Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag
heb ik de beste layout en configuratie van de panelen?...

ik heb een offerte met 12 400wp panelen.
dak is oost west georienteerd.
gezien de hoogte zou oost dak niet kunnen worden belegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFq7JVJmSetBFc8SvAPPogbZ4hE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OFNJAxNzbulSAAFQMscTuRJ7.jpg?f=user_large
dus de optie word: 7 op hoofd dak west zijde (optimiser op de onderste 4) en 5 geoptimaliseerd op mn garagedak west zijde
als je via zonatlas mn dak bekijkt zie je dat de garage een stuk minder zonne-uren heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI0VhSNxUWhPKHDVS9ii6hbd7l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6awVID7YqigCxYNmlSmehSr.jpg?f=fotoalbum_large
met een optimiser van huawei omvormer krijg ik ongeveer met 12 panelen 3131kwh. tegen 7 panelen 1970kwu per jaar.
Dus de garage panelen zouden 3131-1970= 1161kwh /5 is 232kwu per jaar per paneel leveren en de dak versies 281kwh per jaar per paneel.
is dat reeël? gezien de schaduw vormings tijd gezien in zonatlas grafiek ?
(ik woon er nog niet dus ik kan niet zelf uit ervaring beoordelen hoeveel schaduw er op dat garagedak valt.)

Tevens denk ik aan de hand van die zonatlas grafiek dat ik beter de tweepanel die op t smalle gedeelte vd garage gemonteerd worden op de oost zijde kan plakken. (meer zonne energie)

ik heb een materialen check gedaan op groothandel prijzen en kwam uit op 57% van de offerte prijs
is dat een gewone verhouding? (all in montage)

enige tips en ervarings adviezen zijn welkom.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Beste antwoord (via copykat op 07-03-2023 10:50)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Micro’s zullen individueel, maar eerder (!!!) afschakelen, dit domweg omdat er een veel langer traject is in het wisselspanning deel waardoor een micro een fractie hogere spanning ziet dan een centrale omvormer.

Iq7+ en 8+ hebben vrijwel zelfde vermogen. 295 vs 300VA. Dat kost iets aftop met een 420W paneel. Je mist ruwweg 2% per jaar.

Accu voorbereide centrale omvormer, met of zonder optimizers kunnen iets profiteren van niet moeten doen van DC naar AC naar DC.

Een AC gekoppeld systeem kan evengoed…

Zelfs bij een string omvormer zou een defect paneel geen belemmering kunnen zijn. Zolang de diodes werken zal een op paneel wat te weinig doet gewoon in bypass gaan -dat zie je terug in string spanning. Niet in bypass zie je het terug in vermogen en stroom.

Teveel onzin over voordelen van optimizers en micro’s.

Als je het dak vol hebt is uitbreiding geen optie ;)
Uitbreiding is onaantrekkelijk voor installateur en dus vaak extreem duur, terwijl meteen meenemen relatief voordelig is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De beste configuratie is zowel het oostelijke als het westelijke dak vol :)
Een installateur die het oosten niet wil doen zou ik links laten liggen.

Staat het zuiden boven op de foto? Handig ....

Je geeft veel te weinig info om iets nuttigs te zeggen over de offerte zelf...

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Hoe meer moeite jij doet, hoe beter het advies kan worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:46:
Verklaring is kunnen niet veilig werken aan die kant. Geen ruimte voor een steiger.
Staat het zuiden boven op de foto? Handig ....
Het zuiden is de plek waar de schoorsteen is.
Je geeft veel te weinig info om iets nuttigs te zeggen over de offerte zelf...

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Hoe meer moeite jij doet, hoe beter het advies kan worden.
Ok even naar boven om de details te geven. (wilde niet meteen alles op tikken word t weer zo'n lap tekst.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWQph3et4NBDpz9Wh_873aqC41U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/72WN9FGsFzs7Hc7rB3OCnOIM.jpg?f=user_large
panelen : DM400M10-54HBB/-V
omvormer: Huawei SUN2000-3.68KTL-L1
hoofddak bereikbaar via ladder bij uitbouw achterzijde. of met verhuislift voorzijde.
oost dak zoals gezegd tuinen tegen mijn gevel aan. bereikbaarheid in ieder geval steeg 90cm breed looppad.
Inclusief:
Voorrijkosten
Montagekosten
Onderzoekskosten
geen nacalculatie kosten.

