Brainstorm: Scriptje Kids en TV kijken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 09:49
Ik zou graag iets bouwen dat kinderen (vanaf pakweg 3 jaar) beperkt in hun tv-tijd maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat kan bouwen. Beperken is mogelijk een verkeerd woord want heb niet de indruk dat er veel teveel tv wordt gekeken of media geconsumeerd. Maar veel ouders hebben er wel last met.

Ik wil ze soms ook kunnen makkelijk kunnen belonen met wat extra tijd en tegelijk hun bewust maken van uw TV-tijd zonder daar heel streng over te oordelen.

Een paar dingen die ik wil verwerken:

- Een visueel systeem waarbij ze heel intuitief de resterende TV-tijd kunnen zien. Dus niet enkel met getallen. Maar iets leukers zoals een koortje + motor + arduino.

- Een manipulator voor de ouders waarbij ze extra tijd kunnen geven of aftrekken indien ze taakjes tot een goed einde brengen etc.

- Een script met parameters tellers etc. Misschien moet ik in de winter/weekend wat minder streng zijn dan op een weekdag in de zomer etc. Ook moet ik eens nadenken over ouders met twee kids.

De hamvraag is hoe ik TV-tijd kan instellen. Ik heb wel een smart-tv en een degelijke router (Kids hebben Wifi netwerk) maar ik zou niet weten hoe ik daarmee TV of mediatijd kan instellen via een script. Een ander probleem is dat er Apple TV is, De tv zelf, youtube op de Ipad etc.

Ik zou bijvoorbeeld de stroom van de TV of/en het wiffi accespoint van de kinderen kunnen regelen met één of andere home automation.

Alle ideeen of suggesties zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Of gewoon zelf het werk van een ouder doen.

Als je dit soort dingen voor de tv wil doen, moet je dit overal doen, en word het te veel gedoe pakken ze de mobiel of tablet.
Sluit jij de wifi af, gaan ze op een mobiel netwerk verder.

Waarom moet dit soort ongein ook allemaal geautomatiseerd worden? Wees gewoon een ouder en houd je kinderen een beetje in de gaten.
Dit baart me ook zorgen over de rest van de internettijd. Je begrijpt dat je kinderen eigenlijk überhaupt niet zonder toezicht op internet moet laten? Als toezicht houden op de TV tijd al te veel is, hoe houd je dat dan in de gaten? Dat is veel belangrijker als een uurtje meer of minder tv.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 25-02-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Theoretisch kan dit: een centrale server in huis (Raspberry PI ofzo) die bepaalt wat de geldige tijden zijn. En dan moet je zelf apps maken voor al je devices die dan zorgen dat apparaat XXX uitgaat dan wel van Internet wordt gegooid. Misschien bestaat zoiets al, geen idee. Oh en een klein schermpje (oude tablet ofzo) die de resterende tijd aangeeft.

Maar dit is typisch iets wat je niet moet automatiseren. Jij bent de baas van de schermpjes en jij bepaalt hoe lang ze mogen en wat ze mogen kijken. Niet 1 of ander geautomatiseerd systeem. Want wat doe jij als ze 1 of andere aflevering krijgen en de tijd is op maar die aflevering duurt nog maar 1 minuut ofzo? Jou automatisering zet de TV dan uit met als gevolg boze kindjes maar jij als ouder zegt 'Kijk nog maar even af en dan moet 'ie uit' en dat werkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
Maar dit is typisch iets wat je niet moet automatiseren. Jij bent de baas van de schermpjes en jij bepaalt hoe lang ze mogen en wat ze mogen kijken. Niet 1 of ander geautomatiseerd systeem.
Wacht, dit is absoluut niet wat ik bedoel. Ik ben nog steeds te baas, ik bepaal alles. Ik zag overlaatst iemand die op Android een instelling had waarbij na X-uur app Y je die app niet meer kon gebruiken zonder een manuele overrite. Bijvoorbeeld een app waarvan je weet dat je die zonder je het door hebt teveel gebruikt. Apple Screentime is het zelfde.
Waarom moet dit soort ongein ook allemaal geautomatiseerd worden? Wees gewoon een ouder en houd je kinderen een beetje in de gaten.
Ook hier wil ik duidelijk stellen dat 'beperken' een fout woord is. Eender inzicht geven en belonen. Ik besef heus wel dat kinderen omwegen gaan zoeken maar tegelijk wil ook kunnen belonen. Ik ben helemaal niet tegen games of TV kijken, ik wil het gebruik inzichtelijk maken en mij de mogelijkheid geven om goed gedrag eenvoudig te belonen.

