Mijn vraag
Ik wil toch weer een NAS in elkaar gaan zetten, heb de mijne destijds verkocht, maar daar baal ik nu wel van.
Nu zijn er verschillende opties, een kennis draait Unraid, maar die is weer closed source.
Wat ik ook ben tegengekomen zijn TrueNAS en OpenMediaVault.
Voorheen draaide ik Arch Linux en Fedora als distro's, waarop ik dan zelf mijn packages beheerde.
Een front-ui gebruikte ik niet, maar wist wel het bestaan van iets als https://cockpit-project.org/ af.
Mijn vraag is nu of er een goede distro is, liefst gebaseerd op Linux, die een fijne UI heeft en goed wordt onderhouden? Het FS maakt mij niet zoveel uit, denk dat ik uitkom bij ZFS of Btrfs (wat ik nu draai).
Relevante software en hardware die ik gebruik
*De CPU + GPU wil ik vervangen door een APU, die minder stroom vraagt.
Ik gebruik veelvuldig Docker en Flatpak's, als het goed is draait die laatste ook zonder X/Wayland, toch?
Ik heb geen interesse in een RAID, gebruik nu een grote Btrfs-volume, voorheen een ZFS datastore.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- TrueNAS (BSD based)
- OpenMediaVault (geen ervaring mee)
- Unraid (closed source)
- Fedora/Arch Linux (veel ervaring, maar geen zin meer in getweak)
Ik wil toch weer een NAS in elkaar gaan zetten, heb de mijne destijds verkocht, maar daar baal ik nu wel van.
Nu zijn er verschillende opties, een kennis draait Unraid, maar die is weer closed source.
Wat ik ook ben tegengekomen zijn TrueNAS en OpenMediaVault.
Voorheen draaide ik Arch Linux en Fedora als distro's, waarop ik dan zelf mijn packages beheerde.
Een front-ui gebruikte ik niet, maar wist wel het bestaan van iets als https://cockpit-project.org/ af.
Mijn vraag is nu of er een goede distro is, liefst gebaseerd op Linux, die een fijne UI heeft en goed wordt onderhouden? Het FS maakt mij niet zoveel uit, denk dat ik uitkom bij ZFS of Btrfs (wat ik nu draai).
Relevante software en hardware die ik gebruik
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 179,90 | € 179,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Radeon RX 580 8GB NITRO+ Limited Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair SF600 | € 129,- | € 129,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 308,90 |
*De CPU + GPU wil ik vervangen door een APU, die minder stroom vraagt.
Ik gebruik veelvuldig Docker en Flatpak's, als het goed is draait die laatste ook zonder X/Wayland, toch?
Ik heb geen interesse in een RAID, gebruik nu een grote Btrfs-volume, voorheen een ZFS datastore.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- TrueNAS (BSD based)
- OpenMediaVault (geen ervaring mee)
- Unraid (closed source)
- Fedora/Arch Linux (veel ervaring, maar geen zin meer in getweak)