[ Voor 29% gewijzigd door copykat op 25-02-2023 15:24 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:46:
offerte binnen voor oost en west hoofd dak.
- 8100,-
- 12x All black JA Solar 405Wp + SolarEdge (parallel geschakeld) 4.000 kWh
dus met micro power optimisers
- 1x SolarEdge SE3680H - 1-fase - HD-Wave
- 12 x SolarEdge S500B

Eerste indruk is voor 600,- meer, wel op mn dak beide zijde en SolarEdge materiaal en JA solar panelen.
beter dan huawei?
Dit geeft aan dat SolarEdge met poweroptimizers het beste is tussen de twee.
vraagje wat is waar van de micro-omvormers/power optimizers dat ze maar max 295kwh aan kunnen?

volgende week komt er nog iemand persoonlijk langs. Dus dan zou ik het moeten weten.
(ook voor oost en west dak.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Here we go again… fabels over string omvormer om het duurdere solaredge maar te verkopen. Sinds 1998 toen SMA - daadwerkelijk gezien als een van de beste string omvormers - optitrac introduceerde geld het zwakste schakel verhaal niet meer.

De huawei offerte oogt als zonneplan. Zei ontwerpen conservatief en strooien bij het minste excuus met optimizers (huawei eigen).
Je kunt er dus vrij zeker van zijn dat het uitvoerbaar is en optimizers weinig waarde hebben.
Dat excuus over je oost dak hield niet erg lang stand ;)

Begrijp ik dat zonneplan 7500 vraagt?
€1,56 / Wp

Solaredge offerte komt neer op €1,67 / Wp

Ik heb de indruk dat zonneplan inmiddels na de zomer pas kan leggen voor offertes nu afgegeven. Bij deze niet heel lage prijs is dat ook lang.

Ook de solaredge offerte is zeker niet voordelig. Wel technisch prima met s500b voor 6 per dakblak. De garage zou er technisch gezien ook bij kunnen. Dat lukt met solaredge wel makkelijk, met een 2mppt string omvormer niet.

Wanneer zou dit gelegd kunnen worden?

Ik zou nog even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:31:
Here we go again… fabels over string omvormer om het duurdere solaredge maar te verkopen. Sinds 1998 toen SMA - daadwerkelijk gezien als een van de beste string omvormers - optitrac introduceerde geld het zwakste schakel verhaal niet meer.
Ik ga eens op SMA optitrac googlen 🙂
De huawei offerte oogt als zonneplan. Zei ontwerpen conservatief en strooien bij het minste excuus met optimizers (huawei eigen).
Je kunt er dus vrij zeker van zijn dat het uitvoerbaar is en optimizers weinig waarde hebben.
Dat excuus over je oost dak hield niet erg lang stand ;)

Begrijp ik dat zonneplan 7500 vraagt?
€1,56 / Wp
Ja zonneplan, oostdak pas als er iemand langs geweest is weet ik of het excuus echt van tafel is.
Solaredge offerte komt neer op €1,67 / Wp

Ik heb de indruk dat zonneplan inmiddels na de zomer pas kan leggen voor offertes nu afgegeven. Bij deze niet heel lage prijs is dat ook lang.

Ook de solaredge offerte is zeker niet voordelig. Wel technisch prima met s500b voor 6 per dakblak. De garage zou er technisch gezien ook bij kunnen. Dat lukt met solaredge wel makkelijk, met een 2mppt string omvormer niet.

Wanneer zou dit gelegd kunnen worden?
Binnen 7/8 weken. 12 jaar garantie. Staat er in de offerte.
"Technisch prima" is fijn. Als er volledig en netjes gemonteerd word(kwaliteit) hoeft hij niet de goedkoopste te zijn.
Ik zal in iedergeval een loze leiding leggen van de garage naar de meterkast en een loze stijgleiding richting de omvormer. Kan ik later makkelijk toevoegen. Voor nu is 4000kwh zat.
Ik zou nog even verder zoeken.
Er komt nog iemand terplaatse kijken..
Weet jij nog een mooie kandidaat in regio noordholland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:56
Vraag de Zonnefabriek eens, dan krijg je in elk geval een degelijk advies verwacht ik. Denk niet de laagste prijs maar wel vakkundig. Ze zullen het vast ook wel druk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Pakdezon Opmeer heeft bij 2 forum leden gelegd... En op dak bij werkgever en ouders zwager.Buiten een heel prettig gesprek met hen over warmtepompen en Pvt geen persoonlijke ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 27-02-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Kent iemand "Iedereen Zon"?
Zou in Alkmaar zitten maar kan niks vinden via google op 1 trust review na.
https://nl.trustpilot.com/review/iedereenzon.com
Gebruikt sunpower en ASM schijnbaar. Wat goede materialen zijn.