Even duidelijk stelen dat mijn vraag niet is hoe ik met de opvoeding moet omgaan. Ik zou gewoon graag een manier vinden om het technisch te testen.
Want wat doe jij als ze 1 of andere aflevering krijgen en de tijd is op maar die aflevering duurt nog maar 1 minuut ofzo? Jou automatisering zet de TV dan uit met als gevolg boze kindjes maar jij als ouder zegt 'Kijk nog maar even af en dan moet 'ie uit' en dat werkt beter.
Dat is 100% waar, ik werkt ook zonder harde lijnen. Als de aflevering op nog 5minuten duurt ga ik niet als een beul die TV afzetten, dat werkt niet. Respect moet langs beide kanten komen. Onredelijke mensen hadden niet zelden onredelijke ouders maar dat is iets anders.

Daarom dat ik ook sprak van een 'Een manipulator voor de ouders'. Je moet als ouders nog steeds zelf de boel kunnen regelen.

Mijn inspiratie komt van een een leeraar en die had een pot vol kleine balletjes in de vorm van een knikker. Elke keer we iets goed deden kregen we een handvol balletjes bij. Als we stout waren balletjes er uit. Als de pot vol was kwam dat oevereen met het voorlezen uit een boek. Dus iedereen wilde de pot liefst zo snel mogelijk vol ;-)

Maar goed, ik wil dat dus een op een andere manier proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ipv van je kids te automatiseren kun je ook aanreiken om sport te doen , meer buiten te zijn c.q. activiteiten zonder elektronische-apparatuur

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolstart
eheijnen schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:16:
Ipv van je kids te automatiseren kun je ook aanreiken om sport te doen , meer buiten te zijn c.q. activiteiten zonder elektronische-apparatuur
Again: "Even duidelijk stelen dat mijn vraag niet is hoe ik met de opvoeding moet omgaan. Ik zou gewoon graag een manier vinden om het technisch te testen."

Om je gerust te stellen, er is voldoende sport, groen en andere activiteiten zonder elektronische-apparatuur. Beetje storend dat mensen betweterig doen alsof ik aanstuur op een verkeerde opvoeding. Dat is niet het geval, er is zelf geen probleem en dat is ook mijn helemaal mijn vraag niet om over mijn opvoeding te oordelen zonder dat je kennis van zaken hebt over de situatie.

Elektronische-apparatuur is er nu eenmaal en ik wil daar iets positiefs mee doen. That's all.

[ Voor 6% gewijzigd door Coolstart op 25-02-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
@Coolstart Hoe dan ook moet je dan aan de slag met ofwel een kant en klaar oplossing of zelf iets maken, dus voor je TV zelf een app maken (er zijn vast wel API's voor) en voor al je andere apparaten. En wifi, afhankelijk van je router, moet je uitzoeken of die een API heeft en hoe je die kan gebruiken. En dan wat gerichter vragen stellen... wat je al geprobeerd hebt enzo. Waar je vast loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
. En dan wat gerichter vragen stellen... wat je al geprobeerd hebt enzo. Waar je vast loopt.
Ja ik koet nog starten…hoe kan ik dan al een specifieke Arduino vraag stellen. Voor ik begin wilde ik wat brainstormen over de setup. Maar dat is blijkbaar niet de bedoeling.

Ik denk dat ik best deze thread delete, hier heeft niemand iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat is zeker wel de bedoeling. We kunnen hier zeker wel brainstormen over het hoe en wat.

Ik denk wel dat het even belangrijk is om het issue in deelproblemen te splitsen.

- Wat wordt de feedback

Hoe ga je, op een voor de kids begrijpelijke manier, laten zien hoeveel tijd ze al opgebruikt hebben en hoeveel tijd ze nog hebben. Ook wil je misschien wel iets van feedback wanneer je ze extra tijd geeft of afneemt zodat ze een directe terugkoppeling krijgen bij beloning of straf.

