PC upgrade - GPU (en meer?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchlbsch
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-08 14:28
Beste Tweakers,

Al een tijdje zit ik met de gedachte mijn PC te upgraden. Veel zaken draaien nog wel prima, maar bij nieuwe games en soms ook bij fotobewerking hapert de software nog wel eens. Mijn systeem is inmiddels een goede 6 jaar oud. Volgens mij is mijn GPU de bottleneck, helaas is dat ook het duurste item om te vervangen, dus vandaar dat ik daar als relatieve leek even advies bij zoek.

Mijn huidige systeem:
Kast: Fractal Design Define S
CPU: Intel Core i7-6700 - Boxed
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
Geheugen: 16GB
Moederbord: Gigabyte GA-B150-HD3P
Voeding: BitFenix Whisper BWG450M
1 SSD kaart en 1 HDD

Ik heb nu 2 schermen, waarvan ik wil dat er uiteindelijk 2x een LG 27GL850 UltraGear op kan.
(weet niet of dit relevante info is, maar voor de volledigheid)

Hieronder 'n foto van mijn stoffige kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ-9kuusrR2iSzguP3nAVLDphiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMewRetnW79L7GvXLErEwdUB.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel speel ik: Hogwarts (dat hapert best flink), Path of Exile (hapert bij grote mob-groepen), Rocket League (geen problemen). Verder heb ik The Witcher 3 gespeeld en wil ik graag de wat nieuwere Assassin's Creeds nog gaan spelen.
Qua software wil ik Lightroom, Indesign, Illustrator en Photoshop vloeiend kunnen gebruiken, minimaal 2 tegelijk open.

Zelf neig ik naar onderstaande upgrade:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 2.0, LHR)€ 585,05€ 585,05
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 112,45€ 112,45
Totaal€ 697,50

Mijn belangrijkste vragen:
- Tot 600,- aan de GPU, is dit inderdaad de meest prestatierijke kaart?
- Klopt het dat ik mijn voeding ook moet upgraden en is dit voldoende?
- Passen deze voeding en GPU goed op mijn moederbord (GPU is PCI-e 4,0 terwijl slots moederbord 3.0 zijn)
- Is de kast groot genoeg?
- Ga ik na deze upgrade snel een andere bottleneck ervaren (aka is dit een overkill voor mijn huidige systeem?)
- Ik neem aan dat het een kwestie van oude kaart/voeding eruit klikken en nieuwe erin? Of kan ik nog iets fout doen?

Hopelijk ben ik volledig geweest, maar laat me vooral weten als ik meer info dien te delen :)

Beste antwoord (via mchlbsch op 27-02-2023 11:24)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:29
GPU mag juist op 100% zijn dat is prima dan word die ideaal gebruikt,echter de cpu die uitschiet naar 100%veroorzaakt vaak dan dus stutter.

GPU zal vooral lagere fps veroorzaken in dit geval.

Echter ga je de gpu vervangen, dan heb je nog meer een cpu bottleneck
Dus je valt dan van de ene bottleneck in de ander

Eerlijk gezegd als ik dit zie dan zou ik indien mogelijk voor een geheel ander systeem gaan en het oude verkopen.

Wat jezelf dus ook al aangeeft :)

[ Voor 61% gewijzigd door freaky35 op 25-02-2023 17:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Al die games die je opnoemt zijn ook erg cpu afhankelijk en gpu.

Kijk maar eens eerst naar het cpu gebruik ingame,zit daarvan 1 of meerdere cores continu op de 100% of er dicht tegen aan dan heb je al een probleem te pakken.

Ik zou dus eerst kijken wat de bottleneck precies ik,ik gok dat zowel de gpu als cpu aardig op de max loopt.
Gezien de gpu ook niet goed is voor gamen op deze resolutie.

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 25-02-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchlbsch
freaky35 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:44:
Al die games die je opnoemt zijn ook erg cpu afhankelijk en gpu.

Kijk maar eens eerst naar het cpu gebruik ingame,zit daarvan 1 of meerdere cores continu op de 100% of er dicht tegen aan dan heb je al een probleem te pakken.

Ik zou dus eerst kijken wat de bottleneck precies ik,ik gok dat zowel de gpu als cpu aardig op de max loopt.
Gezien de gpu ook niet goed is voor gamen op deze resolutie.
Goede tip! Ik heb met de task manager (of is dit niet representatief?) even tijdens de spellen gekeken wat er gebeurt. Bij Hogwarts (het hapert gelukkig minder, ik heb denk ik mijn pc te lang aan laten staan gisteren):
- PCU: 50-60%
- Geheugen 80-85%
- GPU 15-20% (dit vond ik zelf erg interessant)

Het spel lijkt vooral wat last te hebben van ghosting en met recommended settings zet ie alles op 'low'. Als ik het handmatig hoger zit blijven de prestaties gek genoeg vergelijkbaar. Lijkt alsof er een soort ingebouwde cap zit (of de graphics zijn niet per se hoger?). Het ghosting deel is licht hinderlijk maar niet onspeelbaar.

