Mijn vraag
heb ik de beste layout en configuratie van de panelen?...
ik heb een offerte met 12 400wp panelen.
dak is oost west georienteerd.
gezien de hoogte zou oost dak niet kunnen worden belegd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OFNJAxNzbulSAAFQMscTuRJ7.jpg?f=user_large)
dus de optie word: 7 op hoofd dak west zijde (optimiser op de onderste 4) en 5 geoptimaliseerd op mn garagedak west zijde
als je via zonatlas mn dak bekijkt zie je dat de garage een stuk minder zonne-uren heeft.
:strip_exif()/f/image/F6awVID7YqigCxYNmlSmehSr.jpg?f=fotoalbum_large)
met een optimiser van huawei omvormer krijg ik ongeveer met 12 panelen 3131kwh. tegen 7 panelen 1970kwu per jaar.
Dus de garage panelen zouden 3131-1970= 1161kwh /5 is 232kwu per jaar per paneel leveren en de dak versies 281kwh per jaar per paneel.
is dat reeël? gezien de schaduw vormings tijd gezien in zonatlas grafiek ?
(ik woon er nog niet dus ik kan niet zelf uit ervaring beoordelen hoeveel schaduw er op dat garagedak valt.)
Tevens denk ik aan de hand van die zonatlas grafiek dat ik beter de tweepanel die op t smalle gedeelte vd garage gemonteerd worden op de oost zijde kan plakken. (meer zonne energie)
ik heb een materialen check gedaan op groothandel prijzen en kwam uit op 57% van de offerte prijs
is dat een gewone verhouding? (all in montage)
enige tips en ervarings adviezen zijn welkom.
heb ik de beste layout en configuratie van de panelen?...
ik heb een offerte met 12 400wp panelen.
dak is oost west georienteerd.
gezien de hoogte zou oost dak niet kunnen worden belegd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OFNJAxNzbulSAAFQMscTuRJ7.jpg?f=user_large)
dus de optie word: 7 op hoofd dak west zijde (optimiser op de onderste 4) en 5 geoptimaliseerd op mn garagedak west zijde
als je via zonatlas mn dak bekijkt zie je dat de garage een stuk minder zonne-uren heeft.
:strip_exif()/f/image/F6awVID7YqigCxYNmlSmehSr.jpg?f=fotoalbum_large)
met een optimiser van huawei omvormer krijg ik ongeveer met 12 panelen 3131kwh. tegen 7 panelen 1970kwu per jaar.
Dus de garage panelen zouden 3131-1970= 1161kwh /5 is 232kwu per jaar per paneel leveren en de dak versies 281kwh per jaar per paneel.
is dat reeël? gezien de schaduw vormings tijd gezien in zonatlas grafiek ?
(ik woon er nog niet dus ik kan niet zelf uit ervaring beoordelen hoeveel schaduw er op dat garagedak valt.)
Tevens denk ik aan de hand van die zonatlas grafiek dat ik beter de tweepanel die op t smalle gedeelte vd garage gemonteerd worden op de oost zijde kan plakken. (meer zonne energie)
ik heb een materialen check gedaan op groothandel prijzen en kwam uit op 57% van de offerte prijs
is dat een gewone verhouding? (all in montage)
enige tips en ervarings adviezen zijn welkom.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....