Heb bij Zonnefabriek ook maar een offerte aanvraag gedaan.

Lijstje van wensen is
Vakkundig
Goede montage adviezen en juiste apparatuur voor lange onbezorgde stroom opbrengst zonder storingen.
Goede garantie en na service. (als t geld binnen is word de echte service vaak zichtbaar.)
(vrouw wil mooie panelen. Ik denk ligt op dak dus boeien. Ze moeten een effectief hoog rendement hebben per m2.)
Uiteraard niet te duur maar wel voor de zomer gelegd zou fijn zijn.

( :w tijd om te tekenen en de sleutels te krijgen. Tot vananvond.)

Edit:
Nog eentje binnen. Uit zwaag.
12 Jinko tiger neo n-type 420wp black.
Enphase IQ8 + micro-omvormer 12x.
Enphase envoy S standard
Wat montage materiaal
Net geen 9000 euro.
(word steeds prijziger.)

[ Voor 16% gewijzigd door copykat op 28-02-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@Ronald mag ik even van je kennis gebruik maken?
12 Jinko tiger neo n-type 420wp black.
Enphase IQ8 + micro-omvormer 12x.
Enphase envoy S standard

voordelen: geen extra kosten indien batterij gekoppeld word.
geen grote (geluidproducerende) omvormer die na 10-15 jaar vervangen moet worden.

25 -35 jaar garantie. tegen 12-25 waarvan de 25 en 12 op de omvormersystematiek zit.

https://enphase.com/nl-nl...icroinverters/iq8/iq8plus
zijn deze geschikt om de max 420WP aan te kunnen?

Zonnefabriek reageert niet blijkbaar te druk met alles.
GreenyBros is een kleine speler. (nog geen offerte.)
Solarite lijkt een goede in de keuze lijst.

keuze:
wel of geen Micro omvormers van merk enphase
of kiezen voor simpeler systeem met optimisers.

12 x JA Solar JAM54s31-405/MR
Omvormers
1 x SolarEdge SE3680H 1fase - HD-Wave (12-25 jaar garantie)
Optimizers
12 x SolarEdge S500B (25 jaar garantie)

ik probeer het verschil tussen de enphase en solaredge "micro omvormer" vs "optimiser" te begrijpen.
micro omvormer doet meteen omzetten naar 230vac dus de Envoy is alleen een koppeling tussen de panelen en mijn groepenkast??
En optimiser is er om de charge van de panelen te managen zodat het "parallel" gestuurd is om optimale paneelopbrengst oplevert indien schaduw en of net overspanning de capaciteit nadelig beïnvloed.
Waarbij de Storedge Ac-coupling (kan ook batterij aangelsoten worden volgens datasheet) de daadwerkelijke omvorming doet naar 230VAC.
Correct?

maar wat of welke is de meest juiste keuze?

dank voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Enphase en accu zonder extra kosten?
Hoe dan? Accu is gelijk stroom en er is geen manier om de accu aan te sluiten op de micro’s. Er ligt alleen een wisselspanning verbinding.

Het Enphase accu systeem kan dus alleen maar een AC gekoppeld systeem zijn. Dus geen voordeel vanuit dat oogpunt mogelijk.

Envoy is puur monitoring. Qrelay is afschakelen bij wegvallen netspanning.

Iq8+ is een 300W component. Dit gaat aftoppen met een 420W paneel. Dat heeft ongeveer 2% minder opbrengst op jaarbasis tot gevolg.

