Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warwick
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ook wij willen zonnepanelen op ons platte dak
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3NTQ0NlrbLPnAal766fu6GkdEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8XAecS2eOv9UWdDx0Hb4wPVr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GROjjPnGfOALUsuIi_OVGjqnjIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YoyEGtKZBxQCrIYgxkGfstqU.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak 10 bij 5,40.
Vanuit de voorkant gezien is er:
- Rechts aan de voorkant een afvoer
- Links voor het midden een dakkoepel met daar achter 2 keer een afvoer
- Midden achter een afvoer

In de toekmst willen we airco's nemen (ook om mee te verwarmen). Ik verwacht dat de units op het dak komen (van voor gezien aan de rechterkant zodat ze geen schaduw geven op de panelen).
Schaduw
Geen schaduw, behalve van de afvoers die aanwezig zijn op het dak.
Jaarverbruik
We wonen hier nog geen jaar, dus niet goed inzicht in het verbruik.
Het is een jaren 20 huis, we wonen er nu met 2 personen. Zijn van plan deel van het huis in de toekomst met een airco te verwarmen. Voor nu zijn we uit gegaan van 2800.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25 volgens de brief van de netbeheerder
Budget en doel
Prijs-kwaliteit verhouding moet gewoon goed zijn (€ per Wp). Wil een installatie die goed presteert en er een tijd kan liggen.

Doel is vooral om zoveel mogelijk van het verbruik zelf op te kunnen wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Niet van plan het zelf te gaan doen. Dus een installateur.
Bijhouden van data
Ik vind het leuk om te zien wat de opbrengst is. En hoe de panelen het doen.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
Panelen: 10 x Q-Cells G11 400W
Omvormer: Goodwe 3600D-NS
prijs per Wp: 1.39
Investering : 5546
Verwachte opbrengst 1e jaar: 2825
Leg plan: zuidWest (alle panelen zelfde kant)

Offerte 2
Omvormer: SolarEdge SE3680H - 1-fase -HD-Wave
Optimizer: SolarEdge S440
prijs per Wp: 1,60
Investering : 6395
Verwachte opbrengst 1e jaar: 3308

Offerte 3
Omvormer: SolarEdge SE3680H - 1-fase -HD-Wave
Optimizer: SolarEdge S440
prijs per Wp: 1,60
Investering : 6395
Verwachte opbrengst 1e jaar: 3091
Leg plan: oost / west

offerte 4
Panelen: 9 x Jinko Tiger Neo N-Type 420WP
Omvormer: Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
prijs per Wp: 2.03
Investering : 7694

offerte 5
Panelen: 7 Jinko 415 FB
Omvormer: Enphase IQ7 PLUS micro-omvormer
prijs per Wp: 2.29
Investering : 6670
Verwachte opbrengst 1e jaar: 2860

offerte 6
Panelen: 12 DMEC 400
Omvormer: Zonneplan One omvormer
prijs per Wp: 1.53
Investering : 7375
Verwachte opbrengst 1e jaar: 4135
Leg plan: oost / west
Regio
Zuid holland

Ik heb nog een aantal vragen:
1. Ik zie weinig voordelen van de micro-omvormer op ons platte dak met weinig schaduw, mis ik iets?
2. De leverancier van de offerte met micro-omvormer gaf aan dat dit systeem minder snel afslaat als er teveel energie geleverd wordt aan het net, is dat waar?
3. Hoe kan het dat het SolarEdge systeem met dezelfde panelen een hogere verwachte opbrengst heeft dan het systeem met de Goodwe omvormer?
4. Ik twijfel over een oost west opstelling. Het valt mij op dat veel leveranciers standaard een zuid opstelling aanbieden. Als ik er naar vraag dan krijg ik geen goede argumenten voor de eene of de andere optie.
5. De meterkast is erg ondiep (14 cm). De huidige electra meter is 7 cm diep. Ik heb online weinig kunnen vinden over slimme meters. Is er een slimme meter die in mijn meterkast past?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:52
Ik heb het idee dat geen van de installateurs het dak vol gaat leggen?
Hebben ze de installatie op 2800kWh berekend?

Oost west doe je dat je omdat je zonder tussenruimte meer heb leggen, maar je levert iets in per paneel.

Dus oost west bij gelijke aantallen: nee.
Eerst dak vol: dan luxe omvormer systemen voor het laatste restje opbrengst

Dus vooralsnog: geen van deze opties ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:49
Ga op zoek naar een installateur (van offerte 1 bijvoorbeeld) die 18 panelen (9x2) oost/west (10 naar west en 8 naar oost) op stringomvormer met 2MPPT wil leggen. Moet kunnen bij een dak van 10x5 en rekening houdend met de obstakels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die verschillen tussen 2800kWh tot 3300kWh met 4000Wp op ZW slaan nergens op. Die 2800kWH is vast met een of andere opbrengstgarantie. Dan geven ze lagere getallen.

1. Ik zie weinig voordelen van de micro-omvormer op ons platte dak met weinig schaduw, mis ik iets?
Nee, is onzin in deze situatie. Gewooon 1 string als ze allemaal dezelfde kant op liggen of 2 strings als je voor OW gaat

2. De leverancier van de offerte met micro-omvormer gaf aan dat dit systeem minder snel afslaat als er teveel energie geleverd wordt aan het net, is dat waar?
mjah, edge case, niet perse waar. Kan zijn dat er dan 1 micro uit gaat en de spanning zakt en de andere door gaan. Je hebt ook stringomvormers die terugschakelen. Maar ik zou het niet als doorslaggevend zien. Verre van

3. Hoe kan het dat het SolarEdge systeem met dezelfde panelen een hogere verwachte opbrengst heeft dan het systeem met de Goodwe omvormer?

