Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bomen/Bos hulpvraag: korte LED strip met smarthome bediening

Pagina: 1
Acties:

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:13
Goedendag,

ik ben op zoek naar een oplossing voor een "simpel" probleempje. Ik wil 3 LED strips gaan gebruiken die allemaal 75cm lang zijn. Er zijn een paar eisen die, gecombineerd, het lastig maken om een goede keuze te maken voor me. Ik hoop dat de hive mind met verder kan helpen...

-Kleur is geen vereiste, maar ben er niet tegen
-Als geen kleur, dan zijn verschillende wit tinten fijn, want ik vind "normaal" wat te geel, laat staan dat oranje "warme" licht
-Als ook dat niet kan, dan maar geel licht

Het zou leuk zijn als ik via Alexa de helderheid, kleur en aan/uit kan vragen, ik gebruik nu al een IKEA hub en een HUE hub die via Alexa/echo devices te benaderen zijn.
Als dat niet kan, dan minstens via Home Assistant (heb nog wel wat switches die Home Assistant kunnen vertellen wat ik wil, het gebruik zal zo random zijn dat ik het niet in een automation of getriggered door motion sensor oid kan oplossen)

Dat zijn de eisen al, vrij simpel.. Ik kan misschien een ikea Myrvarv kopen en die in stukken knippen, al moet ik dan op jacht bij ali express om stuk 2 en 3 te kunnen gebruiken, al is 2meter/3=66cm per stuk wat aan de korte kan, maar nog wel acceptabel, zo lang het maar niet over de 75cm heen gaat. Met 2 tradfri drivers er bij (2 van de 3 strips zijn op bijna dezelfde plek en synchroon aan/uit is ok). Nadeel is alleen geel licht en wat gedoe met onderdelen sourcen op Ali ("myrvarv" geeft geen gewenst resultaat)

Zijn er betere oplossingen? Ik heb geen zin om over de €100 te betalen (dus niet 3x Hue led strip of zo) en ben ook niet bang om wled te installeren/solderen, maar ik heb geen idee wat wijsheid in deze, want led strips ben ik eigenlijk nog helemaal niet mee bezig geweest en er is zo veel mogelijk dat het me even duizelt en ik dus zoek naar de kort door de bocht short cut, specifiek voor mijn bescheiden (denk ik) wens.

Kan iemand me de goede kant op wijzen?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

WLED kan, maar daarmee heb je nog geen koppeling met Alexa. Dat zul je dan weer via HA moeten laten lopen (heb je Alexa al werkend in combinatie met HA?).

Andere route is een zigbee-driver pakken die compatible is met je IKEA/Hue-hub. Of je pakt een Shelly RGBW2 , die werkt ook met Alexa. LED-strips kun je gewoon op rol kopen en afknippen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 25-02-2023 14:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mediumdry
alexa met HA is of nogal involved, of ik mag maandelijks geld aftikken, beide opties waren niet echt aanlokkelijk. Daarnaast zijn ze nog maar net in het jaar van de stem. :)

HA met Alexa, nog niet dus.

Ik zag bij Ali ked strips met verschillende kleuren, misschien samen met een tradfri driver is dat de weg van de minste weerstand. Shelly... smart home met wifi.. ik houd dat liever gescheiden in een zigbee netwerk.

Maar bedankt voor het meedenken!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat belangrijk is, is dat je een 'domme' ledstrip neemt waarbij voor elk kanaal een aparte draad hebt. Dan kun je ze makkelijk aansluiten op een zigbee-driver (of de Shelly, maar die valt voor jou af). Dus dit soort led-strips.

Wat je niet wilt zijn strips met individueel adresseerbare leds, zoals de bekende WS2812B of SK6812. Die zijn erg leuk in combinatie met WLED, omdat je allerlei effecten toe kunt passen. Maar dat soort strips werken niet met een standaard led-driver :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 25-02-2023 14:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mediumdry
ja precies, dat had ik al door! En afhankelijk van de driver kan je 1 of meerdere kleuren hebben. Dus voor een simpele start misschien 2 tradfri drivers kopen voor het makkelijk bij de ikea hub koppelen, met een led strip met een wit die ik mooi vind. Dan kan ik daarna kijken naar diffusers of gewoon "naakt" plakken waar ik de strips wil hebben. Alleen nog even kijken of ik de ikea connectors kan vinden om aan de led strip vast te maken. Zo lang ik maar voltage/wattage van de tradfri driver niet overstijg moet dat goed gaan.

Weet iemand waar ik de connectors kan vinden, los van de goedkoopste led strips bij ikea kopen?