Vraag

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:46
Ik ben mijzelf aan het oriënteren naar de aanschaf van mijn eerste camera.
Tijdens mijn werk als DTP'er maak ik op het werk af en toe ook (product)foto's en ik merk dat ik dit steeds leuker begin te vinden en er zelf ook verbetering in zie.

Op het werk gebruik ik een Canon EOS 6D Mark II DSLR

Vandaar dat ik er graag ook thuis mee aan de slag wil gaan om meer foto's te maken en zo mijn skills/kennis te verbeteren.

Echter zijn er natuurlijk honderden keuzes en ik zie door de bomen het bos niet meer..
Ik heb er ook zeer weinig verstand van dus wellicht dat mijn mede Tweakers mij een richting op kunnen sturen.

Focus
Ik zou mij graag willen focussen op productfoto's en video's. (4k/30fps)
Daarnaast zal de camera ook meegenomen worden op vakantie en dagjes weg.

Budget
+/-1000 euro (liefst inclusief lens)
Eventueel een Sony kan enkel als body gekocht worden.
(mijn vader heeft hier verschillende lenzen voor liggen.

Wat heb ik zelf al gevonden.

Sony A7 ii
https://tweakers.net/pricewatch/429465/sony-a7-ii-body-zwart.html

Sony a6400
https://tweakers.net/pricewatch/1304236/sony-a6400.html

Fujifilm XS-10
https://tweakers.net/pric...ilm-x-s10-body-zwart.html

Fujifilm X-T30
https://tweakers.net/pric...film-x-t30-ii-zilver.html

Indien er andere suggesties zijn hoor ik dat natuurlijk graag.
En als er meer info gewenst is, dan natuurlijk ook.
Echter ben ik echt een leek en weet niet waar ik moet beginnen met zoeken.

Alle reacties

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:33
Als je lenzen voor de Sony A7 van je vader kan lenen, dan is dat zeker een pluspunt. In mijn ervaring is het een zoektocht welk soort lens bij jou past: prima, zoom, welke brandpuntsafstand. Let wel op dat de lenzen geschikt zijn voor full frame Sony's.

De A7ii zou ik 2e hands zoeken, het is al een ouder model.

• Rotinomm
euchromatic schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:22:
Als je lenzen voor de Sony A7 van je vader kan lenen, dan is dat zeker een pluspunt. In mijn ervaring is het een zoektocht welk soort lens bij jou past: prima, zoom, welke brandpuntsafstand. Let wel op dat de lenzen geschikt zijn voor full frame Sony's.

De A7ii zou ik 2e hands zoeken, het is al een ouder model.
Had inderdaad gezien dat dit al een ouder model is, maar is dat echt een groot verschil met bijvoorbeeld een Sony A6400?

Ik wil voornamelijk detailfoto's en videos maken van tech gerelateerde producten (muizen, toetsenborden, desk setups etc). De foto's op vakantie zullen bijzaak zijn.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 14:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Idee om iets 2ehands te kopen? Aanbod is enorm en kun je de knaken beter besteden aan objectieven

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Rotinomm
bonzz.netninja schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:25:
Idee om iets 2ehands te kopen? Aanbod is enorm en kun je de knaken beter besteden aan objectieven
Voorkeur zou inderdaad uitgaan naar tweedehands, helemaal vergeten er bij te vermelden.
maar dan met voorkeur via een webshop, zodat er toch nog iets van garantie etc bijzit. Ook omdat ik er zelf weinig verstand van heb en niet weet waar ik naar moet kijken als ik er een tweedehands bij iemand op zou halen. (hoeveel clicks etc)

Deze lijkt mij bijvoorbeeld een mooi toestel, maar geen idee of het een goede koop is.
https://www.kamera-expres...7s-body-occasion-12438571
https://www.kamera-expres...ii-body-occasion-12419978

[Voor 19% gewijzigd door Rotinomm op 25-02-2023 13:36]

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 15:24
Rotinomm schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:26:
Deze lijkt mij bijvoorbeeld een mooi toestel, maar geen idee of het een goede koop is.
https://www.kamera-expres...7s-body-occasion-12438571
De A7s is gericht op videos en heeft 'maar' 12 MP.
Je kunt het best kijken naar een A7RII als je het mij vraagt. Dat is doorgaans tweedehands een mooie prijs/performance verhouding.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Rotinomm
zzzzz schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:33:
[...]