Is onzin. Die installateur met 2800 is gewoon veel te conservatief. Je kan op pvcalc zelf simuleren hoeveel 4000kWp op 10 of 13 graden op ZW gericht oplevert in een jaar. Dat zullen ze allemaal doen, give or take een procent of 1-2

Verwachte opbrengst is meestal een beetje vingerzuigen. Opstelling, aantal panelen (meer Wp is beter) is alles.

4. Ik twijfel over een oost west opstelling. Het valt mij op dat veel leveranciers standaard een zuid opstelling aanbieden. Als ik er naar vraag dan krijg ik geen goede argumenten voor de eene of de andere optie.

Zuid levert meer op per paneel. Zeker in de winter scheelt dat behoorlijk (zie link). De enige reden om OW te nemen is om je dak helemaal vol te tetrissen met panelen. Met OW kunnen de panelen kop-staart liggen (wat sowieso een aanrader is, maar geen enkele aanbieder lijkt te doen) alles op zuid moet er 50-75cm tussen de panelen ivm schaduw van elkaar.

OW voor "betere spreiding op een plat dak" is een valse mythe, zie JvS in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

5. De meterkast is erg ondiep (14 cm). De huidige electra meter is 7 cm diep. Ik heb online weinig kunnen vinden over slimme meters. Is er een slimme meter die in mijn meterkast past?

geen idee :P. Lijkt me wel. Meer een voor je netbeheerder, je koopt en kiest ze niet echt

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De multi-split van de toekomstige airco installatie (mocht je 1 multi-split doen), zou mooi in het nisje en achter het voorgeveltje/muurtje kunnen aan de voorkant van woning. Mocht je de installatie voornamelijk binnendoor laten lopen, dan is die plek misschien weer niet zo handig.

Hierdoor zou je daar iets minder rekening mee hoeven te houden in de breedte van de woning met het legplan van de zonnepanelen.

Je zou ook de zonnepanelen als /\ kunnen laten plaatsen. Op die manier zou je er denk ik wel eens 17 in totaal kwijt kunnen, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Kortom, ik zou er haast voor kiezen om de airco en zonnepanelen installatie in 1 keer te laten doen door 1 installatiebedrijf met 1 installatieplan, de multi-split heeft namelijk ook 1 elektra groep nodig gezien de grootte van de woning. En de zonnepanelen misschien wel 2 als je het gelijk goed wil aanpakken.

Tegenwoordig genoeg subsidies en lage renteleningen voor omdat te kunnen doen. ;) (zonder in je beurs te kijken).

Nog even wetgeving/overheid dingetje, mocht de salderlingsregeling aflopen en je kunt je zonopbrengst in de zomer niet meer middelen met die in de winter... dat dan airco-installatie weleens minder interessant kan zijn.

Genoeg stof om over na te denken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 25-02-2023 19:56 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Ik krijg er 15 panelen van 1.85 x 1.03 m op.
6 op Oost
7 op West
en 2 op Zuid.

Met 3 richtingen ga je dan wel naar micro-omvormers of Solaredge toe, en anders laat je zuid weg.
13 panelen is ook mooi.

https://www.dropbox.com/s...zroo/Warwick001.jpg?raw=1

[ Voor 3% gewijzigd door FD2 op 25-02-2023 20:47 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
1. Nee, je mist niks.
2. Nee, dat maakt niks, of afgerond niks, uit.
3. Vul hier de ligging, hoek en aantal Wp in, ook als je meerdere oriëntaties wilt simuleren, en dan heb je iets wat je kunt vergelijken: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
De uitkomsten van verschillende software met verschillende inputs gebruikt voor offertes kun je beschouwen als de output van een random number generator.
4. Een extra reden om voor oost-west te kiezen, afgezien dat er dan meer panelen zouden moeten passen zoals al benoemd, is dat je een betere verdeling over de dag krijgt als saldering afgeschaft wordt. Dat kan dan wellicht lonen.
5. Dat moet je echt met je netbeheerder overleggen. Je kast voldoet in ieder geval niet aan de nu geldende voorschriften: https://www.electraenzo.nl/nen-normen-en-de-groepenkast/ (min. 35 cm diep). Nu kijkt niet elke medewerker even nauw op die regels, maar ja, het moet natuurlijk wel passen.
Je zou ze eens onschuldig kunnen vragen welk type ze gewoonlijk installeren "zodat je bij revisie groepenkast rekening kunt houden met de benodigde ruimte", dan kun je een inschatting maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 25-02-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Nog een reden voor oost-west is dat, mits netjes met zijkapjes zoals dat hoort, de wind er zo min mogelijk vat op heeft.

Kan ook bij andere oriëntaties hoor, maar het is best hoog en rondom deels vrij, daar kan de wind soms rare dingen doen. Een goede installateur zal hier rekening mee houden en wat uit de rand willen blijven en mogelijk is meer ballast nodig dan op, zeg, een schuurdak.

Nog iets: weet je zeker dat je dak de ballast gaat houden? Jaren '20, houten constructie? 10x5m is best een stuk dus bij twijfel, regel een constructieberekening gegeven het extra gewicht - ca. 25 kg/paneel + ballast, die afhangt van de opstelling - dit moet je installateur kunnen vertellen. Het totaal kan in gewicht op een plat dak behoorlijk aantikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:25
Hoe oud is je dakbedekking? wellicht ook eerst vervangen, want als je wacht tot die gaat lekken moeten alle panelen er ook weer af.
En idd dakbelasting doorrekenen. Op mijn platte dak heb ik o.a. het al aanwezige dakgrind als ballast gebruikt in grindslurfen. Dat scheelde heel veel tegels sjouwen en mijn dak wordt alleen maar extra belast met het gewicht van de panelen en het frame.
Pagina: 1