NAS - Welke distro?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn vraag
Ik wil toch weer een NAS in elkaar gaan zetten, heb de mijne destijds verkocht, maar daar baal ik nu wel van.

Nu zijn er verschillende opties, een kennis draait Unraid, maar die is weer closed source.
Wat ik ook ben tegengekomen zijn TrueNAS en OpenMediaVault.

Voorheen draaide ik Arch Linux en Fedora als distro's, waarop ik dan zelf mijn packages beheerde.
Een front-ui gebruikte ik niet, maar wist wel het bestaan van iets als https://cockpit-project.org/ af.

Mijn vraag is nu of er een goede distro is, liefst gebaseerd op Linux, die een fijne UI heeft en goed wordt onderhouden? Het FS maakt mij niet zoveel uit, denk dat ik uitkom bij ZFS of Btrfs (wat ik nu draai).

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 179,90€ 179,90
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 580 8GB NITRO+ Limited Edition€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair SF600€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,90

*De CPU + GPU wil ik vervangen door een APU, die minder stroom vraagt.

Ik gebruik veelvuldig Docker en Flatpak's, als het goed is draait die laatste ook zonder X/Wayland, toch?
Ik heb geen interesse in een RAID, gebruik nu een grote Btrfs-volume, voorheen een ZFS datastore.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- TrueNAS (BSD based)
- OpenMediaVault (geen ervaring mee)
- Unraid (closed source)
- Fedora/Arch Linux (veel ervaring, maar geen zin meer in getweak)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 19:29
TrueNAS Scale is gebaseerd op Linux. Heeft de mogelijkheid om vm's en Docker containers te draaien. Via Truecharts is een grote hoeveelheid apps direct beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:55

Cyphax

Moderator LNX
Mijn ervaringen met OMV zijn op zich heel goed, maar ik gebruik het al een paar jaar (als virtual machine) met name als manier om een grote partitie (de fileserver) te delen via verschillende samba-shares. Daarin is het wel een mooi pakket, je kunt prima de rechten regelen en de performance is goed. Maar het is met name gericht op dat: file sharing. Je kunt het wel gebruiken als Docker host, maar daarvoor moet je wat addons installeren, het zit er niet out-of-the-box in. Misschien is TrueNAS daarin wat completer, zogezegd. Ik denk dat ik in jouw geval in eerste instantie TrueNAS zou proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 25-02-2023 20:44 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

proxmox :P (misschien wat overkill)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Cyphax schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:43:
Mijn ervaringen met OMV zijn op zich heel goed, maar ik gebruik het al een paar jaar (als virtual machine) met name als manier om een grote partitie (de fileserver) te delen via verschillende samba-shares. Daarin is het wel een mooi pakket, je kunt prima de rechten regelen en de performance is goed. Maar het is met name gericht op dat: file sharing. Je kunt het wel gebruiken als Docker host, maar daarvoor moet je wat addons installeren, het zit er niet out-of-the-box in. Misschien is TrueNAS daarin wat completer, zogezegd. Ik denk dat ik in jouw geval in eerste instantie TrueNAS zou proberen.
Werken Dockers op TrueNAS? Geen ervaringen met BSD.
Nog nooit van gehoord, eens checken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

draai proxmox thuis; reversed proxy, file sharing, wat webservers, dns etc. etc.
draai zakelijk; ceph storage, redundante oplossing over co-locaties :P

mooi speelgoed

//edit; ondersteund docertjes, qemu etc.

[ Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 27-02-2023 14:46 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 19:29
HollowGamer schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:42:
[...]

[...]
Zeker op TrueNAS Scale (Debian) wel. Al is het geen een-op-een Docker voor zover ik heb begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:55

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Op TrueNAS scale in elk geval wel, zie het antwoord van @patviev, aan TrueNAS Core zou je het misschien nog moeten toevoegen; da's iets dat je het beste even kan opzoeken.
[...]

Nog nooit van gehoord, eens checken. :)
Proxmox is een stap eerder eigenlijk nog; als je Proxmox installeert heb je de mogelijkheid om virtuele machines te maken of (lxc) containers, dus dan moet je na installatie van Proxmox nog een virtuele machine maken voor TrueNAS of OMV. Dat is enerzijds wel wat meer werk maar anderzijds heb je wel een veel flexibeler systeem, omdat je er eigenlijk alle kanten mee op kan.
Ik gebruik het zelf ook, net als @himlims_, intussen met name containers met Home Assistant, Nextcloud, Vaultwarden en meer van dat soort dingen. Erg de moeite als je de tijd erin wilt steken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
unraid is inderdaad closed source maar op zich is het wél vrij gebruiksvriendelijk, dus ik zou het niet helemaal afschrijven...

als ik naar je systeem (upgrade set) kijk dan is dat een redelijk stevig systeem. maar in plaats van geld ertegenaan smijten zou ik je aanraden dat geld lekker in je zak te houden en het tweakers.net artiekel over undervolten eens te lezen. dat bespaart evenveel stroom maar ook nog een geld. die videokaart heb je op een server natuurlijk niet nodig tenzij je ook nog iets van een simpel office-pctje wilt virtualiseren of bijvoorbeeld een plex-transcoding setup wilt toevoegen (nu of later), wel zou ik iets aan je ram doen.

mijn persoonlijke ervaring zegt dat openmediavault echt geen systeem is waar je iets mee moet willen, het werkt gewoon allemaal niet super lekker kent geen of nauwelijks intergratie en de updates zijn vaak traag en breken meer dan eens. en het heeft in grote mate ook niet de support die je bij trueNAS bijvoorbeeld wel hebt,

ik zou je vooral het volgende inoverweging willen geven:
1: voor goede software kun je best betalen (dat doe je waarschijnlijk ook al voor windows office en leuke games. vooral als het eenmalige kosten zijn is die schade vast wel te overzien. dus in dat opzicht zou unraid niet meteen moeten afvallen ..

2 een ander goed alternatief is rockstore ook deze is niet per sé gratis (als je geverifieerde updates wilt, het voordeel is hier dat het met btrfs werkt.

3 truenas heeft een grote community en veel (online) support. er is eeen linux versie maar hoe goed die werkt durf ik niet te te schatten de BSD-versie heeft overigens meer dan prima support in de meeste gevallen.

naar mijn idee zijn dit de 3 meest voor de hand liggende keuzes. eerder is ook proxmox nog genoemd, maar dat is absoluut geen nas. het is een VMware-achtig systeem met wat mogelijkheden om openzfs te draaien, geschikt om de opslag voor je vms goed te draaien, maar niet als opslagserver als zodanig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online

jurroen

Security en privacy geek

[...]

"Dockers" niet. FreeBSD en diens deratives hebben jails (containers) en volledige virtualisatie. Op TrueNAS Core zijn er 'plugins' voor veel zaken, wat onder de motorkap jails zijn.

Goed praatje over jails, containers etc: The Container Revolution: Reflections After the First Decade.

Hoe ik zelf mijn NAS heb: HardenedBSD en ZFS. Geen GUI, teveel gedoe.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1