De A7s is gericht op videos en heeft 'maar' 12 MP.
Je kunt het best kijken naar een A7RII als je het mij vraagt. Dat is doorgaans tweedehands een mooie prijs/performance verhouding.
Sorry dat was de verkeerde link.
Ik bedoelde deze: https://www.kamera-expres...ii-body-occasion-12419978

• zzzzz
Ik had voor mijn huidige camera een A7II. Een prima instapmodel, maar ook waar ik vaak frustrates mee had. De vraag is vooral hoe lang je er mee wil doen en of je ooit wil upgraden.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Rotinomm
zzzzz schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Ik had voor mijn huidige camera een A7II. Een prima instapmodel, maar ook waar ik vaak frustrates mee had. De vraag is vooral hoe lang je er mee wil doen en of je ooit wil upgraden.
Als alles goed bevalt wil ik wel upgraden ja. Het is voor nu puur hobbymatig en wil vooral mijn kennis en vaardigheden verbeteren. Vandaar dat ik er ook niet al te veel geld aan uit wil geven. Maar het is wel iets waar ik actief bezig mee wil zijn (zeker elke week)

• zzzzz
Rotinomm schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:41:
[...]
Als alles goed bevalt wil ik wel upgraden ja. Het is voor nu puur hobbymatig en wil vooral mijn kennis en vaardigheden verbeteren. Vandaar dat ik er ook niet al te veel geld aan uit wil geven. Maar het is wel iets waar ik actief bezig mee wil zijn (zeker elke week)
De A7II heeft alleen geen 4K/30. Dat is het enigste.

• Rotinomm
zzzzz schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:45:
[...]

De A7II heeft alleen geen 4K/30. Dat is het enigste.
Dat moet ik dan denk ik maar voor lief nemen.
Ook geen idee of mijn laptop (MacBook Air M1 base model) het bewerken van 4k footage zo leuk gaat vinden.

Deze ziet er ook nog goed uit.
https://www.kamera-expres...ii-body-occasion-12441338

Geen vlekken op het scherm.
+/- 5000 clicks.

Maar de prijs komt dan weer dicht in de buurt van.
https://www.coolblue.nl/p...lf89g%2Caclr_1101lwAG2Q6c

• zzzzz
Rotinomm schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Dat moet ik dan denk ik maar voor lief nemen.
Ook geen idee of mijn laptop (MacBook Air M1 base model) het bewerken van 4k footage zo leuk gaat vinden.
Deze ziet er ook nog goed uit.
Ik zou er persoonlijk max 600 voor betalen. Dat is naar mijn idee fair market value op dit moment.

• Rotinomm
@euchromatic @zzzzz @bonzz.netninja

Ben vandaag weer een aantal uur bezig geweest met de zoektocht.

Een Fujifilm X-T2 oogt ook wel interessant en scoren volgens reviews zeer goed op het gebied van video.
Jullie hier ervaring mee?

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:36

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik hecht persoonlijk wel veel waarde aan goede grip. Dat voorkomt dat je je pink onder de camera moet houden voor stabiliteit.
Op de plaatjes te zien heeft de fuji dat niet echt. Dan zou je naar een andere serie moeten.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Rotinomm
de zoektocht lijkt echt nergens op uit te komen. Elke dag lijkt er wel iets anders wat ook interessant is.

De Fujifilm X-H1 oogt ook goed.
https://tweakers.net/syst...x-h1_p754675/vergelijken/

De Canon EOS M50 Mark II, heeft een interessante prijs/kwaliteit verhouding en komt inclusief lens voor een schappelijke prijs.
https://tweakers.net/pric...os-m50-mark-ii-zwart.html

Iemand hier ervaring mee?

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-05 14:21
Hi, de beste tweedehands opties voor fotografie rond 1000-2000 euro:

Nikon D750 (24-70mm f2.8 (versie 2 of 3), 35mm f1.8, 85mm f1.8)
Fujifilm X-T2 of X-H1 (18-55mm of 10-24mm f4, 23mm f1.4, 56mm f1.2)
Canon RP (RF-EF adapter + 24-70mm f2.8, 50mm f1.8)

Ik heb ervaring met alle drie, maar ook met Sony A7III en Canon 5D II/III.
Voor video zou een crop-sensor Canon 90D of R7 met goede 24mm of 35mm lens ook leuk zijn. Ik raad je af om voor kit-lenzen te gaan tenzij het de 18-55mm van Fujifilm is (die is geniaal).

Mijn aanbeveling:
Voor productfotografie kun je met een X-T2 + 10-24mm f4 erg tevreden zijn, weinig vervorming, scherp en niet al te grote files. De Fuji 23, 35 of 50mm f2.0 lenzen zijn ook super scherp, snel en accuraat en meestal goedkoper dan soortgelijke primes van andere merken voor full-frame.

Tweede optie is de Sigma 18-35mm f1.8, voor zowel video als fotografie een monster van een lens. Deze kun je op elke crop sensor DSLR of met adapter op mirrorless gebruiken. Check YouTube maar!

[Voor 10% gewijzigd door BelovedAunt op 28-02-2023 13:51]

• BelovedAunt
DirtyBird schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:04:
Ik hecht persoonlijk wel veel waarde aan goede grip. Dat voorkomt dat je je pink onder de camera moet houden voor stabiliteit.
Op de plaatjes te zien heeft de fuji dat niet echt. Dan zou je naar een andere serie moeten.
De Battery Grip voor de Fujifilm X-T2 en X-H1 zijn beide erg goed, persoonlijk vind ik die van de Nikon D850 en D750 het beste qua vorm maar het verschilt niet zo heel veel.

• Rotinomm
BelovedAunt schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:50:
Hi, de beste tweedehands opties voor fotografie rond 1000-2000 euro:

Nikon D750 (24-70mm f2.8 (versie 2 of 3), 35mm f1.8, 85mm f1.8)
Fujifilm X-T2 of X-H1 (18-55mm of 10-24mm f4, 23mm f1.4, 56mm f1.2)
Canon RP (RF-EF adapter + 24-70mm f2.8, 50mm f1.8)

Ik heb ervaring met alle drie, maar ook met Sony A7III en Canon 5D II/III.
Voor video zou een crop-sensor Canon 90D of R7 met goede 24mm of 35mm lens ook leuk zijn. Ik raad je af om voor kit-lenzen te gaan tenzij het de 18-55mm van Fujifilm is (die is geniaal).

Mijn aanbeveling:
Voor productfotografie kun je met een X-T2 + 10-24mm f4 erg tevreden zijn, weinig vervorming, scherp en niet al te grote files. De Fuji 23, 35 of 50mm f2.0 lenzen zijn ook super scherp, snel en accuraat en meestal goedkoper dan soortgelijke primes van andere merken voor full-frame.

Tweede optie is de Sigma 18-35mm f1.8, voor zowel video als fotografie een monster van een lens. Deze kun je op elke crop sensor DSLR of met adapter op mirrorless gebruiken. Check YouTube maar!
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Hele nuttige info.
En de Fujifilm X-T2 voor video? Heb je daar enige ervaring mee?

• BelovedAunt
Rotinomm schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:01:
[...]

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Hele nuttige info.
En de Fujifilm X-T2 voor video? Heb je daar enige ervaring mee?
Niet heel veel, de Fujifilmers die ik ken gebruiken de X-T3 of X-T4 als main-camera (X-T4 voor vlog/social en de X-H1 als backup, vanwege de IBIS). De X-T3 heeft net iets betere noise (of minder noise, ligt eraan hoe je het bekijkt) in video en foto en kun je prima gebruiken voor 4K op een Tripod. De X-T2 is ontzettend goed in video maar verschilt enorm in kwaliteit vergeleken met de X-T3 (100mbps vs 400mbps en 8-bit vs 10-bit).

Al met al ga je het verschil merken als je 4K filmt en veel met kleuren bezig bent.

• Rotinomm
BelovedAunt schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Niet heel veel, de Fujifilmers die ik ken gebruiken de X-T3 of X-T4 als main-camera (X-T4 voor vlog/social en de X-H1 als backup, vanwege de IBIS). De X-T3 heeft net iets betere noise (of minder noise, ligt eraan hoe je het bekijkt) in video en foto en kun je prima gebruiken voor 4K op een Tripod. De X-T2 is ontzettend goed in video maar verschilt enorm in kwaliteit vergeleken met de X-T3 (100mbps vs 400mbps en 8-bit vs 10-bit).

Al met al ga je het verschil merken als je 4K filmt en veel met kleuren bezig bent.
Ik heb met filmen vrijwel geen ervaring en wil het vooral proberen,leren en oefenen. Dus dan denk ik dat de T2 mij meer dan geschikt is.

Ik denk dat de T2 dan tweedehands aangeschaft zal gaan worden (bij voorkeur via een webshop voor nog wat garantie) Zijn er nog punten waar ik op moet letten bij de aanschaf? Aantal clicks etc?

Of is de Fujifilm X-H1 wellicht een betere optie?

• BelovedAunt
Rotinomm schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:08:
[...]

Ik heb met filmen vrijwel geen ervaring en wil het vooral proberen,leren en oefenen. Dus dan denk ik dat de T2 mij meer dan geschikt is.

Ik denk dat de T2 dan tweedehands aangeschaft zal gaan worden (bij voorkeur via een webshop voor nog wat garantie) Zijn er nog punten waar ik op moet letten bij de aanschaf? Aantal clicks etc?

Of is de Fujifilm X-H1 wellicht een betere optie?
Voor video is de X-H1 iets beter vanwege IBIS, bijna geen enkele Fujifilm lens heeft stabilisatie. Maar dan ligt het er wel weer aan wat je gaat filmen. Ik zag veel meer X-H1 camera's verschijnen bij Kamera-Express tweedehands dan andere Fujifilm camera's, dat zegt dus wel wat over de kwaliteit van de body ben ik bang.