- Hoe implementeer je die feedback

Dit is dan dat 'arduino' stuk. Hoe gaan we het maken en aansturen. Maar utieindelijk is dit natuurlijk weer helemaal afhankelijk van wat er in het vorige punt bedacht wordt.

- Hoe controleer je die feedback

Tot slot heb je nog de vraag in hoeverre je alles wil integreren. Wil je dat alles automatisch gaat, de timer start zodra de TV aangezet wordt en als de tijd om is dat dan automatisch alles uit gaat? Dit is een beetje de richting die @Kalentum aanstipt. Dat zou natuurlijk fantastisch werken, maar is dat echt nodig? Zou het niet al voldoende zijn wanneer je zelf een notificatie op je telefoon krijgt en je vervolgens naar de TV kunt lopen om hem uit te zetten?

Aan al die mensen die hier blijkbaar een issue mee hebben. Denk bijvoorbeeld eens aan een wekker. Kleine kinderen kunnen niet klokkijken. Totdat ze dat geleerd hebben is het voor hun heel lastig om te weten of ze al wel of nog niet uit bed willen. Je zou een alarm kunnen gebruiken, maar elke ouder weet: Als dat kroost slaapt vermoord ik iedereen die ze wakker maakt. Die willen ook hun rust :D. Daarom heb je speciale kinderwekkers.
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1358833-0/kidsleep-classic-roze-led-kinderwekker-wekkerfunctie-voor-de-kleuters-die-al-naar-de-basisschool-gaan.jpg

Deze wekker wordt of boven, of onder verlicht. Heel simpel, als het koetje danst mag je uit bed, als het koetje slaapt mag jij je bed nog niet uit.

@Coolstart wil nu graag brainstormen over een vergelijkbare toepassing, maar dan om de kinderen te leren omgaan met hun (beperkte) schermpjes tijd. Een aftelklok werkt niet. Kinderen van 3 snappen die getallen nog niet. Daarom is @Coolstart op zoek naar andere manier voor een kindvriendelijke feedback.

@eheijnen en @WEBGAMING leuk dat jullie een mening hebben, maar we hebben het onderwerp hier is Software ontwikkeling, niet Ouders van nu

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
Merci voor de input. Het klopt idd dat het misschien geen direct integratie nodig heeft met de TV maar wel een visuele indicator. (Motor, lier, koortje, gewichtje) zoals een oude mechanische klok.

Het enige probleem is dan wel dat je het manueel moet opvolgen wanneer iemand start op stopt met kijken en wordt het redelijk administratief.

Ik zie dat net dat LG web OS een lokale API heeft.

Spijtig genoeg is dat een specifieke LG-oplossing maar ik vermoed wel dat je de TV kan aan/uitzetten met een script en mogelijk ook nog wat andere parameters terug krijgen. Al ben ik eerder voorstander van een universele toepassing zodat iedereen het kan gebruiken.

Het probleem is dat je niet weet wie er kijkt. (Ouder of kind)

Een oplossing zou zijn om een grote groene drukknop te maken. Als kinderen of drukken gaat de stroom aan (via een slim stopcontact) op de TV maar dan gaat de tijd lopen. Als
Ze op de rode knop drukken gaat de stroom we af. (Ik hoop sat dit gezond is voor de tv?) ouders kunnen dat bypassen zodat de timer niet loopt, anders zou het oneerlijk zijn.

Drukken nog eens op groen krijgen ze 10min reservetijd.

Een ander idee is dat ze onder nul kunnen gaan en de TV stilletjes weer ‘oplaad’. Zo is er geen harde lijn maar kiezen ze zelf hoe diep ze onder nul gaan.

Als je twee kinderen hebt werkt dit idee natuurlijk niet want dan is het zo ruzie.

Je zou hetzelfde kunnen doen met wifi, een bepaald acces point stroom/geen stroom geven. Doet me wat denken aan het wifi op een camping of hotel 10jaar geleden dat was ook niet onbeperkt.

Ik ga me er eens in verdiepen…
Pagina: 1