Solaredge is een tussenvorm systeem: aansturen op paneel niveau, omzet naar wisselspanning centraal. Daardoor een gelijkspanning gekoppeld accu systeem mogelijk. Dat laatste geld ook voor veel string systemen overigens. Hybride omvormers worden meer aangeboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:39:
Enphase en accu zonder extra kosten?
Hoe dan? Accu is gelijk stroom en er is geen manier om de accu aan te sluiten op de micro’s. Er ligt alleen een wisselspanning verbinding.
De dame aan de telefoon vertelde dat de aangebodene setup een langere levensduur heeft, 25jaar vs 12., en geschikt was voor aansluiten accu op termijn zonder dat je onderdelen moest vervangen. Puur bijplaatsen. Accu is DC en de MIcro omvormers geven AC af naar binnen wat dus opnieuw moet worden omgezet naar DC om in de accu te prakken. Inderdaad vreemd.
Het Enphase accu systeem kan dus alleen maar een AC gekoppeld systeem zijn. Dus geen voordeel vanuit dat oogpunt mogelijk.
Dan is de optimiser setup beter geschikt toch? Accu aansluiting word voor de omvormer geplaatst dus geen omvorm verliezen.
Envoy is puur monitoring. Qrelay is afschakelen bij wegvallen netspanning.

Iq8+ is een 300W component. Dit gaat aftoppen met een 420W paneel. Dat heeft ongeveer 2% minder opbrengst op jaarbasis tot gevolg.
Ik vroeg de IQ7+ is toch gelimiteerd tot 295W? Hebben de IQ8+ dan voldoende capaciteit om volledig gebruik te hebben van 420WP? Haar antwoord was ja. Data sheet zegt: 440W+ "module pairing" 230VAC output, 300VA max vermogen.
Betekend dat "geschikt voor 440w panelen"?
Solaredge is een tussenvorm systeem: aansturen op paneel niveau, omzet naar wisselspanning centraal. Daardoor een gelijkspanning gekoppeld accu systeem mogelijk. Dat laatste geld ook voor veel string systemen overigens. Hybride omvormers worden meer aangeboden
-Dus het solaredge systeem heeft geen last van limitatie door omvormer in vermogen zoals de IQ8+ (300W) heeft per paneel.
- Latere aankoppeling van een accu is minder ingrijpend en hoger rendement vanwege de "inhouse omvorming DC =>AC"

Mij werd ook verteld dat als er net overbelasting(liander trekt t niet zegmaar.) optreed dat de micro- omvormers daar beter mee omgaan dan de SolarEdge Optimisers.
(vanavond maar even de datasheet naast elkaar leggen.)

Ik neig op wat je geantwoord hebt te denken dat de solar edge en flexibler is ( met bij bouwen van dingen) en uiteindelijk misschien ook efficiënter, betere netto opbrengst. Ivm geen aftop limiet door de micro omvormer. 300w terwijl 420wp's ongeveer 420w kunnen leveren,

Enphase is makkelijker in bijplaatsen van panelen omdat elk paneel toch zijn eigen omvormer heeft.
En bij defect schakeld alleen dat paneel uit. (al kan ik me herinneren dat de solaredge optimiser ook omleidingrouting heeft bij defect paneel.)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Micro’s zullen individueel, maar eerder (!!!) afschakelen, dit domweg omdat er een veel langer traject is in het wisselspanning deel waardoor een micro een fractie hogere spanning ziet dan een centrale omvormer.

Iq7+ en 8+ hebben vrijwel zelfde vermogen. 295 vs 300VA. Dat kost iets aftop met een 420W paneel. Je mist ruwweg 2% per jaar.

Accu voorbereide centrale omvormer, met of zonder optimizers kunnen iets profiteren van niet moeten doen van DC naar AC naar DC.

Zelfs bij een string omvormer zou een defect paneel geen belemmering kunnen zijn. Zolang de diodes werken zal een op paneel wat te weinig doet gewoon in bypass gaan -dat zie je terug in string spanning. Niet in bypass zie je het terug in vermogen en stroom.

Uitbreiding is onaantrekkelijk voor installateur en dus vaak extreem duur, terwijl meteen meenemen relatief voordelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:49:
niet aan gedacht maar dat klopt natuurlijk. efficiëntie rating is 99% tegen 97% voor micro-omvormers
2% op 4104kwh is 82kwh per jaar. of 420 2% is 8,4wp tegen de 405wp's dat nivelleert het verschil in panelen.

https://nrgcleanpower.com...ter/solaredge-vs-enphase/
Dit legt het mij redelijk simpel uit wat de drie versie zijn.
hoofddak is vol. :-) maar garage nog leeg.Zoals de zonatlas schema laat zien niet erg efficient in zonne uren.

