Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-11 17:38
Momenteel heb ik een flexibele 19mm buis naar zolder liggen (3 x 2,5 mm2) en een vaste kabel (3 x 4mm2). Op de draden door de flexibele buis zit een omvormer voor de zonnepanelen aangesloten, afgezekerd op een 16A 300mh aardlekautomaat. De buis loopt van de meterkast recht naar boven en komt precies uit bij de omvormer die rechtstreeks naast de CV ketel hangt.

Nu willen we straks van het gas af en hebben we geen ruimte voor een normale boiler. Gezien we 3 fasestroom hebben gekregen is het plan dus om een doorstroomboiler te plaatsen van 10KW op de plek van de CV. Daarnaast verwarmen via een warmtepomp die straks op de vaste kabel (3 x 4mm2) aangesloten kan worden.

Nu is mijn idee om door de flexibele buis 5 kabels te gaan trekken en zo een krachtgroep te creëren. Echter: in de meterkast heb ik geen plek meer voor een krachtgroep.

Ik dacht dus aan deze 2 opties:

- De draden voor de krachtgroep (5 x 2,5mm2) direct op de hoofdschakelaar aansluiten van de groepenkast beneden en boven een kleine groepenkast plaatsen met een aardlekautomaat (3 fase) voor de doorstroomboiler en de aardlekautomaat (1 fase) van 300mA verplaatsen van de groepenkast beneden naar de groepenkast boven en hierop de omvormer aansluiten. Er zijn dan geen aftakkingen tussen de groepenkast op zolder en de groepenkast van de hoofdaansluiting beneden, dus dit lijkt me veilig en toegestaan. Maar de kabels in de buis naar de zolder zitten dan niet achter een aardlek. Mag dit volgens de NEN1010 en is het wenselijk om draden zonder aardlekbeveiliging, niet afgezekerd op 16A door de muur te laten gaan? Mijn gedachte was: je zult er maar ooit per ongeluk in boren.

- Als bovenstaande niet mag of toegestaan is kan ik de draden voor de krachtgroep nog wel aansluiten op een 3 fase aardlekschakelaar in de groepenkast beneden. Die heb ik namelijk al voor een kookplaat. Maar dan moet ik de omvormer op de vaste kabel aansluiten die naar zolder loopt omdat die anders uit gaat vallen op een 30 mA aardlekschakelaar. Wat weer betekend dat ik die vaste kabel niet voor de warmtepomp kan gebruiken zonder daar weer een PV verdeler tussen te zetten.

Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop... :)

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:13

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat is je ervaring/wens van een doorstroom oiler? Met 10kW is douchen niet bepaald een genot. Zou je voor SWW niet een warmtepomp boiler kunnen plaatsen? Met 120L vat best behapbaar en een stuk zuiniger.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:22
Er moet sowieso een kracht installatieautomaat in de groepenkast beneden. Een kabel uit de meterkast mag nooit zonder afzekering door het huis heen. Je kan een uitbreidingskastje ernaast plaatsen als er geen plek is.

Een aardlek voor die kabel is alleen verplicht als de aardweerstand te hoog is (moet gemeten worden).

Jouw idee voor een groepenkastje op zolder is een op maat gemaakte pv-verdeler. Kan prima, maar er moet wel een automaat in de hoofdgroepenkast.

Aardlek moet van klein naar groot. Een 30mA gaat eerder uit dan 300mA (bij dezelfde waarde aardlek selectieve versie voor vertraging)

Opmerking voor die doorstromer. Die maakt mogelijk te weinig warm water voor de douche. Plus zeer prijzig energieverbruik. Warmtepomp boiler is beter.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-11 17:38
Duidelijk verhaal. Er moet dan maar plek gemaakt worden voor een extra automaat door de kookgroep en aardlek te vervangen door een aardlekautomaat.

Wat betreft de warmtepomp boiler. Het probleem is de ruimte. Die hebben we niet voor eentje met een behoorlijk liter vat rond de 150-200L. De CV zit in een kast van schuine want, 157 hoog maximaal met een diepte van 56 CM. Niet bepaald ruimte voor een boiler vat.

Kunnen die warmtepomp boilers daarnaast ook aangesloten worden door een normale loodgieter of heb je daar een speciale installateur voor nodig?

[ Voor 14% gewijzigd door harrr op 25-02-2023 18:29 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh