[T-mobile Glasvezel] Eigen modem of niet. En zo ja, hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 11:18
Sinds kort kunnen we T-mobile glasvezel aan laten sluiten in de wijk. Nu ben ik aan het kijken wat qua netwerk handig is.

Eerst mijn usecases:
Veel thuiswerken (zoals iedereen).
Home Assistant die altijd van buiten bereikbaar moet zijn via TrueNAS Scale
Download/seedbox stuff
Gamen op xbox series x en soms cloud gaming via gamepass.
Als tweaker mag mijn netwerk niet zichtbaar voor gebruikers haperen. (dingetje sinds ik 15 ben :D)

Huidige situatie:
Ik heb nu Ziggo. De router staat in bridge mode en daar achter hangt een Orbi RB20 met nog 3 satalieten.
2 Satellieten zijn bedraad aangesloten
1 Stataliet maakt via de draadloze backhaul verbinding met 1 van de bedrade satalieten en dan naar de router.

Uitdaging:
1) de T-Mobile Zyxel T54 router kan niet in bridge mode.
2) De Orbi's zijn ok maar niet briljant.

Vraag:

Nu zijn er volgens mij 3 mogelijkheden
1) Gebruik de Zyxel als modem en router en plaats daar de wifi plus modules van Zyxel bij. Ik weet niet of ik er dan vooruit op ga vergeleken bij de Orbi's. Daarnaast moet ik 5 of 7.5 pm aan de satellieten betalen.

2)De Zyxel als modem en router gebruiken en mijn Orbi's erachter plaatsen. Dan moet ik wel iets met het netwerk doen want anders kunnen de apps op mijn truenas scale server niet via cloudflare naar buiten zomaar. Ik weet niet zo goed of ik dat voor de langere termijn wil. Ik zag dat je dan een dmz aanmaken. Nu weet ik iets van netwerken maar ben geen expert en mijn ervaring is ook voor de langere termijn dat simpele oplossingen langer werken.

3) Eigen modem ipv Zyxel eigen nieuwe satellieten. Dit voelt voor mij nu als de beste optie. Ik vraag mij zelfs af of ik met 2 bedrade satalieten wel echt mesh nodig heb of 2 bedrade ap's en 1 onbedrade.

Concrete vragen:
  1. Welke van de 3 scenario's zouden jullie aanraden.
  2. Als scenario 3, heb ik dan mesh of ap nodig?
  3. Als scenario 3, hoe kom ik erachter welke soort fiber modem ik nodig heb
  4. Als scenario 3, welke combi van router/modem en satellieten kunnen jullie aanraden?*
*Ik ben heel erg gecharmeerd van ubuquiti maar de dream machine is vrij beroerd getest door Tweakers. Nu zag ik wat fritzbox spul maar dat is best prijzig. Is het ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:23
Ik mis een beetje de beschrijving van het huis waar het over gaat. Als dit over een appartement gaat, kan 1 goede router al voldoende zijn. 3 verdiepingen 2 onder 1 kap die net gebouwd is, dan wordt het weer een heel ander verhaal. :P

Voor je NAS kun je misschien Tailscale / Headscale, Nebula of OpenZiti gebruiken. Dan kun je de firewall met rust laten, dat is in de meeste gevallen een goed idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:12
Je Orbi heeft alle mogelijkheden die je nodig hebt deze direct aan de mediaconverter (of ONT) aan te sluiten: https://community.t-mobil...vigor-er-tussenuit-323542

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
dehardstyler schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:38:
Ik mis een beetje de beschrijving van het huis waar het over gaat. Als dit over een appartement gaat, kan 1 goede router al voldoende zijn. 3 verdiepingen 2 onder 1 kap die net gebouwd is, dan wordt het weer een heel ander verhaal. :P

Voor je NAS kun je misschien Tailscale / Headscale, Nebula of OpenZiti gebruiken. Dan kun je de firewall met rust laten, dat is in de meeste gevallen een goed idee. :)
Het is een huis van 3 verdiepingen + tuin. Zonder tuin 170m2.

Ik heb nu een setup met cloudflare, treafik en blocky. Ik wil niet perse daar aan toornen. Dat werkt goed icm TNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
hcQd schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:22:
Je Orbi heeft alle mogelijkheden die je nodig hebt deze direct aan de mediaconverter (of ONT) aan te sluiten: https://community.t-mobil...vigor-er-tussenuit-323542
Dus ik maak een vlan aan in de orbi? Waar zou ik op moeten zoeken om een tutorial die het duidelijk uitlegt te vinden?