo dan dat fotocamera's een harde limiet hebben van 29:59 minuten? Dat was namelijk wel jarenlang zo met de meeste camera's. Had er mee te maken dat camera's die videos van een half uur of langer op kunnen nemen worden gezien als videocamera's en daar gelden blijkbaar extra belastingen voor.
Je kan de gewenste resoluties nog bijstellen, maar stel dat je het eindresultaat van een spreker inderdaad op 832x468 wil vertonen, heeft het niet veel zin om een A7 aan te schaffen. Wordt het gewoon een talking head en is er voldoende licht? Een logitech is dan voldoende.
Zoals gezegd staat die A7 hier los van, die komt er hoe dan ook al om andere redenen.
Pagina: 1