Als ik de twee panelen vergelijk:
Ja solar 415w mbb (jam54s31 380-405/mr series vs Jinko tiger neo n-type 54hl4-b
12 tot 25(?) jaar product en 25 jaar lineair degradation .55% vs 25 jaar product en 30jaar lineair 0.44% degradation

Jinko wint in specs denk ik. (voorzover ik de temp/wattageschema en minimale temp werking goed kan lezen.)

De vraag is die ik mij stel:
opbrengst is netto ongeveer gelijk.
beide 12 panelen
prijsverschil 881 euro (rond 10%) in favor of SolarEdge.

En installatie garantie op de enphase versie 2 en 12 jaar op de Solaredge versie.
Das een groot verschil.! vreemd op de fabrieks garantie 25 jaar en is installatie maar 2 jaar.

levertijd (om t even)
4 tot 6weken enphase streven
binnen 7 a 8 weken solaredge. doorgaans.

conclusie hoofdvraag:
Is die 10% meerprijs het waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Klein beetje om het even… de solaredge zal naar verwachting 1x vervangen moeten worden. Maar er is ook garantie verlenging te koop die behoorlijk minder kost dan de omvormer… dus op zich denkt solaredge wel meer dan 12 jaar.

Persoonlijk denk ik solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:26:
Klein beetje om het even… de solaredge zal naar verwachting 1x vervangen moeten worden. Maar er is ook garantie verlenging te koop die behoorlijk minder kost dan de omvormer… dus op zich denkt solaredge wel meer dan 12 jaar.

Persoonlijk denk ik solaredge.
ik ben erg goed geholpen met het doorkouwen van deze materie door jou.
Bedankt daarvoor.

ik neig ook naar SolarEdge.

Laatst vraag die van belang kan zijn:
de 3608 is 1 fase unit en volgens dit:
https://chargeup-noord.nl...mer-voor-uw-zonnepanelen/
zou ik beter de 5000H kunnen nemen wat een 3 fase unit is.
is mijn aanname correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met de oost west verdeling kom je niet aan genoeg vermogen om over 3 fase na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:00:
Met de oost west verdeling kom je niet aan genoeg vermogen om over 3 fase na te denken.
Dat niet maar meer vanwege wat in het artikel stond over verbruikers op welke fase.
De verdeling van opleveren en verbruik per fase zegmaar.

Op dit moment maakt het nog niet uit omdat de meter de zonne opbrengstuitvoer van fase 1 en de invoer voor verbruikers in fase 2 en 3 verrekend maar als salderen ophoud zal dat op termijn misschien ook ophouden.
Los het verhaal van een batterij en 3 fase.

Op internet is de solaredge 1 of 3 fase omvormer een paar tientjes verschil dus dan maakt t niet zoveel uit op de totaalprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Incorrect. Het verbruik en terugleveren van elke fase wordt bij elkaar opgeteld en daarna weggeschreven in 1 van de 4 registers.

Dit is verankerd in meetwet en rechtsongelijkheid met enkelfase aansluiting maakt dat dat ook niet zomaar door wetgever veranderd kan worden.

En jouw wasmachine draait op 3 fasen?

De 3 fase solaredge die met 6 panelen per kant kan werken is de short strings variant en die kost een paar honderd meer dan de normale.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 07-03-2023 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:51:
Incorrect. Het verbruik en terugleveren van elke fase wordt bij elkaar opgeteld en daarna weggeschreven in 1 van de 4 registers.

Dit is verankerd in meetwet en rechtsongelijkheid met enkelfase aansluiting maakt dat dat ook niet zomaar door wetgever veranderd kan worden.
Ah ok dus dat artikel is bulshit kwa "waarom 3 fase redenen"?
En jouw wasmachine draait op 3 fasen?
LOL zou mn vrouw wel willen. nee op één van de fase word die aangesloten.
De 3 fase solaredge die met 6 panelen per kant kan werken is de short strings variant en die kost een paar honderd meer dan de normale.
ah ok.

conclusie:
3 fase omvormer is niet nodig vanwege de bovenstaande wetgeving.
En ook niet nodig vanwege de scheve belasting op mijn 3 fase bij zonnige dagen.

Gewoon de 1 fase versie laten ophangen dus. d:)b

Pagina: 1