Ook wij zijn zonnepanelen aan het overwegen. Dit stond bij ons eigenlijk nog niet onmiddelijk in de planning, maar HelloZon bood in onze woonplaats aan om iemand langs te sturen en een offerte te maken. Hierop zijn we in gegaan omdat sowieso een fysieke inspectie mij meer vertrouwen geeft dan alleen een online offerte op basis van luchtfoto's.
Om dan wel een goede vergelijking te maken heb ik bij nog een aantal partijen offertes opgevraagd. Helaas waren er geen lokale partijen bij ons in de buurt die momenteel offertes aanbieden ivm de drukte, dus het zijn de landelijke spelers geworden. Helaas maken die spelers alleen op basis van digitale data een offerte, geen fysieke inspectie vooraf.
Ik twijfel vooral nog over het volgende:
- Er is beperkt sprake van schaduw op een deel van het dak in de winter. Maakt dit micro-omvormers de beste keuze? Ik zit verder niet zo te wachten op 1 centrale omvormer vervangen als die net stukgaat na verlopen van de garantie.
- Hoeveel dakpannen afstand tot de bovenzijde / zijkant moet je vrijhouden om te voorkomen dat bijvoorbeeld de wind eronder komt?
- Wat zijn jullie ervaringen met offertes uit laten voeren die alleen op digitale beelden berusten? Ik ben bang dat bijvoorbeeld een zonneplan wel 9 panelen in de offerte zet maar bij uitvoer ineens ontdekt dat het niet past en ik minder panelen krijg.
- Misschien kan ik beter het zekere voor onzekere nemen, en er 7 op schuine dak laten leggen, en 2 op de dakkapel. Of zitten daar nog nadelen aan om dit zo te splitsen?
- Ik merk dat ik het lastig vind om uit de technische data van bijvoorbeeld micro-omvormers nog wat te halen, zijn daar nog tips voor?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eiIU5gt437Zb7LiRl9QkfVs9.jpg?f=user_large)
Dakhelling = 45 graden
Orientatie ZZW. De schoorsten op de foto's is inmiddels verwijderd.
Twee verschillende legplannen die ik heb gekregen (heb er in totaal meerdere gekregen, maar wil graag 9 panelen):
:strip_exif()/f/image/rh9FzFo8JlTH9PLrwXzFI3Po.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5s49VVBBWvcr6gfxScVIMAEr.jpg?f=fotoalbum_large)
10. Regio
Regio Utrecht
Hoor graag jullie gedachten en tips! Ik ga sowieso nog straks even op het dak precies meten hoeveel er werkelijk zou passen.
Om dan wel een goede vergelijking te maken heb ik bij nog een aantal partijen offertes opgevraagd. Helaas waren er geen lokale partijen bij ons in de buurt die momenteel offertes aanbieden ivm de drukte, dus het zijn de landelijke spelers geworden. Helaas maken die spelers alleen op basis van digitale data een offerte, geen fysieke inspectie vooraf.
Ik twijfel vooral nog over het volgende:
- Er is beperkt sprake van schaduw op een deel van het dak in de winter. Maakt dit micro-omvormers de beste keuze? Ik zit verder niet zo te wachten op 1 centrale omvormer vervangen als die net stukgaat na verlopen van de garantie.
- Hoeveel dakpannen afstand tot de bovenzijde / zijkant moet je vrijhouden om te voorkomen dat bijvoorbeeld de wind eronder komt?
- Wat zijn jullie ervaringen met offertes uit laten voeren die alleen op digitale beelden berusten? Ik ben bang dat bijvoorbeeld een zonneplan wel 9 panelen in de offerte zet maar bij uitvoer ineens ontdekt dat het niet past en ik minder panelen krijg.
- Misschien kan ik beter het zekere voor onzekere nemen, en er 7 op schuine dak laten leggen, en 2 op de dakkapel. Of zitten daar nog nadelen aan om dit zo te splitsen?
- Ik merk dat ik het lastig vind om uit de technische data van bijvoorbeeld micro-omvormers nog wat te halen, zijn daar nog tips voor?
1. Foto's
Luchtfoto met boven = noord (rood omcirkelt is mijn dak)::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eiIU5gt437Zb7LiRl9QkfVs9.jpg?f=user_large)
Dakhelling = 45 graden
Orientatie ZZW. De schoorsten op de foto's is inmiddels verwijderd.
Twee verschillende legplannen die ik heb gekregen (heb er in totaal meerdere gekregen, maar wil graag 9 panelen):
:strip_exif()/f/image/rh9FzFo8JlTH9PLrwXzFI3Po.jpg?f=fotoalbum_large)
2. Beschikbare (dak)ruimte
Circa 4,75 hoog en 5,25 breed (ik moet nog even exact kijken hoeveel pannen). Aangezien veel panelen ~1,71m lang zijn hangt het erom of er 3 in de lengte gelegd kunnen worden over de breedte van het huis. Zeker als er een rand marge aan de zijkant van het huis nodig is.3. Schaduw
Als de zon lager staat (zoals nu in de winter, maar deel van het voor/najaar ook) zal later in de dag de zon deels achter bomen vallen. Ik schat dat de onderste helft van het schuine dak in de schaduw valt.4. Jaarverbruik
We wonen nog niet lang in dit huis dus jaarverbruik weet ik nog niet. Het verbruik in onze vorige woning was heel laag (~1400 kWh) maar dat huis was ook veel kleiner. Mijn schatting nu is dat we zo'n 1800-2400 kWh per jaar gaan verbruiken. Uiteindelijk willen we ook inductie gaan koken en de zolder koelen/verwarmen met airco. Elektrische auto is geen optie, voor een warmtepomp zal er nog veel geisoleerd moeten worden.5. Huidige elektriciteitsaansluiting
Onze meterkast heeft 3 fasen, we hebben op zolder een extra groep om de panelen op aan te gaan sluiten.6. Budget en doel
Doel is voldoende capaciteit om in ieder geval electrisch koken en airco toe te voegen aan ons huidige verbruik. Qua aantal panelen zijn sommige partijen uitgegaan van 6 panelen omdat dit net ons huidige verbruik af zou kunnen dekken, 6 panelen passen makkelijk op het schuine dak. Ik heb met enkele partijen ook telefonisch contact gehad en aangegeven eigenlijk meer panelen te willen (voorkeur voor 9). Sommige partijen zoals HelloZon en GoVolt kiezen dan voor 7 op het schuine dak en 2 bovenop de dakkapel. HelloZon zei na fysieke inspectie ook dat meer dan 7 a 8 er niet gaan passen op het schuine dak. Zonneplan stelt wel 9 panelen voor en geeft aan 'zeker' te zijn dat dit past op basis van luchtfoto's.7. Wie gaat het project uitvoeren
Alles laten doen.8. Bijhouden van data
Meet nu al met P1 meter ons verbruik, ik zou het wel interessant vinden om de opbrengst ook te kunnen monitoren om zo verbruikers te 'plannen'.9. Reeds verkregen offertes:
Bij 6 partijen offerte opgevraagd, van 5 partijen wat gekregen::strip_exif()/f/image/5s49VVBBWvcr6gfxScVIMAEr.jpg?f=fotoalbum_large)
10. Regio
Regio Utrecht
Hoor graag jullie gedachten en tips! Ik ga sowieso nog straks even op het dak precies meten hoeveel er werkelijk zou passen.