Beste Tweakers,
Al een tijdje zit ik met de gedachte mijn PC te upgraden. Veel zaken draaien nog wel prima, maar bij nieuwe games en soms ook bij fotobewerking hapert de software nog wel eens. Mijn systeem is inmiddels een goede 6 jaar oud. Volgens mij is mijn GPU de bottleneck, helaas is dat ook het duurste item om te vervangen, dus vandaar dat ik daar als relatieve leek even advies bij zoek.
Mijn huidige systeem:
Kast: Fractal Design Define S
CPU: Intel Core i7-6700 - Boxed
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
Geheugen: 16GB
Moederbord: Gigabyte GA-B150-HD3P
Voeding: BitFenix Whisper BWG450M
1 SSD kaart en 1 HDD
Ik heb nu 2 schermen, waarvan ik wil dat er uiteindelijk 2x een LG 27GL850 UltraGear op kan.
(weet niet of dit relevante info is, maar voor de volledigheid)
Hieronder 'n foto van mijn stoffige kast:
:strip_exif()/f/image/JMewRetnW79L7GvXLErEwdUB.jpg?f=fotoalbum_large)
Momenteel speel ik: Hogwarts (dat hapert best flink), Path of Exile (hapert bij grote mob-groepen), Rocket League (geen problemen). Verder heb ik The Witcher 3 gespeeld en wil ik graag de wat nieuwere Assassin's Creeds nog gaan spelen.
Qua software wil ik Lightroom, Indesign, Illustrator en Photoshop vloeiend kunnen gebruiken, minimaal 2 tegelijk open.
Zelf neig ik naar onderstaande upgrade:
Mijn belangrijkste vragen:
- Tot 600,- aan de GPU, is dit inderdaad de meest prestatierijke kaart?
- Klopt het dat ik mijn voeding ook moet upgraden en is dit voldoende?
- Passen deze voeding en GPU goed op mijn moederbord (GPU is PCI-e 4,0 terwijl slots moederbord 3.0 zijn)
- Is de kast groot genoeg?
- Ga ik na deze upgrade snel een andere bottleneck ervaren (aka is dit een overkill voor mijn huidige systeem?)
- Ik neem aan dat het een kwestie van oude kaart/voeding eruit klikken en nieuwe erin? Of kan ik nog iets fout doen?
Hopelijk ben ik volledig geweest, maar laat me vooral weten als ik meer info dien te delen
Al een tijdje zit ik met de gedachte mijn PC te upgraden. Veel zaken draaien nog wel prima, maar bij nieuwe games en soms ook bij fotobewerking hapert de software nog wel eens. Mijn systeem is inmiddels een goede 6 jaar oud. Volgens mij is mijn GPU de bottleneck, helaas is dat ook het duurste item om te vervangen, dus vandaar dat ik daar als relatieve leek even advies bij zoek.
Mijn huidige systeem:
Kast: Fractal Design Define S
CPU: Intel Core i7-6700 - Boxed
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
Geheugen: 16GB
Moederbord: Gigabyte GA-B150-HD3P
Voeding: BitFenix Whisper BWG450M
1 SSD kaart en 1 HDD
Ik heb nu 2 schermen, waarvan ik wil dat er uiteindelijk 2x een LG 27GL850 UltraGear op kan.
(weet niet of dit relevante info is, maar voor de volledigheid)
Hieronder 'n foto van mijn stoffige kast:
:strip_exif()/f/image/JMewRetnW79L7GvXLErEwdUB.jpg?f=fotoalbum_large)
Momenteel speel ik: Hogwarts (dat hapert best flink), Path of Exile (hapert bij grote mob-groepen), Rocket League (geen problemen). Verder heb ik The Witcher 3 gespeeld en wil ik graag de wat nieuwere Assassin's Creeds nog gaan spelen.
Qua software wil ik Lightroom, Indesign, Illustrator en Photoshop vloeiend kunnen gebruiken, minimaal 2 tegelijk open.
Zelf neig ik naar onderstaande upgrade:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 2.0, LHR) | € 585,05 | € 585,05 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W | € 112,45 | € 112,45 |
Totaal | € 697,50 |
Mijn belangrijkste vragen:
- Tot 600,- aan de GPU, is dit inderdaad de meest prestatierijke kaart?
- Klopt het dat ik mijn voeding ook moet upgraden en is dit voldoende?
- Passen deze voeding en GPU goed op mijn moederbord (GPU is PCI-e 4,0 terwijl slots moederbord 3.0 zijn)
- Is de kast groot genoeg?
- Ga ik na deze upgrade snel een andere bottleneck ervaren (aka is dit een overkill voor mijn huidige systeem?)
- Ik neem aan dat het een kwestie van oude kaart/voeding eruit klikken en nieuwe erin? Of kan ik nog iets fout doen?
Hopelijk ben ik volledig geweest, maar laat me vooral weten als ik meer info dien te delen