Bij Path of Exile:
- PCU 35-40% (met af en toe uitschieters naar 75 tot zelfs 100%)
- Geheugen 65%
- GPU continu op 100% (duidelijke bottleneck!)

Nu vind ik het op zich geen ramp om ook de CPU te vervangen, maar dan wordt wel een beetje de vraag: ga ik dan niet als domino-effect m'n hele systeem vervangen? Want dan kan ik beter mijn huidige systeem, op mijn schijven na, verkopen en een nieuwe pc aanschaffen vermoed ik.

Ik wil wel graag een toekomstbestendig systeem hebben, dus als alles vervangen de wijze is, dan is dat prima, maar als het eerst met onderdelen kan, heeft dat mijn voorkeur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
GPU mag juist op 100% zijn dat is prima dan word die ideaal gebruikt,echter de cpu die uitschiet naar 100%veroorzaakt vaak dan dus stutter.

GPU zal vooral lagere fps veroorzaken in dit geval.

Echter ga je de gpu vervangen, dan heb je nog meer een cpu bottleneck
Dus je valt dan van de ene bottleneck in de ander

Eerlijk gezegd als ik dit zie dan zou ik indien mogelijk voor een geheel ander systeem gaan en het oude verkopen.

Wat jezelf dus ook al aangeeft :)

[ Voor 61% gewijzigd door freaky35 op 25-02-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchlbsch
De uitschieters zijn gelukkig maar heel af en toe. Wat ik gek vind is dat de standaard setting van Hogwarts laag worden gezet, maar vervolgens de hardware niet volle bak lijkt te gaan (behalve geheugen). Qua ghosting - is dit het resultaat van wat jij aangeeft: lage fps? - zou de GPU hier dus meer aan het werk moeten dan de 17% die het nu doet...

Waarop baseer je dan wat je dient te upgraden? De meeste benchmarks geven aan de GPU.

Ik zal ondertussen wat apart zetten voor een mogelijke volledige upgrade ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Heb je bij de cpu wel gekeken naar het per core gebruik van de cpu?

Het algehele cpu gebruik kan bv maar 40% zijn,maar dan alsnog dat 1 core bv de 100% aantikt wat dus ook het lage gpu verbruik verklaard.

Je algehele systeem is te laag om die game echt goed te kunnen spelen op 1440p dan(mijn mening)
Zeker omdat de game nogal slecht geoptimaliseerd

[ Voor 63% gewijzigd door freaky35 op 25-02-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Systeem is bijna 8 jaar oud en een i7-6700 is relatief traag. Een iets snellere videokaart kan maar verder dan een 1660 Super zou ik niet adviseren. RTX 3070 al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchlbsch
freaky35 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:54:
Heb je bij de cpu wel gekeken naar het per core gebruik van de cpu?

Het algehele cpu gebruik kan bv maar 40% zijn,maar dan alsnog dat 1 core bv de 100% aantikt wat dus ook het lage gpu verbruik verklaard.

Je algehele systeem is te laag om die game echt goed te kunnen spelen op 1440p dan(mijn mening)
Zeker omdat de game nogal slecht geoptimaliseerd
Ik heb geprobeerd met deze screenshots het inzichtelijk te maken. Interessant vind ik dat MSI app zegt dat de GPU wel maximaal wordt gebruikt, of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWGuRAkdxme2IxmkSh7Xdr8ABnI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pqeli9X2Cc9x8SvhMAyoNzos.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kigKXV9IkytSw3AhRTBAY1ouBxM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rToFDmliaLNxeeQiYKrHgZeA.png?f=fotoalbum_tile

Al begrijp ik uit jullie reacties dat ik beter kan overwegen mijn hele systeem te vervangen. Ik zal eens op het forum zoeken of iemand al eens een systeem heeft samengesteld dat ook voor mij geschikt kan zijn.

Dank voor jullie reacties iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50

Thomg

Aww yiss

Je GPU zit inderdaad aan zijn limiet en de CPU heeft ook niet veel meer ruimte.
Neem aan dat dit PoE is?

Ik denk dat slechts een GPU upgrade niet gaat opleveren wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchlbsch
Thomg schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:11:
Je GPU zit inderdaad aan zijn limiet en de CPU heeft ook niet veel meer ruimte.
Neem aan dat dit PoE is?

Ik denk dat slechts een GPU upgrade niet gaat opleveren wat je zoekt.
Dat had ik er inderdaad wel even bij kunnen zetten: nee, dit is Hogwarts

Dan voor een mogelijk vervolg: zijn er delen van mijn systeem nog wel bruikbaar of kan ik beter alles vervangen? Hoe werkt dat met harde schijven? Kan ik die ook beter nieuw kopen en alles opnieuw installeren en waar kan, overzetten?

Ik heb nogal veel foto's (hobby), dus ik wil die externe schijf wel graag houden (3TB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50

Thomg

Aww yiss

CPU, moederbord en videokaart kunnen alleen niet mee.
Geheugen kan misschien mee, maar dat hangt beetje af van snelheid.
De rest kan prima mee.
Pagina: 1