Kwestie van oefenen, dan zul je de X-T2 al helemaal geweldig vinden, alles op volledig manual en gaan + geen gedoe met zoeken naar menu instellingen (ten opzichte van de Sony interface)! Ik koop overigens nooit een camera nieuw, zelfs niet de Nikon en Canon fullframe high-end camera's. Inruilen gaat ook prima bij Kamera Express of CameraNu.

Tot nu toe heb ik het beste resultaat in DaVinci Resolve (gratis versie) en Capture One qua kleuren en scherpte i.c.m. Fujifilm RAW en video.

[Voor 5% gewijzigd door BelovedAunt op 28-02-2023 16:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaanBakker
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Je zou ook voor bijv. de Sony ZV-1 kunnen gaan. Die is nu nieuw afgeprijst tot ~530 euro met 2 jaar garantie.

Hij heeft:

- 100Mbit 4K video recording met mic input en timecode
- zeer goede autofocus
- zeer goede stabilisatie
- kan redelijk bokeh en zoom
- Rec709 en andere kleurprofielen (belangrijk voor productfotos)
- Hij past in je zak, je kan hem aan je oma geven in autostand en ook zij zal mooie beelden kunnen maken (handig voor vakanties/overal met je meenemen om te experimenteren)
- Touch screen waar je met je vinger op kan drukken wat je scherp wilt hebben
- Maar je kunt hem ook volledig handmatig instellen, witbalans/focus/exposure locken, etc.
- Zeer veel youtube instructie filmpjes en documentatie

Afgezien van die zou je ook voor veel oudere camera's/camcorders kunnen gaan afhankelijk van je eisen. De afgelopen 10 jaar zijn de meeste camera's niet per se sterk verbeterd, behalve op gebied van autofocus, stabilisatie & dynamic range. Als jij in een studio met handmatige focus, een statief en je eigen belichting foto's/filmpjes gaat maken dan heb je daar geen fancy camera voor nodig. Het enige wat belangrijk is dat de camera een goed kleurprofiel en hoge bitrate/megapixels heeft. Dat zijn meestal cameras die 10 jaar geleden 1000+ kostte maar nu nog maar 200eu tweedehands.

• Rotinomm
DaanBakker schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 03:21:
Je zou ook voor bijv. de Sony ZV-1 kunnen gaan. Die is nu nieuw afgeprijst tot ~530 euro met 2 jaar garantie.

Hij heeft:

- 100Mbit 4K video recording met mic input en timecode
- zeer goede autofocus
- zeer goede stabilisatie
- kan redelijk bokeh en zoom
- Rec709 en andere kleurprofielen (belangrijk voor productfotos)
- Hij past in je zak, je kan hem aan je oma geven in autostand en ook zij zal mooie beelden kunnen maken (handig voor vakanties/overal met je meenemen om te experimenteren)
- Touch screen waar je met je vinger op kan drukken wat je scherp wilt hebben
- Maar je kunt hem ook volledig handmatig instellen, witbalans/focus/exposure locken, etc.
- Zeer veel youtube instructie filmpjes en documentatie

Afgezien van die zou je ook voor veel oudere camera's/camcorders kunnen gaan afhankelijk van je eisen. De afgelopen 10 jaar zijn de meeste camera's niet per se sterk verbeterd, behalve op gebied van autofocus, stabilisatie & dynamic range. Als jij in een studio met handmatige focus, een statief en je eigen belichting foto's/filmpjes gaat maken dan heb je daar geen fancy camera voor nodig. Het enige wat belangrijk is dat de camera een goed kleurprofiel en hoge bitrate/megapixels heeft. Dat zijn meestal cameras die 10 jaar geleden 1000+ kostte maar nu nog maar 200eu tweedehands.
Thanks voor je input. Echter is dit een echte videocamera en ik zoek een fotocamera met als bijzaak video. Dus ik denk dat dat deze minder geschikt maakt voor hetgeen wat ik wil doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaanBakker
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
De ZV-1 kan gewoon prima RAW foto's schieten hoor. Zie de sample foto's hier: https://www.photographyblog.com/reviews/sony_zv_1_review

Er is geen reden waarom een camera goed voor videos geen goeie foto's zou kunnen maken, behalve als de fabrikant de camera gehandicapped heeft zodat die geen raw foto's kan maken.

Een ding om rekening mee te houden met een grote camera met verwisselbare lens is dat mensen sneller boos worden of je wegsturen als je zonder toestemming foto's maakt. En hij is natuurlijk veel zwaarder/onhandiger dus je gaat hem sowieso minder vaak meenemen en uit je tas halen dan een compactcamera.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:13
Een Olympus M1.II is op dit moment goed te vinden voor ongeveer 600. Dan heb je een zeer draagbare professionele camera die ook focus-stacking en tethering kan doen. Misschien leuke features voor die productfotografie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee